Uslijed zaborava javlja se kao njegova posljedica sumnja u to da li su namaske radnje izvršene kako treba ili koliko je uopće rekata klanjano. U uvodnim hadisima vidjeli smo da su takva stanja opisana u mnogobrojnim hadisima.
Pravnici su predmetno pitanje razumjeli na osnovu prakse Allahova Poslanika, a.s., i ashaba. Važni momenti su kod tretiranja sumnje u namazu da li se prvi put javlja ili je to uobičajena pojava kod klanjača. U slučaju da se prvi put javlja sumnja u broj klanjanih rekata, klanjač će obnoviti taj namaz, jer mu je isti pokvaren. Upitan o čovjeku koji pogriješi pa ne zna koliko rekata je klanjao Poslanik, a. s., je odgovorio: " Ponovit će ga kako bi zapamtio!" Međutim, ako mu se ovakva sumnja ponovi nastojat će da otkrije ono na čemu je siguran. Allahov Poslanik, a. s., je rekao: " Ako neko od vas posumnja u toku svog namaza, neka se potrudi da sazna pravo stanje, neka dovrši svoj namaz i preda selam, zatim neka učini sehvi sedždu." Shodno ovome, ako nije u stanju klanjač da se opredjeli da li je klanjao manji ili viši broj rekata pravilo je da se opredjeli za manji jer je sigurniji. Nakon ovakve sumnje obavezno je učiniti sehvi sedždu, bez obzira što se klanjač opredijelio za onaj broj rekata za koji je sigurniji.
Sljedeća mogućnost jeste ako sumnja postane česta pojava, klanjač treba da se odluči za jedan rekat. Prenosi se da je Poslanik, a. s., rekao: " Kada neko od vas počne sumnjati u svoj namaz, pa ne zna da li je klanjao jedan ili dva rekata, neka se odluči za jedan rekat. Ako sumnja u to je li klanjao dva ili tri rekata, neka se odluči za dva. Ako sumnja, pa ne zna da li jeklanjao tri ili četiri, neka se opredjeli za tri, a kada završi sa namazom, neka učini sehvi sedždu."
Ako se sumnja javi nakon obavljenog namaza ne treba se na to obazirati izuzev ako preovlada mišljenje da je učinjna greška ili propust. Ako nije učinio neku radnju koja ga ne sprečava da nastavi sa namazom, nastavit će kako bi ga upotpunio i učinit će sehvi sedžde, kako je to uradio Poslanik, a.s., u hadisu Zu'l-jedejn. Ako je, pak, nakon namaza uradio nešto što ga sprečava da nastavi sa namazom kako bi ga upotpunio tada će obnoviti cijeli namaz.
Što se tiče upozorenja o grešci od strane drugoga dopušteno je upozoriti klanjača na grešku kako bi je ispravio. U slučaju pojedinačnog klanjanja ako neko sa strane upozori da je klanjao manji broj rekata, cijenit će u šta je sam siguran. Ako bude upozoren od dvojice pouzdanih obavezno mu je prihvatiti njihovo upozorenje.
Ako je upozorenje upućeno imamu oko broja rekata, a imam je siguran u ispravnost svoga postupka, nije dužan prihvatiti upozorenje. Ako sam sumnja u ispravnost svoga namaza prihvatit će upozorenje, kao što je to uradio Poslanik, a. s., u hadisu Zu'l-jedejn.
Ako bi došlo do različitih stavova u džematu, pa imam sa dijelom džemata misli jedno a drugi dio zastupa drugačije postupit će se prema stavu imama.
Autor: Mustafa Hasani
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba