Hfz. hadži Abdulah ef. Budimlija

Nepokolebljivi borac za očuvanje islamijeta u BiH.

U subotu, 11. jula 2009., nakon duge i izcrpljujuće bolesti, hfz. Budimlija je u 87. godini preselio na ahiret. To se desilo upravo onih dana kada je mnogo suza proliveno u Srebrenici, majki koje su izgubile sinove i muževe i kad je ukopano novih 534 nedužno ubijenih muslimana. Tada su bol u srcu osjećali svi prisutni, kao i oni koji su tog dana sve pratili na televiziji, unatoč izjavama mnogih govornika, naših i stranih, koji su Boga molili da se to više nigdje i nikad ne ponovi.

Hatma-dova poklonjena je merhumu 13. jula 2009. (20. redžeba 1430. godine po Hidžri). Pored 30 učača Kur’ana, još je prisustvovalo 20 hodža s ahmedijama, koji su činili saf i po u veoma širokoj džamiji Princa Abdulaha u Ši-Selu. Pored domaćeg stanovništva i rodbine, prisustvovao je i reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić sa svojim najbližim saradnicima.

U prepunoj džamiji na podne-namazu imamio je tuzlasnki muftija Husein ef. Kavazović, koga je za tu funkciju vaktile predložio upravo hfz. Budimlija.

U haremu ove džamije klanjan je dženaza-namaz. Imamio je reisu-l-ulema. Nakon klanjanja, Husein efendija iznio je nekoliko biografskih podataka o merhumu, a onda je nebično dugo govorio reis dr. Mustafa ef. Cerić, koji je istakao kako je hfz. Budimlija bio primjer svim vjerskim aktivistima. Pri tome je naveo i onu mladomuslimansku lozinku, koju je ranije spominjao Alija Izetbegović, kao pripadnik mladomuslimanskog pokreta: “Hodže žive od islama, a mi živimo za islam.” Ne spominjući Izetbegovića reisu-l-ulema je naglasio da je upravo hfz. Budimlija bio najdosljedniji u radu za očuvanje islamijeta, bez materijalne naknade. Dok je to govorio reisu-l-ulema, neki su se pitali da li je Islamska zajednica poklonila dužnu pažnju ovom merhumu dok je bio živ.

Na trostruki upit da li će se merhumu halaliti, ako se možda ipak o nekoga ogriješio, razorilo se širom velikog harema: “Hallalosum!”

U svemu sam prisustvovao, kao veliki ahbab, uz Osmana Dobraču i Omera Nakičevića, s kojima je hafiz održavao vezu s mladomuslimanskih rukovodstvom, nakon veze sa šehidom Fikretom Pločom, koji je pokušao izbjeći hapšenje 1949., pa je uhapšen i pod istragom ubijen.

Tevhid je proučen u istoj džamiji u 15:00 sati.

Ispraćaj je uslijedio do harema Džindijske džamije, male najstarije u Tuzli, šindrom pokrivene.

Porijeklo

Abdulah Budimlija rođen je u Foči 20. novembra 1922. godine. Sin je Hasana i Zejnebe rođ. Hasanović, kao četrnaesto i najmlađe njihovo dijete. Ime je dobio po djedu Abdulahu. Pradjed mu je Sadik, a čukundjed Husein, pa su se po njemu ranije zvali Husagići. A kako je Husein bio s bošnjačkim borcima koji su skupa s Osmanlijama bili zauzeli Budim, to je njegova porodica, nakon njegovog povratka u Foču, dobila naziv Budimlije.

Oni su bili age i imali su veliki posjed u Foči, s lijeve strane Drine, koji i danas nosi naziv Budimlije. Otac mu je pak bio trgovac.

Abdulahovi roditelji puno su polagali na islamski odgoj svoga potomstva. Očeva majka, Latifa bila je učena i pisala je mushafe.

Hfz. Abdulah nema vlastitog potomstva. Živio je 47 godina u braku s Fatimom, rođ. Mehmedović, iz Bijeljine. Bila je velika muminka i preživljavala je sve životne tegobe skupa s hafizom, sve do svoga preseljenja na ahiret 1988. godine. Koncem iste godine hafiz je stupio u novi brak sa čestitom udovicom Ilduzom, kćerkom hfz. Ibrahima Islamovića, koja ima dva sina i kćerku, koji su puno pomogli hafizu i majci, posebno kao muhadžirima prije nego što su riješili problem stanovanja u Tuzli.

Hfz. Abdulah posljednji je preselio na ahiret od svoje braće i sestara, a srbo-četničke horde su mu na surov način ubili dvije sestre s petero sitne djece, dajdžu, amidžu i još neke rođake. Inače, dvostruki su muhadžiri: prvo iz Foče u toku II svjetskog rata, a drugi put iz Bijeljine u Tuzlu u toku agresije na RBiH.

Obrazovanje

Prvo je završio mahalski mekteb, a zatim mektebi-ibtidaiju, pa četverogodišnju osnovnu školu, te medresu u Foči. Hifz je završio 1938. godine. Po završetku hifza skupa s hfz. Uzeirom Aganovićem i hfz. Alijom Delićem, oni prelaze u Sarajevo na pedagoško-metodski tečaj 1939. godine. Uporedo s tim, njih trojica učili su Kur’an, pred kurra-hafizom, Akifom ef. Handžićem, u Carevoj džamiji u Sarajevu.

Profesionalni angažman

  1. a) Prije robijanja

Prvo je, 8. 8. 1939. godine zaposlen u Bijeljini u svojstvu pomoćnika imama matičara kao muallim, vjeroučitelj, imam i hatib.

Godine 1946. održavao je analfabetske tečajeve za žene muslimanke, a nakon odsluženja vojnog roka ponovo stupa u službu IVZ-e.

  1. b) Nakon dolaska iz zatvora

Zbog gubitka građanskih prava, a posebno kao pripadnik “Mladih muslimana”, koji su bili izopčeni iz IVZ-e, tek na veliko insistiranje džematlija, dopušteno mu je da bude imam Dašnice džamije u Bijeljini. Zahvaljujući upornom radu u organizovanju vjerskog života, Odboru IVZ Bijeljina pripojeni su 1960. odbori Brčkog, Janje, Teočaka i Čelića. Dobijenim stimulansom ovi se odbori uskoro ponovno osamostaljuju.

Zbog diskusije na predramazanskom sastanku u GHM u Sarajevu, maja 1981., kojem je prisustvovao u svojstvu člana Sabora i predsjednika Odbora IVZ Bijeljina, on je nakon povratka u Bijeljinu osuđen na dva mjeseca zatvora. Tako je još jednom osjetio “ljepote” robijanja u Tuzli. Šokiran je bio što je nakon izlaska iz zatvora bio potpuno odbačen od organa IVZ-e. Tješio se učenjem Kur’ana i sređivanjem vlastite biblioteke od oko 2.800 starih rukopisa, knjiga i časopisa. Bavio se kaligrafijom i napisao 22 džuza Mushafa, mnoštvo vazova i hutbi.

Od 20. novembra 1982. godine vodi vlastiti dnevnik, u koji unosi najinteresantnija događanja. U ovom periodu to se svodi na sljedeće:

  1. c) Nakon pada komunizma
  1. d) Nakon agresije na RBiH

Na Bijeljinu je počela agresija u noći uoči 31. 3. 1992. Bio je ramazan i ometeno je klanjanje teravije.

Trećeg dana Bajrama, 6. 4. 1992. hfz. Budimlija napušta Bijeljinu, bez ičega, i stiže u Tuzlu. Pitanje smještaja nije riješio sve dok nije uspio prodati kuću u Bijeljini, obavezno muslimanu, te je kupio stan. Do tada je bio pravi muhadžir, seljakajući od jednih do drugih, pa i pod kiriju, iako bez sredstava za plaćanje.

Djelatnosti:

Politički angažman

Premda je dva puta robijao kao politički zatvorenik, ipak njegov stvarni politički angažman počinje tek nakon pada komunističke vladavine u RBiH.

U Sarajevu je bio na Skupštini SDA, 26. 5. 1990., kada je izabrano rukovodstvo s Alijom Izetbegovićem na čelu. Već u augustu on je predao 60 pristupnica novih članova SDA iz Bijeljine, a Osnivačka skupština SDA u Bijeljini održana je 16. 9. 1990. u prisustvu oko 10.000 građana i gostiju. Na prvim izborima SDA je u Bijeljini dobila najviše glasova, posebno zahvaljujući propagandi hafiza. Uz konsultacije s hafizom osnovan je i MOS u Bijeljini. Inicijator je bio zajedničkih sastanaka intelektualaca i članova SDA, pa je davao lekcije i jednima i drugima u cilju zajedničkih akcija na dobrobit Bošnjaka. Svi apeli koje je pisao ispred Muftijstva suštinski su političkog karaktera.

Djela

Autor je, pored niza predavanja objavljenih u raznim listovima i časopisima, katalogā tri izložbe: “Kaligrafije arapskog pisma”, zbirke “Hafizove latife, Bošnjaci u pričama, dosjetke i šale”, te objavljene knjige “Moja sjećanja”, koja je promovirana u Tuzli. Ovom je knjigom autor pokazao da nije samo hafiz Kur’ana, nego i životnih svakodnevnih zbivanja. On se sjeća imena većine robijaša, članova raznih foruma, potpisnika raznih predstavki i rezolucija, pored niza pojedinosti. 

Štampanje su organizovali BZK “Preporod” BiH i BZK “Preporod” Bijeljina. Finansiranje izdavanja knjige finansirao je u potpunosti plemeniti dobrotvor Jasmin Ahmetović s Krka iz Hrvatske. Recenzije su vrlo znalački napisane. Zlatko Lukić je svojoj recenziji dao naslov “Čovjeka čovjekom patnja čini”. On u tom svom napisu, između ostalog, kaže da hfz. Budimlija ne piše svoja sjećanja, kao što to obično drugi čine, tj. oni koji hoće da istaknu svoju ulogu i da naglase svoj značaj, a sve prožeto samozaljubljenošću, umanjujući ulogu svih drugih. 

U ovom pogledu navodi se da je slučaj hfz. Budimlije izuzetak, što knjizi daje posebnu vrijednost.

Drugi recenzent, Jusuf Trbić, svoje mišljenje daje pod naslovom “Snovi i život hfz. Budimlije”. On, između ostaloga, kaže da je ovo: “Sjećanje za one koji žele da pamte, opomena za one koji dolaze.”

Skoro da se nema šta dodati ovim konstatacijama, kad se pročita ovdje prezentirana krajnje skraćena biografija ovog velikog pobornika opstanka Bošnjaka i islamijeta u ovoj našoj lijepoj domovini Bosni i Hercegovini.

Rahmetullahi alejhi! 


Autor: Ismet Kasumagić

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi