Ajetul-kursi je najuzvišeniji ajet u Kur'anu, a njegovu posebnost istakao je Božiji Poslanik, s.a.v.s., u svojim hadisima. U ovom poglavlju navest ćemo hadise koji govore o vrijednosti ovoga ajeta. Hadisi će biti razvrstani na vjerodostojne (sahih) i dobre (hasen) hadise, zatim slabe (da'if) hadise te apokrifne (mevdu') hadise.
Vjerodostojni (sahih) hadis je onaj hadis koji kontinuirano prenosi pošten i precizan ravija od istog takvog ravije sve do kraja seneda, te koji ne proturječi drugim pouzdanijim predajama i nema u sebi skrivenih mahana i nedostataka. (Mahmut Karalić, Hadis i hadiske znanosti, str. 352.)
Dobar (hasen) hadis je onaj hadis čiji se sened ne može kritikovati, niti ima kakvih skrivenih mahana sa stanovišta pravednosti (adalet), ali sa stanovišta preciznosti (dabt) njegovi prenosioci su nešto ispod nivoa prenosioca sahih hadisa. (Omer Nakičević, Uvod u hadiske znanosti, str. 107)
Obradili smo sedam sahih i hasen hadisa o vrijednosti ajetu-l-kursi, a uglavnom govore o tome da je to najuzvišeniji ajet u Kur'anu, da štiti od šejtana i da se u ovom ajetu spominje najuzvišenije Allahovo, dž. š., ime. Neke od tih hadisa ćemo navesti u nastavku.
عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَا أَبَا الْمُنْذِرِ، أَتَدْرِي أَيُّ آيَةٍ مِنْ كِتَابِ اللهِ مَعَكَ أَعْظَمُ؟ قَالَ: قُلْتُ: اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ: يَا أَبَا الْمُنْذِرِ أَتَدْرِي أَيُّ آيَةٍ مِنْ كِتَابِ اللهِ مَعَكَ أَعْظَمُ؟ قَالَ: قُلْتُ: {اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ} [البقرة: 255]. قَالَ: فَضَرَبَ فِي صَدْرِي، وَقَالَ: وَاللهِ لِيَهْنِكَ الْعِلْمُ أَبَا الْمُنْذِرِ.
Ubejj b. Ka'b, r.a., prenosi: Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: "O Ebu Munzire, znaš li koji je ajet iz Allahove knjige najuzvišeniji?" Rekao sam: "Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju". Ponovo je upitao: "O Ebu Munzire, znaš li koji je ajet iz Allahove knjige najuzvišeniji?" Rekao sam: "Allah je - nema boga osim Njega - Živi i Vječni" (el-Bekara, 255). Zatim me potapkao po prsima i rekao: "Tako mi Allaha, neka ti je čestito znanje, Ebu Munzire!" (Muslim, Sahih, broj hadisa 810)
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّهُ كَانَ لَهُ جُرْنٌ مِنْ تَمْرٍ، فَكَانَ يَنْقُصُ، فَحَرَسَهُ ذَاتَ لَيْلَةٍ، فَإِذَا هُوَ بِدَابَّةٍ شِبْهِ الْغُلَامِ الْمُحْتَلِمِ، فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، فَرَدَّ عَلَيْهِ السَّلَامَ، فَقَالَ: مَا أَنْتَ، جِنِّيٌّ أَمْ إِنْسِيٌّ؟ قَالَ: لَا بَلْ جِنِّيٌّ. قَالَ: فَنَاوِلْنِي يَدَكَ. فَنَاوَلَهُ يَدَهُ، فَإِذَا يَدُهُ يَدُ كَلْبٍ، وَشَعْرُهُ شَعْرُ كَلْبٍ، قَالَ: هَكَذَا خَلْقُ الْجِنِّ، قَالَ: قَدْ عَلِمَتِ الْجِنُّ أَنَّ مَا فِيهِمْ رَجُلٌ أَشَدُّ مِنِّي، قَالَ: فَمَا جَاءَ بِكَ؟ قَالَ: بَلَغَنَا أَنَّكَ تُحِبُّ الصَّدَقَةَ، فَجِئْنَا نُصِيبُ مِنْ طَعَامِكَ. قَالَ: فَمَا يُنْجِينَا مِنْكُمْ؟ قَالَ: هَذِهِ الْآيَةُ الَّتِي فِي سُورَةِ الْبَقَرَةِ: {اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ} [البقرة: 255] مَنْ قَالَهَا حِينَ يُمْسِي أُجِيرَ مِنَّا حَتَّى يُصْبِحَ، وَمَنْ قَالَهَا حِينَ يُصْبِحُ أُجِيرَ مِنَّا حَتَّى يُمْسِيَ، فَلَمَّا أَصْبَحَ أَتَى رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ فَقَالَ: صَدَقَ الْخَبِيثُ.
Muhammed b. Ubejj b. Ka'b, r.a., prenosi od svoga oca da je imao u ostavi hurmi pa mu se količina hurmi počela smanjivati te je jedne noći stražario. Došlo je stvorenje u liku punoljetnog dječaka. Nazvao mu je selam i on mu je odgovorio. Zatim je upitao: Ko si ti, džin ili čovjek? Rekao je: Ja sam džin. Pruži mi svoju ruku. Kada mu je pružio ruku, bila je to ruka psa, a dlaka pseća. Rekao je: Ovakva su džinska stvorenja. Upitao je (otac Ibn Ka'ba): Džini znaju da među njima nema čovjeka snažnijeg od mene, pa zbog čega si došao? Džin je odgovorio: Saznali smo da ti voliš sadaku, pa smo došli da uzmemo dio tvoje hrane. Upitao je (otac Ibn Ka'ba): Šta će nas zaštiti od vas? Odgovorio je: To je ajet iz sure el-Bekare: "Allah je - nema boga osim Njega - Živi i Vječni!" (el-Bekara, 255) i ko ga prouči kada omrkne, bit će zaštićen od nas sve dok ne osvane, a ko ga prouči kada osvane, bit će zaštićen sve dok ne omrkne. Kada je svanulo došao je (otac Ibn Ka'ba) Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., i spomenuo mu to, pa je Poslanik, s.a.v.s., rekao: Istinu je rekao pokvarenjak.[1] (el-Hakim, el-Mustedrek ale-s-sahihajn, broj hadisa 2064)
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُولِ الْجَنَّةِ إِلَّا أَنْ يَمُوتَ.
Od Ebu Umame, r.a., se prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: Ko prouči ajetu-l-kursi poslije svakog propisanog namaza, ništa ga ne sprječava da uđe u Džennet, osim smrt.[2] (en-Nesai, es-Sunenu-l-kebir, broj hadisa 9848)
Autor: Sejid Strika
[1] al-Haylami navodi da su mu prenosioci pouzdani (liqat). Ma\ma` al-zawa'id wa manba` al-fawa'id, X, str. 118; al-Albani ga je ocijenio kao vjerodostojan (sahih). Sahih al-targib wa al-tarhib, Maktaba al-ma`arif, Rijad, I, str. 161, broj hadisa 662
[2] al-Albani ga je ocijenio kao vjerodostojan (sahih), navodi da ga je prenio Ibn Hibban u knjizi o namazu, gdje je naveo da je vjerodostojan (sahih). Sahih al-targib wa al-tarhib, II, str. 119, broj hadisa 1595
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba