Da li je islam imperijalistički? Postoje li ajeti u Kur'anu koji kažu da je islam vjera istine te da zbog toga mora ovladati svim drugim religijama? (9:33, 48:28 i 61:9)
Odgovor:
1. Istinski islam prakticiran prema njegovim originalnim izvorima, Kur'anu i Sunnetu, nije uopće imperijalistički. Možda su neki muslimanski vladari tokom historije zastranili od njegovih učenja do ove ili one mjere. Njihova se djela, međutim, ne mogu izjednačavati s normativnim islamom. Neki pravnici su čak davali mišljenja koja su izgledala kao da opravdavaju ova djelovanja. Moguće je da su takve interpretacije bile pod utjecajem tog nekog svijeta u kojem su oni živjeli, a koji je uveliko različit od našega današnjega. Nijedan od ovih učenjaka za svoja tumačenja nije tvrdio da su nepogrješiva ili konačna. Ipak, da li su takva tumačenja bila validna za njihovo vrijeme i specifične okolnosti ili da li su bila suprotna ukupnom slovu i duhu islama? Ostaje činjenica da tumačenje primarnih izvora islama predstavlja pregnuće koje nije zamrznuto u vremenu. Historijski gledano, oni koji su prihvatali takve argumente možda su pogriješili u razumijevanju nekih dijelova Kur'ana. Možda su pogrešno shvatili kako se ovi dijelovi uklapaju u kompletnu sliku učenja Kur'ana, učenja o odnosima između muslimana i drugih.
2. Historija svjedoči da se islam širio mnogo brže tokom perioda mira nego rata. Čak i tokom perioda kada muslimani nisu “prevladavali”, ekonomski, društveno, vojno ili politički, islam se nastavio širiti. Isti fenomen možemo vidjeti u našem današnjem vremenu, vremenu velike patnje i progona muslimana u mnogim dijelovima svijeta. Čak i neki od onih koji su napadali islam i muslimane i koji su počinili strašne pokolje nad muslimanima, kao što su Mongoli i križari, naposlijetku su sami prihvatili islam. Prilično je interesantno vidjeti da osvajač prima vjeru osvojenog, umjesto da se desi obrnuto. Jasne historijske i geografske činjenice pokazuju da se islam više širio miroljubivim sredstvima nego silom. Kada se danas posmatra karta muslimanskog svijeta, vidi se da veliki dio muslimana živi u zemljama gdje nije bilo nikakve borbe, pa čak ni one odrbambe- ne. Kao primjer navodimo Indoneziju, koja ima gotovo 238 miliona stanovnika, od čega su više od 210 miliona muslimani. Thomas Arnold, bivši kršćanski misionar u Indiji, u svojoj poznatoj knjizi Propovijedanje islama, spominje da iako je bilo određenih perioda kada su muslimanski vladari skretali s ovog puta tolerancije, to je bio nedostatak vladara i ne može se pripisati učenjima islama. On zaključuje kako su dva glavna razloga za širenje islama širom svijeta bili trgovci i sufije (mistici), dvije grupe ljudi koji su izlazili vani radeći s ljudima i blago pozivajući druge na Allahov put.[1]
3. Ukoliko bi bilo istinito da islam dozvoljava korištenje sile da se ljudi preobrate, onda se postavlja pitanje kako su vjerske manjine mogle napredovati u regioni- ma pod muslimanskom vlašću? Također, vrijedi upitati zašto su Kur'an i Sunnet eksplicitno zapovijedili propise i prava za zaštitu nemuslimanskih manjina koje žive pod vlašću islama ukoliko druge religije treba ukinuti kako bi islam mogao "preovladati”. Poslanik, a.s., je čak kazao da ako musliman povrijedi zimmiju ili osobu pod ugovorom, tj. nemuslimana koji živi pod vlašću islama, ili mu učini bilo kakvu nepravdu, na Sudnjemu danu Poslanik, a.s., će se zagovarati u ime nemuslimana protiv muslimana. Koji je smisao ovih propisa i savjeta ako ti ljudi moraju prihvatiti islam ili biti ubijeni? Zašto Kur'an više puta govori o miroljubivom dijalogu s ne- muslimanima (npr. 29:46), ako oni, prije svega, moraju biti ubijeni. Ako doista islam insistira na korištenju sile zbog preobraćenja, zašto se onda ljudi, kada više nisu bili pod muslimanskom vladavinom, nisu vratili svojim prijašnjim vjerama?
4. Istina je da tri ajeta u Kur'anu (9:33, 48:28 i 61:9) kazuju da je Allah svog Poslanika (Muhammeda) poslao s porukom upute i vjerom istine, kako bi ona mogla “preo- vladati” nad svim vjerama. Šta ovo “preovladati” znači u ovom kontekstu? Moramo li svoje razumijevanje ovoga svijeta ograničiti na uski kontekst vojne ili političke moći? Postojale su mnogo tiranske imperije tokom historije koje su preovladavale ekonomski, politički ili vojno u određenom vremenskom periodu. Njihova dominacija bila je nestalna. Ovo je veoma površan i privremeni oblik preovladavanja. Pravo ili istinsko preovla- davanje je preovladavanje istine i vjerovanja u Jednog Istinskog Boga i svega što to vjerovanje podrazumijeva. Ustvari, jedno bolje razumijevanje izvornog kur'anskog arapskog termina liyuzhirahu glasi “da ga proglasi” bolje nego “da učini da prevlada”. Ovaj prijevod prihvatio je abdullah Yusuf AM.
[1] Arnold, Thomas W, Preaching of Islam, London, 1935.
Iz knjige:
Džemal Bedevi
Odnosi između muslimana i nemuslimana: razmišljanja o nekim kur'anskim tekstovima
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba