Učenje ezana i salle uživo i(li) puštanjem snimka

PITANJE

Da li je dozvoljeno po islamskim propisima ezane i druge pozive (salle npr.) sa minareta oglašavati puštanjem snimljene trake, ili se mora učiti uživo?

ODGOVOR

Neupitna je valjanost namaza u džematu bez obzira da li se ezan učio uživo" ili posredstvom snimka sa magnetofonske vrpce. Funkcija ezana je oglašavanje namaskog vremena i poziv na namaz. Ova funkcija se ostvaruje u oba slučaja. Međutim, tradicija je i kod nas u Bosni a i diljem islamskog svijeta, od vremena Resulullaha, a.s., pa do našeg vremena, da se ezan uči uživo, a ne posredstvom magnetofonske trake i tu tradiciju treba podržati i afirmirati. Nigdje u islamskom svijetu nisam primjetio da se ezan uči puštanjem magnetofonske trake osim u nekim našim džematima. Ako se nekada to i moglo tolerisati i opravdavati nedostatkom mujezina sa lijepim glasom i pravilnim učenjem ezana, danas to ne bi trebalo predstavljati problem, jer su džemati nakon pada komunističke diktature dobili i na masovnosti i na kvalitetu. Imami i džemati moraju posvetiti dužnu pažnju pitanju ezana, jer je ezan između ostalog i naš susret sa vanjskim svijetom, muslimanima i nemuslimanima, pa taj susret treba ostvariti na lijep, privlačan i dostojan način. Uloga mujezina je u tom smislu veoma odgovorna. Naravno, ne treba pretjerivati pa uvjetovati savršeno lijep glas mujezina ili ga, uprotivnom, odbaciti a okrenuti se magnetofonu. Sramota je za džemat da nema educiranog mujezina koji će svojim glasom pozivati ljude na namaz. Puštanje ezana sa magnetofonske vrpce nije adekvatno i primjereno trajno rješenje pitanja ezana u džematu.