Bismillahi-r-Rahmani-r-Rahim! - U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Ovim riječima, koje upućuju na Allahovu milost, pomoć i zaštitu, vjernici počinju svaki posao, ibadet, pisanje, govor i sl. Tako iskazuju svoju privrženost, pokornost i pouzdanje u Allaha, dž.š., znajući da bez Njegove dobrote i milosti nema uspjeha, sigurnosti i spasa. Ovim riječima počinje i zadnja Allahova objava. Sto četrnaest puta se navode u Kur'anu ove riječi, na početku svake sure, osim jedne. Jedno od lijepih imena Uzvišenog Allaha je i ime Er-Rahman (Milostivi), navodi se 57 puta a ime Er-Rahim (Samilosni) navodi se115 puta. Jedna od sura Kur'ana je Er-Rahman. Na nekoliko mjesta u Kur'anu je naglašeno da je Allah od milostivih Najmilostiviji (ve Huve erhamu-r-rahimin). Riječ rahmet (milost), koja se odnosi na Allahovu milost, spominje se u Kur'anu 114 puta.
Sva stvorenja upućena su na Allahovu milost, koja sve obuhvata i u koju se svi uzdaju. Vjernici i pored straha i neizvjesnosti, šta nosi budućnost i na dunjaluku i na ahiretu, s puno nade i pouzdanja računaju na neizmjernu Allahovu milost i pomoć.
Allah, dž.š., je odredio da bude Milostiv
Milost prema ljudima i ostalim stvorenjima je pravilo Allahovog određenja da se On tako odnosi prema njima. Allahova milost se iskazuje čak i kada ljude stavlja u iskušenje, da se ne bi zaboravili i osilili a i da jačaju i učvrste svoj iman. Ova Allahova odredba da bude milostiv prema ljudima istaknuta je u suri El-En'am na dva mjesta: Allah je Sebi propisao milost (El-En'am, 12) Gospodar vaš je sam Sebi propisao da bude milostiv: ako neko od vas kakvo ružno djelo iz lahkomislenosti učini pa se poslije pokaje i popravi – pa, Allah će doista oprostiti i samilostan biti. (El-En'am, 54) Da Allah, dž.š., ne kažnjava odmah svoje robove zbog njihovih grijeha, nego im pruža mogućnost tevbe – pokajanja, i da im prašta, sve je to odraz Allahove milosti i Njegove dobrote prema ljudima. Ona obuhvata sve periode života čovjeka, sva pokoljenja i generacije. Od Poslanika, s.a.v.s., se prenosi: Kada je Uzvišeni Allah stvorio ovaj svijet, Sebe je zadužio riječima: Zaista će Moja milost biti veća od Moje srdžbe. (Tirmizi, Ibn Madže – sahih)
Svijet i kosmos su tako uređeni i programirani, da sve ima mjeru i svrhu, sve je prilagođeno prirodi i potrebama čovjeka kako bi lakše i bolje živio. Taj divni sklad, harmonija i svrsihodnost svega je također od Allahove milosti Njegovim robovima. Evo jednog od brojnih primjera Allahovih blagodati a to je izmjena noći i dana. Noć je za mir i počinak, a dan za rad i razne aktivnosti. U Kur'anu je rečeno: Iz milosti Svoje On vam je dao noć i dan: da se u njoj odmarate, a da iz dobara Njegovih privređujete i da zahvalni budete. (El-Kasas, 73) Ovu smjenu noći i dana kao i svih zakona i pojava u životu, koje ljudi nisu birali, već ih je odabrao i rasporedio iz Svoje milosti, znanja i mudrosti Allah, dž.š., zbog navike i ponavljanja ljudi gotovo i ne primjećuju i malo Mu se zahvaljuju.
Kako je Allah, dž.š., rasporedio Svoju milost na ovom i budućem svijetu slikovito kazuju naredni hadisi Poslanika, s.a.v.s.: „Allah je učinio milost (rahmet) od sto dijelova, kod Sebe je zadržao 99, a na Zemlju je spustio jedan dio. I od tog jednog dijela su stvorenja samilosna jedna prema drugim tako da životinja podigne nogu sa svoga mladunčeta bojeći se da ga ne povrijedi.“ (Muttefekun alejhi) „Zaista Uzvišeni Allah ima sto milosti, jednom od njih su međusobno milostiva stvorenja među sobom, a 99 je za Sudnji dan.“ (Muslim) „Zaista je Allah stvorio, na dan kada je stvorio nebesa i Zemlju, sto milosti. Svaka milost je koliko je između nebesa i Zemlje. Pa je poslao jednu milost na Zemlju pa njome biva majka milostiva prema svome djetetu, te životinje i ptice jedni prema drugima, pa kada dođe Sudnji dan On će ih (tih 99) upotpuniti sa tom jednom milošću.“ (Muslim)
Kur'an, a.š., i Muhammed, a.s., su Allahova milost svjetovima
Svoju zadnju Objavu – Kur'an Allah, dž.š., iz milosti Svoje šalje svjetovima. U njoj upozorava i poziva ljude da napuste iskrivljena vjerovanja, lutanja i griješenja i vrate se u okrilje ispravne vjere u Jednog Gospodara i Stvoritelja. Kur'an, kao lijek i milost za grješna ljudska srca i duše, otkriva im Istinu i Pravi put, svrhu i smisao življenja te život u okvirima Božijih zakona, kako bi bili sretni, zadovoljni i spašeni. Da nije Kur'ana i njegovih sljedbenika koji se pridržavaju Allahovih odredba i propisa, a zlo, nered i smutnju suzbijaju, svijet jednostavno ne bi mogao opstati. Zato, neizmjerno hvala Allahu na toj najvećoj milosti čovječanstvu, Uputi i ispravnoj vjeri. Allah, dž.š., kaže: I on (Kur'an) je, uistinu, putokaz i milost svakom onom ko vjeruje. (En-Neml, 77) Kur'an je putokaz jer štiti od razilaženja i zabluda. On je i milost jer čuva od sumnje, nemira, dilema i lutanja između raznih teorija i programa koji nikad nisu stalni. U okrilju Allahove milosti vjernik nalazi smiraj i život u miru sa sobom i sa drugima. Na kraju ga čeka Allahovo zadovoljstvo i nagrada. Allah, dž.š., kaže: O ljudi, već vam je stigla poruka od Gospodara vašeg, i lijek za vaša srca i uputstvo i milost vjernicima. Reci: Neka se zato Allahovoj blagodati i milosti raduju, to je bolje od onoga što gomilaju. (Junus, 57-58) Zbog Allahove milosti koju je On dao putem vjere, vjernici se raduju i zahvaljuju. To je nešto više od bogatstva i ponuda ovog svijeta. Vjera ih čuva od prohtjeva i pohlepe za materijalnim dobrima da ne ovladaju njima, već da se uzdignu iznad njih. Dunja je sredstvo i prilika da se postigne krajnji cilj, ahiretska trajna nagrada. Allah, dž.š., također, kaže: Mi objavljujemo u Kur'anu ono što je lijek i milost vjernicima, a nevjernicima samo povećava propast. (El-Isra', 82) Kur'an je, dakle, lijek od zbunjenosti i nemara. Milost je vjernicima jer im donosi smirenost, sigurnost i zadovoljstvo životom. Koji ne vjeruju to nemaju i na kraju propadaju.
Za posljednjeg poslanika Muhammeda, s.a.v.s., Allah, dž.š., kaže: A tebe smo, samo kao milost svjetovima poslali. (El-Enbija', 107) I Poslanik, s.a.v.s., je za sebe govorio: „Ja sam milost koja vam je poklonjena.“ (Hakim) „Poslan sam s milošću.“ (Muslim) Muhammedovo, s.a.v.s., poslanstvo je bilo milost za njegov narod, ali i za cijelo čovječanstvo. Nikad niko nije bio, niti će biti toliko poštovan i uvažavan kao Muhammed, s.a.v.s. Okrilje ove milosti je i danas, i ubuduće otvoreno za svakog ko želi smiraj duše, zadovoljstvo srca i sreću na oba svijeta. Ova milost je najveća potreba i jedini izlaz čovječanstvu koje je uznemireno, izgubljeno i zalutalo u bespućima materijalizma, pakla, sukoba i ratova te nemilosti duša i srca. Kada se govori o Muhammedu, s.a.v.s., njemu je Allah, dž.š., izravno odredio da bude milostiv i blag: Samo Allahovom milošću ti si blag prema njima; A da si osoran i grub, razbjegli bi se iz tvoje blizine... (Ali 'Imran, 159) Zbog svojih slabosti, manjkavosti i neupućenosti ljudi imaju potrebu za autoritetom koji će ih svojom pažnjom, ljubaznošću i strpljivošću zaštititi i pomoći. Tako je Allahovom milošću bilo srce Muhammeda, s.a.v.s., i njegov odnos prema ljudima. Nije se srdio zbog njihovih slabosti, već je svima izlazio u susret svojom blagošću i plemenitošću.
Ne gubiti nadu u Allahovu milost
Ne treba očajavati i gubiti nadu u Allahovu milost, koja sve obuhvata, makar se radilo i o onima koji ustrajavaju u griješenju. Iz Svoje milosti Allah, dž.š., pruža pomoć i daje priliku, ne kažnjava insana dok mu ne osigura mogućnost da se popravi i vrati na Pravi put. I kada on nastavi griješiti i pomisli da je odbačen i izgubljen, očajan i bez nade, čuje blagi poziv Milostivog: Reci: „O robovi moji koji ste se prema sebi ogriješili, ne gubite nadu u Allahovu milost! Allah će sigurno sve grijehe oprostiti. On, doista, mnogo prašta i On je milostiv. (Ez-Zumer, 53) Dakle, ima nade, dok je insan živ vrata tevbe su i za najveće grješnike otvorena, vrata koja se ne zaključavaju i nemaju čuvara, za koje ne treba tražiti dozvolu da se uđe: I povratite se Gospodaru svome i pokorite Mu se, prije nego što vam kazna dođe – poslije vam niko pomoći neće. (Ez-Zumer, 54) I Jakub, a.s., svojim sinovima, koji su se ogriješili o brata Jusufa, a.s., govori: ...i ne gubite nadu u milost Allahovu; Samo nevjernici gube nadu u Allahovu milost. (Jusuf, 87) Nakon njihovog priznavanja grijeha i pokajanja, Jusuf, a.s., ih isto obavještava: Ja vas sada neću koriti, Allah će vam oprostiti; Od milostivih On je najmilostiviji! (Jusuf, 92) Poslanik, s.a.v.s., je govorio: „Milost nije odstranjena ni od koga drugog osim od nesretnika.“ (Ebu Davud, Tirmizi, Ibn Hibban, Hakim, Ahmed - hasen)
Oni kojima će se Allah smilovati
Pred nama je važno pitanje: Ko su oni koji su u okrilju Allahove milosti? Kako raditi i postupati da bi bili njome obuhvaćeni i na dunjaluku i na ahiretu. U narednom ajetu navode se svojstva koja karakteriziraju vjernike, one kojima će se Allah, dž.š., smilovati: A vjernici i vjernice su prijatelji jedni drugima: traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju, i namaz obavljaju i zekat daju, i Allahu i Poslaniku Njegovu se pokoravaju. To su oni kojima će se Allah sigurno smilovati. – Allah je doista Silan i Mudar. (Et-Tevbe, 71) Osim na ahiretu, kada je Allahova milost najpreča, ona se manifestira i na ovome svijetu. Spomenuta svojstva vjernika su suprotna osobinama licemjera. Zato Allahova milost vjernicima je u suprotnosti s Njegovim prokletstvom licemjera i nevjernika.
Evo kako postupaju i ophode se sa drugima robovi Milostivog: A robovi Milostivog su oni koji po Zemlji mirno hode, a kada ih bestidnici oslove, odgovaraju: Mir vama! (El-Furkan, 63) Vjernici hode smireno, dostojanstveno i usmjereno ka određenom cilju. Kod njih nema izvještačenosti i obijesti. Ne osvrću se na one koji ih uznemiravaju. Kada ih ti besposličari izazovu, oni pozdravom – selamom uzvraćaju, ne iz slabosti i nemoći, već iz ponosa i nadmoći. Vjernici ne troše vrijeme i trud u sporednim i nebitnim stvarima, već se angažiraju u onom što je časno, korisno i plemenito. Po Allahovoj, dž.š., volji, znanju, i apsolutnoj pravdi određuje se i kazna i milost Njegovim robovima: ...Kaznom Svojom Ja kažnjavam koga hoću – reče On – a milost Moja obuhvaća sve; dat ću je onima koji se budu grijeha klonili i zekat davali, i onima koji u dokaze Naše budu vjerovali. (El-A'raf, 156)
Na ovom svijetu sve blagodati i dobra ljudima, od kojih su najveće Kur'an, a.š., i Muhammed, s.a.v.s., su iz Allahove milosti. Isto tako na ahiretu najveći dar, ljepota Dženneta, je iz Allahove milosti. Poslanik, s.a.v.s., je govorio: „Budite umjereni i držite se sredine u pobožnosti, i radujte se, i znajte da nijednog od vas neće uvesti u Džennet njegova djela, pa čak ni mene, osim da nas Allah obaspe sa oprostom i milošću.“ (Muttefekun alejhi)
Budi samilostan kako bi stekao Allahovu milost
Vjernici su pažljivi, samilosni i osjećajni prema svojima najbližima, rodbini, prijateljima, prema biljkama, životinjama i ostalim stvorenjima. To je opet odraz Allahove milosti da budu takvi. Ako ustraju u tome, pratit će ih Allahova milost, zaštita i nagrada na oba svijeta. Grubost, odbojnost, okrutnost i sl. nisu svojstvena vjernicima. Poslanik, s.a.v.s., je govorio: „Propast će i na velikom gubitku bitće čovjek u čijem srcu nema milosti za druge ljude.“ (Ebu Nuajm, Ibn Asakir – hasen) „Onima koji su milostivi, smilovat će se Allah Svemilosni. Uzvišeni Allah je rekao: 'Buditete milostivi prema onima koji su na Zemlji, pa će se vama smilovati Onaj koji je na nebu.'“ (Ebu Davud, Tirmizi, Ahmed, Hakim – sahih) „Ne pripada nama onaj ko nema milosti prema našima mlađima i koji ne zna cijeniti čast i dostojanstvo naših starijih.“ (Ahmed, Tirmizi, Hakim – sahih) „Ko nema milosti prema ljudima, ni Allah neće se smilovati njemu.“ (Tirmizi – sahih) „Allah će se smilovati samo milostivim od svojih robova.“ (Buharija, Muslim, Taberani – sahih)
Dove za Allahovu milost
Sasvim je jasno da su uputa i vjera najveći dar od Allaha, dž.š., Njegovim odanim i pokornim robovima. Oni nadahnućem svoga imana spoznaju da nisu ništa u stanju učiniti bez Allahove dobrote i milosti. Zato se i ovom kur'anskom dovom obraćaju svome Gospodaru da ustraju i ostanu u svojoj vjeri u okrilju Njegove milosti: Gospodaru naš, ne dopusti srcima našim da skrenu, kad si nam na Pravi put ukazao, i daruj nam Svoju milost; Ti si, uistinu, Onaj koji mnogo daruje. (Ali 'Imran, 8)
U dovama meleka za dobro i milost vjernicima su i ove: Gospodaru naš, Ti sve obuhvataš milošću i znanjem; zato oprosti onima koji su se pokajali i koji slijede Tvoj put i sačuvaj ih patnje u vatri! Gospodaru naš, uvedi ih u edenske vrtove koje si im obećao, i pretke njihove i žene njihove i potomstvo njihovo - one koji su bili dobri; Ti si, uistinu, silan i mudar. I poštedi ih kazne zbog ružnih djela, jer koga Ti toga dana poštediš kazne zbog ružnih djela – Ti si mu se smilovao, a to će, zaista, veliki uspjeh biti. (El-Mu'min, 7- 9)
I poslanici su se dovama obraćali Allahu, dž.š., za sebe i svoje sljedbenike, da im On ukaže svoju milost. Musa, a.s., je molio: Ti si Gospodar naš pa nam oprosti i smiluj nam se, jer Ti praštaš najviše; I dosudi nam milost na ovom svijetu i na onom svijetu - mi se, uistinu vraćamo Tebi! (El-A'raf, 155-156)
Vjernici znaju da su upućeni na Allahovu milost i zaštitu. Zato svakodnevno uče dove za sebe i za druge. To čine nazivanjem selama jedni drugima kao i kada se predaje selam, kada se završava namaz riječima Es-selamu alejkum ve rahmetullah – Neka je mir i Allahova milost vama; kada neko kihne i glasno zahvali Allahu, dž.š., njegov brat mu kaže: Jerhamukellah – Allah ti se smilovao; umrli se rahmetom i dovom spominje: Rahimehullahu – Allah mu se smilovao, a na dženazi i kod ukopa umrlog uče se dove: Allahummagfir lehu verhamhu – Allahu oprosti mu i smiluj mu se; kada imam pred početak namaza upozorava muktedije Istevu rahimekumullahu! – Poravnajte safove, Allah vam se smilovao!; pa i živima od familije, rodbine i prijatelja ili roditelji za djecu čine blagoslov riječima: Allah ti se smilovao itd.
Vjernici se također obraćaju Allahu, dž.š., i ovom kur'anskom dovom: Gospodaru naš, mi vjerujemo, zato nam oprosti i smiluj nam se, jer Ti si najmilostiviji! (El-Mu'minun, 109)
Na kraju spomenut ću i ove dvije dove Poslanika, s.a.v.s.: „Moj Allahu! Tvoj oprost je rasprostraniji od mojih grijeha, a u Tvoju milost, ja se više uzdam nego u svoja djela.“ (Hakim i Dija' – sahih) U danima ramazana, pred iftar uči se i ova dova: Allahu, molim Te Tvojom milošću koja obuhvata sve, oprosti mi. (Ibn Madže – hasen)
Dakle, sve što vjernici imaju na dunjaluku i što će dobiti na ahiretu je iz neizmjerne Allahove, dž.š., milosti prema njima.
Autor: Ishak Sedić, imam Gradske džamije u Bosanskoj Krupi.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba