“Uistinu! Knjiga grješnika je u sidždžinu. A znaš li ti šta je sidždžin? Knjiga ispisana.“ (El-Mutaffifin, 7-9)
Šta je sidždžin nije znao ni Ibn Abbas, r.a., pa je upitao Ka’aba, r.a., a on mu objasnio: “Sidždžin je najdonja, sedma zemlja, a duše nevjernika nalaze se ispod Iblisovog tijela.“ Kao što je sedam nebesa, Allah, dž.š., kaže da je toliko i zemljinih sfera:
“Allah je sedam nebesa i isto toliko zemalja stvorio.“ (Talak, 12) Zanimljivo je da je i sedam džehenemskih imena: Džehennem, Nar, Džehim, Se’ir, Sekar, Lezaa i Hutama, a ispod sedmog nevjerničke duše obitavaju, nakon smrti razumije se. U tjeskobi obitavaju, jer tjeskobu i ovdje živješe. “Šta je grijeh?“ – upitan je Poslanik. “Ono što te u prsima steže.“ – odgovorio je. Zanimljivo je da se, osim sedam zemalja, govori i o sedam teških grijeha na koje Poslanik posebno upozorava: “Klonite se sedam velikih grijeha: širka, sihra, ubistva, jetimskog imetka, kamate, napuštanja borbe i potvore.“ (Muttefekun alejhi)
Čovjek se u knjigu onih koji će ispod sedmog kata zemaljskog obitavati sam upisuje. Čineći grijehe, a posebno ovih sedam koji su stepenice čovjekovog unižavanja i propasti. Ogovara, potvara i nered i smutnju u svom okruženju širi. Allahove propise napušta, tj. sa položaja borbenog bježi. Svaki onaj na koga se odnosi kur’anski opis da se u nevolji, na pučini, u opasnosti sjeća Boga, a čim se obale domogne, na sigurno dođe, Boga zaboravi i korača u tjeskobu.
“Uistinu! Knjiga čestitih je u Illijjunu. A znaš li ti šta je Illijjun? Knjiga ispisana.“ (El-Mutaffifin, 18-20)
Šta je Illijjun, nije znao ni Ibn Abbas, r.a., pa je upitao Ka’aba, r.a., a on mu objasnio: “To je sedmo nebo na kojem duše vjernika obitavaju.“ Duše vjernika su u prostranstvu, nije im tjeskobno. I ovdje u tijelu im bijaše prostrano jer su za uzora imale onog čija su prsa rasprostranjena:
“Zar prsa tvoja nismo rasprostranili.“ (El-Inširah, 1) – Allah veli Poslaniku.
Čovjek se u knjigu onih koji će sedmu nebesku sferu dosegnuti upisuje sam. Kelimei-šehadetom se upiše, a potom stepenicama koje se zovu namaz, post, zekat, hadždž, sadaka, lijepa riječ, odgoj djece, briga za zajednicu itd. – uspinje. Od Dahaka, r.a., se navodi sljedeće: “Kad se uzme duša vjernikova, ona se uspinje do prvog neba, a odatle oni bliski s njom (meleki) idu do drugog, trećeg, četvrtog, petog, šestog i sedmog neba sve dok ne bude dovedena do Sidretul-muntehaa.“
“A šta je Sidretul-munteha?“ – upitao je Ibn Abbas, r.a. Ka’aba, r.a. a on mu objasnio: “To je lotos na glavama nosača prijestolja Božijeg. Tu se završava ljudsko znanje i niko ne zna šta je iza toga. Stoga je i nazvan tako – lotos krajnjeg dosega.“
Čovjek je u svemu ograničen, pa i granice njegove spoznaje postoje. Ne postoji mogućnost da vidi nevidljivo, da čuje bešumno, da zna nikom otkriveno. Ali da bi do granice beskraja došao, da bi mu duša u prostranstvu sretna plivala i do Sidre i muntehaa došla treba ono što zna živjeti. Za ono što zna će i odgovarati. Poslanik to jasno naglašava kad veli: “Halal je jasan i haram je jasan, a između su sumnjive stvari. Ko se kloni sumnjivih stvari sačuvao je svoju vjeru i dostojanstvo, a ko zagazi u sumnjivo zagazio je u haram.“ (Muttefekun alejhi)
Put našeg uzdignuća na nebesa sedma je u odmicanju od harama i koračanje stepenicama propisa naše vjere koje nas Allahu, dž.š., približavaju i našu dušu u prostranstvo odvode. Činjenje dobra na ovom svijetu čini prostranim prsa naša, a na budućem nas u prostranstvo vodi.
Ibn Abbas je upitao i značenje ajeta koji o Idrisu, a.s., govori: “Mi smo ga na visoko mjesto digli.“ (Merjem, 57), pa mu je Ka’ab objasnio: “Njemu je Bog objavio: ‘Tebi ću svakoga dana uzdizati djela onako kako i druga ljudska uzdižem.’ Idris, a.s., tada zamoli svog prijatelja meleka čuvara da zamoli meleka smrti da sačeka dok on još dobrih djela uradi. Tada ga prijatelj melek čuvar na krilima svojim uzdiže visoko i kad je bio na četvrtom nebu, tu ih srete Azrail i upita za Idrisa, a.s.: ‘Gdje je on?’ Melek mu reče: ‘Tu je, međ’ krilima mojim.’, a Azrail reče: ‘Čudno, meni je upravo naređeno da mu dušu uzmem na četvrtom nebu.’“
Nije Idrisu, a.s., odgođen edžel. Neće ni nama biti. Dušu će nam sigurno uzeti, a kud će s njom otići, gore ili dolje, u prostranstvo ili tjeskobu?
Budi čestit! Upiši se u knjigu čestitih, pa ćeš u prostranstvo sedme nebeske sfere, na granicu Muntehaa, u Allahovu blizinu stići, a Bog, dž.š., kaže: “Čestiti su oni koji vjeruju u Allaha i u Onaj svijet i u meleke, i u knjige, i u Poslanike i koji od imetka dijele, iako im je drag, rođacima, siročadi i siromasima, putnicima i prosjacima i koji namaz klanjaju i zekat daju i preuzetu obavezu ispunjavaju, naročito oni koji su izdržljivi u neimaštini i u bolesti i u boju ljutom.“ (El-Bekare, 177)
Autor: Izet Čamdžić
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba