samo se Mene bojte! (ferhebūn)" (el-Bekare, 40); "Pa ih se ne bojte (tj. nevjernika), nego se bojte Mene (hāfūni), ako ste pravi vjernici!" (Ali 'Imran, 175). 

"/> samo se Mene bojte! (ferhebūn)" (el-Bekare, 40); "Pa ih se ne bojte (tj. nevjernika), nego se bojte Mene (hāfūni), ako ste pravi vjernici!" (Ali 'Imran, 175). 

"/>

Strah

Strah kao stanje srca vjernicima je naređen. Uzvišeni Allah kaže: "I samo se Mene bojte! (ferhebūn)" (el-Bekare, 40); "Pa ih se ne bojte (tj. nevjernika), nego se bojte Mene (hāfūni), ako ste pravi vjernici!" (Ali 'Imran, 175). 

Robovanje Uzvišenom Allahu, džellešanuh, iskazuje se riječima, djelima i srcem, tj. srčanim stanjima (hal) i stepenima (mekam) koja na uravnotežen i umjeren način odražavaju visoke moralne kvalitete vjernika. Ti kvaliteti su, opet, rezultat znanja, spoznaje i prakse. Ukrašavanje moralnim kvalitetima spada u imperative vjere. Vjerovati znači ispravno djelovati i moralno živjeti. Ovo dvoje, nadalje, rezultira novim stanjima i stepenima na putu duhovnog usavršavanja. Jer, postupajući po onome što zna, čovjek će, kako se veli u jednom hadisu, spoznati ono što ne zna. Postoji stanje srca koje se naziva strah (havf), i stanje srca koje se naziva nada (redža'). Oba ova stanja jesu uzvišena stanja ljudskoga, vjerničkog srca, i ona, zapravo, predstavljaju srčane ibadete (ibade kalbijje). U slučaju nade, ona već podrazumijeva stanje poniznosti i skrušenosti, dok stanje straha podrazumijeva priznanje Božije moći i svemoći. Ideal kojem se teži jeste prisutnost oba stanja, i straha i nade, u srcu vjernika. Zapravo, oni su nerazdvojivi: "A Njemu se molite sa strahom (havfen) i nadom (tame'a)" (el-E'araf, 56)); "I oni se mole Gospodaru svome iz straha (havfen) i nade (tame'a)" (es-Sedžde, 16). To vidimo i po tome što riječ nada (redža') u Kur'anu nekada dolazi u značenju straha (havf), npr.: "Šta vam je, zašto se Allahove sile ne bojite (la terdžūne)?!" (Nuh, 13) U arapskom jeziku uobičajeno je da se nešto naziva po onome što je s njim usko povezano.

 

Definicija straha

Strah je stanje srca koje se javlja kao rezultat iščekivanja zla u budućnosti. Ono se temelji na znanju onoga što vodi ka zlu, tj. znanju uzroka koji tome vode. Shodno poznavanju tih uzroka zavisi i jačina straha i jačina bola u srcu. Nekada strah može biti zbog nekog prekršaja kojeg učinimo ili, pak, zbog poznavanja svojstva onoga što plaši; npr. kada čovjeka napadne krvoločna zvijer, čovjek se plaši jer zna da zvijer razdire (šire v. u: Gazali, Ihja', ''Knjiga o strahu i nadi'', 7/445-449).

 

"Mene se bojte"

Strah kao stanje srca vjernicima je naređen. Uzvišeni Allah kaže: "I samo se Mene bojte! (ferhebūn)" (el-Bekare, 40); "Pa ih se ne bojte (tj. nevjernika), nego se bojte Mene (hāfūni), ako ste pravi vjernici!" (Ali 'Imran, 175). U prvom spomenutom ajetu Uzvišeni Allah zapovijeda ljudima da se samo Njega boje, dok je u drugom ajetu ova naredba još intenzivnija, odn. strah od Njega postavlja se kao uvjet ispravnog vjerovanja. Zato je nepojmljivo da neko bude vjernik, a da se ne boji Allaha, dž.š., makar onim najnižim stepenom straha. Otuda proizlazi da je nedovoljan strah od Uzvišenog Allaha najbolji dokaz Njegovog nedovoljnog poznavanja, a time i nedovoljno jakog imana vjernika, jer Uzvišeni naređuje: "I samo se Mene bojte," tj. bojte Me se i dobro pazite šta radite - šta smijete, a šta ne smijete činiti! U ajetu je, također, potvrda da se istinski vjernik boji samo Allaha. Uzvišeni, također, veli: "Onima koji se boje (jahševne) Gospodara svoga, i kad ih niko ne vidi, pripada oprost i nagrada velika!" (el-Mulk, 12).

 

Stanje vjernikova srca

 

U Kur'anu se strah ističe kao neizostavno stanje vjernikova srca, npr. u slijedećim ajetima:

Uputa i milost za one koji se Gospodara svoga boje (jerhebūn) (el-E'araf, 154);

- Allaha se boje (jahšā) od robova Njegovih – učeni (Fatir, 28);

-  Zadovoljan će Allah biti njima, a i oni će zadovoljni biti Njime! To će biti za onoga koji se bude bojao (hašije) Gospodara svoga (el-Bejjine, 8);

I oni koji udjeljuju od onoga što im se daje, a srca su im puna straha (vedžileh) zato što će se Gospodaru svome vratiti (el-Mu'minun, 60).

 

Tirmizi (3175) u svojoj zbirci hadisa navodi da je Aiša, r.a., rekla: "Upitala sam Allahovoga Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o ovom ajetu (el-Mu'minun, 60) riječima: 'Jesu li to oni koji piju vino, koji čine blud i koji kradu?' - pa mi je rekao: 'Nisu, o, Es-Siddikova kćeri, nego oni koji poste, klanjaju i daju zekjat, pa strahuju da li će im (njihova djela) biti primljena. To su oni koji hitaju da čine dobra djela'''.

 

Ovo je samo mali dio kur'anskih ajeta i hadisa koji govore o vrijednosti straha. Iz navedenih ajeta možemo uvidjeti da se zajedno uz strah spominju i druge vrijednosti: uputa, milost, znanje i zadovoljstvo, a to su sve, kako ističe imam-i Gazali, mekami  stanovnika Dženneta (Ihja', 7/459). Također, ovo dodatno govori i potvrđuje strah kao iznimno vrijedno stanje ljudskoga srca.

 Autor: Almir Fatić

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi