Zdravlje je jedna od najvećih Allahovih blagodati koje su date ljudima. Dok je zdrav insan ima mnogo želja i planova, a kada oboli ima samo jednu želju, da ozdravi. Biti bolestan samo jedan dan, ili dio dana, je veliko iskušenje.
لَا يُصِيبُ الْمُؤْمِنَ شَوْكَةٌ فَمَا فَوْقَهَا إِلَّا رَفَعَهُ اللهُ بِهَا دَرَجَةً وَحَطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةً
„Vjernika neće ni trn ubosti, ili nešto sitnije od toga, a da mu Allah, dž.š., neće podići stepen i izbrisati grijeh.“[1]
Oni što su bolovali najbolje znaju blagodat zdravlja. Poslanik je preporučio dove za zdravlje:
أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِالْعَافِيَةِ
„Mnogo činite dovu za svoje zdravlje.“[2]
Kod svake bolesti dužnost je liječiti se, svim dozvoljenim sredstvima. To naređuje i Poslanik, s.a.v.s.:
عِبَادَ اللهِ تَدَاوُوا فَإِنَّ اللهَ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً إِلاَّ دَاءً وَاحِدًا الْهَرَمُ
„Allahovi robovi! Liječite se, pa zaista Allah nije stvorio ni jednu bolest, a da za nju nije dao lijek, osim jedne, a to je starost.“[3]
Ono što se danas zove alternativna medicina bila je redovna praksa naših starih u cilju liječenja bolesnih. Oni koji se razumiju u narodnu medicinu, preporučuju bolesniku razne mješavine čajeva, mehleme i obloge za rane, razne sokove i sirupe. Oni neće naškoditi, a mogu itekako koristiti. Preporučuju, također, liječenje Kur'anom, med, čurekotovo sjeme i ulje, mlijeko, zem-zem vodu, što je i Poslanik preporučio u svojim hadisima:
عَلَيْكُمْ بِالشِّفَاءَيْنِ الْعَسَلِ وَالْقُرْآنِ
„Koristite dva lijeka: med i Kur'an. (Prvi je lijek za tijelo, a drugi i za dušu i za tijelo.)“[4]
إِنَّ فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ
„U zrnu čurekota je lijek za svaku bolest, osim smrti.“[5]
عَلَيْكُمْ بِأَلْبَانِ الْبَقَرِ فَإِنَّهَا يَحْبِطُ مِنْ كُلِّ خَسِيسِ الشَّجَرِ
„Pijte kravlje mlijeko jer krave pasu od svih vrsta trave i u njemu je lijek.“[6]
إِنَّهَا مُبَارَكَةٌ وَإِنَّهَا طَعَامُ طَعْمٍ وَشِفَاءُ سَقَمٍ
Poslanik, s.a.v.s., je za vodu zem-zem rekao: „Ona je blagoslovljena, hranljiva i ljekovita voda.“[7]
Kod našeg naroda je običaj da se za bolesnika daje sadaka, a oni imućniji kolju kurban u cilju olakšanja njegova stanja. Poslanik, s.a.v.s., je govorio:
دَاوُوا مَرْضَاكُمْ بِالصَّدَقَةِ
„Liječite svoje bolesne davanjem sadake, milostinje.“[8]
Naši muslimani znaju koliki je sevap obići bolesnika, pa čim čuju za bolesnog komšiju, rođaka ili prijatelja, trude se da ga što prije obiđu. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
مَنْ عَادَ مَرِيضًا لَمْ يَزَلْ فِي خُرْفَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَرْجِعَ
„Ko zijareti bolesnika na dženetskom je putu, sve dok se ne vrati iz posjete.“[9]
عُودُوا الْمَرِيضَ، وَاتَّبِعُوا الْجَنَائِزَ، تُذَكِّرُكُمُ الْآخِرَةَ
„Obilazite bolesnike i ispraćajte dženaze, jer to će vas potsjećati na Ahiret.“[10]
Tokom posjete bolesniku, bodrimo ga da saburi, da uči dove, da se liječi itd. Onaj ko zijareti bolesnika isto uči dovu za njegovo ozdravljenje kao što je činio Poslanik, s.a.v.s.:
كَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَى مَرِيضٍ يَعُودُهُ فَقَالَ لَهُ لَا بَأْسَ طَهُورٌ إِنْ شَاءَ اللهُ
„Kada bi ušao kod bolesnika da ga posjeti, Poslanik bi rekao: Ne brini! Dobro; ako Bog da! (doslovno) Ako Allah, dž.š., da bit ćeš čist od grijeha.“[11]
„Ko posjeti svog bolesnog brata muslimana i sedam puta kod njega prouči ovu dovu, bolesnik će, ako Bog da, ozdraviti, osim onoga kome je nastupio edžel - smrtni čas:
أَسْأَلُ اللهَ الْعَظِيمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ أَنْ يَشْفِيَكَ
Es`elullahel-azime, Rabbel-aršil-azimi en ješfijeke. Molim Uzvišenog Allaha, Gospodara Prijestolja velikog, da te izliječi.“[12]
Praksa je da se kod bolesnika ne treba zadržavati, što je i Poslanik, s.a.v.s., rekao:
أَفْضَلُ الْعِيَادَةِ أَجْرًا سُرْعَةُ الْقِيَامِ مِنْ عِنْدِ الْمَرِيضِ
„Najbolji način posjete bolesniku je ne zadržavati se dugo kod njega.“[13]
Interesantno je da pojedinci, koji su u posjeti bolesniku, nagovaraju i prosto prisiljavaju bolesnika da jede i pije i kažu: „Moraš jesti, ako misliš ozdraviti i živjeti“, i sl. Drugi, koji imaju bolji tevekul i koji se više u Allaha pouzdavaju govore: „Nemojte ga tjerati da jede ako ne može, o njemu se Allah brine.“ Potpora za ove druge je hadis:
لَا تُكْرِهُوا مَرْضَاكُمْ عَلَى الطَّعَامِ فَإِنَّ اللهَ يُطْعِمُهُمْ وَيَسْقِيهِمْ
„Ne prisiljavajte vaše bolesne na hranu i piće, pa, zaista njih hrani i poji Allah dž.š.“[14]
Autor: Ishak Sedić
[1] Tirmizi, - hasenun sahih, Tirmizijina zbirka hadisa, Prijevod i kom. Mahmut Karalić, Knjiga III, str. 357.
[2] Hakim, - hasen, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašic hadis br. 166.
[3] Tajalisi, - sahih, Isto, hadis br. 549.
[4] Ibnu Madže, Hakim, - sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1067.
[5] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga II, hadis br. 1473, str. 507.
[6] Musned Ebu Hanife, Prijevod, dr. Fuad Sedić, str. 135.
[7] Buharija i Muslim, Fikhussunneh, Es-Sejjid Sabik, Knjiga I, str. 719.
[8] Ebu Šejh, - hasen, Bin bir hadis, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 436.
[9] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga II, hadis br. 1464, str. 501.
[10] Ebu Davud Et-Tajalisi, Buharija u El-Edebul-mufredu, Prijevod Armin Abaza, hadis br. 511.
[11] Buharija, - sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1231.
[12] Tirmizi, Ebu Davud, - sahih, Hisnul-muslimi, Said El-Kahtani, str. 72.
[13] Dejlemi, - daif, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 127.
[14] Tirmizi, Ibnu Madže, Hakim – sahih, Bin bir hadis, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 966.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba