Muslim

HADIS

Pričao nam je Ahmed b. Ishak, pričao nam je Amr b. Asim, pričao nam je Hemmam, pričao nam je Ishak b. Abdullah, koji je čuo Abdurrahmana b. Ebi Amrete da je čuo Ebu Hurejru, r.a., koji prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao:

Zgriješio je rob, a potom uzviknuo: - Gospodaru moj, oprosti mi moj grijeh!

– Allah, Uzvišeni i Slavni, na to je rekao: - Moj rob je zgriješio, a zna da ima Gospodara Koji grijeh oprašta i Koji će zbog njega kazniti!

- Zatim se čovjek povratio i zgriješio, te rekao: - Gospodaru moj, oprosti mi moj grijeh!

– Allah, Uzvišeni i Slavni, odgovorio je: - Moj rob je zgriješio, i zna da ima Gospodara Koji će grijeh oprostiti i Koji će zbog njega kazniti!

– I nakon toga se čovjek vratio i opet zgriješio, te rekao: - Gospodaru moj, oprosti mi moj grijeh!

– Allah, Uzvišeni i Slavni, rekao je: - Moj rob je zgriješio i zna da ima Gospodara Koji će grijeh oprostiti i Koji će zbog njega kazniti! Radi što hoćeš, već sam ti oprostio!

ARAPSKI

فَقَالَ بِسَنَدِهِ إِلَى أَبِى هُرَيْرَةَ – رضى الله عنه، عَنِ النَّبِىِّ– صلى الله عليه و سلم – فِيمَا يَحْكِى عَنْ رَبِّهِ – عَزَّ وَ جَلَّ– قَالَ: "أَذْنَبَ عَبْدٌ ذَنْبًا، فَقَالَ: "اللَّهُمَّ، اغْفِرْ لِى ذَنْبِى."، فَقَالَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى–: "أَذْنَبَ عَبْدِى ذَنْبًا، فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ، وَ يَأْخُذُ بِهِ."، ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ، فَقَالَ: "أَىْ رَبِّ، اغْفِرْ لِى ذَنْبِى."، فَقَالَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: "عَبْدِى أَذْنَبَ ذَنْبًا، فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا َيغْفِرُ الذَّنْبَ، وَ يَأْخُذُ بِهِ."، ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ، فَقَالَ: "أَىْ رَبِّ، اغْفِرْ لِى ذَنْبِى."، فَقَالَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: "أَذْنَبَ عَبْدِى ذَنْبًا، فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ، وَ يَأْخُذُ بِالذَّنْبِ. اعْمَلْ مَا شِئْتَ، فَقَدْ غَفَرْتُ لَكَ."

KOMENTAR HADISA

Rekao je Ebu el-Abbas u El-Mefhemu: - Ovaj hadis ukazuje na veličinu koristi u traženju oprosta i mnogobrojnost blagodati od Allaha Uzvišenog, širinu Njegove milosti, blagosti i plemenitosti. Ovo traženje oprosta mora biti postojano u srcu, a zatim potvrđeno jezikom, kako bi time pokidao ustrajavanje u grijehu i kako bi došlo do pokajanja i grižnje savjesti. Tome u prilog je i hadis: Najbolji među vama je svaki iskušenik koji se mnogo kaje, tj. onaj koji često zapadne u grijeh i često traži pokajanje, pa svaki put kada pogriješi učini pokajanje.

To se ne odnosi na onoga koji jezikom ište oprost od Allaha, a srcem je čvrsto vezan za taj grijeh. Takav njegov istigfar iziskuje novi istifgar.

A u hadisu Ibn ‘Abasa, r.a., kojeg bilježi Ibn Ebi ed-Dun’ja, s lancem prenosilaca do Allahovog poslanika, s.a.v.s., stoji: Onaj ko učini pokajanje za grijeh sličan je onome ko nema grijeha. A onaj koji traži oprost za grijeh u čijem je činjenju uporan, sličan je onome ko se izruguje svome Gospodaru! Međutim, vjerovatno je da se njegove riječi: onaj koji traži oprosta pripisuju ashabu, tj. nisu prenesene od Allahovog Poslanika, s.a.v.s. Ibn Bettal je o ovome hadisu rekao: - Onaj ko je ustrajan u griješenju je u Allahovoj Volji: ako hoće, kaznit će ga; a ako hoće, oprostit će mu, dajući prevagu njegovom dobrom djelu s kojim je došao. To dobro djelo je njegovo čvrsto vjerovanje da ima Gospodara, Stvaratelja, Koji će ga kazniti i Koji će mu oprostiti. Čovjekovo traženje oprosta od Njega je potvrda za to. Dokaz su riječi Uzvišenog: Ko uradi dobro djelo, bit će deseterostruko nagrađen (sura El-En’am, 160). Nema većeg dobrog djela od tevhida!

Na tvrdnju da traženje oprosta od Gospodara predstavlja pokajanje-tevbu, odgovorit ćemo: Istigfar ne predstavlja ništa više od traženja oprosta, a traže ga i ustrajni u grijehu i pokajnik. U hadisu nema dokaza da se griješnik pokajao od onog za što je tražio oprosta, zbog toga što pokajanje predstavlja: ostavljanje grijeha, čvrstu odluku da se griješnik ne vraća griješenju i prestajanje s griješenjem, a samo traženje oprosta to ne podrazumijeva.

Rekao je Es-Subki u djelu El-Halebijjat: - Istigfar je traženje oprosta jezikom, srcem, ili obome. Prvo je korisno, jer je bolje od šutnje i zbog toga što se navikava na dobro. Drugo je jako korisno, dok je treće najpotpunije. Međutim, nijedno od to troje ne poništava grijeh, sve dok se ne učini pokajanje/tevba za njega. Stoga, ustrajnost griješnika u traženju oprosta ne podrazumijeva i učinjenu tevbu.... Zatim je dalje kazao: - Već sam naveo da je značenje traženja oprosta/istigfara različito od značenja pokajanja/tevbe, shodno formi teksta. Kod većine ljudi, međutim, prevladava stav da tekst Allahu oprosti mi! (أستغفر الله-) ima značenje pokajanja/tevbe. Sljedstveno tome, ko to radi, čvrsto vjerujući u to što radi, onda nema sumnje da on čini pokajanje/tevbu.

Zatim je rekao: - Naveli su neki da pokajanje nije potpuno bez traženja oprosta, shodno riječima Uzvišenog: I tražite oprost od Gospodara svoga, i onda Mu se pokajte! (sura Hud, 90) Općepoznato je da to nije uslov pokajanja. Neki od njih su rekli: - Dovoljno je da u pokajanju postoji grižnja savjesti zbog počinjenog grijeha i ona uzrokuje prestanak griješenja i čvrstu odluku da se griješnik više neće vraćati grijehu. A i jedno i drugo proizlaze iz kajanja. Prestanak griješenja i čvrsta odluka o nevraćanju grijehu nisu proizveli pokajanje/tevbu, nego je to grižnja savjesti.

U tom kontekstu dolazi hadis: Grižnja savjesti (nedm) je tevba-pokajanje! Ovaj hadis je hasen i prenosi se od Ibn Mes’uda, a bilježi ga Ibn Madždže, čiju vjerodostojnost je potvrdio El-Hakim.

Bilježi ga Ibn Hibban, prenoseći od Enesa b. Malika, a ujedno je i potvrdio njegovu vjerodostojnost, skraćeno, iz poglavlja Pobjeda. Sve navedeno je preuzeto od El-Kastalanija. A Allah najbolje zna!

Rekao je En-Nevevi, Allah Uzvišeni mu se smilovao, na početku Knjige o pokajanju: - Oni se slažu oko toga da pokajanje od svih grijeha mora uslijediti odmah nakon njihova činjenja. Ta obaveza se kod pripadnika Ehlu es-sunneta cijeni po Šeri’atu, dok kod mu’tezila po razumu.

Allah je nije obavezan prihvatiti, po logici stvari, ako se ispune svi uvjeti potrebni za nju, kod Ehlu es-sunneta, ali je prima iz Svoje plemenitosti i blagodati. Njeno primanje znamo na osnovu Šeri’ata i idžma’a.

A ako se griješnik pokaje iskrenom tevbom, ispunjavajući sve uvjete potrebne za to, a onda ponovi grijeh, piše mu se samo taj drugi grijeh i njegovo pokajanje nije obezvrijeđeno. Ovo je stav Ehlu es-sunneta. Ma koliko se tevba ponavljala i ma koliko se griješilo, ona je ispravna. A Allah najbolje zna.

- komentar imama El-Kastalanija