Šta su nama mladi

„Ko uradi ovo sa bogovima našim?“- povikaše oni- „zaista je  nasilnik!“ „Čuli smo jednog momka kako ih huli“ -rekoše-„ime mu je Ibrahim“. Kur'an, El-Enbija', 59 i 60.

Ibrahim alejhiselam još posve mlad, ali uman i od Allaha mudrošću darovan, usprotivio se svojoj sredini ogrezloj u idolatriji. A kako je poznato,  iz idolatrije proističe temeljno neznanje o Jedinom Bogu i Objavi, a iz ovoga neznanja rađaju se lutanja, nemoral i svako zlo. I zato, on hrabro ulazi u hram i razbija kipove svojih bližnjih i sunarodnika koji su ih slavili i klanjali im se. On se nimalo nije bojao ni osuda, niti kazne, jer on je mlad, hrabar, i odlučan da neznanju, glupostima i okoštaloj lošoj praksi stane u kraj i učini pod svaku  cijenu definitvan kraj idolatriji!  Mladi ljudi, još uvijek čisti, a u islamu odgojeni, posjeduju tu snagu da kada uvide greške, promašaje i lošu praksu, spremni su da djeluju u interesu dobra, da započnu i na scenu donesu promjenu! Stariji to isto uviđaju, ali ipak mnogi od njih ne poduzimaju ništa. Većini njih nedostaje volje, snage i hrabrosti ulaska u rizik. Posebno je to izraženo kod onih koji uživaju privilegovane položaje. Takvi nerado izlaze iz zone vlastitog komfora; prave se da ne vide, manevrišu, ne kritikuju, niti se otvoreno suprotstavljaju, oprezni su i izbjegavaju eventualni sukob bez obzira što zlo raste, širi se i umnaža se.  Obzirom da su mladi zalog budućnosti, da posjeduju veliki potencijal i snagu koju samo valjano treba usmjeravati, to svaka zajednica koja hoće bolju sadašnjost i teži dobroj budućnosti posvećena je svojim mladima. Radi sa mladima i za mlade. Grčki filozof Diogen upozoravao je građane govoreći im da je temelj na kojem počiva budućnost jedne države u dobro odgojenoj i temeljito obrazovanoj mladeži. Isto je primjereno reći i za budućnost Islamske zajednice. Pojava mas-kulture, globalizacija, nepovratno nestajanje tradicionalnih oblika života, alternativni stilovi života i rastući individualizam uplivišu na mlade.  Preko izraženih stavova, vrijednosti, i ponašanja mladih u stanju smo otkriti pozadinu širih kretanja u društvu koja se postepeno prelijevaju i zauzimaju zajednicu muslimana i njihove porodice.  Stoga, da ne bi ostali zatečeni i na repu događanja od velike važnosti je sasvim ozbiljno pozabaviti se mladima. Potrebno je pokloniti  im dužnu pažnju, osloboditi im prostor već sada da se iskažu u i ravnopravno uz starije sudjeluju, kako bi iskustvo starijih i polet mladosti pretočili u kreiranje naše bolje budućnosti.                                                                                                                                                               

Kada je govor o mladima oni se uobičajeno tretiraju na tri načina razmatranja:                 

Mladi kao marginalizirana grupa u odnosu na ostatak društva;                                                                       

Mladi kao problem; i                                                                                                                                   

Mladi kao prespektiva i značajan društveni resurs.                                  

Odmah da naglasimo bogato povijesno naslijeđe islama pokazuje da je pojam: Muslimani i progres, usko povezan sa aktivnim sudjelovanjem mladih. Ibn' Abbas r.a. prenosi hadis Muhammed a.s. u kojem se veli: „Džennetlije! To su golobradi mladići!“ (Tirmizi) ukazujući na ovaj način da su krila zamaha islama bili živo sudjelovanje i žrtve mladih muškaraca i ženskih na ovom najuzvišenijem Putu. Istovremeno, silazak muslimana sa svjetske scene i odlazak u sjenu, donio je zanemar ove grupe i tretman mladih kao problem države, društva i zajednice muslimana, čak se zanemar mladih spustio i do one najprimarnije – porodične zajednice?!

Mladi marginalizirana grupa                                                                                                            

Istraživanja o mladima pokazuju da su mladi najčešće sklonjeni od ozbiljne brige i razmišljanja o njima kako u društvu, tako i u vjerskoj zajednici. U ovom posve osjetljivom i ranjivom periodu života (od15 do 35 godina života) mladi još uvijek trebaju usmjeravanje, i vođenje, ruku i podršku starijih. Njihov fizički razvoj već sa ranim dvadestim godinama je završen dok do sredine tridesetih traje njihovo emocionalno, duhovno i moralno sazrijevanje, a u današnje vrijeme ono se sve kasnije postiže. Ovako, uglavnom prepušteni sami sebi, mladi sasvim teško, naročito u moralnom i duhovnom pogledu, stasavaju i sazrijevaju. I obzirom da su upućeni na same sebe i podvrgnuti jakom uticaju medija i vršnjaka to sve češće biva da ogromna snaga i energija mladosti ostaje nedovoljno iskorištena, ili utrošena u pogrešnom smjeru. Sasvimn je očito da moderno društvo njegujući liberalizam i slobodu bez ograničenja sve moćnije utiče na formiranje osobe i nameće se kao izravan takmac porodici i vjerskoj ustanovi.                                                                                                       Stoga, naše mlade ne smijemo olahko prepustiti samima sebi. Oni, iako to rijetko riječima izražavaju, itekako traže žive uzore u svome ocu, majci, vjeroučitelju i nastavniku. One uzore koji su vlastitim životom potvrda onoga o čemu stariji govore i na što ih upućuju. Mladi hoće u porodici moralno čvrstog i stamenog oca koji je posve iskren i pošten u predanosti Bogu i u odnosu prema drugome, kao i svojoj okolini. To jest, osobu oca koja moćno zrači autoritetom i moralnim kredibilitetom. Također gledajući u majku, koju doživljavaju nešto bliskije nego li oca, mladić i djevojka u njoj očekuju i traže podršku, razumijevanje, pohvalu i nagradu za dobre svoje postupke i razumnu kritiku, osudu, pa i primjerenu kaznu  po pitanju njihovih propusta i skretanja, i uvijek uz to od oba roditelja savjet. Dakle, mlade nikako prepuštati njihovoj slobodnoj volji kako se to često kroz društvene mreže i medije pogrešno plasira. Djecu, i mlade potrebno je upućivati i navikavati ih na nužnu strpljivost, suzdržanost i poštovanje drugih osoba, a opet da zadrže svoju individualnost, da imaju izgrađen vlastiti stav. Ukratko, treba ih disciplinirati i  pripremati ih na susret sa izazovima života, a da pri tome ostanu čvrsti i odani principima islama.                                                                                                                                                           I zato, ostaviti mlade samima sebi nikako nije izraz naše hrabrosti, slobode i poklonjenog povjerenja mladom čovjeku. Prepuštanje mladih samima sebi jeste i jedan vid prikrivene ignorancije mladih i odsustva istinske brige za našu mladost.                                                                                                                           

  Mladi kao problem                                                                                                                                       

Novija  istraživanja pokazuju zabrinjavajući porast u poremećaju ponašanja već kod djece i posebno kod omladine. Nameće nam se pitanje zašto, sve do danas, poduzete mjere u pravcu usmjeravanja i popravljanja ponašanja kod djece i omladine putem kazni, žigosanja, i izoliranja, kako u BiH, a tako i izvan nje ne rađaju željenim povoljnim rezultatima? Zašto naši prevencija i tretmani ne djeluju u smjeru smanjenja agresivnosti, smanjenja kaznenih djela delikvencije, te raširenih raznih vidova ovisnosti? Uvidjelo se da rana detekcija, dijagnostika, prevencija, procjena problema i intervencija nisu sami dovoljni i dovoljno efikasni.Tek odnedavno priznalo se da postoji međuzavisnost između kvalitetnog vjerskog odgoja i pada poremećaja u ponašanju i činjenju kaznenih djela što je i vjerskim pedagozima dalo uputu i posve jasno pokazalo put da nedovoljan vjerski odgoj, kao i odgoj usmjeren samo na obrednu praksu, omogućuje nesmetan rast delikventnih ponašanja. I zato je naglasak u odgoju na islamsku moralku - ahlak nužnost u cilju općeg popravljanja stanja u našem narodu. Kvalitetan kućni vjerski odgoj, i odgoj kroz vjersku ustanovu, djeluju kao svojevrsno ostrvo spasa na koje se poslije svake bure i brodoloma mlada osoba može iskrcati i sklonuti na sigurno, prikupiti snagu i krenuti naprijed. Oni koji ne poznaju to ostrvo, a to su svi oni koji nisu imali tu sreću susresti se sa vjerom u svojoj kući i kroz džamiju, neprekidno su u neizvijesnosti i prepušteni su burama i olujama jer im je izostao nužan vjerski odgoj!                                                                     

Mladi – perspektiva i značajan društveni resurs 

Imati čestitu islamsku mladost to je ponos, sreća i budućnost porodice, svoga džemata, svoga naroda i države. To su ti mladi ljudi koji imaju zdrave poglede i čvrste stavove. Beskompromisno se obračunavaju sa vlastitim slabostima i neprekidno rade na svome duhovno-moralnom rastu i usavršavanju. Nakon što su vjerno prionuli uz vrijednosti islama iz čega proističe primjerno ponašanje i pozitivno djelovanje, oni ga sa oduševljenjem šire dalje i nude drugima kao najveću vrijednost i ideal. Ovakvi mladi dobro poznaju ulogu i zadaće koje je pred njih postavio Allah, a Poslanik saws im pokazao Put.                                                                          Mi stariji dužni smo da jednoj već stasaloj mladosti oslobodimo prostor za učešće i akciju prepuštajući im prostor djelovanja. Osim ovoga, podarimo im zdravo okruženje kako se njihov zanos i ideali ne bi istopili pred našom slabom vjerom i pred moralnom prevrtljivosti nas starijih. Nemojmo ih razočarati prevelikom pričom o islamu i premalim zalaganjima za principe islama; našim govorom o skromnosti, ništavnosti i prolaznosti svega ovosvjetskog i posve vidljivo isticati novac i materijalno u odnosu na vječno i ahiretsko.                                                                                                                                    Uzorita prva generacija muslimana nije se plašila niti se libila da ih u Medini, u namazu, predvodi sedmogodišnji dječak Amr ibn Selime na što su uistinu bili ponosni. Oni su jednako bili ponosni i na svoje sedamnaestogodišnjake: na Erkam ibn Erkama koji progonjene prve pristaše islama zajedno sa Poslanikom saws sklanja u svoju kuću koja postaje mjesto okupljanja, učenja i ibadeta; na h. Aliju koji liježe u Poslanikovu a.s. postelju i biva izložen atentatorima, na Muhamed ibn el Kasim ibn Muhameda koji je predvodio vojsku koja osvaja Indiju. Dvadesetrogodišnji Ibn Mes'ud istupa kod Kjabe pred Ebu Džehlom i glasno uči Kur'an Časni i spremno podnosi strašna mučenje; a Džafer ibn Ebi Talib pred Negusom kraljem i prvosveštenikom abesinskim tumači islam i misiju Poslanika a.s., a imao je dvadesetpet godina. Ovu, i ostale rane generacije muslimana, iz prva četiri stoljeća nosila je ideja islama. Status osobe nisu određivale prosto godine nego pristajanje uz ideju a njoj su svakako najodaniji mladi!

Ishak Alešević

Džemat Dreiländereeck Lörrach                     

 

 

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi