Kušnje naše i tamo i ovamo

„Misle li ljudi da će biti ostavljeni na miru ako kažu: „Mi vjerujemo!“i da u iskušnje neće biti dovedeni?  A Mi smo u kušnje dovodili i one prije njih, da bi Allah sigurno ukazao na one koji govore istinu, i na one koji lažu“ Kur'an, El-Ankebut:2-3.  

U Allahov plan milosti i obećane nagrade čovjeku pripada i podnošenje kušnji, nedaća i nevolja koje nas prate. I što je čovjek predaniji Allahu i među ljudima bolji to je njegov životni put popraćen  sve češće, sve težim i težim kušnjama?! Općenito, pred pitanjem o muci i patnji zastajemo ne znajući je sebi niti protumačiti, a niti se utješiti. A o ovome treba čovjek od ranije, još u djetinjstvu, da dovoljno dobro nauči i zna; i da očekuje kušnje, i sigurno je, da bi nam, u ovom pogledu bilo mnogo lakše. Ovako, običan čovjek pun nade i lijepih očekivanja kreće u život misleći i maštajući samo o dobru i ljepoti koje ga u životu očekuju, kao na primjer o svome stalnom zdravlju i snazi, o životu u sreći, radosti i veselju; ukratko o životu u lagodi i bezbrižnosti. Uglavnom, misli se tako kao da su suze, boli, muka, patnja i trpljenje određeni za nekog tamo, nekog drugog, daleko izvan nas, samo ne za mene lično. A bolne kušnje svakog čovjeka posjete. Kušnje dolaze naglo i nenajavljeno, iznenada. Posve je razumljivo, najteže i najbolnije se doživljavaju one kušnje koje se tiču nas samih, one koje se na vlastita pleća naša spuste. I čovjek kao čovjek, kada ga kušnja snađe, uplašen je i izgubljen i pita se: 'Zašto baš meni da se desi?', 'Bože moj, pa ja se Tebi molim, i ja Tebe volim, a evo šta me je zadesilo?!', 'Zašto patnja i bol?!'

Sa'ad Ibni Vekas r.a. pita Allahovog Poslanika saws o kušnjama pa mu Poslanik a.s. odgovara:  „Najveće su kušnje imali Allahovi Poslanici, pa potom oni koji su slični njima, pa potom...“ i završava riječima: „Vjernik će biti redovno iskušavan prema jačini njegove vjere. Ako čovjek bude jak u vjeri imat će i jača iskušenja, a ako bude slabiji u vjeri imat će slabija iskušenja. Rob će stalno biti na iskušenjima sve dok ne bude Zemljom hodio bez ijednog grijeha!“ – Sahih Tirmizi 2398; Ibn Madže 4023. 

A postoje li takvi ljudi koji su bez grijeha? Ne, takvi ne postoje! 

Veoma je važno sebe radi shvatiti i protumačiti  filozofiju kušnje. Kušnja se u osnovi pojavljuje kao vid ovozemaljske kazne u smislu iskupljenja za počinjene grijehe, ali ju je pravilno doživjeti i shvatiti kao Allahovo podsjećanje, opomena i ispravljanje na životnom našem putu. Kušnja je također i pokazivač sa koliko snage svoje vjere čovjek raspolaže. Međutim, prethodno i prije svega, mora nam za stalno biti posve jasno da je ovaj svijet na kojem smo ograničen i kratak. On je za svakog od nas istodobno : i put putovanje; dok nam je onaj svijet završetak, kraj putovanja i naš konačni cilj. Ljubav Allahova, i Njegova milost teže da čovjek do cilja svoga putovanja dosegne što je moguće čišći. A patnje koje prolazimo ispravljaju nas na životnom putu, liječe nas, i čiste!                                                                                      Mi uistinu, ne možemo niti smijemo za svoje griješenje i grijehe kriviti druge kao što su loša sredina ili nepovoljne okolnosti i iz toga tražiti razloge opravdanja i moliti oproštenje. Naša stanja uistinu rezulat su isključivo naših odluka i htijenja, a te odluke i htijenja znaju biti tako daleko od toga šta Allah od nas želi i traži. Zato Allah Svoje miljenike – Svoje poslanike saws stavlja u teška stanja i na nesnosne muke premda su kod Allaha i među ljudima najodabraniji i dovodi njihovu patnju gotovo do apsurda, do posljednje tačke, u kojoj je molitva njihova najjača, najiskrenija i najpredanija, i potom ih On spašava, olakšava im i nagrađuje ih čineći to posve očito još ovdje na ovom svijetu pokazujući kako uvijek poslije muke dolazi nagrada i olakšanje, a na čovjeku je da izdrži! Na primjerima Allahovih poslanika saws Allah želi da se učimo i hrabrimo u susretu sa kušnjom.  

Zašto smo naslovili hutbu sa: Kušnje naše i tamo i ovamo. Ovo smo učinili prosto iz razloga što nas promjena mjesta životnog prostora i odlazak iz zemlje skromnih mogućnosti i bogatstva, u drugu više bogatu zemlju ne spašava i ne lišava nas posve kušnji. One su jednako uz nas i sa nama svezane putuju. Izuzet ćemo ovoga puta onu vrstu kušnji posve vidljivih i jasno očitih kao što su nesnosna mučenja i skončavanja života u užasima patnje, zatim tešku glad, porobljavanje, strah i drhtanje pred bezdušnim neprijateljem, smrt djeteta i drugo i kratko ćemo se osvrnuti na patnje srca i duše. To su one brojne kušnje koje nisu izražene prema vani jer one počivaju nutar nas kao naše duge tuge, tihe patnje i razočarenja jednako prisutna u Domovini i jednako tako u tuđini. Posvuda je mnogo osjećanja da smo napušteni, sami, usamljeni, izigrani, i ostavljeni bez snova i maštanja. Spomenimo na primjer  fenomen praznog gnijezda kada kuća posve opusti i zajedno sa njom i imanje, i  fenomen opustjelih sela usljed odlaska djece i napuštanja rodne kuće, i odlaska radno sposobnih kada avetinjski pusta ostaju čitava naselja. Duboke su: naša tuga odlaska i rastanka, ali i tuga ostavljenih roditelja! Potom tu su gubitak osobnih identiteta po zanimanju i ugledu  doskora uvaženi majstor, tehničar, inženjer, učitelj, ljekar i dr. sa dolaskom u zapadne zemlje i svijet kapitala postaju posve obični, neprimjećeni ljudi, tek samo sitni šarafići u ogromnom stroju koji savršeno radi u cilju kapital-profita. Ljudi i tamo i ovamo jednako počinju da nalikuju tehnici i mehanici; postaju posve hladni, jedna šifra ili brojka, ali ne i uvažene osobe, okružene prijateljima i sretni, kakvi su doskoro bili, i to boli. Velike mašte, snovi i nade mladih jednako po svuda se gube i nestaju. Našu doskorašnju  financijsku i ekonomsku nesigurnost zamijenili su duhovna i emocionalna nestabilnost. Ovome se još mogu nadodati  sve slabije bračne veze i porodična uvezanost pa brak i porodica nalikuju na grupu koja je zajedno a gotovo su stranci međusobno, i iz ovoga sve je manje rađanja, a djecu odgojem usmjeravati postalo je suviše teško. Na kraju:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

* Kušnje su od Allaha. One su stvar volje i Allahovog plana u korist dobra po čovjeka.           

* Dobre najviše Allah kuša! „Kome Allah dž.š. želi dobro stavi ga u kušnju!“ Sahih Buhari                               

* „Ne tuguj zbog patnje jer ona često završi u dobru!“ Aid El-Karni                                                                          

* Allah želi vidjeti nas u kušnji sa jakom vjerom, pouzdanjem, i u strpljivom podnošenju.             

* Kušnje iako su gorke poput gorčine lijeka, one su po nas ljekovite i spasonosne.                                      

* Kušnje doprinose jačanju našeg pobožnog karaktera, pa smo nakon svake okončane kušnje u vjeri dublji i snažniji.                                                                                                                                                  

* Iz kušnje izlazimo i mudriji i iskusniji jer nas ona uvijek nečemu novom nauči.                                                                                                                              

* U kušnji smo sa Allahom najbliskiji i veza nam je najčvršća jer smo tada i najiskreniji.

* Kada stojički, sa strpljivošću i zahvalnošću podnosimo kušnju mi na taj način pobjeđujemo šejtana koji koristi teško stanje naše i pod svaku cijenu hoće da unese sumnju u našeg Premilostivog Gospodara, da nas u vjeri pokoleba, i da nas svrati na put nevjerovanja.

Imam, Ishak-ef. Alešević

Hutba, 10.05.2024. džemat Dreiländereeck Lörrach

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi