Hadiska podloga u običajima Bošnjaka: Lijepe osobine u islamu

Savjesni ljudi ne prolaze pored smetnji na putu, kao što je kamen, grana, trn i drugo, a da to ne smaknu, znajući koliki je to sevap. 

Sklonuti smetnju s puta

Ebu Berze El-Eslemi reče:

قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللهِ مُرْنِي بِعَمَلٍ أَعْمَلُهُ قَالَ أَمِطِ الْأَذَى عَنْ طَرِيقِ النَّاسِ

„Allahov Poslaniče, kaži mi koje će me djelo uvesti u Džennet. Skloni s puta ono što smeta.“[1]

Lijepa riječ i lijep govor

Svojim govorom čovjek otkriva i ko je i kakav je i zato se kaže: „Progovori pa da vidim ko si i kakav si.“ Poslanik, s.a.v.s., je govorio:

اَلْجَمَالُ فِي الرَّجُلِ اللِّسَانُ

„Ljepota čovjeka je njegov jezik, ljepota govora.“[2]

اَلْكَلِمَةُ الطَّيِّبَةُ صَدَقَةٌ

„...i lijepa riječ je sadaka...“[3]

Ko ne stigne dati sadaku, ni kazati koju lijepu riječ, svojim raspoloženjem i nasmijanim licem, također, postiže dobro djelo. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

لَا تَحْقِرَنَّ مِنَ الْمَعْرُوفِ شَيْئًا وَلَوْ أَنْ تَلْقَى أَخَاكَ بِوَجْهٍ طَلْقٍ

„Nemojte omalovažavati ni jedno dobro djelo, makar to bilo da sretneš svoga brata vesela i nasmijana lica.“[4]

Stid

Puno narod govori o stidu i ovo plemenito svojstvo je još koliko-toliko prisutno i kod starijih i kod mlađih. Ljudi govore kada nestane stida, nestaje i vjere. Čak je u narodu poznata stid trava sa bijelim cvijetom, koji simbolizira stid, a iznutra je crni dio, koji vremenom se širi, pa tako i stida nestaje u narodu.

U hadisima se navodi:

إِنَّ الْحَيَاءَ وَالْإِيمَانَ قُرِنَا جَمِيعًا فَإِذَا رُفِعَ أَحَدُهُمُا رُفِعَ الْآخَرُ

„Stid i iman su bliski jedno drugome (nalaze se zajedno kod vjernika), pa kad jedno od njih nestane, nestaće i drugo.“[5]

اَلْحَيَاءُ شُعْبَةٌ مِنَ الْإِيمَانِ

„Stid je dio imana (vjerovanja).“[6]

اَلْحَيَاءُ خَيْرٌ كُلُّهُ

„U stidu je svako dobro.“[7]

Narod kaže: „Ne čini sam ono što bi te pred drugima bilo sram“, kao što je i Poslanik, s.a.v.s., rekao:

مَا كَرِهْتَ أَنْ يَرَاهُ النَّاسُ مِنْكَ فَلاَ تَفْعَلْهُ بِنَفْسِكَ إِذَا خَلَوْتَ

„Ni u osami ne čini ono što bi ti bilo neprijatno da drugi vide.“[8]

مَا كَانَ الْحَيَاءُ فِي شَيْءٍ إِلَّا زَانَهُ وَمَا كَانَ الْفُحْشُ فِي شَيْءٍ إِلَّا شَانَهُ

„Stid je svemu ukras, a prostačenje je svemu mrlja.“[9]

Sabur i savlađivanje srdžbe

Blago onima koji su strpljivi i koji se ne ljute za svaku sitnicu. Blago i onom ko se naljuti a još brže odljuti. Blago i onome ko se savlada u srdžbi, pa je ne izlijeva na druge, govori naš narod. Strpljive osobe sačuvaće i svoje zdravlje i svoju vjeru. U tom pogledu Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

أَلاَ أَدُلُّكُمْ عَلىَ أَشَدِّكُمْ أَمَلَكُكُمْ لِنَفْسِهِ عِنْدَ الْغَضَبِ

„Hoćete li da vam kažem ko je u vjeri najjači? Onaj, ko sebe može savladati u srdžbi.“[10]

أَفْضَلُ الْإِيمَانِ الصَّبْرُ وَالسَّمَاحَةُ

„Najbolje vjerovanje je strpljivost i velikodušnost.“[11]

Savjetovanje i upućivanje na dobro

Uvijek je bilo od učenjaka ili običnih ljudi koji su savjetom i usmjeravanjem na dobro i korisno mnogo pomogli drugima. Savjet nekad više koristi nego materijalna pomoć, kaže se u narodu. Poslanik, s.a.v.s., je govorio:

اَلدِّينُ النَّصِيحَةُ

„Vjera je iskreno savjetovanje (upućivanje i opominjanje).“[12]

اَلدَّالُّ عَلىَ الْخَيْرِ كَفَاعِلِهِ

„Onaj ko uputi na neko dobro djelo je kao i onaj ko to djelo uradi (ima istu nagradu).“[13]

Umjerenost

I naša vjera traži umjerenost, kako u dunjalučkim poslovima i željama, tako i u ibadetima. Obično se kaže: „Drži se umjerenosti, zlatne sredine, pa ćeš dobro proći.“ Naša vjera je lahka, i ne treba se preopteretiti sa onim što se neće moći podnijeti. Poslanik, s.a.v.s., je govorio:

اَلدِّينُ يُسْرٌ

„Vjera Islam je lahka i jednostavna...“[14]

يَسِّرُوا وَلَا تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلَا تُنَفِّرُوا

„Olakšavajte a ne otežavajte, obradujte a ne odbijajte.“[15]

عَلَيْكُمْ هَدْيًا قَاصِدًا عَلَيْكُمْ هَدْيًا قَاصِدًا عَلَيْكُمْ هَدْيًا قَاصِدًا فَإِنَّهُ مَنْ يُشَادَّ هَذَا الدِّينَ يَغْلِبْهُ

„Držite se umjerenosti, držite se umjerenosti, držite se umjerenosti, pa zaista ko bude pretjeravao u svojoj vjeri, ona će ga nadvladati.“[16]

Čak i u ljubavi ili mržnji treba biti umjeren. Naredni savjet koji je uputio Alija r.a. to potvrđuje:

هَلْ تَدْرِي مَا قَالَ الْأَوَّلُ؟ أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْنًا مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْمًا مَا وَأَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْنًا مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْمًا مَا

„Alija je rekao Ibnul-Kevrau: Znaš li šta su stari rekli? Kad voliš, voli umjereno, jer možda ti voljeni jednog dana postane dušman. I kad mrziš, mrzi umjereno, jer možda ti omraženi jednog dana postane drag.“[17]

Hedija / poklon, darivanje i darežljivost

Onaj koji često druge daruje i poklanja, pa ih tako obraduje, je darežljiva osoba, a to je odlika plemenitih i velikodušnih. Kako god je zadovoljstvo je primiti dar, još je veća radost druge darivati. Pokloni se daju i siromašnima i imućnima, i djeci i odraslima, pa se u narodu kaže „Hedija je i caru draga.“

Hedija i pokloni su drage uspomene i ljubomorno se čujavu i podsjećaju na darodavatelja. Kod posjeta i zijareta drugih nose se određene hedije i obično se kaže: Kako ću otići nekom bez dara. Poznata su darivanja djeci kod akike i nadjevanja imena, kod sunećenja muške djece kod sticanja šehada i svjedodžbi u mektebu i školi, studentima nakon položenog ispita ili uspješnog završetka studija, mladencima na svadbama na vjenčanjima, hadžijama pri odlasku na hadž, a oni donose njima hedije sa hadža, vrijednim i uspješnim radnicima, darivanja u ramazanu i na Bajramima itd. Darivanje nije ograničeno vremenski, mjestom, količinom i biranim osobama kojima se daruje.

Najveći darodavatelj je Uzvišeni Allah koji nam je dao vjeru, život, zdravlje, opskrbu i brojne druge blagodati, na kojima smo dužni biti zahvalni.

Poslanik, s.a.v.s., koji je imao najodabranije osobine i svojstva, pa je tako bio i najdarežljiviji od ljudi, je govorio:

تَهَادُوا تَحَابُّوا

„Dajite jedni drugima hedije (poklone), pa će te se voliti.“[18]

كَانَ يَأْمُرُ بِالْهَدِيَّةِ صِلَةً بَيْنَ النَّاسِ

„Poslanik, s.a.v.s., je preporučivao svojim drugovima da jedni drugi daju poklone i darove, kako bi se ljudi uzajamno povezivali.“[19]

Narod dobro poznaje nepisano pravilo da se dar ne odbija i ne podcjenjuje, pa imaju izreke:  „Poklonu se ne gleda u zube“, „Dar je dar, pa makar bio i jabuka.“ Poslanik, s.a.v.s., je govorio:

مَنْ جَاءَهُ مِنْ أَخِيهِ مَعْرُوفٌ مِنْ غَيْرِ إِشْرَافٍ وَلَا مَسْأَلَةٍ فَلْيَقْبَلْهُ وَلَا يَرُدَّهُ فَإِنَّمَا هُوَ رِزْقٌ سَاقَهُ اللهُ إِلَيْهِ

„Onaj kome stigne od brata mu dar, bez iznuđivanja i traženja, neka ga prihvati i neka ga ne odbija, jer je to opskrba koju mu je Allah, dž.š.“[20]

Darežljivost je oprečna škrtosti. Kako god ima cicija-škrtih osoba, koji samo gomilaju imetak, dok im na kraju sve ne propadne, tako ima i darežljivih osoba, koji djele, daju i pomažu potrebne i ugrožene. Za njih se kaže: „Što više daju, sve više imaju“, „Darežljivi ljudi ne mogu propasti.“ Darežljivost se postiže kroz razne vidove dobročinstva. Poslanik s.a.v.s. je govorio:

كُلُّ مَعْرُوفٍ صَدَقَةٌ وَإِنَّ مِنَ الْمَعْرُوفِ أَنْ تَلْقَى أَخَاكَ بِوَجْهٍ طَلْقٍ وَأَنْ تُفْرِغَ مِنْ دَلْوِكَ فِي إِنَاءِ أَخِيكَ

„Svako dobročinstvo je sadaka, a dobročinstvo je nasmiješiti se svome bratu muslimanu i iz svoje posude presuti u posudu svome bratu muslimanu.“[21]

Blagost

Ko je blag, blago njemu, svima je drag i mio, svi ga vole i uvažavaju i omiljen je u zajednici. Tako je kod naroda, a Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

مَنْ يُحْرَمِ الرِّفْقَ يُحْرَمِ الْخَيْرَ

„Ko je lišen blagosti, lišen je svakog dobra.“[22]

Lijepo ponašanje

Često se može čuti u narodu kako govore za pojedince: „Blago njemu kako ima lijepu narav. Da mi je imati njegovu narav.“ Poslanik s.a.v.s. je govorio:

خِيَارِكُمْ أَحْسَنَكُمْ أَخْلَاقًا

„Među vama su najbolji oni koji su najljepšeg ahlaka (morala).“[23]

قَالُوا: مَا خَيْرُ مَا أُعْطِيَ الْإِنْسَانُ؟ قَالَ خُلُقٌ حَسَنٌ.

„...Rekoše: Šta je najbolje što čovjeku može biti dato? Reče: Lijep ahlak.“[24]

Poštivanje starijih i učenih

Kroz svaku generaciju pridavao se značaj starijima i učenima i oni su uvijek imali svoj ugled u narodu. Od njih se imalo šta čuti i naučiti. Nije mala stvar životno iskustvo i znanje. Poslanik, s.a.v.s., nas savjetuje i upozorava:

جَالِسوُا الْكُبَرَاءَ وَسَائِلوُا الْعُلَمَاءَ وَخَالِطوُا الْحُكَمَاءَ

„Sjedite sa starijima, pitajte učene, i družite se sa mudrima.“[25]

لَيْسَ مِنْ أُمَّتِي مَنْ لَمْ يُجِلَّ كَبِيرَنَا وَيَرْحَمْ صَغِيرَنَا وَيَعْرِفْ لِعَالِمِنَا حَقَّهُ

„Nije od mog ummeta onaj ko ne poštuje starije, ko nije milostiv prema mlađima i ko ne zna pravo naših učenih.“[26]

Zahvalnost na Allahovim blagodatima

Kada se divi imetku i porodici, bilo kod sebe ili drugih, to divljenje i oduševljenje narod poprati riječima Ma ša' Allah! Time čini zahvalu Allahu i čuva ta dobra od uroka. Poslanik, s.a.v.s., je govorio:

مَا أَنْعَمَ اللهُ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً فِي أَهْلٍ وَلَا مَالٍ وَلَا وَلَدٍ فَقَالَ: مَا شَاءَ اللهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، فَتُرَى فِيهِ آفَةٌ دُونَ الْمَوْتِ

„Ako Allah čovjeku podari neku blagodat u porodici, imetku ili potomstvu pa on kaže: Ma ša' Allah, la kuvvete illa billah, neće u tome vidjeti nikakvu štetu osim smrti (kada dođe).“[27]

Zahvalnost ljudima

Narod govori: „Ko nije zahvalan ljudima, nije ni Bogu“, a hadis to potvrđuje:

أَشْكَرُ النَّاسِ لِلَّهِ أَشْكَرُهُمْ لِلنَّاسِ

„Allahu je najzahvalniji onaj čovjek, koji je najzahvalniji ljudima.“[28]

لَا يَشْكُرُ اللهَ مَنْ لَا يَشْكُرُ النَّاسَ

„Nije zahvalan Bogu ko nije zahvalan ljudima.“[29]

Bogatstvo duše

Ko je duševno zadovoljan, taj je i bogat, bez obzira na materijalno stanje, govori naš narod. Poslanik, s.a.v.s., također rekao:

لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ

„O ljudi, bogatstvo nije u mnoštvu imetka, nego je bogatstvo u bogatstvu duše.“[30]

Autor: Ishak Sedić

[1] Buharija u Edebul-mufredu, Knjiga o edebu, Prijevod Armin Abaza, str.99, br.220

[2] Hakim, - sahih, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 376.

[3] Buharija i Muslim, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1180.

[4] Muslim, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1873.

[5] Hakim, Bejheki, - daif, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić , hadis br. 445.

[6] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga I, hadis br. 30., str. 62.

[7] Muslim i Ebu Davud, - sahih, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 405.

[8] Taberani i Ibnu Hibban, - sahih, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 714.

[9] Tirmizi, Ibnu Madždže, Ahmed, Ibnu Hibban, Buharija u El-Edebul- mufredu, br.594

[10] Taberani, - hasen,Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, br. 300.

[11] Dejlemi i Buharija u Tarihu, - sahih, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić , br. 145.

[12] Buharija, Muslim, Bezzar, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić , br. 446.

[13] Taberani, Bezzar, - sahih, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 442.

[14] Buharija, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 443.

[15] Buharija, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1969.

[16] Ahmed, Hakim, - hasen, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 563.

[17] Ibnu Ebi Šejbe, Buharija u El-Edebul-mufredu, Knjiga o edebu, Prijevod Armin Abaza, str.515, br.1311.

[18] Ibnu Asakir-hasen, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, br. 344

[19] Ibnu Asakir-hasen, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, br. 1260

[20] Ahmed, Fikhusunneh, Es-Sejjid Sabik, Prijevod, Knjiga V, str. 432.

[21] Buharija, Tirmizi, Ahmed, El-Edebul-mufredu, Knjiga o edebu, Prijevod Armin Abaza, str. 126, br.297.

[22] Muslim, Ibnu Madžde, Ebu Davud, Ahmed, Buharijau El-Edebul-mufredu, Knjiga o edebu, Prijevod Armin Abaza, str.183, br.455

[23] Buharija, Muslim, Ahmed, Ibnu Hibban, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, br. 820

[24] Ibnu Madždže, Ebu Davud, Tirmizi,Buharija u El-Edebul-mufredu, Knjiga o edebu, Prijevod Armin Abaza, str.121 br.284

[25] Taberani, - sahih, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, br. 372.

[26] Ahmed, Taberani, Hakim, - sahih, Et-tergibu vet-terhib, El-Munziri, Prijevod dr. S. Topoljak, hadis br. 33., str. 27.

[27] Ibnu Sunni, Fikhussuneh, Sejjid Es-Sabik, Prijevod, Knjiga II str.413.

[28] Ahmed, Taberani, Bejheki, Dija', -sahih, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, br. 120.

[29] Ebu Davud, Tirmizi, Buharija u El-Edebul-mufredu, Knjiga o edebu, Prijevod Armin Abaza, str.94, br.210.

[30] Ebu Ja`la, sa dobrim senedom, Et-tergibu vet-terhib, El-Munziri, Prijevod dr. S. Topoljak, hadis br. 583., str. 367.

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi