Apokrifni (mevdu') hadis je hadis koji je neko slagao, izmislio i krivotvorio, a potom pripisao Allahovom Poslaniku, s.a.v.s. (Karalić, Hadis i hadiske znanosti, str. 385.)
Obradili smo jedanaest apokrifnih (mevdu') hadisa o vrijednosti ajetu-l-kursi, a govore o tome da se zbog učenja ovoga ajeta brišu grijesi do smrti, onome ko ih uči Allah lično uzima dušu, trideset dana je zaštićen od šejtana, a četrdeset noći od sihirbaza te ima nagradu četrdeset učenjaka. Neke od tih hadisa ćemo navesti u nastavku.
عَنْ جَابِرٍ، قَال: قَال رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِي فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاةٍ، خَرَقَتْ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ، فَلَمْ يَلْتَئِمْ خَرْقُهَا حتى ينظر الله إِلَى قَائِلِهَا فَيَغْفِرَ لَهُ، ثُمَّ يَبْعَثُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ مَلَكًا فَيَكْتُبُ حَسَنَاتِهِ وَيَمْحِي سَيِّئَاتِهِ إِلَى الْغَدِ مِنْ تِلْكَ السَّاعَةِ
Od Džabira, r.a., se prenosi da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s: "Ko bude učio ajetu-l-kursi poslije svakog namaza, otvorit će mu se sedam nebesa i ostat će otvorena dok ne ugleda Allah, dž.š., onoga ko ju je proučio i dok mu ne bude oprošteno, zatim će Uzvišeni Allah poslati meleka koji će pisati njegova dobra djela, a brisati loša od tog časa do sutra".[1] (edž-Džurdžani, el-Kamil fi du`afai-r-ridžal, str. 396.)
عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاةٍ مَكْتُوبَةٍ أُعْطِيَ قُلُوبَ الشَّاكِرِينَ وَثَوَابَ النَّبِيِّينَ وَأَعْمَالَ الصَّادِقِينَ، وَبَسَطَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَمِينَهُ وَرَحِمَهُ وَلَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُولِ الْجَنَّةِ إِلا قَبْضُ مَلَكِ الْمَوْتِ رُوُحَهُ
Od Džabira, r.a, se prenosi da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: "Ko bude učio ajetu-l-kursi poslije svakog propisanog namaza, bit će mu dato srce zahvalnih, sevapi vjerovjesnika, djela iskrenih, Allah, dž.š., će mu pružiti desnu ruku, smilovati mu se i ništa ga neće spriječiti da uđe u Džennet, osim meleka smrti dok ne uzme njegovu dušu".[2] (el-Dževzi, el-Mevdu'at, str. 244.)
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلاةٍ لَمْ يَتَوَلَّ قَبْضَ رُوحِهِ إِلا اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ
Od Abdullaha b. Omera, r.a., se prenosi da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: "Ko bude učio ajetu-l-kursi poslije svakog propisanog namaza, Allah će preuzeti na Sebe da mu uzme dušu".[3] (es-Sujuti, Džamiu-l-ehadis, broj hadisa 23367)
عَنْ أَنَسٍ يَرْفَعُ الْحَدِيثَ إِلَى رَسُول الله قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَام: من داوم عَلَى قِرَاءَةِ آيَةِ الْكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلاةٍ أَعْطَيْتُهُ قُلُوبَ الشَّاكِرِينَ وَأَجْرَ النَّبِيِّينَ وَأَعْمَالَ الصِّدِّيقِينَ وَبَسَطْتُ عَلَيْهِ يَمِينِي بِالرَّحْمَةِ وَلَمْ أَمْنَعْهُ أَنْ أُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ إِلا أَنْ يَأْتِيَهُ مَلَكُ الْمَوْتِ. قَالَ مَا سَمِعَ بِهَذَا أَحَدٌ إِلا دَاوَمَ عَلَيْهِ. قَالَ لَا أُعْطِيهِ مِنْ عبَادي الأَنْبِيَاءَ أَوْ صَدِّيقًا أَوْ رَجُلا أُحِبُّهُ أَوْ رَجُلا أُرِيدُ قَتْلَهُ فِي سَبِيلِي
Enes, r.a., prenosi da je Resulullah, s.a.v.s, rekao: Uzvišeni Allah je objavio Musau, a.s.: "Ko ustraje u učenju ajetu-l-kursi poslije svakog namaza, dat ću mu srce zahvalnih, nagradu vjerovjesnika, djela iskrenih, Svojom desnicom ću mu dati milost i jedino ga dolazak meleka smrti priječi da uđe u Džennet". I rekao je: "Neće ovo čuti niko a da neće ustrajati. Ovo neću dati od robova Svojih vjerovjesnicima, iskrenima, čovjeku kojeg volim i čovjeku kojem želim da pogine na Mom putu".[4] (es-Se'alibi, el-Kešfu-l-bejan, str. 229)
من قوله صلى الله عليه وسلم: ما قرئت هذه الآية في دار إلا اهتجرتها الشياطين ثلاثين يوما، ولا يدخلها ساحر ولا ساحرة، أربعين ليلة، يا علي؛ علِّمها ولدك، وأهلك، وجيرانك، فما نزلت آية أعظم منها
Od Alejhisselama se prenosi: Neće se proučiti ovaj ajet (ajetu-l-kursi) u kući, a da je šejtan neće napustiti trideset dana i da neće biti zaštićena od sihirbaza četrdeset noći. O Alija, pouči njime svoje dijete, svoju porodicu i komšije, jer nije objavljen veličanstveniji ajet od njega.[5] (Ebu Šuhbe, el-Israilijjat ve-l-mevdu'at fi kutubi-t-tefsir, str. 310)
عن ابن عمر رفعه: من قرأ آية الكرسي على أثر وضوئه أعطاه الله عز وجل ثواب أربعين عالما ورفع له أربعين درجة وزوجه أربعين حوراء
Ibn Omer prenosi hadis: Ko bude učio ajetu-l-kursi poslije abdesta, Uzvišeni Allah će mu dati nagradu u vrijednosti četrdeset učenjaka, podići ga za četrdeset deredža i oženiti ga sa četrdeset hurija.[6] (el-Hindi, Kenzu-l-'ummal, broj hadisa 26989)
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ خَلَقَ دُرَّةً بَيْضَاءَ، وَخَلَقَ مِنَ الدُّرَّةِ الْعَنْبَرَ الأَشْهَبَ، وَكَتَبَ بِذَلِكَ الْعَنْبِر آيَةَ الْكُرْسِيِّ، وَحَلَفَ بِعِزَّتِهِ وَقُدْرَتِهِ مَنْ تَعَلَّمَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَعَرَفَ حَقَّهَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ. (مي) من حَدِيث ابْن عَبَّاس
Od Ibn Abbasa, r.a., se prenosi hadis: Zaista je Uzvišeni Allah stvorio bijeli biser, pa je od bisera stvorio blistavi amber, pa je tim amberom napisao ajetu-l-kursi, pa se zakleo Svojom moći i snagom da će onome ko nauči ajetu-l-kursi i spozna njegovo pravo Allah, dž.š., otvoriti osmera vrata Dženneta da uđe na koja god želi.[7] (el-Kinani, Tenzihu-š-šeri'ati-l-merfu'ah, broj hadisa 34)
مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ يَقْرَأُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَيَجْعَلُ ثَوَابَهَا لأَهْلِ الْقُبُورِ إِلا لَمْ يَبْقَ عَلَى وَجْهِ الأَرْضِ قَبْرٌ إِلا أَدْخَلَ اللَّهُ فِيهِ نُورًا، فَوَسَّعَ قَبْرَهُ مِنَ الْمَشْرِقِ إِلَى الْمَغْرِبِ، وَكَتَبَ لِلْقَارِئِ ثَوَابَ سَبْعِينَ شَهِيدًا، الحَدِيث بِطُولِهِ. (مي) من حَدِيث عَليّ.
Alija, r.a., prenosi hadis: Neće vjernik ni vjernica proučiti ajetu-l-kursi i pokloniti ga stanovnicima mezarova, a da Allah neće osvijetliti svaki mezar na Zemlji, proširiti ga od istoka do zapada i upisati učaču nagradu sedamdeset šehida.[8] (el-Kinani, Tenzihu-š-šeri'ati-l-merfu'ah, broj hadisa 64)
Autor: Sejid Strika
[1] al-Albani ga je cijenio kao apokrifan (mawdu`). Silsila al-ahadil al- da`ifa wa al-mawdu`a wa alaruha al-sayyi' fi al-umma, XIII, str. 388, broj hadisa 6173; Ibn `Adiyy kaže da je ovaj hadis nesipravan (batil). al-Kamil fi du`afa' al-rial, I, str. 305.
[2] al-Jawzi ga spominje u apokrifnim hadisima i kaže da u nizu prenosilaca (sanadu) ima nepoznatih (magahil). al-Mawdu`at, I, str. 244;
[3] al-Albani ga je ocijenio kao apokrifan (mawdu`). Silsila al-ahadil al- da`ifa wa al-mawdu`a wa alaruha al-sayyi' fi al-umma, V, str. 27, broj hadisa 2014
[4] al-Albani ga je ocijenio kao negiranu predaju (munkar giddan). Silsila al-ahadil al-da`if wa al-mawdu wa alaruha al-sayyi' fi al-umma, VIII, str. 371, broj hadisa 3901
[5] al-`Asqalani kaže da ga nije pronašao. al-Zamakšari, al-Kaššaf `an haqa'iq gawamid al-tanzil, I, str. 302.
[6] al-Kinani kaže: Prenosi ga Ibn `Umar, a u nizu prenosilaca (sanadu) je Muqatil b. Sulayman, koji se problematizira (fihi kalam), al-Bagandi njegovog sina smatra lašcem i po njegovim riječima se ne postupa. Tanzih al-šari`a al-marfu`a `an al-akbar al-šani`a al-mawdu`a, I, str. 298, broj hadisa 39
[7] al-Kinani kaže: Razlog njegove slabosti nije objašnjen (lam yubayyan), a prenose ga neki ljudi koje ne znam (lam a`rifhum). Tanzih al-šari`a al-marfu`a `an al-akbar al-šani`a al-mawdu`a, I, str. 297, broj hadisa 34
[8] Ovaj hadis prenosi `Ali b. `Ulman al-Aša, za kojeg Hitan i drugi kažu da je lažac (karrab). al-Rahabi, Mizan al-i`tidal fi naqd al-ri\al, III, str. 145.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba