Grijeh 6: Lista velikih grijeha (prema knjizi Kitābu-l-kebāir) IV dio

U ovom i narednih nekoliko priloga donosimo listu velikih grijeha koju je sačinio istaknuti islamski učenjak Šemsuddin ez-Zehebi, u svom čuvenom djelu Kitābu-l-kabāir (Knjiga o velikim grijesima), koje se inače smatra najpoznatijim djelom koje je tretiralo problematiku velikih grijeha.

 

 

  1. Remećenje reda na Zemlji. Ovo obuhvata veoma široko područje. Allah Uzvišeni je na Zemlji uspostavio red i remećenje tog reda, na bilo koji način, spada u velike grijehe. U tom pogledu Allah, dž.š., je rekao: ... a odgovaraće oni koji ljude tlače i bez ikakva osnova red na Zemlji remete; njih čeka bolna patnja. (Eš-Šura, 42) Nepridržavanje Božijih naredbi i principa dovelo je do strašnog nereda na Zemlji, do te mjere da cjelokupni život na planeti Zemlji postaje sve ugroženiji.
  2. Pokazivanje snage nad nemoćnima (kao što su npr. sluškinja, žena, životinja i dr.). Islamski princip je da se nemoćnima treba pomoći i zaštiti ih a ne pokazivati nad njima snagu. Onaj ko se tako ponaša čini grijeh.
  3. Uznemiravanje komšija. Alllahov Poslanik je u brojnim hadisima naredio lijep postupak prema komšiji, bez obzira na njegovu vjersku pripadnost. Tako, npr., on poručuje: "Tako mi Allaha, nije vjernik! Tako mi Allaha, nije vjernik!" Upitali su: "Ko to, Allahov Poslaniče?" "Onaj od čijeg zla nije siguran njegov komšija," odgovrio je on. (Prenosi Muslim)
  4. Uznemiravanje i vrijeđanje muslimana. Allah, dž.š., kaže: A oni koji vjernike i vjernice vrijeđaju, a oni to ne zaslužuju, tovare na sebe klevetu i pravi grijeh. (El-Ahzab, 58) Ajet je potpuno jasan a u vezi s ovom temom postoje i brojni hadisi Allahovog Poslanika, a.s., koji govore o pogubnosti ovog grijeha.
  5. Uznemiravanje ljudi. Ljudi su Allahova stvorenja i Njegovi robovi jer je Allah Stvoritelj i Gospodar svega. Zbog toga nije dopušteno da se Njegovim stvorenjima bespravno nanosi šteta niti da se oni uznemiravaju. Nažalost, danas mnogi nanose štetu ljudima i uznemiravaju ih na brojne načine. Takvi zaboravljaju da će za to polagati težak račun pred Allahom Uzvišenim.
  6. Spuštanje odjeće iz oholosti. Ovo je naročito bilo izraženo kod predislamskih Arapa, koji su svoju odjeću, posebno ogrtače, iz oholosti spuštali da im pada na tle i da se vuče za njima. Naravno, ko bi to radio u bilo kojem vremenu takav čini grijeh!
  7. Nošenje svilene odjeće ili zlata za muškarce. El-Buhari i Muslim prenose da Allahov Poslanik, a.s., reka: "Onaj (muškarac) koji obuće svilenu odjeću neće je obući na Sudnjem danu!" U drugom hadisu se navodi da je rekao: "Nošenje svile i zlata je haram (zabranjeno) muškarcima moga Ummeta!" (Ebu Davud)
  8. Neposlušnost pretpostvaljenom. S ovim se misli na neizvršavanje obaveza koje nisu u suprotnosti s islamskim propisima, jer poznato je pravilo koje kaže "da nema pokornosti stvorenju ukoliko se griješi prema Stvoritelju". Ez-Zehebi je na ovom mjestu bio uvrstio bježanje roba od svog vlasnika. S obzirom da danas zvanično ropstvo ne postoji, to smo naslovili sa "neposlušnost pretpostvaljenom". Potrebno je imati u vidu da je, u vrijeme Ez-Zehebija, u svijetu još postojao robovlasnički sisitem. Islam nije mogao sam dokinuti takve društvene odnose ali je u mnogome poboljšao status robova i podstakao muslimane na njihovo oslobađanje dajući mogućnost keffareta (iskupa) za mnoge grijehe upravo putem oslobađanja robova.
  9. Prinošenje žrtve (klanje) nekom drugom osim Allahu. Sasvim je jasno da je ovo veliki grijeh jer se kosi sa osnovnim postulatom islamskog vjerovanja – tevhidom. Kurban (žrtva) prinosi se samo Allahu jer je samo On dostojan robovanja. Prema tome, prinošenje žrtve nekom drugom osim Allahu je otvoreni širk.
  10. Promjena porijekla (tj. da čovjek tvrdi da mu je neko drugi otac). Allahov Poslanik, a.s., je rekao da osoba koja bude to svjesno radila neće ući u Džennet! Ovo je sahih hadis, prenosi ga El-Buhari, i po tom osnovu ova radnja je svrstana u velike grijehe.
  11. Polemike, svađe i prepirke. Ovdje se misli na bespotrebne, žustre polemike kojima nije za cilj istina već omalovažavanje tuđih riječi i mišljenja. U vezi s ovim postoji više Poslanikovih, a.s., upozorenja da se treba kloniti bespotrebnih polemika i prepirki jer se na taj način raspiruje mržnja i narušavaju međuljudski odnosi.
  12. Uskraćivanje blagodati vode. Voda je potrebna svim živim stvorenjima i to je Allahova velika blagodat koja se ne smije nikome uskraćivati.
  13. Zakidanje na vagi i prilikom bilo kakvog mjerenja. U Kur'anu časnom se nalazi 83. sura koja ima naziv El-Mutaffifun, što znači: Oni koji pri mjerenju zakidaju. Odmah na početku te sure se upozorava: Teško onima koji pri mjerenju zakidaju, koji punu mjeru uzimaju kada od drugih kupuju, a kada drugima mjere na litar ili na kantar – zakidaju. Ovakva osuda tog postupka je sasvim dovoljna da se ova radnja svrsta u teške velike grijehe.
  14. Sigurnost od Allahove kazne. Allah, dž.š., u Kur'anu časnom kaže: Zar oni mogu biti sigurni od Allahove kazne? Allahove kazne se ne boji samo narod kome propast predstoji. (El-E'araf, 99) Jedna od dova koju je često učio Allahov miljenik Muhammed, a.s., je ova: Allahumme, ja mukallibe-l-kulub sebbit kalbi 'ala dinik!, što znači: "O, Allahu! O, Ti koji okrećeš ljudska srca, učvrsti moje srce u Tvojoj vjeri!" Dakle, istinski vjernik je stalno u brizi za svoju vjeru, on se trudi da ostane čvrst, postojan i da postigne zadovoljstvo svoga Gospodara. Ali, istvovremeno, on ne smije gubiti nadu u Allahovu milost. Poznati islamski učenjak imam El-Kurtubi (autor čuvenog tefsira El-Džami' li ahkami-l-Kur'an) kao najveće grijehe naveo je sigurnost od Allahove kazne i gubljenje nade u Njegovu milost. Vjernik, dakle, mora biti uvijek između straha i nade.
  15. Uznemiravanje Allahovih čestitih robova (evlija) i neprijateljstvo prema njima. Već je prethodno spomenuto, pod br. 54, da je imam Ez-Zehebi uvrstio u velike grijehe uznemiravanje Allahovih robova, što se odnosi na sve ljude. Ovdje je, kao poseban grijeh spomenuo uznemiravanje Allahovih čestitih robova (evlija) i neprijateljstvo prema njima. U poznatom hadisi-kudsiji Allah, dž.š., upozorava: "Onaj ko uznemirava Mog čestitog roba, Ja takvome objavljujem rat!" (Prenosi El-Buhari u Sahihu) Ez-Zehebi pojašnjava da je jedino za ovaj grijeh i za grijeh kamate došla ovakva specifična opomena i prijetnja. Na samom vrhu Allahovih čestitih robova (evlija) Ez-Zehebi ubraja ulemu, poznavaoce Allahove vjere, koji se boje Allaha i pridržavaju svega onoga što propisuje islam. Njihovo uznemiravanje na bilo koji način Ez-Zehebi smatra velikim grijehom i u vezi s tim navodi veoma interesantna kazivanja. (Vidjeti: Kitābu-l-kebāir, str. 256)
  16. Konstantno neklanjanje namaza u džematu bez opravdanog razloga. Ovo se odnosi na muškarce. Postoje brojni hadisi Allahovog Poslanika u kojima se ističe da muškarci trebaju obavljati namaz u džematu. Ez-Zehebi je naveo više hadisa u kojima se upozorava na odgovornost koju imaju oni koji izostavljaju džemat bez šerijatski opravdanog razloga. Džamije su Allahove kuće na Zemlji i one se, prije svega, grade radi obavljanja namaza u džematu. Zajedničko obavljanje namaza ima posebnu vrijednost, takav namaz je 27 puta vredniji od pojedinačnog. Također, klanjanje namaza u džematu pribavlja čovjeku brojne koristi i na ovom svijetu: zajednički namaz kod vjernika razvija osjećaj skromnosti, jednakosti i ravnopravnosti sa ostalim klanjačima, te jača povjerenje u ljude oko sebe. U džematu se ostvaruje susret generacija jer u njemu učestvuju i odrasli i djeca, tu se sreću ljudi različitih zanimanja i struka, što otvara put za razmjenu ideja, iskustava i međusobnu saradnju. Obavljanje namaza u džematu otklanja izolovanost, usamljenost i društvenu otuđenost, što opet generira zdrav društveni milje i omogućava da se čovjek formira kao zdrava ličnost. Zbog svega navedenog, ustrajavanje (isrār) u neobavljanju namaza u džematu bez opravdanog razloga imam Ez-Zehebi je uvrstio u velike grijehe.
  17. Neopravdano izostajanje sa džume namaza. Džuma namaz je sedmično okupljanje muslimana radi hutbe (vaza) i zajedničkog namaza. Allahov Poslanik, a.s., je upozorio da musliman muškarac, s obzirom da je džuma obaveza muškarcima, koji, bez šerijatski opravdanog razloga, ne klanja tri džume – takvom će Allah zapečatiti srce! (Prenose autori sva četiri Sunena, Ahmed u Musnedu i El-Hakim u Mustedreku) U drugoj verziji ovog hadisa stoji: "Ko ostavi, bez šerijatski valjanog razloga, tri džume, on je munafik!" (Prenose Ibn Huzejme i El-Hakim) Navedeni hadisi su jasno upozorenje svakom muslimanu da dobro povede računa o svojim džuma namazima.
  18. Nanošenje štete u oporuci. Islam dozvoljava da čovjek može oporučiti do jedne trećine svoje imovine. Nasljedniku se ne može oporučiti osim ako bi to odobrili ostali nasljednici. Sve mimo toga je zulum (nepravda) prema nasljedniciima a zulum je strogo zabranjen jer se njime nanosi šteta.
  19. Spletkarenje i obmanjivanje. Ovo su, inače, osobine licemjera (munafika). S ovim postupcima se nanosi šteta ljudima i remete međuljudski odnosi pa je sasvim razumljivo da to spada u kategoriju velikih grijeha. U ovu kategoriju se može svrstati i mijenjanje međa s obzirom da se time želi prisvojiti tuđi posjed i zemlja, iako to spada u otimačinu i uzimanje tuđeg hakka.
  20. Špijuniranje muslimana i otkrivanje njihovih sramota. Allah, dž.š., je zabranio uhođenje i traganje za tuđim mahanama i slabostima. Islamsko geslo je da tuđe mahane treba pokriti a ne otkrivati ih. "Blago onome ko se zabavi otklanjanjem svojih mahana i nedostataka pa ne bude imao vremena da to istražuje kod drugih ljudi", poručuje se u hadisima Allahovog Poslanika, a.s.
  21. Psovanje i omalovažavanje ashaba. Ashabi/drugovi Allahovog Poslanika su posebno odabrana generacija s obzirom da je njih Uzvišeni Allah počastio time da budu uz Njegovog miljenika Muhammeda, a.s., pomognu ga u najtežim momentima njegove poslaničke misije i poslije prenesu poruku islama diljem svijeta. O njihovoj čestitosti se govori u Kur'anu na više mjesta. Zato je njihovo vrijeđanje i omalovažavanje strogo zabranjeno. El-Buhari i Muslim prenose da je Poslanik, a.s., rekao: "Nemojte psovati moje ashabe! Tako mi Allaha, kada bi neko od vas potrošio na Božijem putu zlata kao brdo Uhud opet ne bi mogao ni blizu dostići njihovu vrijednost (deredžu)!" Posebno je opasno vrijeđanje, proklinjanje i psovanje najvjernijih Poslanikovih saradnika poput Ebu Bekra, Omera, Osmana, Alije, ili Poslanikovih supruga a znanatan dio islamskih učenjaka smatra da to izvodi iz vjere. Ez-Zehebi je u knjizi naveo i predaju u kojoj se upozorava "da onaj ko bude psovao ashabe, na takvog pada prokletstvo Allaha, dž.š., Njegovih meleka i svih ljudi!"

Piše: dr. hfz. Safvet Halilović

Preporod

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi