Imām aš-Šatibi i njegov doprinos nauci o kira'etima Kur'āna

Jedan od neprevaziđenih autoriteta kiraetske nauke 6. stoljeća po Hidžri, čiji je sveukupni doprinos ovoj nauci nemjerljiv, jeste i imam Aš-Šāṭibī al-Andalūsī (u nastavku Aš-Šāṭibī). Naime, on je jedno od najpoznatijih djela kiraetske oblasti – At-Taysīr, od svoga učitelja Abū 'Amra ad-Dānīja, na specifičan način prokomentirao i sistematizirao učenje sedam najpoznatijih kiraeta. 

Kur’ān Časni je, prema temeljnom islamskom učenju, Allahova Riječ, objavljena poslaniku Muhammedu, s.a.v.s., da je prenese ljudima na arapskome jeziku. Kur’ān je vječni Allahov govor – kako po značenju tako i po zvuku. Kur’ān je posljednja Allahova objava ljudskom rodu. On nije ni prozno ni poetsko djelo i ne može se klasificirati u bilo koji književni rod ili vrstu. Allahova Knjiga nije slična niti jednoj usmenoj ili pisanoj ljudskoj tvorevini.[1]

Jedna od specifičnosti Kur’āna Časnog je i mogućnost da se pojedine njegove riječi, shodno Objavi, mogu izgovarati na više načina, što govori o univerzalnosti kur’ānskoga teksta. Učenjaci će ustvrditi da te različitosti koje odražavaju isto ili različito značenje, ali isti smisao i poentu, ukazuju na kur’ānsku nadnaravnost i božansko porijeklo. Dakle, Kur’ān je Božiji govor, a njegova značenja, bez obzira na različita čitanja, neiscrpna su i ne mogu biti svedena na vremenom ograničenu dimenziju ljudskog shvatanja. U vezi s tim razlikama čitanja (qira'āt / قراءات ), u islamskoj tradiciji postoji posebna naučna disciplina poznata kao nauka o kiraetima (i'lm al-qira'āt / علم القراءات). Istaknuti muslimanski autoritet ove oblasti Ibn al-Ğazarī[2] kiraet definira kao nauku o načinu artikuliranja kur’ānskih riječi u njihovim različitim formama, a shodno predajama autoriteta iz te oblasti. Drugim riječima, to je nauka koja se bavi načinima izgovaranja i čitanja riječi Kur’āna Časnog s obzirom na postojanje više takvih vidova, a prenesenih od Allahovog Poslanika, a. s.[3]

U ovoj su se nauci istaknuli brojni autoriteti koji su postavili precizne kriterije, napisali kapitalna djela i dali nemjerljiv doprinos u procesu nastajanja i standardiziranja kiraetske nauke koju kao takvu danas poznajemo.

Govoreći o kiraetima kao različitim načinima čitanja Kur'āna, muslimanski klasici će postaviti načelo na osnovu kojega se prepoznaju autentični od onih koji to nisu. U tom smislu kažu: „Svako čitanje (qira'āt / قراءات ) saglasno s arapskim jezikom i jednim od primjeraka 'Uṭmānovog Muṣḥafa, ukoliko je potvrđeno mutawāṭir predajom, čitanje je koje treba prihvatiti, koje se ne može osporiti i odbiti. Ono je, kao takvo, jedno iz skupine sedam ḥarfova na kojima je objavljen Kur’ān. Ukoliko nije ispunjen jedan ili neki od ovih uvjeta, takav kiraet nije prihvatljiv i ne smatra se autentičnim. Potrebno je naglasiti da je najvažniji treći uvjet, a prethodna dva se podrazumijevaju, jer ukoliko je lanac predaje mutawāṭir, čitanje je samim tim saglasno s arapskim jezikom i jednim od primjeraka 'Uṭmānovog Muṣḥafa.“[4] Među prvim klasicima koji pišu o ovoj oblasti – prvenstveno o sedam kiraeta – jesu:  Yaḥyā ibn Y'amar[5], Abū 'Ubayda al-Qāsim ibn Ṣallām[6], Ibn Ğarīr at-Ṭabarī[7], Abū Ḫātim as-Siğistānī[8] i dr.

Različite verzije čitanja Kur'āna Časnog su pronesene i zaživjele su u praksi diljem islamskog svijeta, a naziv sedam kiraeta se počeo upotrebljavati krajem 2. stoljeća po Hidžri tako što su ljudi u različitim pokrajinama prihvatali određeni kiraet koji se dovodio u vezu s nekim od istaknutih karijā – učača. Oni su bili priznati autoriteti prema kojima su ljudi identificirali određeni kiraet te su ga njima pripisivali i po njima imenovali. S obzirom na širenje granica muslimanske države i susret s narodima nearapskog govornog područja, sve je više rasla potreba da se standardizira nauka o čitanju Kur'āna Časnog. Nakon spomenute četverice kao prvih istraživača kiraetske nauke, period koji slijedi iznjedrit će plejadu velikana koji su dali nemjerljiv doprinos sistematizaciji i valorizaciji svega što je tradicijom preneseno i vezano za načine čitanja Božije Riječi. Taj poduhvat je utoliko važan jer će presjeći put već nastalim čitanjima koja nisu komplementarna s navedenim uvjetima za njihovo prihvatanje kao vjerodostojnih i potvrđenih. Dakle, identificirana su i odbačena sva inovirana, a istovremeno je trasiran put zaživljavanju i standardizaciji autentičnih čitanja Kur'āna Časnog.

Prije nego je u 3. stoljeću po Hidžri nastupio period standardiziranja kiraetske nauke i nastanka pisanih djela, u muslimanskim pokrajinama su već uvelike poznati i rašireni sljedeći autentični kiraeti, kako rekosmo nazvani po imenima istaknutih učitelja: u Mekki je bio poznat kiraet imama Ibn Kaṭīra[9], u Medini imama Nāfia’[10], u Siriji/Šamu imama Ibn 'Āmira[11], u Basri imama Abū 'Amra[12], u Kūfi imama Ḥamze[13], 'Āṣima[14] i Kisāī'ja[15].

IMAM AŠ-ŠĀṬIBĪ

Jedan od neprevaziđenih autoriteta kiraetske nauke 6. stoljeća po Hidžri, čiji je sveukupni doprinos ovoj nauci nemjerljiv, jeste i imam Aš-Šāṭibī al-Andalūsī (u nastavku Aš-Šāṭibī). Naime, on je jedno od najpoznatijih djela kiraetske oblasti – At-Taysīr, od svoga učitelja Abū 'Amra ad-Dānīja, na specifičan način prokomentirao i sistematizirao učenje sedam najpoznatijih kiraeta. Načinio je djelo u stihovima koje je postalo toliko rašireno i poznato da je diljem islamskog svijeta doživjelo brojne pohvale najvećih islamskih učenjaka. Kroz ovo djelo se upravo ogleda njegov najveći doprinos kiraetskoj nauci. Ubrzo su kiraeti učeni po sistemu i načinu kako je to kroz stih u svom djelu ukazao imam Aš-Šāṭibī. Riječ je o djelu  Ḥirz al-amānī wa wağh at-tahānī ili Šāṭbyyi. Ovo se djelo sastoji od 1.173 stiha i podijeljeno je u tri poglavlja. U stihu koji sadržava „šifre” – a ujedno svaki stih ima svoje poetičko značenje i poruku – imam Aš-Šāṭibī je napisao djelo za koje će brojni velikani muslimanske tradicionalne učenosti reći da je to poslije Kur’āna i hadisa kao objave najveća mu’džiza data običnom čovjeku.

Abū al-Qāsim ibn Fīrruh ibn Ḫalaf ibn Aḥmad Abū al-Qāsim intelektualna je pojava čije se ime s poštovanjem spominje i čija se intelektualna zaostavština marljivo izučava na najprestižnijim hramovima nauke muslimanskog svijeta. Katedre Kur’āna islamskih univerziteta stoljećima brižno čuvaju i njeguju djelo ovog velikana, kao što se ono brižno čuva i izučava u tradicionalnim privatnim kružocima. Njegov sveukupni naučni angažman je jedinstven u disciplinama kiraetske nauke, arapskog jezika, fikha i drugih tradicionalnih islamskih znanosti. Nema sumnje da njegovo djelo iz oblasti kiraetske nauke vrhuni kada je u pitanju cjelokupan spisateljski opus, kao što je nesporno da imam Aš-Šāṭibī spada među najveće učitelje ove oblasti koje je muslimanski ummet iznjedrio. Imam Aš-Šāṭibī je ljudska pojava bez čijeg je spisateljskog ostvarenja u oblasti kiraetske nauke nezamislivo bavljenje njome.

Njegovo krunsko djelo Šāṭibiyya, naprosto, plijeni pažnju svakoga ko naslućuje tanahnosti arapskog jezika. Stilski i metodološki neponovljiv, imam Aš-Šāṭibī je svojim naučnim i spisateljskim radom ostavio težak zadatak učenjacima i spisateljima koji su pokušali slijediti njegov metodološki koncept, ali – kako su i sami priznavali – nisu u tome uspijevali. Enciklopedijsko obrazovanje, neponovljiva djela koja je napisao i sveukupan trag koji je ostavio jednostavno ga svrstavaju u red onih velikana koji se na daju jednostavno definirati.

1. Ime

Imam Aš-Šāṭibī, kako je vidljivo iz imena, porijeklom je iz grada Šāṭibe, iz nekadašnje muslimanske Andaluzije. Puno mu je ime Abū al-Qāsim ibn Fīrruh[16] ibn Ḫalaf ibn Ahmad Abū al-Qāsim[17]. Spomenuto je i drugo njegovo ime, koje navod i Abū al-'Abbās al-Haṭīb, poznat kao Ibn Qunfuḍ – da je on Al-Qāsim ibn Aḥmad ibn Fīrruh ibn Abū al-Qāsim[18]. Međutim, ovo je ime suprotno konsenzusu historičara.[19] Biografi navode i nekoliko drugih imena po kojima je imam Aš-Šāṭibī bio poznat, a konsenzus historičara se bilježi oko dva: Abū al-Qāsim i Abū Muḥammad. Treće spomenuto ime je Abū Ḥumayd, a što se temelji na nekim starijim izdanjima djela Ṭabakāt aš-šāfi'iyyah al-kubrā. Ipak, u pogledu vjerodostojnosti ovog imena postoji sumnja, jer je došlo do zamjene slovā tako što je ime Abū Muḥammad izmijenjeno u Abū Ḥamīd.[20] Što se tiče nadimaka, imao ih je nekoliko: Aš-Šāṭibī, Ar-Ra'īnī, Al-Muqrī, Al-Ḥāfiẓ, Al-Faqīh, Aḍ-Ḍarīr.

2. Rođenje, odrastanje i obrazovanje

Imam Aš-Šāṭibī je rođen slijep.[28] Rođen je 538. h. g. u Šāṭibi, i oko godine rođenja historičari i biografi su jedinstvenog stava.[29] Grad Šāṭiba je bio jedan od većih gradova sjevernog dijela Andaluzije[30], smješten nedaleko od Balansiyye[31], glavnog pokrajinskog grada.

Bio je centar izučavanja kiraetā, ali i drugih naučnih disciplina. Imam Aš-Šāṭibī je odrastao u ovom gradu i u njemu je još od ranog djetinjstva stjecao svoja prva znanja iz različitih naučnih disciplina.[32] Kod najvećih autoriteta je ponajprije studirao Kur’ān, a potom usavršavao kiraete i kiraetske verzije. Kao prvi mentori iz oblasti kiraetske nauke se spominju:

Druge naučne discipline je izučavao kod:

Po uzoru na brojne autoritete, i imam Aš-Šāṭibī je krenuo u potragu za širom naobrazbom. Put naučnog usavršavanja ga odvodi u tamošnji naučni centar – grad Balansiyyu, kako bi, prvenstveno, usavršavao kiraetsku nauku. Ovladao je kiraetima i kiraetskim tanahnostima, ali istovremeno je usavršavao i kompetencije iz oblasti hadisa. Izuzetnog intelektualnog potencijala i oštroumnosti, imam Aš-Šāṭibī u potpunosti memorira poznata djela kiraetske nauke. Tako je čuveni At-Taysīr od imama Ad-Dānīja naučio napamet pred upraviteljem i profesorom tadašnjeg Centra znanja ili Stare medrese Abū al-Ḥasanom 'Alījem ibn Muḥammadom ibn Huḍaylom. Visoka ambicija i izvanredna oštroumnost usmjerila ga je na put detaljnog izučavanja hadisa, fikha, arapskog jezika kao i disciplina koje se bave istraživanjem seneda ili lanca prenosilaca.[34] Odmah po povratku u rodnu Šāṭibu započeo je akademski rad i profesuru. Njegovim naučnim kružocima prisustvovala je nekolicina prijatelja koje je podučavao kiraetskoj nauci. Već tada je slovio za afirmiranog intelektualca i, unatoč mladosti, u svome je gradu postavljen za hatība džamije.[35]

U traganju za naukom imam Aš-Šāṭibī je obilazio duhovne i naučne centre tadašnje Andaluzije. Naime, pored intenzivnog i predanog studija u rodnom gradu Šāṭibi, a potom i Balansiyyi, put nauke ga odvodi i u grad Almariyyu[36] gdje, također, apsolvira kiraete i arapski jezik dobijajući iğāzu od Ibn Ḥamīda.[37] Može se kazati da nema znanstvenog centra Andaluzije u koji imam Aš-Šāṭibī nije putovao tragajući za naukom, obilazeći najveće autoritete od kojih je primao svjedočanstva o visokom stepenu znanstvenog postignuća.[38] Sljepoća kao velika poteškoća imama Aš-Šāṭibīja nije sputavala da u nauci bude precizan, pouzdan i enciklopedijski obrazovan. Tako je zabilježeno da je, nakon što je emigrirao u Egipat, u najvećim intelektualnim krugovima za njega rečeno da je naukom u potpunosti ovladao, memorirao je do najsitnijih detalja.[39] Znameniti Al-Qiftī je kazao: „Znanje i autoritet koji je u rodnom gradu, a i poslije tokom studijskih putovanja dostigao još za rane mladosti postavilo ga je na pijedestal znalca kojemu su studenti dolazili radi usavršavanja svojih kompetencija.“[40] Životnu fazu odrastanja i sazrijevanja imama Aš-Šāṭibīja karakterizira i rad na polju spisateljstva. Naime, kroz stihove je prokomentirao At-Taysīr od Abū 'Amra ad-Dānīja te tako nastaje njegova kasida poznata kao Šāṭibiyya. Pošto stihovi kaside završavaju na harf LĀM (ل ), djelo je poznato i kao Lāmiyya. Biografi tvrde da ju je počeo pisati u rodnoj Šāṭibi, dakle, još u fazi svog tjelesnog, duhovnog i intelektualnog zrenja, ali je tada nije i dovršio.[41] Pisanje je obustavio kada je stigao do stiha:  جعلت ابا جاد علي كل قارئ دليلا علي المنظوم اولا اولا[42]

Nastavak pisanja će uslijediti za vrijeme boravka u Egiptu, tačnije, u Kairu.[43]

3. Hidžra

Društvene i političke okolnosti su nerijetko bivale uteg koji je sputavao intelektualnu elitu u njihovom radu i angažmanu. Zbog položaja i ugleda u društvu izlagani su različitim zahtjevima i pritiscima da rade u korist i za promidžbu vlasti i vladara. Poznato je da je najveća muslimanska ulema podvrgavana zatvorskim kaznama, smrtnim mučenjima ili, pak, progonu.

I imam Aš-Šāṭibī se u jednoj fazi svoga djelovanja našao u takvom položaju. Naime, splet političkih okolnosti i društvenih prilika koje su vladale u Andaluziji doveo je imama Aš-Šāṭibīja u situaciju da emigrira iz domovine. Historičari navode detalj koji nam otkriva da je veza između hatābetskog angažmana imama Aš-Šāṭibīja u rodnom gradu i emigracije na islamski istok očita. Naime, za vrijeme dok je bio hatib u Šātibī, vlast je preuzela skupina/sekta poznata po imenu muwaḥḥidūn, koji su tvrdili da iščekuju svoga Mahdīja, upućenog i nepogrešivog, kojeg su veličali i hvalili. Zahtjev je bio da se o njemu govori i da se promovira sa džamijskih minbera, što imam Aš-Šāṭibī nije htio činiti. Svjedočanstvo o ovom događaju donosi nam i Al-Ḥāfiẓ Abū Šāmah od znamenitog Abū al-Ḥasana as-Saḫāwīja kao vjernog studenta imama Aš-Šāṭibīja, da je imam Aš-Šāṭibī zbog navedenog problema odlučio napustiti domovinu. Odlazak na hadždž je bila prilika za to. Stvarni razlog bio je konstantni  pritisak i zahtjevi za promocijom i veličanjem Mahdīja kao i instrukcija da se veliča aktualna vlast i njeni predstavnici. Imam Aš-Šāṭibī to nije prihvatao, što je na koncu rezultiralo napuštanjem Andaluzije.[44] Bila je to hidžra poslije koje se nije namjeravao vraćati u svoj grad.[45]

Može se kazati da je imam Aš-Šāṭibī fizički, ali i intelektualno činio hidžru u dva navrata. Prvi put, kako smo spomenuli, na svoje putovanje i intelektualno uspinjanje krenuo je još za rane mladosti u grad Balansiyyu, a potom i obilazak drugih naučnih centara Andaluzije; i drugi put, putovanje u Egipat – gdje se susreo s najvećim tadašnjim autoritetima kiraetske, ali i islamske učenosti općenito. Egipat, zemlja najstarijih i najvećih učilišta muslimanske historije, kroz vrijeme je bila stjecište uleme, a posebno se to može reći za učenjake kiraetske nauke. Po dolasku u Egipat odsjeo je u Alaksandriji, gdje susreće učitelja i vodiča u liku Al-Hafiza Abū Ṭāhira as-Salafīja, kao i brojne druge velikane tog grada.[46] Nastanio se u gradu Fuṣṭātu, gdje mu je veliku počast ukazao Al-Qāḍī 'Abdurraḥīm ibn 'Alī al-Baysānī, vezir poznat kao Al-Qāḍī al-Fāḍil.[47] Taj je vezir za kratko vrijeme uvidio grandioznost njegovog intelekta i vladanja islamskim naukama, što je bila svojevrsna preporuka da mu ponudi mjesto voditelja službe za podučavanje Kur’ānu i kiraetskoj nauci u čuvenoj džamiji 'Amra ibn al-'Āsa. Također, imamu Aš-Šāṭibīju će biti ponuđen i posao profesora u medresi Al-Mu'ziyah al-Qāhirah, koju je taj vezir osnovao. Plodovi hidžre su se očitovali već u prvim danima boravka u Egiptu. Naime, sve što je akademskom djelatniku potrebno u njegovom stručnom i profesionalnom usavršavanju – imamu Aš-Šāṭibīju će biti na raspolaganju. Kabinet za istraživanje, biblioteka i apartman za odmor bit će mu dodijeljeni u krugu medrese, a porodični stan u neposrednoj blizini. Ove počasti je imam Aš-Šāṭibī uživao sve do preseljenja na ahiret.[48] Angažman u spomenutim naučnim institucijama je bio izuzetno zapažen, a kao posljedicu je imao veliki ugled i poštovanje u najvišim akademskim krugovima. Studenti, kao i afirmirani autoriteti iz svih krajeva svijeta dolazili su u Egipat kako bi se susreli, studirali ili razmijenili naučna iskustva s imamom Aš-Šāṭibījem. Bio je to veliki podsticaj na planu nastavno-naučnog angažmana.[49]

Više o studentima i akademskim djelatnicima koji su dolazili kod imama Aš-Šāṭibīja radi studiranja ili savjetovanja bit će spomenuto u naslovu o njima; ovo su, ukratko, najznačajnija imena:

Nema sumnje da je imam Aš-Šāṭibī već izrastao u svojevrsnog klasika, međutim, život u novoj sredini i uvjetima koje je imao pružao mu je mogućnost konstantnog duhovnog i intelektualnog uspinjanja i nadgradnje. Tako u Kairu susreće jednog od najvećih alima i poznavalaca arapskog jezika – Abū Muḥammada 'Abdullāha ibn Bariyya al-Maqdisīja al-Misrīja, kao i mnoge druge velikane od kojih je dobio svjedočanstva kao dokaz svoje intelektualne i duhovne punine i zrelosti.[51]

Hidžra u Egipat omeđila je Aš-Šāṭibījevo cjeloživotno bdijenje nad projektom koji će biti oličen u jednom od najfascinantnijih djela muslimanske intelektualne ostavštine kroz historiju – djela Ḥirz al-amānī wa wağh at-tahānī.

Biografi nemaju dvojbu da je pisanje ovog djela završeno za početka njegovog života u Egiptu. Kako smo već konstatirali, Šāṭibiyyu je počeo pisati još za vrijeme boravka u svom rodnom gradu, ali je pisanje prekinuo odlukom da se nastani u Egiptu. Prema tvrdnji dr. 'Abdulhādīja Ḥamītūa, imam Aš-Šāṭibī je prvo došao u Egipat, gdje je dovršio pisanje Šāṭibiyye, a potom otišao na hadždž, gdje je Uzvišenog Allaha molio za bereket u onome što je napisao.[52]

O ovom detalju života imama Aš-Šāṭibīja valja spomenuti stav nekih biografa da je imam Aš-Šāṭibī u Egipat došao nakon obavljenog hadždža.[53] Imam Aš-Šāṭibī je hodočastio i treće najveće muslimansko odabrano mjesto. Naime, živio je u vrijeme velikog muslimanskog vojskovođe i osvajača – Salāḥuddīna al-Ayyūbīja, pa je nakon osvajanja Kudsa 589. h. g. hodočastio i ovaj Sveti Hram[54]. Tom je prilikom rekao: „Uistinu, poslije Mekke i Medine na Zemlji ne znam da je neko mjesto draže Allahu od ovoga.“[55] Imam Abū Šāmah je zabilježio: „Posjetio je Kuds tri godine prije smrti. U njemu je proveo cijeli ramazan boraveći u itikafu.“[56] Hidžra u Egipat će i na drugi način dimenzionirati život imama Aš-Šāṭibīja. Naime, po samom dolasku stupio je u brak, a tri godine poslije dobio je dvoje djece, sina i kćerku. Sin Abū 'Abdullāh Muḥammad ibn al-Qāsim je bio jedan od nasljednika i prenosilaca znanja od svog oca.[57]

Autor: Alija Rahman

[1] Džemaludin Latić, Kur'an - Proljeće srca tvog, Novi mua'llim, br. 18, Sarajevo, str. 18.

[2] Muḥammad ibn Muḥammad ibn Yūsuf Abū al-Ḫayrād-Dimešqī aš-Šafi'ī, poznat kao Ibn al-Ğazarī (751-833. h.), veliki je autoritet u oblasti kiraeta. Napisao je brojna djela iz te oblasti, od kojih su najpoznatija An-Našr fī’l-qirā’āti’l-’ašr, Taqrīb an-našr, Ṭabaqāt al-qurrā' i dr. (Vidjeti: dr. Safvet Halilović, Qirāā'ti i njihov značaj u tafsirskoj nauci, Zbornik radova, IPF u Bihaću, Bihać, 2010, str. 16.)

[3] Isto, str. 16-17.

[4] Safvet Halilović, nav. dj., str. 17.

[5] Abū Sulayma Yaḥya ibn Ya'mar al-Baṣri je velikan iẓ generacije tabi'ina. Za njega se kaže da je prvi uveo dijakritičke znakove u mushafski pravopis. Umro je 90. h. g. (Vidjeti: isto.)

[6] Al-Qāsim ibn Salām Abū 'Ubayd al-Ḫurasani poznati imam u kiraetu. Veliki je islamski učenjak i napisao je nekoliko djela iz oblasti kiraeta, hadisa, fikha, jezika i poezije. Preuzeo je kiraet od najpoznatijih učenjaka svoga vremena: sedmog kiraetskog imama Al-Kisā'ija, Sulaymāna ibn Ḥammada, Isma'īla ibn Ga'fāra i dr. (Vidjeti: isto.)

[7] Abū Ğa'far Muḥammad ibn Ğarīr ibn Yazīd ibn Kaṯīr ibn Ġālib at-Ṭabarī. Veliki islamski učenjak svih islamskih disciplina. Na ahiret je preselio 310. h./923. (Vidjeti: isto.)

[8] Sahl ibn Muḥammad ibn ‘Uṭmān ibn Yazīd Abū Ḥātim as-Siğistani je basranski imam u kiraetu, jeziku i gramatici. Učio je Kur'an pred najpoznatijim karijama svoga vremena među kojima je kiraetski imam Ya'qūb al-Ḫaḍramī. (Vidjeti: isto.)

[9] A'bdullah ibn Kaṯīr ad-Dārī al-Makki (umro 120. h./737), kadija u Mekki. Iz reda ashaba susreo se s Enesom Ibn Mālikom, A'bdullahom ibn az-Zubayrom, Abū Ayyūbom al-Anṣārijem i od njih učio kiraet. (Vidjeti: dr. Safvet Halilović, Qirāā'ti i njihov značaj u tafsirskoj nauci, Zbornik radova, IPF u Bihaću, Bihać, 2010, str. 18.)

[10] Nāfi' ibn A'bdurraḥmān ibn Abū Nua'ym al-Madanī (umro 169. h./785), kiraet učio od sedamdeset tabī'īna, koji su učili od U'bayy ibn Kā'ba, Ibn A'bbāsa i Abū Hurayre. Za njega se kaže da je sedamdeset godina bio najbolji znalac u oblasti kiraetā. (Vidjeti: isto.)

[11] A'bdullah ibn Ā'mir ibn Yazīd Abū I'mrān al-Yaḥṣabi aš-Šāmi, poznat kao Ibn Ā'mir (umro 118. h./735). Kiraet je učio od Muğīre ibn Abū Šihāba, koji je učio od 'Uṯmana ibn 'Affāna. Iz reda ashaba se susretao i s Nu'mānom ibn al-Bašīrom i Walīlom ibn al-Asqā'om. Neki tvrde da se susreo i s 'Uṯmān ibn 'Affānom i neposredno od njega učio. Bio je kadija u Damasku za vrijeme Wālid ibn 'Abdulmālika. Ḥafi aḏ-Ḏahabī za njega kaže: Učitelj Sirijaca u kiraetu, pouzdan prenosilac hadisā. (Vidjeti: isto.)

[12] Zabbān ibn 'Ammār at-Tamīmī al-Baṣrī, zvani Abū al- 'Alā', dakle Abū 'Amr ibn al-'Alā' al-Al-Baṣrī (umro 154. h./770), veoma istaknut jezikoslovac i pisac. Kiraet je učio od Muĝāhida ibn Ğabra, Sa'īda ibn Ğubayra, koji su učili od 'Abdullāha ibn 'Abbāsa i 'Ubayya ibn K'āba. Abū 'Ubayda tvrdi: Bio je najobrazovaniji jezikoslovac, pisac, znalac Kur’āna i pjesništva. (Vidjeti: isto.)

[13] Ḥamza ibn Ḥabīb ibn 'Umar al-Kūfi az-Zayyāt (umro 156. h./772). Prilikom učenja kiraeta oslanjao se na konsenzus (iğmā'). Veliki islamski učenja Sufyān at-Ṯawrī za njega je rekao: Ḥamza ni slova nije pročitao izvan okvira predaje. Učio je od Al-A'maša, koji je učio od Yahyā ibn Wahhāba, Ḏerra ibn Ḥubayša, koji je učio od 'Abdullāha ibn Mes'ūda. (Vidjeti: isto.)

[14] 'Āṣim ibn Abū an-Nağūd al-Asadī al-Kūfī (umro 127. h./744), jedan od sedmerice poznatih karija, ubraja se među tabii'ne. Kiraet učio od Ḏarra ibn Ḥubayša koji je učio od 'Abdullāha ibn Mes'ūda. Njegov kiraet je danas najrasprostranjeniji. Hafiz aḏ-Ḏahabī za njega tvrdi: Veliki je autoritet u kiraetu, a isto tako i u hadisu.

(Vidjeti: isto.)

[15] 'Alī ibn Ḥamza al- Asadī al- Kūfī (umro 189. h./804), istaknuti autoritet, predvodnik u jezikoslovlju, gramatici i kiraetu. Bio je odgajatelj ḫalīfe Hārūna ar-Rašīda i njegovog sina Al-Amīna. Autor je djela Ma'ānī al-Qur'ān, Al-Qira'āt, An-Nawādir, Muḫtaṣar fī an-nahw, Al-Mutašābih fī al-Qurā'n i drugih. (Vidjeti: isto.)

[16] Izgovara se s kesrom na (ف), sukunom na (ي). Harf (ر) je s dammom, podvostručen, poslije kojeg ide harf ( ه ). Značenje ovoga imena na andalužanskom jeziku je željezo. (Vidjeti: Ibn al-Ğazarī, Ġāya an-nihāya fī ṭabaqāt al-qurrā’, II tom, str. 20.) Postoje različita mišljenja po pitanju imena i nadimaka imama Aš-Šāṭibija. Između ostalog, i to da je ime, zapravo, njegov nadimak. (Vidjeti: Ibn Ḫaliqān, Al-Wafājāt al-a'jān, IV sv., str. 73.) Također, rečeno je da je nazvan Abū Muḥammad al-Andalūsī jer su ga tako nazivali učenjaci iz Andalusa pred kojim je učio. (Vidjeti: Muḥammad ibn Muḥammad al-'Abdarī al-Ḥayḥa, Ar-Riḥlaḥ al-'Abdarī, str. 27-28.)

[17] Al-Marākišī, Ibn 'Abdulmālik, Az-Ḏayl wa at-tukmilah li kitāb al-mawṣil wa aṣ-ṣilah,Taḥqīq Iḥsān 'Abbās wa Muḥammad ibn Šarīfa, Dār aṭ-ṭaqāfah, Bayrut, bez godine izdanja, II sv., str. 548-557.

[18] Al-Ḫaṭīb, ibn Qunfuḍ, Al-Wafāyāt, Al-Maktab at-tiğārī li aṭ-ṭibā'ah, Bayrut, 1971, str. 296.

[19] Aḏ-Ḏahabī, Aš-Šamsuddīn, Siyar A’lām an-nubalā’, Muassasah ar-risālah, Bayrut, 1413. h., XXI sv., str. 261.

[20] As-Subkī, Abū Naṣr, Tabaqāt aš-šāfi'iyyah al-qubrā, Maktabah 'Isā al-bābī al-halabī, 1970, VII sv., str. 270.

[21] Ibn Ḫaldūn, Al-Maġribī, Tāriḫ ibn Ḫaldūn, Muassasah Ğamāl li aṭ-ṭibā'ah, Bayrut, 1979, I sv., str. 365.

[22] To je ime planine u Jemenu odakle su poticali vladāri Jemena.

[23] Al-Miṣrī, Ibn Manẓūr al-Ifrīqī, Lisān al-'arab, Dār al-fikr, Bayrut, 1997, XI sv., str. 572., i XIII sv., str. 183.

[24] As-Subkī, Abū Naṣr, nav. dj., VII sv., str. 270.

[25] Al- Ğawzī, Ibn al-Qayyim, Miftāh as-sa'ādah, Maṭba'ah Ḥumayd, 1399.h/g., II sv., str. 49.

[26] Šuhbah, Abū Bakr, Ṭabaqāt aš-šafi'iyyah, Taḥqīq 'Adul'alīm Hān, 'Ilm al-kutub, Bayrut, 1407. h., II sv., str. 35.

[27] Al-Qiftī, Abū al-Ḥasan, Inbāh ar-ruwāh 'alā anbāh an-nuḥāh,Taḥqīq Muḥammad Abū al-Faḍl, Dār al-fikr, Kairo, 1986., IV sv., str. 154.

[28] Ḥamītū, 'Abdulhādī, Zaī'm al madrasah al-aṭariyyah fi al-qira'āt  wa aš-šayḫ al-qurrā' al-maĝrib wa al-mašriq al-Imām aš-Šaṭibī dirāsah an qasīdah Ḥirz al-amān fī al-qirāa'h, Dār 'aḍwā' as-salaf, Riyāḍ, 2005, str. 17.

[29] Ibn al-Ğazarī, Ġāya an-nihāya fī ṭabaqāt al-qurrā’, Dār al-kutub al-'ilmiyyah, Bayrut, 1980, str. 192.

[30] Al-Ḥamāwī, Abū 'Abdullāh Jāqūt, Mu'ğam al-buldān, Dār aṣ-ṣadir, Bayrut, 1977, I sv., str. 490.

[31] Poznati grad Andalusa, smješten sjeverno od Kordobe. Prozvan je kao „miris Andalusa“ zbog mnoštva mirisnih stabala. (Vidjeti: Al-Ḥamāwī, Abū ‘Abdullāh Jāqūt, Mu’ğam al-buldān, I sv., str. 490.)

[32] Al-Mašhadaānī, Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn Fāḍil, Taḥqīq  qanz al-maā'nī fī šarḥ ḥirz al-amān li imām Šu'lah, Dār al-baraqah, Damask, 2012, I sv., str. 24.

[33] Tilmisānī, Abū 'Abbās, An-Nafḥ aṭ-ṭayyib min ġusn al-Andalūs ar-Rāṭib, bez godine izdanja, Dār aṣ-ṣadir, Bayrut, 1986, II sv., str. 23.

[34] Ḥamītū, ‘Abdulhādī, nav. dj., str. 17.

[35] Tilmisānī, Abū ‘Abbās, nav. dj., II sv., str. 230.

[36] Al-Mariyyah – veliki grad na istoku Andalusa, smješten na obalama Rumelijskog mora naspram doline Aš.

(Vidjeti: Al-Ḥamāwī, Abū ‘Abdullāh Jāqūt, Mu'ğam al-buldān, V sv., str. 119.)

[37] Ibn al-Ğazarī, Ġāya an-nihāya fī ṭabaqāt al-qurrā’, II sv., str. 20.

[38] Al-Mašhadaānī, Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn Fāḍil, nav. dj., I sv., str. 24.

[39] Šuhbah, Muḥammad al-Asadī, nav. dj., II sv., str. 35.

[40] Al-Qiftī, Abū al-Ḥasan, nav. dj., IV sv., str. 154.

[41] Al-Mašhadaānī, Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn Fāḍil, nav. dj., I sv., str. 25.

[42] Aš-Šaṭibī, Abū al-Qāsim, Ḥirz al-amānī wa wadžh at-tahānī, Dār al-ġawṭān, Damask, 2007, str. 4.

[43] Ibn al-Ğazarī, Ġāya an-nihāya fi ṭabaqāt al-qurrā', II sv., str. 22.

[44] Al-Maqdisī, Abū Šāmah, Aḍ-Ḍayl 'alā ar-rawḍatayn fi tārīḫ ad-dawlatayn, Dār al-ğīl, Liban, 1974, str. 7.

[45] Ḥamītū, ‘Abdulhādī, nav. dj., str. 18.

[46] Isto.

[47] Al-Qādi al-Fāḍil je bio ministar Ṣalāhuddīna Ajjūbīja. (Vidjeti: Al-Wafāyāt al-a'yān li ibn al-Ḫaliqān, Taḥqīq  dr. Iḥsān Abbās, Dār aṭ-ṭaqāfah, Bayrut, III sv., str. 157-163.)

[48] Al-Qiftī, Abū al-Ḥasan, nav. dj., IV sv., str. 160.

[49] Ibn al-Ğazarī, Ġāya an-nihāya fī ṭabaqāt al-qurrā’, II sv., str. 20-21.

[50] Al-Ḥamāwī, Abū ‘Abdullāh Jāqūt, Mu'ğam al-buldān, III sv., str. 196.

[51] Aḍ-Ḍahabī, Šamsuddīn, Siyar 'alām an-nubalā',  XXI sv., str. 136.

[52] Ḥamītū, ‘Abdulhādī, nav. dj., str. 19.

[53]Al-Qiftī, Abū al-Ḥasan, nav. dj., IV sv., str. 154.

[54]Isto, str. 160.

[55] Ibn Kaṭīr, Abū al-Fiḍā'ī Ismā'īl, Bidāya an-nihāya, Maktabah al-ma'ārif, Bayrut, 1983, XIII sv., str. 10.

[56] Al-Maqdisī, Abū Šāmah, Aḍ-Ḍayl 'alā ar-rawḍatayn fi tārīḫ ad-dawlatayn, str. 7.

[57] Ibn al-Ğazarī, Ġāya an-nihāya fī ṭabaqāt al-qurrā’, I sv., str. 546.

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi