Faze zaokupljenosti "dunjalučke" igre

„Znajte da život na ovome svijetu nije ništa drugo do igra, i zabava, i uljepšavanje, te međusobno hvalisanje i nadmetanje imecima i brojem djece! To je poput bilja razbujalog poslije kiše, čiji rast zadivi ratare, pa se zatim osuši i vidiš kako je požutjelo, da bi se na kraju skršilo. A na onome svijetu je teška patnja ali i Allahov oprost i zadovoljstvo; dok je život na ovome svijetu samo varljivo naslađivanje.“ (El-Hadid, 20.)

U ajetu se opisuje dunjaluk kako ga velika većina ljudi doživljava i kako se na njemu ponašaju. Ovim ajetom, i njemu sličnim, ne opradavaju se postupci većine ljudi, već se njima oni upozoravaju i pozivaju na razmišljanje i odgovorno djelovanje, jer Uzvišeni Allah ovaj svijet i sve što je u njemu i na njemu nije stvorio radi igre i zabave, kako se to potvrđuje u Kur'anu.

"Zar ste mislili da smo vas uzalud stvorili i da Nam se nećete povratiti?" (El-Mu'minun, 115.)

Na samom početku ajeta sure El-Hadid za život na dunjaluku sa kaže da je on igra i zabava, jer veliki dio poslova što ljudi rade čine s namjerom da bi što prije postigli zadovoljstvo i sreću, a to je temeljna odlika igre i zabave. Iako su igra i zabava gotovo sinonimi neki mufesiri prave razliku među njima tako što kažu da je igra više vezana za ljudska tijela a zabava za duše. Igra i zabava nemaju značajnu ulogu pri razvoju i napretku društva i čovječanstva, u formi u kojoj to ima rad i privređivanje kroz nauku, industriju, poljoprivredu isl. Međutim i igra je potrebna ljudskom biću. Shodno tome igra kao razonoda i vrijeme odmora nije zabranjena po islamu. Naprotiv, islam podstiče na neke od igara u kojima čovjek jača svoje tijelo ili vještine kao što je plivanje, hrvanje, streljaštvo i sl. Druge vrste igara su u osnovi dozvoljene ako ne odvode od izvršavanja farzova i zapostavljanja dužnosti. Neki islamski učenjaci porede igru u životu vjernika sa začinima u hrani. Kao što hrana bez soli nije ukusna, gotovo da se ne može jesti, tako isto i život bez igre i zabave je dosadan i težak, gotovo nepodnošljiv, ali vrijeme provedeno u igri treba biti u procentu kojeg ima soli u hrani dakle u malim i ograničenim količinama.

Neki komentatori Kur'ana smatraju da su u ajetu navedni opisi dunjalučkog života poredani hronološki onako kako se dešavaju u našim životima. Na samom početku je igra, jer djeca su ta koja se najviše igraju. Zatim kako čovjek odrasta pored igre traži i zabavu. Pronalazi je u raznim oblicima i formama, koji prevazilaze puku igru.

Zatim dolazi faza ukrašavanja. Faza u kojoj odrasla osoba želi da se pokaže u što boljem svjetlu i formi. Obično se to ogleda u pokazivanju ukrasa koji imaju ulogu i da prikriju vlastite nedostatke. Ukrašavanje više priliči ženama, ali ni muškarci nisu imuni na ovu pojavu.

Nakon toga kada osoba dolazi u fazu fizičke, intelektualne i poslovne zrelosti tada se želi potvrditi, pokazati i dokazati pa se počne hvalisati ostvarenim rezultatima i uspjesima.

I zadnja faza je faza dominacije i gomilanja dunjalučkih dobara. Nastojanje da se što više ima i posjeduje. To gomilanje se najčešće ogleda u posjedovanju što više imetka tj. bogatstvu. Također,  na kraju svog ovodunjalučkog puta čovjek se želi pokazati i pohvaliti  brojnošću i uspjehom svog potomstva.

O tom nastojanju čovjeka da ima što više govori i sura Et-Tekasur

 „Zaokuplja vas nastojanje da (imetak) umnožite, sve dok mezarja ne nastanite. A ne valja  tako, saznat ćete svakako! i još jednom, ne valja tako! Saznat ćete sigurno!“(Et-Tekasur,1-4.)

U istom ajetu sure El-Hadid uzvišeni Allah nam ukazujući na prolaznost ovog života navodi primjer bilja kojem se divi njegov ratar koji ga je posijao, ali koje za vrlo kratko vrijeme prođe i nestane. Svi smo mi vidjeli prolaznost biljaka, ali slabije primjećujemo prolaznost naših života i nas samih. Ovaj dio ajeta opisuje suštinu dunjaluka: on je lijep, zadivljujući ali i brzo prolazi.

Zatim nas Allah upozorava da nakon ove dunjalučke faze dolazi ahiretski život, a tamo su samo dva staništa: džennet i džehennem, odnosno Božiji oprost i zadovoljstvo ili Božija kazna i srdžba. Na kraju se zaključuje da je to pravi život.

Ovaj dunjalučki život se ne može porediti sa ahiretskim ni po kvantitetu niti po kvalitetu. Ahiretski je vječan a ovaj je kratak i prolazan. Također, ahiretska nagrada ili kazna su neuporedivo veće i kvalitetnije, odnosno kada je riječ o kazni teže, od ovodunjalučkih.

Allahov Poslanik kaže: „Dunjaluk u odnosu na ahiret je isto kao kad bi neko od vas stavio svoj prst u more, pa neka vidi šta mu je ostalo na prstu (od vode).“ To znači - koliko je uzeo mora a koliko je ostalo. (Et-Tirmizi)

Ovaj ajet se završava jednostavno shvatljivim upozorenjem: „život na ovome svijetu je samo varljivo naslađivanje.“

Bože, popravi nam vjeru našu, koja je naša zaštita, i popravi nam ovaj svijet na kojem živimo, i popravi nam naš ahiret na koji ćemo se vratiti. Daj neka nam ovaj život bude povećanje u svakom dobru, a smrt nam učini rasterećenjem od svakog zla! (Muslim,br. 2720)

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi