Učenje Kur'ana za umrlog i poklanjanje sevapa njemu

Zainteresirani mogu pročitati poglavlje iz djela Razumijevanje islamskih propisa (الفقه الاسلامي وأدلته) od dr. Vehbet Ez-Zuhajlija, 2/ 550-552, treće izdanje, a u izdanju Darul-fikr iz Damaska.

Islamski pravnici (fekihi/ fukaha') imaju nekoliko tema. (O ovoj temi se dalje spomenuto može pročitati i preuzeti u: Ed-Derrul muhtar 1/844 i dalje; Fethul kadir 1/473; šerhur-Risale 1/289; eš-Šerhul kebiru 1/423; eš-Šerhus-sagiru 1/ 568, 580; Mugnil muhtadž 3/ 69-70; el-Mugni 2/ 566-570; Keššaful kina' 2/ 191; El-Muhezzeb 17 464.):
a) Islamski učenjaci su saglasni (jedinstveni u) oko stava(u) da umrli ima koristi od dove i istigfara, sadake, obavljanja tjelesno-materijalnih obreda kod kojih je moguća zamjena, kao što je hadž, i to na osnovu riječi Uzvišenog Allaha: „Oni koji poslije njih dolaze - govore: "Gospodaru naš, oprosti nama i braći našoj koja su nas u vjeri pretekla...“ (El-Hašr 10.) ili „...Traži oprosta za svoje grijehe i za vjernike i za vjernice!...“ (Muhammed 19.)Muhammed a.s. je učio dovu za Ebu Selemeta kada je umro, kao i za umrlog kojem je klanjao dženazu shodno hadisu Avfa ibn Malika, kao i za svakog umrlog kojem je klanjao dženazu.
Poslanik s.a.v.s. je upitan: „O Allahov poslaniče, moja majka je umrla, pa da li će joj koristiti ako za nju podijelim sadaku?“ – pa je Poslanik s.a.v.s rekao: „Da!“
Došla je žena Muhammedu a.s. i rekla: „O Allahov poslaniče, obaveza hadža je zatekla moga oca u godinama (kada je već bio ostario) tako da nije mogao ni jahati, da li da za njega obavim hadž?“ – pa je Poslanik s.a.v.s. rekao (upitao): „Šta misliš, da je tvoj otac imao dug, bi li ga za njega vratila?“ Žena je rekla: „Da!“ – pa je Poslanik s.a.v.s. rekao: „Dug prema Allahu je preči da se vrati (obavi)!“
Onome koji je upitao: „Moja majka je umrla, a imala je obavezu posta mjeseca ramazana, da li da postim za nju?“ – pa je rekao (Poslanik s.a.v.s.): „Da!“
Ibnu Kuddame je rekao: „Ovo su vjerodostojni hadisi koji ukazuju da umrli ima koristi i od ostalih dobrih djela (بساير القرب ), jer post, dova i istigfar su tjelesni ibadeti, a Allah je dopustio da umrli ima koristi od njih ( وقد أوصل الله نفعها ‘لي الميت), pa tako i za ostala djela.

b) Islamski učenjaci su se razišli (nemaju jedinstven stav kao u prethodnom slučaju) oko pristizanja sevapa umrlom od čisto tjelesnih ibadeta, kao što su obavljanje namaza i učenje Kur'ana za umrlog, na dva stava (pravca, mišljenja): Stav hanefija, hanbelija, kasnijih šafija i malikija koji kažu da umrli ima sevapa od učenja Kur'ana, ako je isto bilo u prisustvu samog umrlog, ili se učila dova poslije toga, pa makar umrli bio i zakopan (ولو غائبا ); jer je mjesto učenja Ku'rana mjesto gdje se spušta milost i berićet, a dova poslije toga je još preča da bude primljena.


Stav ranijih malikija i poznatije kod prvih šafija jeste stav da do umrlog ne dostižu sevapi od čisto tjelesnih ibadeta.
Hanefije su kazale: Odabrano je da nije mekruh učači sjede pored kabura i uče Kur'an. U poglavlju o bedeluku na hadžu se kaže: Čovjek može sevape svoga djela pokloniti drugome, bilo to djelo namaz, post, sadaka ili nešto drugo, i da to (poklanjanje) ne umanjuje njegovu nagradu.

Hanbelije su kazale da ne smeta učiti Kur'an kod kabura, i to na osnovu ranijeg hadisa (prethodno spomenutog u knjizi iz koje ovo prenosim i prevodim): „Ko uđe u mezarje, pa prouči Jasin, Allah će im olakšati tog dana, a i on će imati sevapa koliko god njih bilo u tom mezarju!“ i „Ko posjeti kabure svojih roditelja, pa kod njega ili kod njih prouči suru Jasin, bit će mu oprošteno!“ (Oba hadisa du slaba (ضعيف), a prvi je slabiji od drugog, kao što je ukazao imam Sujuti u svom djelu El-Džami'.)
Malikije su kazale: mekruh je učiti Kur'an za umrlog, kao i na njegovom kaburu, jer to nisu radili prethodnici, ali kasniji učenjaci smatraju da ne smeta učiti Kur'an i zikr (spominjati Allaha) i sevape od toga pokloniti umrlom. Umrli će od toga imati koristi, ako Bog da.
Šafije su kazale: poznato je da umrli nema koristi osim od svojih djela, kao što je obavljanje namaza (za njega) kao naklanjavanje i slično, te učenje Kur'ana. Kasniji njihovi učenjaci su stava da umrli ima sevapa od učenja Kur'ana, kao što je Fatiha isl. Ljudi po tome i rade. Ono što muslimani smatraju lijepim (dobrim i korisnim) ono je i kod Allaha lijepo (dobro i korisno).
Ako je potvrđeno da učenje Fatihe koristi živom kojeg je zmija ili akrep ujela(o), a i Poslanik s.a.v.s. je to potvrdio: „Otkud znaš da je to bila rukja!“ – pa je s toga priličnije da takvo što koristi umrlom.
Shodno tome, stav kasnijih šafija je istovjetan MEZHEBU ostalih trojice imama, a to je da od učenja Kur?ana umrli ima sevapa.
Imam Es-Subki rekao: „Dokaz tome je razumijevanje predaje hadisa da učenje dijela (ili cijelog) Kur'ana sa nijetom da bude korisno i lakše umrlom koristit će mu, jer je potvrđeno da je proučena Fatiha sa nijetom da ulakša onome kojeg je ujela(o) zmija (akrep) koristila(o), a Poslanik s.a.v.s. je to potvrdio riječima: „Otkud znaš da je to bila rukja!?“
Zato, ako je koristilo živom sa nijetom, za umrlog je to još izvjesnije (preče).
Kadi(ja) Husejn je dozvolio i unajmljivanje (angažovanje) ljudi za učenje Kur'ana kod umrlog.
Ibn Salah je rekao da treba reći: „Gospodaru, sevape od našeg učenja dostavi tome i tome“, pa da to uči sa nijetom dove. U tome nema razlike između bliskog i dalekog (rođaka ili nekog drugog)....“


P.S. Ono što je u zagradama, samo je moje pojašnjenje, osim dvije napomene, a to su naslovi djela gdje se može pročitati o ovoj temi, te konstatacija imama Zuhajlija da su dva spomenuta hadisa slaba.


Gospodaru, pokaaži nam istinu istinom i učini nas njenim sljedbenicima! Pokaži nam neistinu i zabludu pa nam olakšaj da se od toga udaljimo! Amin!


Nazif ef. Garib

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi