TREĆI DIO: UZROCI PROBLEMA U SVIJETU FETVE
Prvo poglavlje
Uzroci problema u svijetu fetve
Dobrota se neprestano smanjivala (sužavala) tokom stoljeća od vremena Allahova Poslanika, s.a.v.s., pa do ovog vremena naša islamska društva iskušana sa anomalijama (poremećajima) i problemima u pitanjima vjere, a jedno od najvećih je problem izdavanja fetvi na temelju izolovanih mišljenja koja su u suprotnosti sa nepromjenljivim vjerskim propisima, temeljima vjere, važećim pravilima idžtihada i općepoznatim stavovima priznatih mezheba. Pogotovu se to dešava kod novonastalih pitanja od općeg interesa koja se tiču svih članova ummeta. Uzroci takvog stanja se mogu svesti na sljedeće:
Prvi uzrok: Mnoštvo onih koji sebi pripisuju znanje i njihovi upadi u svijet fetve. Mnogo je onih koji se dovode u vezu sa šerijatskim znanjem, a neki od njih su se usudili da izdaju fetve o Allahovoj vjeri, pa su se nepromišljeno bacili u domen fetve, oslanjajući se na svoje neznanje i uobraženost, prizivajući liderstvo i vlast, i želeći upravljati vjerskom politikom, poigravajući se sa tekstvima Šerijata i pravilima izdavanja fetve, nudeći savjete u svojim uputama, a na štetu znanja. Oni se ne osvrću na Allahovo upozorenje sadržano u Njegovim riječima: I ne govorite neistine jezicima svojim: "Ovo je dopušteno a ovo je zabranjeno", da biste tako o Allahu neistine iznosili. Oni koji o Allahu govore neistine – neće uspjeti.[1] Ovo ukazuje da se vjera kod ljudi ubraja među najbeznačajnije specijalizacije i da se izdavanja fetvi prihvata svako ko ima ideju ili mišljenje, ili pogled, ili iskustvo.
Drugi uzrok: Oni koji traže fetve. Među onima koji pitaju za fetvu postoje pojedinci i organizacije koji tragaju za fetvom koja odgovara njihovim željama, pa ako je ne dobiju, oni nastavljaju pitati druge muftije sve dok ne pronađu ono što žele. Nekada oni promijene i formu pitanja kako bi obmanuli muftiju i doveli ga u zabunu navodeći one elemente koji bi mogli utjecati na promjenu šerijatskopravnih propisa.
Treći uzrok: Mediji. U ranijim vremenima kontakt između naroda i njihovih učenjaka je bio direktan. Onaj kome je trebala fetva mogao je lahko i jednostavno da dođe do muftije u džamiji ili u njegovoj kući ili da pošalje nekog da ga u njegovo ime pita. Međutim sa napretkom i razvojem u sadašnjem vremenu kada su ljudi sve više zauzeti, i poslovi su se uredili na novim temeljima, mediji su ušli kao posrednici između običnih ljudi i drugih koji su se specijalizirali u različitim oblastima kao što je: vjera, politika, ekonomija, industrija, kultura, umjetnost i tome slično. Mi imamo pravo pitati da li su mediji imali ulogu nepristrasnog posrednika u vjerskim pitanjima, ili su imali prešutnu kontrolu nad idejama ljudi i njihovim shvatanjima? I da li se plimom i osekom (puštanjem i uskraćivanjem) vjerskih vijesti formirala vjerska scena u našim islamskim društvima?
Često se dešavalo da pojavu novonastalog pitanja prati korektna rasprava među učenjacima i islamskim pravnicima iz različitih mezheba, specijalizacija i islamskih država. Oni su se trudili da spoznaju šerijatskopravni tretman tog pitanja, posvetivši mu veliku pažnju i razmatrajući ga sa različitih aspekata. Neki od njih uspjeli bi saznati ispravan šerijatskopravni tretman tog pitanja, a drugima sreća i uspjeh nisu bili saveznici na putu spoznaje tog propisa. U takvom stanju pojavio bi se „takmičarski duh“ i počinjala bi borba medija oko kontrole nad informacijama. Zbog nepostojanja novinara čija su specijalizacija islamske nauke, u većini tih medija ne postoje odluke šta se treba prenositi, koji je to okvir u kojem se to treba staviti, i koji je to pogled kroz koji se to treba posmatrati? Među novinarima postoji spor oko predmeta vjerskih vijesti. Oni sami se međusobno razlikuju po stepenu aktivnosti, neki od njih imaju inicijativu kod pisanja sadržaja vijesti, dok drugi uzimaju instrukcije od uposlenika u institucijama u kojima rade, kao što se razlikuju i u ideološkom pristupu: neki od njih su sami po sebi daleko od bilo kakvog strančarenja i ideološkog natjecanja, dok se drugi priklanjaju i podržavaju određena pitanja. Sve ovo utječe da mediji imaju ključnu ulogu u objavljivanju mnogih ispravnih fetvi, ali također, i ekscentričnih stavova kao i njihovo promovisanje među običnim ljudima, a samim tim i formiranje njihovog mišljenja i vjerskih usmjerenja.
Ono što je poželjno na političkom planu, a to je dijalog i iznošenje drugog mišljenja, nije uvijek poželjno kada se radi o šerijatskopravnim pitanjima, pogotovu ako se zna da je istina jedna, i da se izolovane fetve, koje su oprečne vjeri, smatraju očiglednom zabludom i njihovo promovisanje među ljudima je prepredeni zločin.
Da bi se naša islamska društva čvrsto držala svoje vjere, mediji, ali i oni koji učestvuju u vjerskim raspravama koje prenose mediji, moraju se pridržavati moralnih principa i određenih pravila koja će postaviti zajedno, naši poštovani učenjaci i eksperti sa odsjeka za islamske medije pri našim univerzitetima.
Da, trebamo se držati principa slobode medija da objavljuju ono što se dešava, kako bi svi učenjaci imali priliku da iznesu svoja mišljenja, bez obzira na stepen tog učenjaka ili popularnost njegovih stavova, a ovo zahtijeva da se mediji oslobode prisile, kada je u pitanju izbor vjerskih tema koje prezentuju i okvira iz kojeg djeluju. U takvoj situaciji novinari trebaju imati vjerodostojan vodič koji će potvrđivati tačnost informacije koju šire. Kao što je potrebno da zakon štiti privatnost osobe od privremenog nedoličnog upada medija, potrebno je povući, također, preciznu liniju razdvajanja između javnog i tajnog, ali je to još uvijek predmet rasprave.[2]
Drugo poglavlje
Prijedlozi za rješavanje problema u svijetu fetve
Najvažniji koraci i programi koji se trebaju preduzeti radi rješavanja postojećih problema u svijetu fetve, prema mom mišljenju, ogledaju se u sljedećem:
Prvo: određivanje i primjena šerijatske kazne u slučaju zloupotrebe fetve, pod nadzorom učenjaka, eksperata:
Onaj ko izdaje izolovanu i odbačenu fetvu u šerijatskom pravu tretira se kao bestidni muftija i zaslužuje kaznu koja će ga opametiti i odvratiti kao što je zabrana[3] izdavanja fetvi ili javno prozivanje. Imam El-Maverdi kaže: „Ako nadležno vjersko tijelo (muhtesib) nađe onog ko se bavi šerijatskom naukom a nije kompetentan za to, nije fekih ili vaiz, i nije sigurno da on ljude neće zavesti vjernike pogrešnim tumačenjem ili izvrtanjem, osporit će mu bavljenje onim za što on nije kompetentan i obznanit će to kako ljudi ne bi bili zavedeni.“[4]
Potrebno je potvrditi (uvesti) ovu kaznu u zakonima islamskih zemalja, i praktično je primijeniti uz nadzor učenjaka, eksperata.
Drugo: uspostavljanje dijaloga sa onima koji su poznati po odstupanju od neupitnih stavova i izolovanim fetvama te ih upozoriti na opasnost onog što rade.
Treće: jačanje uloge vijeća za fetve i nužnost pokretanja istinskog udruživanja različitih institucija za fetve radi dogovaranja i širenja uzajamnog povjerenja te pronalaženje metoda za saradnju i njihovo međusobno uvezivanje, svejedno radilo se o lokalnom ili međunarodnom nivou, jer su to odlike ovog vremena. Uz to treba jačati ulogu Međunarodne akademije islamskog prava kao autoriteta za islamsko pravo.
Četvrto: jačanje uloge vjerskih i obrazovnih institucija kao što je otvaranje specijalističkih odsjeka na univerzitetima i institutima za školovanje muftija, kao što je sada stanje s otvaranjem odsjekā za sudije (kadije) i islamsku ekonomiju.
Peto: jačanje uloge odgajatelja i intelektualaca, profesora, predavača i hatiba na hutbama, kao i izrada programa za usavršavanje njihovog znanja i iskorištavanja istog u novonastalim, važnim pitanjima.
Šesto: jačanje veze sa medijima, sarađujući sa njima, savjetujući ih i usmjeravajući ih na pitanja koja su bitna za islamska društva.
Treće poglavlje
Preporuke Međunarodne akademije islamskog prava
za rješavanje problema u svijetu fetve
Kako bi se fetva vratila na svoj prvobitni put kojim je išla još od vremena Allahova Poslanika, s.a.v.s., učenjaci su, a pogotovu u Akademiji, uložili odgovarajuću pažnju i trud razmatrajući pitanje na dva zasjedanja Vijeća Akademije. Akademija je 1419. h.g./1998. god. izdala „Rezoluciju o korištenju ranijih fetvi za novonastala pitanja“, koja sadrži brojne važne preporuke. U nastavku slijedi tekst Rezolucije:
„U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog.
Rezolucija br. 104 (7/11)
O korištenju ranijih fetvi za novonastala pitanja
Hvala Allahu, Gospodaru svjetova. Neka je salavat i selam na Muhammeda, pečata vjerovjesnika, njegovu porodicu i sve ashabe.
Vijeće Međunarodne akademije islamskog prava pri Organizaciji islamske konferencije je na svom Jedanaestom zasjedanju, održanom u Manami, Bahrejn, u periodu od 25.-30. redžeba 1419. h.g./14.-19. novembra 1998. god., nakon razmatranja pristiglih naučnih radova o temi 'Korištenje ranijih fetvi za novonastala pitanja' i nakon što je saslušalo mišljenja članova i eksperata o toj temi, odlučilo je sljedeće:
Preporučuje se sljedeće:
Neka je salavat i selam na našeg vjerovjesnika, Muhammeda, njegovu porodicu i ashabe.“[5]
Osam godina kasnije Akademija je ponovo razmatrala ovu temu i prisutni su iznijeli dodatne preporuke. U nastavku je tekst druge rezolucije.
„Rezolucija br. 153 (2/17) o izdavanju fetve: uvjeti i propisi
Vijeće Međunarodne Akademije islamskog prava pri Organizaciji islamske konferencije je na svom sedamnaestom zasjedanju, održanom u Amanu, Hašemiska Kraljevina Jordan, u periodu od 28. džumade-l-ulaa do 2. džumade-l-uhraa 1427. h.g./24.-28. juna 2006. god., nakon razmatranja pristiglih naučnih radova o temi „Izdavanje fetve: uvjeti i propisi“ i nakon što je saslušalo mišljenja članova i eksperata o toj temi odlučilo sljedeće:
Prvo: definicija fetve, muftije i značaj izdavanja fetve:
Izdavanje fetve je obavijest o šerijatskom propisu nakon postavljenog pitanja, a nekada može biti i bez postavljanja pitanja kao obavijest o propisu za novonastalo pitanje kako bi se popravilo stanje ljudi i njihovi postupci.
Muftija je poznavalac šerijatskopravnih propisa, pravnih slučajeva i događaja, koji je obdaren znanjem i sposobnošću da izvodi šerijatskopravne propise iz njihovih pojedinačnih dokaza i primjenjuje ih u realnom životu i na nove slučajeve.
Fetva ima velik značaj jer je ona obavijest o propisu Gospodara svjetova, a muftija potpisuje propis Uzvišenog Allaha i slijedi Allahova Poslanika, s.a.v.s., u objašnjavanju propisa Šerijata.
Drugo: uvjeti za muftiju:
Dopušteno je da preuzme ulogu izdavanja fetvi samo onaj ko ispunjava određene uvjete, a najvažniji su sljedeći:
Treće: kolektivna fetva:
Budući da su mnoga savremena pitanja kompleksna, put do njihove spoznaje i iznošenje stava o njima zahtijeva da fetva bude kolektivna, a to se može postići samo obraćanjem vijećima ze fetve i akademijama islamskog prava.
Četvrto: obaveznost fetve i njena primjena:
U osnovi fetva nije pravno obavezujuća, ali je obavezujuća u vjerskom smislu, pa muslimanu nije dopušteno da je krši ako postoje jasni dokazi da je ona ispravna. Islamske finansijske institucije obavezne su pridržavati se fetvi koje im izdaju njihovi šerijatski odbori u okviru rezolucija akademija islamskog prava.
Peto: od koga se ne uzima fetva:
Šesto: kultura ponašanja pri izdavanju fetve:
Muftija treba da bude iskren prema Uzvišenom Allahu u svojim fetvama, da je dostojanstven i staložen. Da poznaje stanje oko sebe, da je čestit i bogobojazan, da se pridržava onog što navodi u fetvama, bilo primjenjivanjem bilo sustezanjem, daleko od svake sumnje, staložen kod odgovora na nejasna i problematična pitanja, da se konsultuje sa drugim učenjacima, da stalno čita i bude upućen, čuva tajne ljudi, moli Uzvišenog Allaha da ga podrži u fetvama, da se suzdrži od odgovora kada nešto ne zna, ili kada nešto treba revidirati i provjeriti.
Preporuke:
A Allah najbolje zna.“
Dvije navedene odluke predstavljaju dva korisna i izuzetno važna dokumenta za izdavanje fetvi.
ZAKLJUČAK
Uz Allahovu pomoć i Njegovu dobrotu završen je ovaj referat, a najznačajnije rezultate do kojih se stiglo možemo sumirati u sljedećem:
Prvo: određivanje i primjena šerijatske kazne, uz nadgledanje učenjaka, u slučaju zloupotrebe institucije izdavanja fetve.
Drugo: uspostavljanje dijaloga sa onima koji su poznati po odstupanju od neupitnih stavova i izolovanim fetvama, radi upozorenja na opasnost onog što rade.
Treće: jačanje uloge vijećā za fetve i nužnost pokretanja istinskog udruživanja različitih institucija za fetve radi dogovaranja i širenja uzajamnog povjerenja te pronalaženje metoda za saradnju i njihovo međusobno uvezivanje.
Četvrto: jačanje uloge vjerskih i obrazovnih institucija: univerziteta i instituta.
Peto: jačanje veze sa medijima: putem saradnje, savjetovanja i usmjeravanja.
I naša zadnja dova je: „Hvala Allahu, Gospodaru svjetova i neka je salavat i selam na našeg poslanika Muhammeda, njegovu porodicu i ashabe.“
Autor: Dr. Abdu'l-Kahir Muhammed Ahmed Kamer
Prijevod: mr. Ahmed Purdić i Ismet Purdić
Iz knjige Ustanova fetve u globaliziranome svijetu u izdanju Centra za vesatijju.
[1] En-Nahl, 116.
[2] Više v.: Sijasetu-l-ahbar ve ahbaru-s-sijase, str. 15.
[3] Više v.: Reddu-l-muhtar, 6/147.
[4] El-Ahkamu-s-sulatnijje, 1/240.
[5] Kararat ve tevsijat Medžma', str. 357.
[6] Kararat ve tevsijat ed-devreti-s-sabi'a 'ašre, str. 86.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba