Šatibiyya – krunsko djelo imama Eš-Šatibija

U tekstu o životu, ličnosti i ulozi imama aš-Šatibija u kiraetskoj nauci smo spomenuli da je njegov znanstveni rad bio osebujan i svestran, ponajprije na polju ličnog usavršavanja i znanstvenog zrijenja, potom podučavanja i akademskog djelovanaj kao i na polju spisateljskog rada.

Glede ovog posljednjeg, imam aš-Šatibi je autor značajnih djela iz različitih znanstvenih disciplina a ono što je pronijelo slavu o njemu je djelo Hirz al-amani wa wadžh at-tahani ili poznatije kao Šatibijja. Sve do današnjih dana ovo djelo je nezaobilazna, štaviše temeljna literatura u teorijsko-praktičnom proučavanju sedam poznatih – mutawatir kiraeta Kur'ana. U nastavku teksta ćemo tek kroz osnovne napomene i crtice predstaviti ovo iznimno važno djelo i ukazati na njegovu vrijednost. Naime, cijeli proces pisanja, nastanka i kasnije života ovog djela, prate inspirativne i znakovite predaje koje zaista ukazuju da je ono jedan od mnogih kerameta koji se vežu za imama aš-Šatibija. 

 

Fascinantan je i detalj iz života imama Aš-Šāṭibīja koji oslikava njegovu krajnju požrtvovanost prilikom pisanja Šāṭibiyye. Naime, zabilježeno je svjedočenje imama Al-Qurṭubīja kao jednog od učenika imama Aš-Šāṭibīja u kojem se kaže: „Kada je imam Aš-Šāṭibī dovršio pisanje Šāṭibiyye, zijaretio je Časni hram u Mekki i pri tome učinio dvanaest hiljada usbū'ā اسبوع ), odnosno, tavafa.

 

Tako npr., historičari i biografi bilježe da je imam Aš-Šāṭibī jedne prilike sanjao Muhammeda a.s., istupio pred njega i poselamio ga te mu izdiktirao Šāṭibiyyu. Potom ju je Muhammed a.s., uzeo u svoje mubarek ruke kazavši  da je mubarek/blagoslovljeno djelo i da svako ko ga nauči ući će u džennet. Imam Qurṭubī na ovo dodaje i veli da i onaj ko umre a u svojoj kući imadne Šāṭibiyyu, ući će u džennet.[1] Ako se promisli o znanstvenoj i jezičkoj vrijednosti Šatibijje a što ćemo ako Bog da raditi u jednom od narednih tekstova, kao i njezinog uticaja koji je ostvarila na planu proučavanja Božije riječi, kao i vjerodostojna kazivanja o pobožnosti / evlijaluku imama aš-Šatibija, navedene predaje bi zaista trebalo ozbiljno uzeti u razmatranje. Stoga, u nastavku,  kroz tvrdnje neospornih autoriteta muslimanske učenosti spoznajmo nešto više o ovom vrijednom djelu.

Šatibijja je u stručnoj literaturi poznata i po imenima LamiyyaQasidah ili Šatibiyyah al-qubra i bez sumnje spada u najznačajnija i najimpozantnija djela u oblasti kiraetske nauke, ali i poezije općenito i nije poznato da je prije ili poslije napisano djelo ovakvog stila i vrijednosti koje mu je u naučnom smislu moglo parirati.[2]  Jedan  opis Šatibijje kazuje: „Nije zapamćena sadržajno i stilski vrijednija kasida iz oblasti kiraetā od Šāṭibiyye. Nevjerovatno je koliko je samo ta kasida privukla pažnju znanstvenicima, istraživačima, književnicima, kritičarima, da ne govorimo o hafizima i karijama. Njezina popularnost i slava, kako to vole kazati muslimanski biografi, leži u iskrenom nijetu njenog pisca.“[3]

Ovo vrijedno djelo je podijeljeno na poglavlje o uṣūlima ili osnovama, poglavlje o faršu ili pojedinačnoj razradi kiraetskih razlika u ajetima te poglavlje o ishodištima i svojstvima ḥarfova.[4] Nadalje, djelo se sastoji od 1.173[5] stiha,  iako je bilo autora koji su na drugačiji način brojali stihove pa je otuda i njihov broj drugačiji od navedenog. Jedan od tih autora je Muḥammad ibn 'Amr al-Qurṭubī, poznanik i prijatelj imama Aš-Šāṭibīja.[6] Stihove Šatibijje obaveza je savladati napamet za sve koji se upute u izučavanje sedam poznatih / mutawatir kiraeta Kur'ana na teorijsko-praktičnoj ravni. To zbog toga što poznavanje ovih stihova olakšava i pojednostavljeno pojašnjava kiraetska razilaženja. Usporedimo to sa formulama u naukama poput matematike, fizike ili hemije. Prema određenoj formuli se postavlja i završava određeni zadatak, a isti je slučaj i sa kiraetima Kur'ana i stihovima Šatibijje. Iako tekst Šatibijje i u poetskom smislu ima svoje značenje, stihovi su nanizani na taj način da ujedno sadrže i šifre u vidu harfova pomoću kojih se detektuje i otkriva gdje i kakva različitost postoji u čitanjima Kur'ana i kojem od imama ili rawija se ta različitost pripisuje. O metodološkim, konceptualnim i terminološkim postavkama Šatibijje ćemo ako Bog da također govoriti opširnije u nekom od narednih tekstova.

Dakle, znanstvena vrijednost i supremacija Šāṭibiyye proizlazi iz fascinantne obrazovne građe, intelekta i ličnosti imama Aš-Šāṭibīja. Tematski, Šāṭibiyya analizira sedam poznatih kiraeta, njihove prenositelje, predajne puteve i imame i jasno artikulira njihove specifičnosti i različitosti a primarni konceptualni oslonac Šāṭibiyye je djelo At-Taysīr. Stoga se može konstatirati da je Šāṭibiyya pisana po uzusima i pravilima škole mišljenja imama Abū 'Amra ad-Dānīja . Navedenom svjedoči i sam imam Aš-Šāṭibī kad kaže:

و في يسرها التيسير رمت اختصاره    ف اجنت بعون الله منه مؤملا

„U njezinu lahkoću sam ubacio Taysīrov siže,

uz Allahovu pomoć, plodovi se očekuju od nje.“[7]

Znameniti Ibn Ḫaldūn je svjedočio progresu kiraetske nauke pa će ustvrditi da je pojava imama Abū 'Amra ad-Dānīja bila prekretnica u tom progresu. Imam Ad-Dānī je napisao brojna kapitalna djela o kiraetskoj nauci  koja su bila oslonac za sve istraživače, a At-Taysīr vrhuni u tom lancu. Izvjesno vrijeme poslije njega na scenu kiraetske nauke dolazi imam Aš-Šāṭibī, koji je svojim znanstvenim angažmanom, umijećem i enciklopedijskim obrazovanjem rezimirao, dopunio i nadgradio ono što je autor At-Taysīra napisao. Tako nastaje jedno od najimpozantnijih djela muslimanske intelektualne zaostavštine općenito, a kiraetske posebno – Ḥirz al-amānī wa wağh at-tahānī ili Šāṭibiyya. U njoj je imam Aš-Šāṭibī kiraetske imame i njihove rāwije označio svojevrsnim šiframa ili harfovima, čime će ukazati na kiraetska razilaženja. Šāṭibijevski metodološki koncept će ubrzo postati općeprihvaćena metoda izučavanja kiraeta u zemljama Magreba i Andaluzije.[8] Iz navedenog je jasno da Ibn Ḫaldūn pojavu imama Aš-Šāṭibīja smatra povijesnim trenutkom u kiraetskoj nauci, jer je on kroz Šāṭibiyyu specificirao i olakšao ovladavanje različitim kiraetskim verzijama u sedam poznatih kiraeta. 

Fascinantan je i detalj iz života imama Aš-Šāṭibīja koji oslikava njegovu krajnju požrtvovanost prilikom pisanja Šāṭibiyye. Naime, zabilježeno je svjedočenje imama Al-Qurṭubīja kao jednog od učenika imama Aš-Šāṭibīja u kojem se kaže: „Kada je imam Aš-Šāṭibī dovršio pisanje Šāṭibiyye, zijaretio je Časni hram u Mekki i pri tome učinio dvanaest hiljada usbū'ā اسبوع ), odnosno, tavafa. Svaki put kada bi došao do mjesta dove kazao bi: 'Allahu, Gospodaru nebesa i Zemlje, Poznavaoče vidljivog i nevidljivog, Gospodaru ove Časne kuće, podari blagodat svakome ko nauči ovo djelo.'“[9]Pojašnjavajući navedeni iskaz imama Al-Qurṭubīja, dr. Abdulhādī Ḥamītū veli: „Spomenuta konstrukcija u govoru imama Al-Qurṭubīya – al-ašwāṭ as-sab'ah  (السبعه اشواط ) označava broj krugova koji se čine prilikom tavafa oko K'abe. Imam Aš-Šāṭibī je učinio dvanaest hiljada tavafa. Znano je da jedan tavaf podrazumijeva obilazak oko K'abe sedam puta, odnosno sedam ašwāṭā ( اشواط ) – krugova. To nam govori da, ako pomnožimo dvanaest hiljada tavafa, odnosno, usbū'ā اسبوع ) sa sedam ašwāṭā اشواط ) – krugova, imam Aš-Šāṭibī je učinio osamdeset četiri hiljade ašwāṭā اشواط )  – krugova i tom prilikom neprestano učio spomenutu dovu. Ne sumnjajući u mogućnost činjenja navedenog, dr. Ḥamītū, ipak, propituje naučnu utemeljenost ovog predanja konstatirajući: „Nije mi poznato koliko je vremena imam Aš-Šāṭibī proveo u Mekki kako bi to bio u stanju učiniti.“[10]

Šāṭibiyya je dakle, svojom naučnom vrijednošću i osobenostima zauzimala pažnju muslimanske intelektualne elite kroz minula stoljeća, što će za posljedicu imati nastajanje zasebnih djela iz oblasti kiraetske nauke, a koja su bila pokušaj da se načini djelo slično njoj. Naporedo s tim, istraživači su ulagali napore u njenom memoriranju, analizi i komentiranju. Neki autori su spomenuli da je napisano pedeset ili više komentara Šāṭibiyye koji se smatraju kapitalnim djelima u oblasti kiraetske nauke. Dr. 'Abdulhadi Ḥamītū će istaknuti da je imam Aš-Šāṭibī svojim akademskim radom, spisateljskim opusom kao i naučnom metodologijom ostavio snažan utjecaj na sve istraživače i autore koji su bili njegovi savremenici kao i na one potonje, što će značiti da je impozantan i broj sljedbenika metodologije imama Aš-Šāṭibīja, iako o nekima nisu ostali detaljni i vjerni zapisi.[11]

Valja napomenuti, da su svestranom i znanstvenom proučavanju Šatibijje pored kurra hafiza skloni i istraživači kiraetske nauke koji nisu kurra hafizi, iako je kod nas taj trend već poodavno u zaostajanju. Nadati se je da će povećanjem broja kurra hafiza na našim prostorima taj rad i pregalaštvo biti intenzivirano i vrlo važno, oživljeno s obzirom da je Bosna kroz historiju bila poznata po svojim kurra hafizima, istraživačima i poznavaocima Šatibijje, čak i pojedincima koji su iz ljubavi prema njoj istu prepisivali i čuvali u svojim privatnim bibliotekama. 

Autor: Alija Rahman


 

[1]Ḥamītū, ‘Abdulhādī, Zaī'm al madrasah al-aṭariyyah fi al-qira'āt  wa aš-šayḫ al-qurrā' al-maĝrib wa al-mašriq al-Imām aš-Šaṭibī dirāsah an qasīdah Ḥirz al-amān fī al-qirāa'h, Dār 'aḍwā' as-salaf, Riyāḍ, 2005., str., 93.

[2]Isto, str., 83.

[3]Šošić, Dževad, Imam Aš-Šāṭibī – velikan qirā’atskih nauka, Glasnik Rijaseta islamske zajednice u BiH, Gazi Husrev-begova biblioteka, Sarajevo, 2009, br. 1-2, str. 14.

[4]Ḥamītū, ‘Abdulhādī, nav., dj., str. 87.

[5]Ibn Ḫaliqān, Al-Wafayāt al-'ayān  wa a'nbā' a'bnā' az-zamān, Taḥqīq Iḥsān 'Abbās, Dār aṣ-ṣādir, Bayrūt, bez godine izdanja., IV sv., str. 71.

[6]Ḥamītū, ‘Abdulhādī, nav. dj., str. 87.

[7]Aš-Šāṭibī, Ḥirz al-amānī wa wağh at-tahānī, Dār al-gawṭān li ad-dirāsāt al-qurā'niyyah, Damask, 2007. str. 6.

[8]Ibn Ḫaldūn, Muqaddimah, str. 438

[9]Al-Qārī, Mula 'Alī, Al-Minaḥ al-fikriyyah, Maṭba'ah al-bābī al-halabī, 1367. h. g., str. 82-83.

[10]Ḥamītū, ‘Abdulhādī, nav. dj., str. 93. (Vidjeti: fusnota br. 1.)

[11]Ḥamītū, ‘Abdulhādī, nav. dj., str. 93-94.

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi