Slab (da'if) je onaj hadis kojem nedostaje jedan ili više uvjeta sahih hadisa ili hasen hadisa. Hadis može biti slab zbog prekida u senedu ili zbog nekog drugog uzroka.
Učenjaci hadisa, fikha i ostali su kazali: „Dozvoljeno je i pohvalno postupiti prema slabom hadisu kada se radi o dobrovoljnim i pohvalnim djelima te nagradi i kazni, osim ako nije izmišljen“. (Ebu Zekerijja Muhjiddin en-Nevevi, el-Ezkar, str. 5)
Obradili smo četrnaest slabih (da'if) hadisa o vrijednosti ajetu-l-kursi, a govore o tome da je ona zaštita za onoga ko je uči, kao i za njegovog komšiju i druge oko njega, da je objavljen ispod arša, da olakšava nedaće te da se uči na porođaju i sl. Nagrada za njegovo učenje poslije namaza je u vrijednosti nagrade vjerovijesnika, šehida i iskrenih. Neke od tih hadisa ćemo navesti u nastavku.
عَنْ أَنَسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ قَرَأَ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ آيَةَ الْكُرْسِيِّ حُفِظَ إِلَى الصَّلَاةِ الْأُخْرَى، وَلَا يُحَافِظُ عَلَيْهَا إِلَّا نَبِيٌّ، أَوْ صِدِّيقٌ، أَوْ شَهِيدٌ. وَهَذَا أَيْضًا إِسْنَادُهُ ضَعِيفٌ، وَاللهُ أَعْلَمُ.
Od Enesa, r.a., se prenosi da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: "Ko prouči poslije svakog propisanog namaza ajetu-l-kursi, bit će zaštićen do narednog namaza, na tome će moći ustrajati samo vjerovijesnik, iskreni i šehid".[1] (el-Bejheki, Šu'abu-l-iman, broj hadisa 2175)
عن علي قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم على أعواد هذا المنبر، يقول: من قرأ آية الكرسي دبر كل صلاة لم يمنعه من دخول الجنة إلا الموت، ومن قرأها حين يأخذ مضجعه آمنه الله على داره ودار جاره وأهل دويرات حوله. هب وقال إسناده ضعيف
Od Alije, r.a., se prenosi da je rekao: Čuo sam Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kako na mimberi kaže: "Onaj ko prouči ajetu-l-kursi poslije svakog namaza, samo ga smrt sprječava od ulaska u Džennet, a ko je prouči kada legne u postelju, Allah će štititi njegovu kuću, kuću komšije i svih oko njega".[2] (el-Hindi, Kenzu-l-'ummal fi suneni-l-akval ve-l-ef'al, broj hadisa 4056)
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ صُدَيِّ بْنِ عَجْلَانَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ كَانَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَاتَلَ عَنْ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ حَتَّى يُسْتَشْهَدَ
Od Ebu Umame, r.a., se prenosi da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: "Ko prouči ajetu-l-kursi poslije svakog propisanog namaza, na stepenu je onoga ko se borio na strani Allahovih, dž.š., vjerovijesnika dok nije poginuo kao šehid".[3] (Ibn Sunni, 'Amelu-l-jevm ve-l-lejla..., broj hadisa 123)
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ قَرَأَ حم المُؤْمِنَ إِلَى {إِلَيْهِ المَصِيرُ} [غافر: 3] وَآيَةَ الكُرْسِيِّ حِينَ يُصْبِحُ حُفِظَ بِهِمَا حَتَّى يُمْسِيَ، وَمَنْ قَرَأَهُمَا حِينَ يُمْسِي حُفِظَ بِهِمَا حَتَّى يُصْبِحَ
Ebu Hurejra, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: Ko jutrom prouči Ha-Mim, el-Mu'min do "Njemu se sve vraća" (el-Mu'min, 3) i ajetu-l-kursi, bit će time zaštićen do navečer. A ako to prouči navečer, bit će time zaštićen do svanuća.[4] (et-Tirmizi, Sunen, broj hadisa 2879)
أعطيت آية الكرسي من تحت العرش. (تخ وابن الضريس) عن الحسن مرسلا
Od Hasana, r.a., se prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: Dat mi je ajetu-l-kursi ispod Arša.[5] (el-Munavi, Fejdu-l-kadir, broj hadisa 2871)
عَنْ فَاطِمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمَّا دَنَتْ وِلَادَتُهَا أَمَرَ أُمَّ سَلَمَةَ وَزَيْنَبَ بِنْتَ جَحْشٍ أَنْ يَأْتِيَاهَا فَيَقْرَآ عَلَيْهَا آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَأَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ إلَى آخِرِ الْآيَةِ وَيُعَوِّذَاهَا بِالْمُعَوِّذَتَيْنِ
Od Fatime, r.a., se prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., kada joj se približilo vrijeme porođaja, naredio Ummu Selemi i Zejnebi b. Džahš da joj odu i prouče ajetu-l-kursi, zatim ajet Allah je sedam nebesa i isto toliko zemalja stvorio (Jasin, 81) i sure zaštitnice (el-Felek i en-Nas).[6] (en-Nevevi, el-Ezkar, broj hadisa 836)
عَن أبي قَتَادَة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: مَنْ قَرأ آيَةَ الكُرْسِيّ وَخَوَاتِيمَ سُورَةِ البَقَرَةِ عِنْدَ الكَرْبِ، أغاثَهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ
Od Ebu Katade, r.a., se prenosi da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: "Onaj ko prouči ajetu-l-kursi i kraj sure el-Bekare za vrijeme nedaće, Allah, dž.š., će mu olakšati".[7] (en-Nevevi, el-Ezkar, broj hadisa 351)
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ عِنْدَ الْحِجَامَةِ كَانَتْ لَهُ مَنْفَعَةُ حِجَامَتِهِ
Od Ali b. Ebi Taliba, r.a., se prenosi da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: "Ko proči ajetu-l-kursi tokom hidžame, hidžama će mu biti uspješna". [8] (el-Dimeški, el-Kelimu-t-tajjib, broj hadisa 234)
Autor: Sejid Strika
[1] al-Bayhaqi navodi da mu je niz prenosilaca (sanad) slab (da`if). Šu`ab al-iman, IV, str. 57, broj hadisa 2175;
[2] al-Bayhaqi kaže da mu je niz prenosilaca (sanad) veoma slab (da`if \iddan) jer je u nizu prenosilaca (sanadu) Nahšal b. Sa`id. Šu`ab al-iman, II, str. 458, broj hadisa 2395
[3] Hisamuddin b. Musa `Afana kaže da ga navodi Ibn Sunni i da je hadis slab (da`if)
[4] al-Tirmiri ga je ocijenio kao usamljen (garib), a o njegovom nizu prenosilaca (sanadu) kaže da su neki učenjaci `Abdurrahman b. Abi Bakr b. Abi Mulayka al-Mulaykija kritizirali zbog lošeg pamćenja. Sunan, V, str. 157, broj hadisa 2879; al-Albani ga je ocijenio kao slab (da`if). Da`if al-gami` al-sagir wa ziyadatuhu, I, str. 832, broj hadisa 5769
[5] al-Albani ga je ocijenio kao slab (da`if) i kaže da mu je niz prenosilaca (sanad) slab (da`if), prenosilac Hasan je Hasan al-Basri, koji je tabi'in, a veže se za Resulullaha, s.a.v.s, pa je hadis odaslan (mursal). Silsila al-ahadil al- da`ifa wa al-mawdu`a wa alaruha al-sayyi' fi al-umma, VI, str. 347, broj hadisa 2825
[6] `Abdulqadir Arna'ut kaže da mu je niz prenosilaca (sanad) slab (da`if). al-Nawawi, al-Arkar, I, str. 285, broj hadisa 836; al-Albani kaže da je apokrifan (mawdu`). al-Dimašqi, al-Kalim al-tayyib, I, str. 161, broj hadisa 210
[7] `Abdulqadir Arna'ut kaže da mu je niz prenosilaca (sanad) slab (da`if). al-Nawawi, al-Arkar, I, str. 122, broj hadisa 351
[8] `Abdulqadir Arna'ut u stručnoj obradi djela al-Arkar kaže da ga Ibn Kalir smatra slabim (da`if) u svom tefsiru Tafsir al-Qur'an al-`azim. al-Nawawi, al-Arkar, I, str. 305, broj hadisa 914; al-Albani ga je ocijenio kao slab (da`if). al-Dimašqi, al-Kalim al-tayyib, I, str. 171, broj hadisa 234
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba