Prvi učenjak ehli-sunneta iz akaida

Prvi njihov [ehl-i sunnetski] učenjak u akaidu iz reda ashaba je Alija ibn Ebi Talib, Allah počastvovao njegovo lice, budući da je raspravljao sa haridžijama o pitanjima ‘’obećanja i prijetnje’’ (va’d ve l-ve’id), a sa kaderijama o [Božijem] htijenju (meši’e), [ljudskoj] moći (istita’a) i određenju/sudbini (qader). 

Potom slijedi Abdullah ibn Omer, neka je Allah zadovoljan njima obojicom, jer se odrekao Ma’beda el-Džuhenija zbog njegovog negiranja [Božijeg] određenja, kadera.
Prvi učenjak akaida ehl-i sunneta iz reda tabi’ina je Omer ibn Abdulaziz; on je napisao izvanrednu poslanicu (risalu) u kojoj pobija stavove kaderija. Zatim slijede: Zejd ibn Ali Zejnu l-Abidin, koji je napisao knjigu kao odgovor kaderijama; Hasan el-Basri, koji je napisao poznato pismo Omeru ibn Abdulazizu o pokuđenosti sekte kaderija; Ša›bi, najveći protivnik kaderija; Zuhri, koji je dao fetvu Abdulmeliku ibn Mervanu o dozvoljenosti prolijevanja krvi pripadnika kaderijske sekte.


Nakon ove generacije dolazi Dža’fer ibn Muhamed es-Sadiq, koji je napisao knjigu protiv kaderija kao i knjigu protiv haridžija te poslanicu u kojoj pobija učenja ekstremnih rafidija.
Prvi učenjaci akaida iz reda šeri›atskih pravnika (fukaha’) i rodočelnika mezheba [u fikhu] su: Ebu Hanife i Šafi›. Ebu Hanife je napisao knjigu u kojoj pobija kaderije nazvavši je El-Fikhu l-ekber (Najveće razumijevanje); izdiktirao je i poslanicu u podršku stavu ehl-i sunneta da [ljudska] ‘’moć nastaje istovremeno sa djelovanjem’’ [što je suprotno učenju mu›tezilija, da sposobnost djelovanja postoji prije nekog stvarnog čina – nap. prev.], ali je rekao da je priličnije da se moć odnosi da dvije opozitne stvari [tj. na činjenje dobra i zla], što je, isto tako, stajalište nekih naših ljudi. Šafi’ je napisao dvije knjige iz akaida, prva je o ispravnosti, autentičnosti vjerovjesništva i pobijanju brahmana (Hindusa), a druga je odgovor zabludjelim sektama (ehlu l-ehva’).
Što se tiče El-Merisija, učenika Ebu Hanifea, on se slaže sa mu’tezilijama u vezi sa stvorenošću Kur’ana (halqu l-Qur’an), dok ih smatra nevjernicima zbog njihovog stava o stvaranju djela (halqu l-ef’al).
Nakon Šafija pojavljuju se njegovi učenici koji su objedinili ilmu l-fikh [metodologiju fikha] i akaid; Ebu l-Abbas ibn Surejdž je najznamenitiji u ovim naukama iz ove plejade; on je kritikovao knjigu El-Džaruf u kojoj se govori o jednakoj vrijednosti argumenata [svih grupacija].


Nakon ovih dolazi imam Ebu l-Hasan el-Eš’ari koji je postao kost u grlu kaderijama. Od njegovih učenika poznata su dvojica: Ebu l-Hasan el-Bahili i Ebu Abdullah ibn Mudžahid. Ova dvojica su iznjedrila svoje učenike koji su do danas sunašca i imami svojih vremena kao što su: Ebu Bekr Muhammed ibn et-Tajjib el-Baqillani, Ebu Ishak Ibrahim ibn Muhammed el-Isfraini i Ibn Furek. Prije ove generacije imamo: Ebu Alija es-Seqafija, imama sunneta u svoje vrijeme Ebu l-Abbasa el-Qalanisija, čiji broj djela o akaidu iznosi preko stotinu pedeset.
U naše vrijeme mi smo zatekli: Ibn Mudžahida, Ibnu t-Tajjiba, Ibn Fureka i Ibrahima ibn Muhammeda, neka je Allah zadovoljan svima njima. Oni su vodeći učenjaci u ovoj nauci.
Što se tiče imama u fikhu u vrijeme ashaba i tabi›ina i onih poslije njih, oni su svijet ispunili znanjem. Među njima nije bilo nijednog koji nije podržao sunnet i džema’at; oni su svima veoma poznati tako da bi se nabrajanjem njihovih imena odužilo.
Kada su u pitanju imami u hadisu i isnadima (predajnim nizovima), i oni su, kao i ostali, na ovom ispravnom putu; nijedan od njih nije se okaljao nekom novotarijom. U biografskim leksikonima su zabilježene njihove knjige tako da ovdje nema potrebe nabrajati njihova imena. Njihov vječni trag ne prestaje važiti protokom vremena za učenjake i prenosioce znanja. Također, i imami upućivanja i tesavvufa bili su, u proteklim stoljećima, na ovom čvrstom putu u vjerovanju [tj. na putu ehl-i sunneta].
Isto tako, mnoštvo gramatičara, jezikoslovaca i književnika bili su pripadnici ehl-i sunnetskog vjerovanja. Od Kufljana to su: Mufeddal ed-Dabi, Ibnu l-E’arabi, Ruvasi, Kisa’i, El-Ferra’, Ebu Ubejde Qasim ibn Sellam, Ali ibn el-Mubarek el-Lahjani, Ebu Amr eš-Šejbani, Ibrahim el-Harbi, Sa’leb, Ibnu l-Enbari, Ibn Muqsim, Ahmed b. Faris – svi oni bili su pripadnici ehl-i sunneta.


Od Basranaca su: Ebu l-Esved ed-Du’eli, Jahja ibn Mu’ammer, Isa ibn Umer es-Seqafi, Abdullah ibn Ebi Ishaq el-Hadremi, a poslije njih Ebu Amr ibn el-Ala kojem je kaderija Amr ibn Ubejd rekao: ‘’Od Uzvišenog Allaha dolazi obećanje i prijetnja, a Allah je, doista, iskren u Svome obećanju i Svojoj prijetnji’’. Ovim riječima želio je poduprijeti svoju novotariju koju je inovirao u pogledu vjerovanja da će vjernici grješnici vječno boraviti u Vatri. Na ovo mu je Ebu Amr ibn el-Ala odgovorio: ‘’Zar ne znaš za riječi Arapa: ‘Plemeniti kad zaprijeti - oprosti, a kad obeća - izvrši’, i za njihovo hvalisanje oprostom nakon prijetnje kad neko do njih kaže: Zaista, kad mu zaprijetim i obećam, prijetnju izostavim, a obećanje izvršim’’. To mu se, onda, ubraja u plemenita a ne u pokuđena svojstva.
Zatim su tu: Halil Ahmed, Halef el-Ahmer, Junus ibn Habib, Sibevjeh, Ahfeš, Asme’i, Ebu Zejd el-Ensari, Zedždžadž, Mazini, Muberred, Ebu Hatim Sižistani, Ibn Durejd, Ezheri i drugi imami u jezikoslovlju. Svaki od njih je žestoko kritikovao one koji uvode novine u vjerovanju i bili su daleko od njihovih novotarija; nijedan od njihovih istaknutih predstavnika nije se ‘uprljao’ ničim od novotarija rafidija, haridžija i kaderija.
Također, i svi imami kiraeta i prenosioci tradicionalnih tefsirskih predaja u vrijeme ashaba pa sve do Muhammeda ibn Džerira et-Taberija, njegovih savremenika i onih poslije njih, bili su pripadnici ehl-i sunneta. Isto su to bili i mufessiri [komentatori Kur’ana] racionalisti izuzev nekoliko njih koji su pripadali inovatorima.
Isto se ovo odnosi i na glasovite učenjake u oblasti poznavanja ratnih pohoda, životopisâ, historije i kritike predaja, kao i na prenosioce predaja, tj. svi su oni bili sljedbenici ehl-i sunneta ve l-džema’ata.
Iz navedenoga se jasno uočava da se sveukupna vrijednost u naukama nalazi kod pripadnika ehl-i sunneta ve l-džema’ata. Neka nas Uzvišeni Allah proživi u njihovom društvu na Ahiretu!

Abdulqahir b. Tahir el-Bagdadi

Sa arapskog: Almir Fatić

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi