Da li je islam imperijalistički?

Da li je islam imperijalistički? Postoje li ajeti u Kur'anu koji kažu da je islam vjera istine te da zbog toga mora ovladati svim drugim religijama? (9:33, 48:28 i 61:9)

Odgovor:

1. Istinski islam prakticiran prema njegovim originalnim izvorima, Kur'anu i Sunnetu, nije uopće imperijalistički. Možda su neki muslimanski vladari tokom historije za­stranili od njegovih učenja do ove ili one mjere. Njihova se djela, međutim, ne mogu izjednačavati s normativ­nim islamom. Neki pravnici su čak davali mišljenja koja su izgledala kao da opravdavaju ova djelovanja. Moguće je da su takve interpretacije bile pod utjecajem tog ne­kog svijeta u kojem su oni živjeli, a koji je uveliko različit od našega današnjega. Nijedan od ovih učenjaka za svo­ja tumačenja nije tvrdio da su nepogrješiva ili konačna. Ipak, da li su takva tumačenja bila validna za njihovo vrijeme i specifične okolnosti ili da li su bila suprotna ukupnom slovu i duhu islama? Ostaje činjenica da tu­mačenje primarnih izvora islama predstavlja pregnuće koje nije zamrznuto u vremenu. Historijski gledano, oni koji su prihvatali takve argumente možda su pogrije­šili u razumijevanju nekih dijelova Kur'ana. Možda su pogrešno shvatili kako se ovi dijelovi uklapaju u kom­pletnu sliku učenja Kur'ana, učenja o odnosima između muslimana i drugih.

2. Historija svjedoči da se islam širio mnogo brže tokom perioda mira nego rata. Čak i tokom perioda kada muslimani nisu “prevladavali”, ekonomski, društveno, vojno ili politički, islam se nastavio širiti. Isti fenomen možemo vidjeti u našem današnjem vremenu, vre­menu velike patnje i progona muslimana u mnogim dijelovima svijeta. Čak i neki od onih koji su napadali islam i muslimane i koji su počinili strašne pokolje nad muslimanima, kao što su Mongoli i križari, naposlijetku su sami prihvatili islam. Prilično je interesantno vidjeti da osvajač prima vjeru osvojenog, umjesto da se desi obrnuto. Jasne historijske i geografske činjenice poka­zuju da se islam više širio miroljubivim sredstvima nego silom. Kada se danas posmatra karta muslimanskog svijeta, vidi se da veliki dio muslimana živi u zemljama gdje nije bilo nikakve borbe, pa čak ni one odrbambe- ne. Kao primjer navodimo Indoneziju, koja ima gotovo 238 miliona stanovnika, od čega su više od 210 miliona muslimani. Thomas Arnold, bivši kršćanski misionar u Indiji, u svojoj poznatoj knjizi Propovijedanje islama, spominje da iako je bilo određenih perioda kada su muslimanski vladari skretali s ovog puta tolerancije, to je bio nedostatak vladara i ne može se pripisati učenji­ma islama. On zaključuje kako su dva glavna razloga za širenje islama širom svijeta bili trgovci i sufije (mistici), dvije grupe ljudi koji su izlazili vani radeći s ljudima i blago pozivajući druge na Allahov put.[1]

3. Ukoliko bi bilo istinito da islam dozvoljava korištenje sile da se ljudi preobrate, onda se postavlja pitanje kako su vjerske manjine mogle napredovati u regioni- ma pod muslimanskom vlašću? Također, vrijedi upitati zašto su Kur'an i Sunnet eksplicitno zapovijedili propi­se i prava za zaštitu nemuslimanskih manjina koje žive pod vlašću islama ukoliko druge religije treba ukinu­ti kako bi islam mogao "preovladati”. Poslanik, a.s., je čak kazao da ako musliman povrijedi zimmiju ili osobu pod ugovorom, tj. nemuslimana koji živi pod vlašću islama, ili mu učini bilo kakvu nepravdu, na Sudnjemu danu Poslanik, a.s., će se zagovarati u ime nemuslimana protiv muslimana. Koji je smisao ovih propisa i savjeta ako ti ljudi moraju prihvatiti islam ili biti ubijeni? Zašto Kur'an više puta govori o miroljubivom dijalogu s ne- muslimanima (npr. 29:46), ako oni, prije svega, moraju biti ubijeni. Ako doista islam insistira na korištenju sile zbog preobraćenja, zašto se onda ljudi, kada više nisu bili pod muslimanskom vladavinom, nisu vratili svojim prijašnjim vjerama?

4. Istina je da tri ajeta u Kur'anu (9:33, 48:28 i 61:9) kazuju da je Allah svog Poslanika (Muhammeda) poslao s po­rukom upute i vjerom istine, kako bi ona mogla “preo- vladati” nad svim vjerama. Šta ovo “preovladati” znači u ovom kontekstu? Moramo li svoje razumijevanje ovo­ga svijeta ograničiti na uski kontekst vojne ili politič­ke moći? Postojale su mnogo tiranske imperije tokom historije koje su preovladavale ekonomski, politički ili vojno u određenom vremenskom periodu. Njihova do­minacija bila je nestalna. Ovo je veoma površan i pri­vremeni oblik preovladavanja. Pravo ili istinsko preovla- davanje je preovladavanje istine i vjerovanja u Jednog Istinskog Boga i svega što to vjerovanje podrazumijeva. Ustvari, jedno bolje razumijevanje izvornog kur'anskog arapskog termina liyuzhirahu glasi “da ga proglasi” bolje nego “da učini da prevlada”. Ovaj prijevod prihvatio je abdullah Yusuf AM.

 

[1] Arnold, Thomas W, Preaching of Islam, London, 1935.

 

Iz knjige: 

Džemal Bedevi

Odnosi između muslimana i nemuslimana: razmišljanja o nekim kur'anskim tekstovima

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi