Hadiska podloga u običajima Bošnjaka: Dobri i loši postupci ljudi

Ahlak Bošnjaka

Nema lažnog nadmetanja u kupoprodaji

Kada je u pitanju kupoprodaja ili licitacija, vjernici znaju da je zabranjeno nadmetanje bez namjere da se kupi. Pojedini ljudi se upuštaju i u taj grijeh govoreći: Idem da mu istjeram što više para iz džepa. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

لَا تَنَاجَشُوا

„Ne nadmećite se lažno pri kupoprodaji.“[1]

Na mjeri prepusti više

Naši ljudi koji su išli na hadž, ili u arapsko-muslimanske zemlje, vidjeli su njihove trgovce kako redovno na vagi ili sa metrom puste više u korist mušterije. To je jedna od odlika u trgovini, koja čini mušteriju zadovoljnim, a trgovcu povećava bereket. Naučiše naši trgovci to kao i mnoge druge lijepe stvari iz svoje vjere, pa tu praksu vidimo i kod nas. Znaju koliki je haram zakinuti mušteriju, pa radije puste više na vagi u njegovu korist. I Poslanik, s.a.v.s., je savjetovao:

زِنْ وَأَرْجِحْ

„Mjeri, ali (uvijek) prepusti malo više.“[2]

Širina puta

Puno je sporova kod nas zbog širine puta. Koliko je ostalo tijesnih puteva i ulica zbog nečijih dvorišta, njiva ili stambenih objekata. Poslanik, s.a.v.s., je još u ono vrijeme odredio jednu normalnu širinu puta, kada nije bilo ovoliko naroda i brojnih prevoznih sredstava. On je rekao:

إِذَا تَشَاجَرْتُمْ فِي الطَّرِيقِ فَاجْعَلُوهُ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ

“Ako se budete sporili zbog puta, učinite ga (širokim) sedam podlaktica.“[3] Po današnjim mjerama, to iznosi 3,5-4 metra širine. Kada je u ono vrijeme bio predviđen tako širok put, pa danas bi trebao biti dvostruko širi.

Obrada napuštene zemlje

I ranije a i sada je puno neobrađene i napuštene zemlje, a da se zapravo i ne zna čija je. Pojedinci preuzmu obrađivanje i kultivisanje tih parcela i onda je počnu računati kao svoju zemlju. To im ne bi trebao niko ni osporavati, jer ona, ustvari, i pripada njima. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

مَنْ أَحْيَا أَرْضًا مَيْتَةً فَهِيَ لَهُ

„Ko kultiviše (vrati u život) zamrlu zemlju, ona pripada njemu.“[4]

Prisvajanje tuđe zemlje

Često su sporovi na sudovima zbog vlasništva zemlje, međa i uzurpiranja tuđeg. Zato narod i kaže: „Šejtan je u međama.“ Potroši se tu dosta sredstava na parnicama, više nego što i vrijedi sva ta zemlja, a spori se za stopu-dvije zemlje. Pravi vjernici, da ne bi ulazili u te maratonske sporove, gdje niko ne dobija, ako imaju za susjeda nekog kome je u krvi dirati među i pomicati u svoju korist, pozovu toga i kažu mu: Evo reci gdje god ti hoćeš da je međa, biće. Sad ćemo to ograditi da se naši potomci ne spore oko toga, a za sve ima „Ahiret-kusur“. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

مَنِ اقْتَطَعَ شِبْرًا مِنَ الْأَرْضِ ظُلْمًا طَوَّقَهُ اللهُ إِيَّاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ سَبْعِ أَرَضِينَ

„Ko bespravno prisvoji makar jedan pedalj tuđe zemlje, na Sudnjem danu će s tim komadom zemlje propasti u zemlju i dostiće dubinu sedam zemalja.“[5]

Pomjeranje međa posjeda

Za osobe koje su sklone pomjerati među i uzurpirati tuđe zemljište narod obično kaže da su oni prokleti od nekog i da se takvih treba kloniti. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

وَلَعَنَ اللهُ مَنْ غَيَّرَ مَنَارَ الْأَرْضِ

„...I od Allaha je prokleta osoba koja pomjera međe (granice između njiva i posjeda).“[6]

Zadržavanje na putevima

U gradovima je običaj da se prošeta ulicama (korzira), a nešto slično je i na selima, sa željom da se izađe iz kuće, da se neko sretne, popriča i sl. Tako nešto su praktikovali i ashabi Poslanika s.a.v.s.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنِ الْمَجَالِسِ بِالصُّعَدَاتِ فَقَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ، لِيَشُقَّ عَلَيْنَا الْجُلُوسُ فِي بُيُوتِنَا؟ قَالَ: فَإِنْ جَلَسْتُمْ فَأَعْطُوا الْمَجَالِسَ حَقَّهَا، قَالُوا: وَمَا حَقُّهَا يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: إِدْلَالُ السَّائِلِ، وَرَدُّ السَّلَامِ، وَغَضُّ الْأَبْصَارِ، وَالْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ، وَالنَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ

„Ebu Hurejre prenosi da je poslanik s.a.v.s. zabranio da se sjedi pored puta. Allahov Poslaniče, teško nam je sjediti u kućama – požališe se ashabi. Ako već trebate sjediti, onda im dajte njihovo pravo. A šta je to? Pokazati smjer onom koji pita, otprimiti selam, obaranje pogleda (ne gledati u ono što je zabranjeno), naređivanje dobra i odvraćanje od zla.“[7]

Zabrana slika i držanja pasa u kućama

Sve porodične fotografije muslimani čuvaju u albumima. Na zidovima su obično levhe, slike džamija i drugih znamenja i prirodnih ljepota bez likova.

Isto tako, psi nikada nisu ulazili a kamo li boravili u kućama i stanovima muslimana, jer psi imaju svoje kućice. Muslimani drže pse za lov i kao čuvare kuća i stada. Poslanik s.a.v.s. je u hadisu rekao:

قَالَ جِبْرِيلُ إِنَّا لَا نَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ صُورَةٌ وَلَا كَلْبٌ

„Rekao mi je Džibril: Mi meleki, ne ulazimo u kuću u kojoj se nalazi slika ili pas.“[8]

Zabrana ubijanja insekata, ptica i žaba

Kako god je dozvoljeno ubiti određene životinje koje su opasne i koje nanose štetu, tako je s druge strane zabranjeno ubijanje određenih vrsta živih bića. To je našem narodu poznato i oni o tome vode računa.

Evo kako je Poslanik, s.a.v.s., radio:

نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ قَتْلِ أَرْبَعٍ مِنَ الدَّوَابِّ: النَّمْلَةُ وَالنَّحْلَةُ وَالْهُدْهُدُ وَالصُّرَدُ

Poslanik, s.a.v.s., je zabranio ubijanje četiri vrste živih bića: mrava, pčelu, pupavca i sureda (vrsta ptice).[9]

لَا تَقْتُلُوا الضَّفَادِعَ فَإِنَّ نَقِيقَهُنَّ تَسْبِيحٌ

„Ne ubijajte žabe, jer je njihov glas (kreketanje) tesbih.“[10]

Zakopavanje otpadaka od kose i nokata

I danas stariji savjetuju i podučavaju mlađe kako treba ostatke kose ili nokte zakopati u zemlju. Potvrda tome je i naredni hadis:

كَانَ يَأْمُرُ بِدَفْنِ الشَّعْرِ وَالْأَظَافِرِ

„Poslanik s.a.v.s. je naređivao zakopavanje u zemlju otpadaka od kose i noktiju.“[11]

Poezija našeg naroda

Svaki narod kroz junačke pjesme, usmena i pismena predanja, veličao je svoje junake, borbu i pobjede protiv neprijatelja, kojih je uvijek bilo. Tako nešto je krasilo i naš narod. To je bilo bodrenje i motivacija junacima da ustraju u borbi, da se ne uplaše i ne ustaknu pred neprijateljem. Evo šta je Poslanik s.a.v.s. rekao za poeziju, koja je bila veoma raširena među arapima:

إِنَّ مِنَ الشِّعْرِ حِكْمَةً

„Ima i mudre poezije.“[12]

اَلشِّعْرُ بِمَنْزِلَةِ الْكَلامِ حَسَنُهُ كَحَسَنِ الْكَلامِ وَقَبِيحُهُ كَقَبِيحِ الْكَلامِ

„Poezija je kao i govor; Lijepa poezija je kao lijep govor, a loša kao loš govor.“[13]

Rastaviti majku od djeteta

Bilo je riječi o porodičnim odnosima, o roditeljskoj i rodbinskoj pažnji i ljubavi. Ko bi bio uzrok da se rastavi dijete od roditelja, brat od sestre i sl. činio bi težak grijeh. Narod kaže: Kako će ga rastaviti od matere, od brata, od najbližeg. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

لَعَنَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ فَرَّقَ بَيْنَ الْوَالِدَةِ وَوَلَدِهَا وَبَيْنَ الْأَخِ وَبَيْنَ أَخِيهِ

„Prokleo Allah onoga koji razdvoji majku od djeteta i brata od brata.“[14]

Ne prodavati kuću ili imovinu osim u nuždi

Poslanik s.a.v.s. je upozorio da se ne prodaje kuća, imetak ili nekretnine, osim u nuždi, jer u tome nema dobra. Naš narod ima običaj reći: „Nipošto ne prodaji kuću i zemlju“, „Dok jedni grade kuće, drugi (potomci) raskućavaju“. Tako su očevi i preci mukotrpno gradili kuće i kupovali zemlju a pojedini sinovi i potomci to su olako proćardali i upropastili, pa na kraju nije ostalo ni kuće, ni imetka, ni para. Jedino, kada je u pitanju nužda, kao što je dug, liječenje bolesnog, promjena mjesta prebivališta i sl., može se prodavati. Poslanik s.a.v.s. je govorio:

مَنْ بَاعَ عِقْرَ دَارٍ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ سَلَّطَ اللهُ عَلَى ثَمَنِهَا تَالِفًا يُتْلِفُهُ

„Ko proda temelj za kuću (kućište, jurt) bez nužde, Allah će u cijenu te prodaje dati propast koja će je upropastiti.“[15]

مَنْ بَاعَ دَارًا وَلَمْ يَجْعَلْ ثَمَنَهَا فِي مِثْلِهَالَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِيهَا

„Ko proda kuću, zatim ne uloži njenu vrijednost u sličnu njoj, neće mu se blagosloviti u toj prodaji.“[16]

Autor: Ishak Sedić

[1] Tirmizi, - hasen sahih, Tirmizijina zbirka hadisa, Prijevod. Mahmut Karalić, Knjiga IV, br. 1323., str. 218.

[2] Tirmizi, - hasen sahih, Tirmizijina zbirka hadisa, Prijevod. Mahmut Karalić, Knjiga IV br. 1324., str. 219.

[3] Tirmizi, - hasen sahih, Tirmizijina zbirka hadisa, Prijevod. Mahmut Karalić, Knjiga IV, br. 1376., str. 258.

[4] Tirmizi, - hasen sahih, Tirmizijina zbirka hadisa, Prijevod Mahmt Karalić, Knjiga IV, br. 1403., str. 284.

[5] Buharija i Muslim, Veliki grijesi, Fuad Sedić, str. 244.

[6] Muslim, Ahmed, Nesai, - sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1298.

[7] Buhari u El-Edebul-mufredu, Knjiga o edebu, Prijevod Armin Abaza, hadis br. 1143.

[8] Buhari, Izbor poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1137.

[9] Sunen Ebu Davuda, Prijevod Mahmut Karalić, Knjiga VII, str. 371.

[10] Nesai, - daif, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1893.

[11] Taberani, - daif, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1258.

[12] Buhari, Ahmed, El-Edebul-mufredu, Knjiga o edebu, Prijevod Armin Abaza, br. 858.

[13] Darekutni, Bejheki, Buhari u El-Edebul-mufredu, Knjiga o edebu, Prijevod Armin Abaza,hadis br. 859.

[14] Ibnu Madže, - sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1300.

[15] Taberani – hasen, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 807.

[16] Ibnu Madže – sahih, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 805.

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi