Apokrifni (mevdu') hadisi o vrijednosti sure Ihlas
Apokrifni (mevdu') hadis je hadis koji je neko slagao, izmislio i krivotvorio, a potom pripisao Allahovom Poslaniku, s.a.v.s. (M. Karalić, Hadis i hadiske znanosti, str. 385.)
Učenjaci su saglasni u mišljenju da ovu vrstu hadisa nije dozvoljeno prenositi, osim ako se želi ukazati na njegovu apokrifnost.
Obradili smo osamnaest apokrifnih hadisa o vrijednosti sure el-Ihlas. Kako je inače karakteristika apokrifnih hadisa preuveličavanje nagrade za učenje sura, tako je sa apokrifnim hadisima o suri el-Ihlas. U njima se navodi, naprimjer, da će se njenim učenjem povećati nafaka porodici u kojoj se uči, pa čak i u njihovom komšiluku, da njeno učenje štiti od kaburskog azaba, da se njenim učenjem stječe pravo zauzimanja kod Allaha, da njeno učenje biva uzrokom primanja dove te da se njenim učenjem praštaju grijesi. Neke hadise ćemo ovdje navesti.
Od Sehl b. Sa'da, r.a., se prenosi hadis: Došao je neki čovjek kod Vjerovjesnika, s.a.v.s., i požalio mu se na siromaštvo, pa mu je (Poslanik, s.a.v.s.) rekao: "Kada uđeš u kuću, nazovi selam ako ima neko u njoj, a ako nema, poselami sam sebe i prouči jedanput 'Reci: On je Allah - Jedan' (el-Ihlas)". Čovjek je tako radio pa mu je Allah dao obilnu opskrbu da su koristi imali i njegove komšije.[1] (Razi, Mefatihu-l-gajb, XXXII, str. 356.)
Od Abdullaha b. eš-Šihhira, r.a., se prenosi hadis: Ko na samrtnoj postelji prouči "Reci: On je Allah - Jedan" (el-Ihlas), neće imati iskušenje niti tjeskobu u kaburu, a na Sudnjem danu na svojim krilima će ga nositi meleki dok ga ne uvedu u Džennet.[2] (Sujuti, el-Itkan fi ulumi-l-Kur'an, IV, str. 133.)
Došao mi je Džibril, veseo i nasmijan, u najljepšem obliku i rekao: O Muhammede, Najuzvišeniji ti upućuje selam i kaže: "Sve ima svoju vezu, a moja veza je 'Reci: On je Allah - Jedan' (el-Ihlas). Ko mi dođe iz tvoga ummeta a proučio je 'Reci: On je Allah - Jedan' (el-Ihlas) hiljadu puta, nastanit ću ga u Svojoj kući, stajat će uz Moje prijestolje i dat ću mu mogućnost da se zauzima za sedamdeset onih koji su zaslužili kaznu, i da se nisam obavezao da će svaka duša smrt okusiti, ne bih ga usmrtio".[3] (el-Kinani, Tenzihu-š-šari'i-l-merfu', I, str. 296, broj hadisa 29)
Od Ebu Hašima se prenosi da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s: "Ko tri puta prouči 'Reci: On je Allah - Jedan' (el-Ihlas), potom jedanput kaže 'Nema boga osim Allaha', zatim tri puta 'Ja se samo Njemu klanjam iskreno Mu ispovijedajući vjeru', Allah će mu u Džennetu sagraditi stotinu miliona soba od bisera i safira".[4] (Bagdadi, Min fedaili sureti-l-ihlas, I, str. 58, broj hadisa 19)
Od Alije, r.a., se prenosi hadis: Ko prođe pored mezarja i prouči "Reci: On je Allah - Jedan" (el-Ihlas) jedanaest puta poklonivši to umrlima, Allah će mu dati nagradu koliki je broj umrlih u mezarju.[5](Albani, Silsiletu-l-ehadisi-d-da'ife ve-l-mevdu'a, III, str. 452, broj hadisa 1290)
Enes, r.a., prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: Ko prouči "Reci: On je Allah - Jedan" (el-Ihlas) dvije stotine puta, bit će mu oprošteni grijesi za pedeset godina ukoliko ne bude činio četiri grijeha: ubistvo, krađa, zinaluk i alkohol.[6](Dževzi, el-Mevdu'at, I, str. 250)
Jusuf b. el-Mugire, sluga el-Bera b. Aziba, prenosi da je Ibn Azib rekao: Rekao mi je Allahov Poslanik, s.a.v.s: "O Berae, ko prouči stotinu puta 'Reci: On je Allah - Jedan' (el-Ihlas) do kraja sure poslije jutarnjeg namaza prije nego što progovori sa bilo kime, tog dana će imati nagradu pedeset iskrenih robova".[7] (Bagdadi, Min fedaili sureti-l-ihlas, I, str. 86, broj hadisa 42)
Od Ibn Omera, r.a., se prenosi hadis: Ko petkom prouči stotinu puta "Reci: On je Allah - Jedan" (el-Ihlas), ispunio je obavezu prema petku kao što meleki nosači Arša ispunjavaju svoju obavezu prema Aršu. A ko prouči "Reci: On je Allah - Jedan" (el-Ihlas) hiljadu puta uoči Arefata, Uzvišeni Allah će mu dati što god zatraži.[8] (Kinani, Tenzihu-š-šari'i-l-merfu', I, str. 307, broj hadisa 77)
Od Enesa b. Malika, r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: Ko prouči "Reci: On je Allah - Jedan" (el-Ihlas) u samoći, i ne obavijesti nikoga o tome, bit će mu oprošteni grijesi za pedeset godina, osim proljevanja krvi i uzimanja imetka. Za svako učenje bit će mu izgrađen dvorac u Džennetu tri milje dužine, tri milje širine i stotinu visine, sa četiri hiljade vrata, iza svakih vrata krevet od safira, na svakom krevetu nosiljka od zelene svile, u svakoj nosiljci supruga hurija, svaka od njih ima devedest mladića, devedest sluga, svijetlih lica, a svako lice je poput svjetla sunca i mjeseca. Rekao je Ebu Bekr: Imat ćemo onda puno kuća, žena i sluga, pa je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: Allah je bolji i više daje od toga.[9](Bagdadi, Min fedaili sureti-l-ihlas, I, str. 75, broj hadisa 32)
Od Enesa b. Malika, r.a., se prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: Ko prouči stotinu puta "Reci: On je Allah - Jedan" (el-Ihlas) kada je čist kao što bude čist za namaz, počevši sa Fatihom, Allah će mu upisati za svaki harf deset dobrih djela i izbrisati deset loših, podići ga za deset deredža, sagraditi mu stotinu dvoraca u Džennetu, uzdignuti mu djela u tom danu koliko je djela sinova Ademovih, i kao da je proučio Kur'an trideset i tri puta. Ona je zaštita od širka, uzrokom je prisustva meleka i bježanja šejtana. Ona ima dozivača kod Araša koji spominje onoga ko je zna napamet sve dok ga Allah ne pogleda, a kada ga Allah pogleda, nikada ga neće kazniti.[10] (Dževzi, el-Mevdu'at, I, str. 250)
Enes, r.a., prenosi od Vjerovjesnika, s.a.v.s., da je rekao: Ko prouči "Reci: On je Allah - Jedan" (el-Ihlas) dvije stotine puta, oprostiti će mu se grijesi za dvije stotine godina.[11] (Albani, Silsiletu-l-ehadisi-d-da'ife ve-l-mevdu'a, I, str. 464, broj hadisa 295)
Ko prouči "Reci: On je Allah - Jedan" (el-Ihlas) dvije stotine puta, Allah će mu upisati hiljadu i pet stotina dobrih djela, ako ne bude imao duga.[12] (Ševkani, el-Fevaidu-l-medžmu'a fi-l-ehadisi-l-mevdu'a, I, str. 304, broj hadisa 18)
Od Jezida er-Rekašija se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s: rekao: Došao mi je Džibril u najljepšem obliku, veseo i nasmijan, i rekao: "O Muhammede, Najuzvišeniji ti upućuje selam i kaže: 'Sve ima svoju vezu, a moja veza je 'Reci: On je Allah - Jedan' (el-Ihlas). Ko mi dođe iz tvoga ummeta a proučio je 'Reci: On je Allah - Jedan' (el-Ihlas) hiljadu puta, nastanit ću ga u Svojoj kući, stajat će uz Moje prijestolje, i dat ću mu mogućnost da se zauzima za sedamdeset onih koji su zaslužili kaznu, i da se nisam obavezao da će svaka duša smrt okusiti, ne bih ga usmrtio'".[13] (Sujuti, ed-Durru-l-mensur, VIII, str. 675)
Od Huzejfe, r.a., se prenosi da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s: "Ko prouči 'Reci: On je Allah - Jedan' (el-Ihlas) hiljadu puta, iskupio se kod Allaha".[14](Munavi, Fejdu-l-kadir, VI, str. 203, broj hadisa 12549)
Autor: Sejid Strika
[1] Kaže Buhari da hadis prenosi Ali b. el-Džunejd, koji prenosi negirane predaje (munkeru-l-hadis), a Ebu Hatim kaže da je on nepoznat (medžhul) i da je hadis apokrifan (mevdu'). Tarihu-l-kebir, VI, str. 266, broj 2363.
[2] Kaže Hejsemi da ga prenosi Taberani, koji kaže da je od Poslanika, s.a.v.s., prenesen samo ovaj niz prenosilaca (sened), a u njemu je Nasr b. Hammad el-Werrak, od kojeg se odbacuju hadisi (matruk).Medžmeu-z-zevaid, VII, str. 145, broj hadisa 11538
[3] Kaže Kinani da je u nizu prenosilaca (senedu) Ebu el-Hasan el-Beledi i Medžaši' b. Amr. Tenzihu-š-šari'i-l-merfu', I, str. 296, broj hadisa 29; Ibn Me'in za Medžaši' b. Amra kaže da je lažac (kezzab), a Ibn Hibban kaže da je fabricirao hadise (jedau-l-hadis),a tako kaže i Dževzi. Zehebi, Tarihu-l-islam, XI, str. 188, broj hadisa 251
[4] Ibn Tarehuni kaže da mu je niz prenosilaca (sened) apokrifan (mevdu') i da je hadis mursel. Bagdadi, Min fedaili sureti-l-ihlas, I, str. 58, broj hadisa 19; Hejsemi za Ebu el-Sabaha Abdulgafura el-Vasitija kaže da se od njega odbacuju hadisi (matruk). Medžmeu-z-zevaid, VIII, str. 38, broj hadisa 12773
[5] Albani ga je ocijenio kao apokrifan (mevdu'). Silsiletu-l-ehadisi-d-da'ife ve-l-mevdu'a, III, str. 452, broj hadisa 1.290; Ibn Hindavi ga je ocijenio kao apokrifan (mevdu'). Dimeški, Kešfu-l-hafa, II, str. 339, broj hadisa 2630
[6] Dževzi kaže da je ovo apokrifan (mevdu') hadis; Jahja b. Mein i Nesai kažu da je Halil slab (da'if) prenosilac; Ibn Hibban kaže da je prenosilac negiranih predaja (munkeru-l-hadis) od poznatih. el-Mevdu'at, I, str. 250.
[7] Kaže Hindi da je u nizu prenosilaca (senedu) Sulejman b. er-Rebi'a, koji je slab (da'if) prenosilac i prenosi hadise od Kadih b. Rahma, koji je lažac (kezzab). Kenzu-l-'ummal, I, str. 599, broj hadisa 2734
[8] Kaže Kinani da je u nizu prenosilaca (senedu) Ibn Vehb za kojeg se u Lisanu kaže da je nepoznat (la ju'ref), također, u nizu prenosilaca ima i drugih za koje se ne zna kakvi su prenosioci. Tenzihu-š-šari'i-l-merfu', I, str. 307, broj hadisa 77
[9] Kaže Kinani da su u nizu prenosilaca (senedu) Mukatil b. Sulejman i još neki slabi (du'afa) prenosioci. Tenzihu-š-šari'i-l-merfu', I, str. 303, broj hadisa 73; Ibn Askeri, Tarihu Dimešk, XLIII, str. 218, broj hadisa 5.071; Kaže Zehebi za Mukatila b. Sulejmana el-Belhija da su ga Vaki i Nesai optužili da je lažac (kezzab). el-Muganni fi-d-du'afa (stručna obrada Nuruddin Itr), II, str. 675, broj hadisa 6400
[10] Ševkani navodi da ga prenosi Ibn Adijj od Enesa kao uzdignutu predaju do Poslanika (merfu'), a hadis je apokrifan (mevdu'). el-Fevaidu-l-medžmu'a fi-l-ehadisi-l-mevdu'a, I, str. 303, broj hadisa 18; Kaže Dževzi da je ovaj hadis apokrifan (mevdu') i laž na Allahovog Poslanika, s.a.v.s. el-Mevdu'at, I, str. 250.
[11] Kaže Dževzi da ovaj hadis nije ispravan (la jesihu), a Hasan je bezvrijedan (lejse bišejin); Nesai kaže da je hadis odbačen (metruk). el-'Ilelu-l-mutenahije fi-l-ehadisi-l-vahije, I, str. 106, broj hadisa 152.
[12] Albani kaže da je hadis apokrifan (mevdu'). Silsiletu-l-ehadisi-d-da'ife ve-l-mevdu'a, I, str. 471, broj hadisa 300; Kaže Ševkani da ga prenosi Hatib od Enesa kao uzdignutu predaju do Poslanika (merfu'), a hadis je apokrifan (mevdu'). el-Fevaidu-l-medžmu'a fi-l-ehadisi-l-mevdu'a, I, str. 304, broj hadisa 18; Kaže Dževzi da je hadis apokrifan (mevdu') i laž na Allahovog Poslanika, s.a.v.s. el-Mevdu'at, II, str. 224.
[13] Kaže Sujuti da ga navodi Ibn en-Nedždžar u Tarihu-l-Bagdad sa nizom prenosilaca (senedom) u kojem je Medžaši b. Amr lažac (kezzab). ed-Durru-l-mensur,VIII, str. 675.
[14] Albani kaže da je hadis apokrifan (mevdu'). Da'ifu-l-džami'i-s-sagir, I, str. 833, broj hadisa 5776; Havamidi kaže da je apokrifan (mevdu'). es-Sunenu ve-l-mubtedi'atu-l-mute'allekatu bi-l-ezkar ve-s-salevat, I, str. 107.