Muslim | 1172
HADIS
Prenosi se od "Aiše, r.a., da je rekla:
"Allahov Poslanik, s.a.v.s., provodio je u i'tikafu deset posljednjih dana ramazana." (Muslim 1172)
ARAPSKI
عَنْ عَائِشَةَ، - رضى الله عنها - قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَعْتَكِفُ الْعَشْرَ الأَوَاخِرَ مِنْ رَمَضَانَ .
Allahov Poslanik, s.a.v.s., provodio je deset posljednjih dana ramazana u i'tikafu. Na temelju Vjerovjesnikovog, s.a.v.s., i'tikafa, islamski učenjaci izvukli su određena pravila i odredili uvjete za ispunjavanje tog propisa.
Tako kažu da su uvjeti za i'tikaf: islam, pamet, namjera da se boravi sve vrijeme u džamiji u kojoj se klanja u džematu svih pet dnevnih namaza, boravak u džamiji, post u toku dana, čistoća od džunubluka, hajza i nifasa. Što se tiče punoljetstva, to nije uvjet za ispravan i'tikaf, kao što uvjet nije ni to da to mora biti muškarac ili slobodna osoba. Dakle, ispravan i'tikaf je i onaj koji izvrši žena ili rob.
I'tikaf, prema mišljenju hanefijske uleme, ne vrijedi ako se obavi u džamiji ili mesdžidu gdje se ne klanja svih pet dnevnih namaza u džematu, ili ako ga obavi osoba koja provede izvjesno vrijeme u džamiji, ali nije imala namjeru da to vrijeme provede u i'tikafu. Žena može i'tikaf obaviti u svojoj kući, naročito ako ima posebnu sobu u kojoj se može izdvojiti i koristiti je u te svrhe.
Zabranjuje se mu'tekifu, dok je u i'tikafu, spolni odnos sa ženom, kao i strastveno ljubljenje ili milovanje. Allah Uzvišeni jasno naglašava: Sa ženama ne smijete imati snošaja dok ste u i'tikafu u džamijama! (El-Bekare, 187)
Zabranjuje mu se udaljavanje iz džamije, dok je u i'tikafu, izuzev zbog obavljanja fiziološke potrebe, uzimanja abdesta ili kupanja od džunubluka. njegovu porodicu i njegov posao, ali je strogo zabranjeno trgovanje i kupoprodaja u smislu 508
Dozvoljeno je da proturi glavu, radi pranja, kao što prenosi 'Aiša, r.a.: Vjerovjesnik, s.a.v.s., je proturao svoju glavu iz džamije kada je bio u i'tikafu i ja sam mu je prala, a imala sam menstruaciju. (Buhari)
Mu'tekif će, boraveći u džamiji, učiti Kur'an, klanjati dobrovoljni namaz, zikr činiti Allaha Uzvišenog, istigfar donositi, čitati, proučavati knjige i pisati ih. Ako je u pitanju učenik ili student, njemu se dozvoljava i da priprema ispite za školu ili fakultet. Dozvoljava se mu'tekifu da kupuje i prodaje ono što je neophodno i nužno za njega,
zarade, jer je džamija mjesto za ibadet, a ne za bogaćenje i biznis. Mu'tekif će ući u i'tikaf prije akšama 20. dan ramazana i ostat će u njemu sve do akšama uoči Bajrama.
Poželjno je da mu'teki svoje srce očisti od dunjaluka i dunjalučkih misli, te da pokušava, što više, misli usmjeriti na onog koji je naš i Gospodar svih svemirskih prostranstava. I'tikaf će, prema mišljenju islamskih učenjaka, pokvariti:
- Spolni odnos sa ženom ili bilo koji postupak koji bi izazvao poluciju. - Izlazak iz džamije, izuzev izuzetnih situacija koje su spomenute. Ako bi izišao iz džamije da, recimo, obiđe bolesnika, klanja dženazu i slično, i'tikaf će mu biti pokvaren. Pokuđeno je osobi u i'tikafu da se bavi nečim što se nje ne tiče, bilo da se radi o riječima ili kakvim radnjama, kao i prekidanje kontakta i razgovora s ostalim ljudima, misleći da se time približava Allahu Uzvišenom.
Sunnet Allahovog Poslanika, s.a.v.s., bio je da deset posljednjih dana provodi u i'tikafu, tako da je vrijeme trajanja tog i'tikafa bilo do kraja ramazana. Ali, prema konsenzusu islamske uleme, s obzirom da je to dobrovoljni i'tikaf, dozvoljeno ga je prekinuti i prije ispunjenja tih deset dana.
Vremensko trajanje dobrovoljnog i'tikafa nije određeno, već će čovjek, inša-Allah, biti nagrađen za svaki trenutak koji provede u džamiji sa nijjetom i'tikafa. Inače, i'tikafa ima tri vrste: vadžib, sunneti-muekkede i mustehab.
1. Vadžib je zavjetni i'tikaf. To je vrsta i'tikafa koja u sebi obavezno sadrži i post. To je npr., kada neko bude bolestan i kaže: Ako Allah dadne pa ozdravim, provest ću u i'tikafu toliko i toliko dana! ili: Ako položim ovaj ispit na fakultetu, provest ću u i'tikafu toliko i toliko.
'Abdullah b. Omer, r.a., prenosi da je njegov otac Omer, r.a., pitao Allahovog Poslanika, s.a.v.s.: Allahov Poslaniče, zavjetovao sam se, u predislamsko doba, da ću u i'tikafu provesti jednu noć u Ka'bi? Vjerovjesnik, s.a.v.s., mu je rekao: Ispuni svoj zavjet! Omer, r.a., je potom proveo jednu noć u i'tikafu u Kabi. (Buhari)
2. Sunneti-muekkede, i to 'ale-l-kifaje, utemeljen na praksi Allahovog Poslanika, S.a.v.s., koji je provodio u i'tikafu posljednjih deset dana ramazana i to je činio sve do svoje smrti. 'Abdullah b. Omer, r.a., prenosi: Allahov Poslanik, s.a.v.s., boravio je u džamiji posljednjih deset dana ramazana. (Buhari)
U predaji 'Aiše, r.a., stoji: Vjerovjesnik, s.a.v.s., boravio je u džamiji u pobožnosti posljednjih deset dana ramazana, sve dok ga Allah nije pozvao Sebi, a nakon njega i'tikaf su prakticirale njegove supruge. (Buhari)
Treba naglasiti da su ove vrste i'tikafa oslobođeni ostali, ako neko izvrši to u njihovom džema'tu, odnosno džamiji.
3. Mustehab. To je i'tikaf koji se može obaviti i bez posta, a može se sastojati od vrlo kratkog vremena ovedenog u džamiji. Treba napomenuti da se taj i'tikaf ne obavlja u posljednjih deset dana ramazana, a uz to, ne može biti zavjetni i'tikaf.