Komentar hadisa - Od sanjanog do ostvarenog cilja

Aiša, r. anha, majka pravovjernih, o poslanstvu Muhammeda, s.a.v.s., kaže:

كانَ أوَّلَ ما بُدِئَ به رَسولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ الرُّؤْيَا الصَّادِقَةُ في النَّوْمِ، فَكانَ لا يَرَى رُؤْيَا إلَّا جَاءَتْ مِثْلَ فَلَقِ الصُّبْحِ...  (البخاري)

"Prvo što se dešavalo Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., bili su istiniti snovi. Sve što bi u snu vidio, dogodilo bi se jasno poput svitanja."[1]

Jedan od ključnih faktora koji utječe na kvalitet življenja jeste svijest o tome da svako od nas ima misiju i razlog radi kojeg ga je Allah, dž.š., stvorio. Zbog toga je dobro što ranije u životu osobnim promišljanjem i analiziranjem, uz pomoć roditelja, nastavnika i prijatelja koji nas dobro poznaju, postati svjestan svoje stvarne želje i motivacije, afiniteta, talenata i mogućnosti i ka ispravnom cilju ih usmjeriti.

Trebamo još kao djeca maštati i sanjati o onome što želimo postići, šta u životu ostvariti, šta doživjeti. Zbog važnosti mašte i sna trebamo našu djecu poticati i hrabriti da sanjaju i maštaju, jer to, prije svega, nije grijeh, štaviše, na taj način otvaramo se duhovnom svijetu i dajemo slobodu snagama nesvjesnog koje na različite načine utječu na svjesno i time usmjeravaju naše sklonosti, aspiracije i ambicije.

Victor Hugo je rekao: "Snovi stvaraju budućnost!" Najčešće sanjamo ono što je nerealno i što ne možemo ostvariti na javi, a, ustvari, kroz snove maksimalno angažiramo naše potencijale i usmjeravamo ih na ono što želimo postići. Christopher Reeve, američki glumac koji je postao poznat po svojoj ulozi Supermena, rekao je:

"Na početku, snovi se čine nemogućim, zatim nevjerovatnim, a zatim neizbježnim."

I nikada nemojmo zaboraviti da san kojeg počinjemo ostvarivati počinje nadom. Svako kazivanje o uspjehu koji ima sretan kraj započinje riječima: "Bio jednom jedan čovjek koji se nadao da će jednoga dana..." I naša životna priča treba imati isti početak!

Kako bi izgledao ovaj svijet i život na njemu da nije bilo sanjara, maštovitih ljudi i vizionara koji su govorili i radili na onome što je drugima izgledalo nemoguće i neostvarivo i na taj način pokretali svoje generacije, ali i cijelo čovječanstvo naprijed?! Kako bismo danas vidjeli različite krajeve svijeta, letjeli i na taj način za kratko vrijeme prelazili velike razdaljine da braća Wright nisu bili dovoljno maštoviti i vjerovali da je do tad nemoguće ipak moguće?!

Jedan od najvećih izumitelja u svijetu Nikola Tesla oslanjao se na maštu te rekao: "Svi moji izumi su ostvareni tačno onako kako sam o njima maštao", a Napoleon Bonaparte je rekao: "Mašta vlada svijetom“. Oni su jedni od rijetkih koji su usudili se prijeći tu opasnu granicu koja nas u jednom trenutku osokoli, a u drugom trenu baca na koljena. 

Snovi predstavljaju najlakši i najefektivniji način istraživanja sadržaja i dinamike nesvjesnog. Na taj način mi otkrivamo šta nosimo u sebi, kakve emocije, traume, strahove, ali i očekivanja, nadanja i ideale.

Snovi su uvijek izazivali pažnju i interesovanje ljudi. Ljudi su snove koji su imali simboličnu pojavu tumačili kao posljedicu onoga što se desilo, predznak nečega što će se tek dogoditi ili kao odraz onoga o čemu se mašta ili priželjkuje. Govoreći o vrstama snova Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je:

الرؤيا ثلاثةٌ : فالرؤيا الصالحةُ بشرى من اللهِ عزَّ وجلَّ ، والرؤيا تحزينٌ من الشيطانِ ، والرؤيا من الشيءِ يحُدِّثُ به الإنسانُ نفسَه .

"Postoje tri vrste snova. Prva vrsta su dobri snovi koji su radosne vijesti od Allaha, druga vrsta su snovi od šejtana koji proizvode žalost i treća vrsta su snovi kao odraz nečega proživljenog u životu snivača."[2]

Prva vrsta koja je spomenuta u hadisu pokazuje da je čovjek povezan sa svijetom metafizike. Ukoliko je čovjek iskrena i pobožna osoba, snovi mu mogu biti prozor prema tom svijetu. Ukoliko se čovjeku pokvare misli, pomuti razum i pocrni mu srce kao posljedica griješenja, onda i veza snova sa svijetom metafizike slabi. Druga vrsta snova, koju je spomenuo Allahov Poslanik, s.a.v.s., su snovi koji potiču od šejtana. A treća vrsta su oni koji su posljedica strahova ili misli koje čovjek potiskuje u sebi. Pod utjecajem ove klasifikacije od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., snovi su kasnije, u islamskoj kulturi, podijeljeni na one koji su rahmani, šejtani i nefsani.

Vrlo često iz nesvjesnog kroz snove nam dolaze ideje, osjećaji, emocije i afekti koji imaju svrhu da nas pripreme na buduće poduhvate i događaje. 

Jezik snova je simboličan. Simboli su određeni motivi koji koriste sadržaj svijesti kako bi izrazili određenu činjenicu, ideju, osjećaj ili intuiciju koja je nesvjesna. Otuda se snovi ne mogu doslovno prihvatati, nego ih treba tumačiti.

Važno je razgovarati o snovima, podijeliti svoje lijepe i pozitivne snove s drugima. Promatranje svojih snova i razgovor o njima može nam pomoći da izbjegnemo procese koji su nezdravi za našu psihu. Neuzimanje u obzir takvih tendencija može dovesti do problema kao što su stres, anksioznost, depresija i sl.

Naš dragi Pejgamber je često sjedio i razgovarao sa svojim ashabima, pogotovu nakon sabah- namaza. Na ovim susretima bi razgovarali o snovima koje su usnili preko noći i onda bi ih tumačili. Vjerovalo se da se kroz snove može doći do nepoznatih informacija, ali i snažnih poticaja za naše snažnije i odvažnije kreiranje budućnosti.

Smisao snova ili motiva je uvijek višeznačan i njihovo značenje ovisi o kontekstu života i iskustva osobe koja sanja. Nekada trebamo ostaviti neke dijelove sna nerazjašnjene. Jedan te isti san ima puno značenja, fiksiranje značenja u jednom smjeru zatvara mogućnost njegovog djelovanja iz drugih smjerova. Imamo osjećaj da znamo šta san znači i time propuštamo priliku da san na nas djeluje.

Značenje snova uvijek pokušavamo otkriti u kontekstu situacije osobe koja ga sanja, tj. snovi su u uskoj vezi i odnosu sa životnom situacijom osobe koja ih sanja. Kontekst predstavlja sve one događaje koji su prethodili snu, životnu situaciju i svjesnu psihu osobe koja ih sanja, misli i razmišljanja i sl.

Treba ih tumačiti uvijek u afirmativnom smislu, jer su oni snažan poticaj da se osoba koja ih je sanjala aktivira na tom planu.

Nakon razgovora o snu, osoba čiji san interpretiramo često ima osjećaj kako je otkrila nešto novo o sebi i to novo što je otkrila kao da je probuđeno, aktivirano i ono dobiva smisao. Ako se sa tom idejom živi, ona daje rezultate i snovi koji dolaze to potvrđuju. Ako nismo otkrili ono što je najvažnije za osobu koja je san sanjala, snovi se često ponavljaju dok se ne dogodi potrebna promjena. Ako smo pogriješili, Allah, dž.š., nam to kroz nesvjesno pokaže u sljedećem snu.

Svaka interpretacija je samo hipoteza, pokušaj da ga razumijemo i snovi se teško interpretiraju sami za sebe i relativnu sigurnost u njihovo značenje možemo imati samo ako ih interpretiramo u seriji, iako hronologija ne igra preveliku ulogu u njihovoj interpretaciji, jer svi oni kruže oko centralne teme i motiva. Psihoanalitičar tu nije ultimativni sudac značenju snova već samo pomagač, prevoditelj ili vodič na osobnom putu klijenta.

Naši snovi vremenom, kako duhovno, moralno, mentalno, intelektualno i radno sazrijevamo, treba da se transformiraju u viziju našeg djelovanja i života, a potom u jasan životni cilj na čijem ostvarenju ćemo predano raditi.

Naša nada i snovi vodit će nas jasnom i konkretnom cilju u životu koji će nas opet voditi postizanju Allahovog, dž.š., zadovoljstva. Daleki i magloviti ciljevi čine čovjeka pasivnim i lijenim.

Prema tome, trebamo razviti goruću želju za onim što želimo postići kako bismo još više ojačali viziju postavljenog cilja. Ali, ne zaboravimo, ogromna je razlika između želje da nešto postignemo i odluke da ćemo to neizostavno i ostvariti.

Međutim, teško je očekivati uspjeh ako ne znamo šta u životu želimo postići i raditi! Čovjek koji želi sve činiti ništa ne može učiniti! Kako nam drugi mogu pomoći da uspijemo, kada ni sami nismo odlučili kako da dođemo do uspjeha. Bez obzira što možemo nailaziti na bezrezervnu podršku roditelja i prijatelja, ako je ne usmjerimo u jasnom pravcu, teško ćemo ciljeve ostvariti. Tako je Konfučije govorio: "Brodu, čiji cilj nije tačno određen, ne pomaže nijedan vjetar".

Nakon jasnog preciziranja cilja bitno je odmah početi s planiranjem kako ga postići. Koje obrazovanje će mi pružiti najbolje kompetencije za taj posao kojim se želim baviti? Ostvarivanju cilja ne možemo pristupati površno, bez jasnog i dobro promišljenog i analiziranog plana realizacije i samo s početnim entuzijazmom i gorljivošću koji će vrlo brzo splasnuti i ugasiti se. Početni entuzijazam vrlo često donosi nepredviđene poteškoće i prepreke, a onda nakon što neočekivano i iznenada iscrpimo naše snage, donosi i razočarenja.

Kako bismo ostvarili sebi zadati cilj, neophodno je, uz stalno oslanjanje na Allaha, dž.š., ulagati maksimalne napore na tom putu. Prije svega, koristiti svaki trenutak da budemo sposobniji i stručniji. Mudri nas savjetuju riječima: "Nikada nemojmo kriviti sebe što ne znamo i ne možemo sve, ali se uvijek trudimo da znamo i možemo više!"

Naučimo da na probleme gledamo kao na korake ka uspjehu. Kada god neki od njih premostimo, bit ćemo bliži uspjehu. Na isti način treba prihvatati stanja tuge i žalosti. Prisjetimo se tada stiha Dželaluddina er-Rumija:

Ako je tuga našla put do tvog srca i narušila tvoju radost,

to je znak da priprema put za sreću.

Svaka teškoća, neuspjeh i neprijatno iskustvo, u sebi nose sjeme srazmjerne dobrobiti, jer se mogu pokazati kao skriveni blagoslov. Poznata je arapska poslovica:  رب ضارة نافعة "Mnogo je štetnih stvari u kojima ima koristi!" Katkad su potrebni hrabrost, vjera i mašta da bi se to sjeme otkrilo i pretvorilo u prekrasni cvijet dobrobiti, ali je ono uvijek prisutno. Namjera Allaha, dž.š., jeste da nas borbom osnaži i ulije nam mudrost i razumijevanje. Teškoće i porazi navode nas na razvoj i napredak.

Dok razmišljamo o cilju i planiramo kako ga ostvariti, molimo Allaha, dž.š., da nam pomogne i čvrsto se oslanjamo na Njega. Uz Allahovu, dž.š., pomoć i naš puni i kontinuirani angažman ništa nije nemoguće! Aktivna vjera u Allaha, dž.š., ne zna za strah ni ograničenja koja pred sebe postavljamo.

Svjesni musliman i muslimanka su svakodnevno obavezni razmišljati o kvalitetu života kojeg žive. Nijedan trenutak svoga života ne smijemo uzalud, bez smisla i cilja, izgubiti. Slobodno vrijeme nam treba omogućiti odmor, relaksaciju, radost, mir, lijep ugođaj i zabavu koji će nas odmoriti i učiniti odlučnijim, spremnijim i kreativnijim za obavljanje obaveza koje nas čekaju.

Ako želimo uspjeti u životu nikada ne smijemo zaboraviti da je vrijeme jedina Božija blagodat koja se ne može povratiti i nadoknaditi. Čovjek koji želi "spasiti svoju budućnost" treba koristiti vrijeme koje mu je na raspolaganju uz veliku pažnju kao što putnik kroz pustinju koristi vodu, jer zna da je nikada nema dovoljno. Nijedna kap ne smije da se prospe u prazno i ne smije je progutati vrućina pustinje.

Ne zaboravimo da se u dovama koje svakodnevno činimo svjesno zahvalimo Allahu, dž.š., na blagodatima koje već uživamo. Mnogi uspješni ljudi tvrde da su sami zaslužni za svoj uspjeh. Međutim, činjenica je da je svima neophodna pomoć. Kada krenemo ka ostvarenju cilja otkrit ćemo da nam pomoć stiže iz mnogih neočekivanih izvora. Neophodno je da budemo spremni da se zahvalimo za Božiju, kao i ljudsku pomoć koju dobivamo. Ne smijemo zaboraviti da se zahvaljujemo najbližima – roditeljima, braći i sestrama, prijateljima koje viđamo svakodnevno, a koje možda zapostavljamo. Vjerovatno im dugujemo više nego što smo toga svjesni!

Da bismo svakodnevno podizali kvalitet našeg života, neophodno je prepoznavati osobne kvalitete koje nam je Allah, dž.š., darovao i konstantno ih i istrajno integrirati u životu.

Čovjek, kao krunsko Božije stvorenje, izuzetno je složeno biće. Posjeduje duhovne, mentalne, moralne, intelektualne, emocionalne i tjelesne kvalitete. Trebamo biti svjesni ovih kvaliteta i nastojati im posvećivati odgovarajuću pažnju kako bi se ravnomjerno razvijali.

Ne predstavlja nesreću samo za pojedinca, nego i za cijelu zajednicu, ako on posjeduje kvalitete kojih nije svjestan i nedovoljno ih koristi zbog čega ispaštaju i on, kao pojedinac, ali i cijela zajednica.

Svako od nas svojim djelovanjem podiže ili srozava kvalitet života sebe, svoje porodice i zajednice. Međutim, ne smijemo zaboraviti da naše djelovanje ima i dugoročniji učinak. Njime uvodimo u praksu određeni modalitet ponašanja kojeg nastavljaju slijediti naši potomci i kasnije generacije. Na taj način, pozitivno ili negativno, utječemo na život budućih generacija. Nikada ne smijemo smetnuti s uma da s obzirom na to koliko i kako djelujemo mi bivamo upamćeni na ovom i nagrađeni na budućem svijetu!

Na mnoge pojave u našem društvu ne možemo utjecati i ako je to tako, onda nismo ni odgovorni za njih, ali smo odgovorni za ono na što imamo utjecaja, tj. za sebe, naše najbliže okruženje, našu porodicu, komšiluk, školsko odjeljenje.

U čemu provedemo naših 24 sata dnevno? Koliko je sati, naprimjer kod studenata, kvalitetno utrošeno: na nastavi, u učenju, vannastavnim aktivnostima, u ciljanoj rekreaciji, a koliko smo sati uzalud potrošili?! Primjećujemo greške i propuste kod drugih, a da li sami kreiramo bolje okruženje?

Još kao dijete Jusuf, a.s., sanjao je jedanaest zvijezda, Sunce i Mjesec i u snu ih je vidio kako mu se pokloniše. Proći će Jusuf, a.s., brojna iskušenja: zavist, ljubomoru i ignoriranje svoje braće, ropstvo, odvojenost od zavičaja i porodice, tamnicu, ali će uvijek nastojati da čuva svoj obraz, svoju čestitost, da posjeduje znanje i stručnost za ono što mu se povjeri, i na kraju je doživio da pred njega dođe njegovih jedanaest braće, babo Jakub, a.s., i njegova majka i da mu dubokim naklonom iskažu poštovanje.

Na isti način velika misija poslanstva Muhammedu, s.a.v.s., nagovještava se kroz san. Priprema Allah, dž.š., na taj način Svoga podanika. Isto će tako i on, nakon što je napustio svoj rodni grad Mekku zbog maltretiranja, proganjanja i uvreda idolopoklonika, nakon teških bitaka u kojima je uspio ne samo sačuvati ljude, vjeru i državu nego uspostaviti snažnu državu s moćnom vojskom, obrazovanim, aktivnim i hrabrim građanima, dobiti Božije Riječi kao najveću utjehu:

لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ ۖ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لَا تَخَافُونَ ۖ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَٰلِكَ فَتْحًا قَرِيبًا

Allah će obistiniti san Poslanika Svoga da ćete, sigurno, u Časni hram ući sigurni – ako Allah bude htio – neki obrijanih glava, a neki podrezanih kosa, bez straha. On je ono što vi niste znali znao i zato vam je mimo toga skoru pobjedu dao.[3]

Autor: Zuhdija Hasanović iz knjige  "40 hadisa o snazi duhovnosti s komentarom"

[1] El-Buhari, Sahih, "Kitabut-ta'bir", br. 4.953.

[2] Muslim, Sahih, "Kitabur-ru'ja", br. 6.

[3] Kur'an, El-Feth, 27.

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi