S margina životopisa Pejgambera, a. s.

Iako su svi segmenti životopisa pejgambera Muhammeda, a.s., važni i ne mogu biti na marginama našeg života, margine u kontekstu ovog naslova znače isključivo opis određenih zaključaka o misiji Pejgambera, a.s., koji nisu u fokusu našeg iščitavanja životopisa i koji, na kraju, predstavljaju samo razmišljanje, a ne neupitnu istinu ili konačan zaključak o određenim segmentima njegovog života.

Pejgamber, a.s., nije odrastao u osobu kojoj se udovoljava od djetinjstva i koja zbog potpune zaštite svojih roditelja ili staratelja nikada ne postane samostalna odrasla osoba. Roditeljska briga je važna, ali djeca se moraju učiti da budu osobe uspješne i bez roditelja, sutrašnji samostalni lideri koji neće stalno ovisiti o drugima u svom djelovanju. To je ponekad teško, jer roditelji ne mogu od ljubavi i brige dopustiti da dijete odraste, a dijete zbog vezanosti za roditelje cijeli život ostaje u njihovoj sjenci. Ličnosti u Kur’anu su često osobe bez roditelja ili osobe koje su odrasle bez jednog ili oba roditelja. Spominje se ljubav majke prema hazreti Merjem, ali se govori o njenom uspjehu kao samostalnoj ženi bez spominjanja majke i oca, Jusuf, a.s., je dospio do dvorca bez roditelja, štaviše iz bunara je dospio do divana; neprijatelj Musaa, a.s., je potopljen vodom, a ovaj poslanik je

iz naručja majke pušten kao beba niz vodu zbog svog neprijatelja; Isa, a.s., nije nikako imao oca, a Adem, a.s., znamo da nije imao uopšte roditelje. 

Dijete grada, ali i sela

Islam je vjera koja je nastala u gradu i koja se razvijala na način da bude značajna u općem civilizacijskom napretku. Nije nastala kao kult pojedinaca, izolovana od svakodnevice i udaljena od društvene svakodnevice. Sam pejgamber Muhammed, a.s., je bio gradsko dijete i njegov integritet se gradio u gradskoj sredini koja ima svoje zakonitosti i koja ga je prepoznala kao onoga ko je povjerljiv. Osoba koja živi povučeno, udaljena i fizički i mentalno od grada može sebe smatrati pobožnim, ali ne i nosiocem određenih osobina kao što je povjerljivost, odanost, preciznost i slično, jer te osobine moraju prepoznati druge osobe, komšiluk, zajednica, društvo, a upravo je Pejgamber, a.s., i prije Objave nosio 'društvenu titulu' onoga ko je povjerljiv. S druge strane, Pejgamber, a.s., je bio i dijete sela. Osebujnost i specifičnost seoskog života u kojem priroda ostavlja trag na ljude, prisnost stanovnika na selu, principe međuljudskih odnosa i iskonske ljudske osobine u njihovoj punini i drugo što se može ugroziti u urbanim sredinama Pejgamber, a.s., je upoznao već kao dječak boraveći na selu. Svoje poznavanje i urbanog i ruralnog načina života i svega onoga što on podrazumijeva u najširem smislu Pejgamber, a.s., je oplemenio islamskim vrijednostima i bio čovjek koji je mogao biti blizak svakom stanovniku svoje zajednice i kasnije države. Danas je značajan broj lidera koji bježe od svog ruralnog porijekla; onih koji marginaliziraju kompetencije drugih zbog njihovog ruralnog porijekla; onih koji ugrožavaju grad jer zaziru od svega urbanog; onih koji vode procese urbanizacije po nerafiniranim ruralnim principima; onih koji od djetinjstva znaju samo za urbano i snobovskim navikama spremni su 'asfaltirati' svaku prirodnost u ljudima i među njima... Ovakvi kakvi su teško mogu biti lideri. Zapravo i nisu.

Bio je nepismen, a ne glup

Kojeg poslanika slijede mnogi današnji muslimanski lideri i alimi? Oni jesu pismeni, ali djeluju kao preplašeni za korištenje razuma. Vjerovatno što bi upravo korištenje razuma moglo otkriti istinu o njima. To je jedno objašnjenje toga zašto se došlo do stanja u kojem su mnogi muslimanski lideri i alimi postali neprijatelji razumu što je za posljedicu imalo taklid – slijepo slijeđenje ranijih rješenja te najgore obrazovanje u svijetu.

Pejgamber, a.s., nije znao čitati i pisati, ali daleko od toga da nije koristio razum. Upravo kao čovjek koji je koristio razum napuštao je buku grada i odlazio u pećinu Hira da razmišlja, a ne da spava ili crta po zidovima pećine. Objava je došla čovjeku koji je koristio razum, koji je nesuglasice među ljudima rješavao racionalnim pristupom, i to Objava koja ponavlja da je pouka za one koji imaju razum, koji su razumom obdareni – koji razmišljaju.

Okruženost ženama

Ovo se ne odnosi na njegov ljubavni, intimni život, već na okruženost ženama kao ravnopravnim osobama u njegovom životu. Muhammed, a.s., je s porukom islama bio spasilac žena i njihovog dostojanstva u tadašnjem društvu, dok je istovremeno u privatnom životu kao muž bio njihov sagovornik, a ne vlasnik kao neki ili mnogi kasniji i vladari i alimi sve do danas. Teško je govoriti koliko je Pejgamberova, a.s., prva supruga hazreti Hatidža dopunila na jedan način propuštenu majčinsku ljubav i pažnju, s obzirom da se vjenčao s njom kao mladić, ali je vjerovatno bila više od samo jedne supruge zbog čega je kasnije i sama hazreti Aiša mogla biti ljubomorna na nju iako hazreti Hatidža nije bila više među živima. Nakon hazreti Hatidže i ostale supruge su bile njegovi sagovornici i članice muslimanskog društva čije je osobine isticao kao uzorne drugim muslimanima. Pored supruga Pejgamber, a.s., je čovjek koji je bio okružen i svojim kćerkama prema kojima je pokazivao neizmjernu ljubav pa čak i donosio nekonvencionalne odluke, ali naravno uz dopuštenje prve zajednice muslimana kao kad se hazreti Zejneb zalagala za svog muža koji nije odmah prihvatio islam. Danas još uvijek postoje muslimani pa i lideri koji se plaše prisustva žena, a kamoli okruženosti njima ili to smatraju potencijalnom opasnošću i slabošću.

Poštivanje tuđeg mišljenja umjesto tvrdoglavosti

Životopis Pejgambera, a.s., pokazuje koliko je imao poštovanja prema nečijim kompetencijama koje je uveliko zasnovano na životnom ili profesionalnom iskustvu, bez obzira je li riječ o načinu ratovanja ili diplomatskim aktivnostima i bez obzira je li riječ o mlađim ili starijim osobama. Ipak, ovdje bismo istakli jedan odveć poznat prizor s Miradža kada sreće poslanika Musaa, a.s., koji ga savjetuje da se vrati Allahu, dž.š., i traži manji broj obaveznih dnevnih namaza. Muhammed, a.s., ga je poslušao. Čak i kada bismo dovodili u pitanje autentičnost predaja o Muhammedu, a.s., kao Allahu, dž.š., iznimno dragom biću ostaje činjenica da je Muhammed, a.s., predvodnik poslanika. Predvodio ih je i u namazu i njegov ummet će imati prednost na Sudnjem danu. Ipak, Muhammed, a.s., nije u prvi plan stavio svoj položaj kod Allaha, dž.š., pa tako i spram drugih poslanika, već je poslušao savjet i to od poslanika koji je imao najviše iskustva u svom životu i poslaničkoj misiji što se nazire barem kroz Kur'an u kojem se ogroman broj ajeta odnosi upravo na njegovu misiju. Danas imamo lidere kojima je najsigurnija karakteristika tvrdoglavost, koji ne žele savjetnike s iskustvom i savjetnike koji žele to biti bez ikakvog iskustva. Ne zna se ko je gori.

Autor: Elvedin Subašić

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi