Preneseno je od ‘Imrana b. Husajna, r.a., da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., nakon što je spušten ajet: O ljudi, Gospodara svoga se bojte! Zaista će potres, kada Smak svijeta nastupi, veliki događaj biti! Na dan kad ga doživite svaka dojilja će ono što doji zaboraviti, a svaka trudnica će svoj plod pobaciti, i ti ćeš vidjeti ljude pijane, a oni pijani neće biti, već će tako izgledati, zato što će Allahova kazna strašna biti. (sura El-Hadždž, 1-2), dok je bio na putu, rekao: - Znate li koji je to dan? - Oni su odgovorili: - Allah i Njegov Poslanik znaju najbolje! - Zatim je on rekao: - To je dan kada će Allah reći Ademu: - Izdvoji stanovnike vatre! - a on će upitati: - Gospodaru moj, ko su to stanovnici vatre? - On će kazati: - Devet stotina devedeset i devet njih će u vatru, a jedan u Džennet! - Na to su muslimani počeli plakati, pa Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče: - Trudite se i ustrajte! Zaista, nije bilo nijednog vjerovjesništva, a da između njih nije bilo vrijeme džahilijeta. - Onda je dodao: - Taj broj će biti uzet od onih iz džahilijeta, a, ako ne bude dostignut, bit će nadomiren dvoličnjacima. Vi ćete među ostalim narodima biti kao pjega na prednjoj nozi životinje, ili kao biljeg na leđima mužjaka deve. - Potom je kazao: - Ja ću se moliti da vi budete trećina stanovnika Dženneta! - Na to su ashabi donijeli tekbir, a on je rekao: - Ja ću se moliti da budete polovina stanovnika Dženneta! - Oni su ponovo donijeli tekbir. Rekao je: - Nisam siguran da li je rekao dvije trećine ili ne.

"/> Preneseno je od ‘Imrana b. Husajna, r.a., da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., nakon što je spušten ajet: O ljudi, Gospodara svoga se bojte! Zaista će potres, kada Smak svijeta nastupi, veliki događaj biti! Na dan kad ga doživite svaka dojilja će ono što doji zaboraviti, a svaka trudnica će svoj plod pobaciti, i ti ćeš vidjeti ljude pijane, a oni pijani neće biti, već će tako izgledati, zato što će Allahova kazna strašna biti. (sura El-Hadždž, 1-2), dok je bio na putu, rekao: - Znate li koji je to dan? - Oni su odgovorili: - Allah i Njegov Poslanik znaju najbolje! - Zatim je on rekao: - To je dan kada će Allah reći Ademu: - Izdvoji stanovnike vatre! - a on će upitati: - Gospodaru moj, ko su to stanovnici vatre? - On će kazati: - Devet stotina devedeset i devet njih će u vatru, a jedan u Džennet! - Na to su muslimani počeli plakati, pa Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče: - Trudite se i ustrajte! Zaista, nije bilo nijednog vjerovjesništva, a da između njih nije bilo vrijeme džahilijeta. - Onda je dodao: - Taj broj će biti uzet od onih iz džahilijeta, a, ako ne bude dostignut, bit će nadomiren dvoličnjacima. Vi ćete među ostalim narodima biti kao pjega na prednjoj nozi životinje, ili kao biljeg na leđima mužjaka deve. - Potom je kazao: - Ja ću se moliti da vi budete trećina stanovnika Dženneta! - Na to su ashabi donijeli tekbir, a on je rekao: - Ja ću se moliti da budete polovina stanovnika Dženneta! - Oni su ponovo donijeli tekbir. Rekao je: - Nisam siguran da li je rekao dvije trećine ili ne.

"/>

999 će u vatru, a jedan u Džennet

Preneseno je od ‘Imrana b. Husajna, r.a., da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., nakon što je spušten ajet: O ljudi, Gospodara svoga se bojte! Zaista će potres, kada Smak svijeta nastupi, veliki događaj biti! Na dan kad ga doživite svaka dojilja će ono što doji zaboraviti, a svaka trudnica će svoj plod pobaciti, i ti ćeš vidjeti ljude pijane, a oni pijani neće biti, već će tako izgledati, zato što će Allahova kazna strašna biti. (sura El-Hadždž, 1-2), dok je bio na putu, rekao: - Znate li koji je to dan? - Oni su odgovorili: - Allah i Njegov Poslanik znaju najbolje! - Zatim je on rekao: - To je dan kada će Allah reći Ademu: - Izdvoji stanovnike vatre! - a on će upitati: - Gospodaru moj, ko su to stanovnici vatre? - On će kazati: - Devet stotina devedeset i devet njih će u vatru, a jedan u Džennet! - Na to su muslimani počeli plakati, pa Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče: - Trudite se i ustrajte! Zaista, nije bilo nijednog vjerovjesništva, a da između njih nije bilo vrijeme džahilijeta. - Onda je dodao: - Taj broj će biti uzet od onih iz džahilijeta, a, ako ne bude dostignut, bit će nadomiren dvoličnjacima. Vi ćete među ostalim narodima biti kao pjega na prednjoj nozi životinje, ili kao biljeg na leđima mužjaka deve. - Potom je kazao: - Ja ću se moliti da vi budete trećina stanovnika Dženneta! - Na to su ashabi donijeli tekbir, a on je rekao: - Ja ću se moliti da budete polovina stanovnika Dženneta! - Oni su ponovo donijeli tekbir. Rekao je: - Nisam siguran da li je rekao dvije trećine ili ne.

Pričali su nam Omer b. Hafs, moj otac (Hafs b. Gijas b. Talek el-Kufi) koji je rekao da im je pričao El-E’ameš Sulejman b. Mihran da je rekao da je njima pričao Ebu Salih Zekvani es-Seman, koji je prenio od Ebu Se’ida el-Hudrija, r.a., da je prenio riječi Vjerovjesnika, s.a.v.s.: - Reći će Allah, dž.š., na Sudnjem danu: - Ademe! - On će odgovoriti: - Odazivam Ti se (poslušno, bez zastajkivanja), Gospodaru naš i pokoravam Ti se (tj. počastio si me Svojom Veličinom i Uzvišenošću, što nužno iziskuje pokornost Tebi). –

U poglavlju Kakvo će biti proživljenje prenesen je merfu’ hadis od Ebu Hurejre, u kojem stoji: - Prvi koji će biti prozvan na Sudnjem danu je Adem, te će mu biti predočeno njegovo potomstvo, a zatim rečeno: - Ovo je vaš praotac Adem! - Zatim će reći: - Odazivam Ti se, Gospodaru moj i pokoravam Ti se! - Potom će mu biti kazano: - Izdvoji stanovnike vatre...

U kazivanju o Je’džudžu i Me’džudžu, u predaji od Ebu Se’ida, postoji dodatak koji glasi: Odazivam Ti se, Gospodaru, i pokoravam Ti se! Svako dobro je kod Tebe. a navođenje samo dobra predstavlja izraz poniznosti i pažnje, izkazane iz učtivosti, jer je uz to i zlo u Njegovoj moći.

U dvama navedenim Et-Tirmizijevim predajama, prenesenim od ‘Imrana b. Husejna, stoji da se tim govorom Vjerovjesnik, s.a.v.s., obratio svojim ashabima kada je bio na putu, a nakon što mu je objavljen ajet: O ljudi, Gospodara svoga se bojte! Zaista će potres, kada Smak svijeta nastupi, veliki događaj biti! Na dan kad ga doživite svaka dojilja će ono što doji zaboraviti, a svaka trudnica će svoj plod pobaciti, i ti ćeš vidjeti ljude pijane, a oni neće pijani biti, već će tako izgledati zato što će Allahova kazna strašna biti. Potom je pitao: - Znate li koji je to dan?

Adem će biti dozvan. Riječ فينادَى je s fethom (ﹷ) na slovu dal (د). To će biti  glasom: Uistinu ti je Gospodar naredio da izdvojiš iz svoga potomstva stanovnike vatre! Riječ بَعْثا znači: one koji će biti poslani, a to su oni čije će stanište biti Džehenem: izdvoji iz svoga potomstva one koji će biti stanovnici Džehennema i pošalji ih u njega. On upita: Gospodaru moj, ko su stanovnici vatre, tj. koliki je broj onih koji će biti poslani u vatru. Reče On: Iz svake hiljade - mislim da je upotrijebio riječ أُرَاه tj. smatram da je on rekao: devet stotina devedeset i devet njih.

El-Kastalani navodi hadis, koji se prenosi od Ebu Hurejre, a kojeg kod sebe navodi autor poglavlja Kakvo će biti okupljanje iz Knjige o oslobađanju robova: Izdvoji od svake stotine devedeset i devet njih. To upućuje na zaključak da će stanovnika Dženneta biti deset od njih hiljadu. Hadis iz ovog poglavlja ukazuje na to da će biti samo jedan od njih hiljadu, što ide u korist hadisa koji spominje povećanje. Moguće je i da se hadis iz ovog poglavlja odnosi na cijelo Ademovo potomstvo, te da će od hiljade svih njih jedan ući u Džennet, a da se hadis kojeg prenosi Ebu Hurejre odnosi također na cijelo njegovo potomstvo, izuzev pripadnika Je’džudža i Me’džudža i da će od hiljadu njih biti deset koji će ući u Džennet.

Na drugom mjestu El-Kastalani iznosi mišljenje da je moguće da se pod sintagmom „stanovnici vatre“ misli i na sve kafire i na svakog griješnika koji će ući u nju, pa će iz svake hiljade biti devet stotina devedeset i devet kafira koji će ući u vatru, a iz svake stotine će biti devedeset i devet grješnika (Knjiga o otkupljenju iz ropstva).

Allahov Poslanik, s.a.v.s., kazao je: Tada će trudnica plod svoj pobaciti, tj. zametak, kojeg nosi u svojoj materici. Dječak će osijediti, zbog nesnone patnje koja će se desiti tog dana. Ovo je rečeno u obliku pretpostavke ili metafore, a znači da će zabrinutost dovesti do gubitka snage i ubrzanog starenja. Moguće je i da će se to uistinu tako desiti, zbog toga što će svako biti proživljen u onom stanju u kojem je bio kada je umro, te će trudnica biti proživljena u tome stanju, dojilja u stanju dojilje, a dječak u stanju dječaka. Nakon što nastupi Smak svijeta i ovo bude kazano Ademu, a.s., i oni budu čuli to što mu je kazano, desit će im se, iz straha, ono što će dovesti do toga da će trudnica pobaciti plod, dijete osijediti, a dojilja zaprepaštena biti. Ovo je mišljenje hafiza Ebu el-Fadla b. Hadžera, koga mnogi prihvataju. I vidiš ljude opijene znači: kao da su pijani zbog nedaće koja ih je pogodila; misli su im postale zbrkane i razboritost ih je napustila. Kada ih neko posmatra, čini mu se kao da su pijani, ali pijani neće biti (stvarno), nego je Allahova kazna nesnosna! To je objašnjenje uzroka koji dovodi do prenesenog značenja opijenosti.

To je zabrinulo ljude, što se vidjelo na njihovim licima. Autor Kazivanja o Je’džudžu i Me’džudžu navodi predaju od Ebu Hurejre, r.a., u kojoj stoji: Oni rekoše: „Allahov Poslaniče, odakle će biti taj jedan?“ On je odgovorio: „Radujte se...“ El-Buhari, također, navodi predaju u poglavlju O oslobađanju robova od Ebu Se’ida u kojoj stoji: To je teško palo ljudima i oni rekoše: „Allahov Poslaniče, odakle će biti taj čovjek?“ Vjerovjesnik, s.a.v.s., odgovorio je: „Iz naroda Je’džudž i Me’džudž će biti devet stotina devedeset i devet, a od vas jedan tj. izdvojit će Adem iz naroda Je’džudž i Me’džudž devet stotina devedeset i devet, a dozvoljeno je da riječ تسعين bude u nominativu, kako je navedeno u drugoj predaji, dok će od vas muslimana i onih koji su poput vas biti jedan.

Kod El-Buharija, u poglavlju Oslobađanje iz ropstva, stoji: Iz naroda Je’džudž i Me’džudž će biti hiljadu, a od vas jedan čovjek. Moguće je, kako stoji u djelu El-Feth da ovo biva u formi popunjavanja manjka, a znači da će iz naroda Je’džudž i Me’džudž biti devet stotina devedeset i devet, od njih kao i od onih koji su bili idolopoklonici poput njih. Od vas muslimana, iz mog ummeta kao i iz svih ostalih ummeta, bit će jedan. Na to upućuju njegove riječi u hadisu, kojeg prenosi Ibn Mes’ud, a u kojem kaže: U Džennet će ući samo duša muslimana. Vjerovjesnik, s.a.v.s., kaže: Vi ćete među narodima biti, tj. među svim onima koji će biti proživljeni kao crna dlaka na leđima bijelog bika, tj. kao biljela dlaka na leđima crnog bika. Riječ أو (ili) dolazi radi specificiranja, a možda je to i sumnja prenosica. U dijelu izjave a ja ću se moliti da vi činite misli se na muslimane iz Vjerovjesnikovog, s.a.v.s., ummeta, četvrtinu dženetlija, tj. koji će biti iz svih naroda. Mi smo donijeli tekbir (Allahu ekber/Allah je najveći!), radosni i sretni zbog te vijesti, a on je dodao: Trećinu dženetlija! tj. kao da je rekao: Ja ću se moliti, mimo toga, da vi činite trećinu stanovnika Dženneta! Mi smo donijeli tekbir, radosni i sretni zbog toga. Nakon toga je rekao: „Polovinu džennetlija“, što znači da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: Molit ću se da vi činite polovinu džennetlija, odnosno polovinu od onih koji će ući u Džennet iz svih naroda. Na to smo mi donijeli tekbir, sretni i zadivljeni veličinom ove prekrsane blagodati i velike nagrade, a ona, dolazeći nakon prve, ukazuje na to da se ispunilo njihovo iščekivanje. U predaji koja se nalazi u Oslobađanju iz ropstva kod El-Buharija stoji, u poglavlju Uistinu će Smak svijeta biti zastrašujući: Tako mi Onoga Koji upravlja mojim životom (u drugoj predaji stoji: u čijoj je vlasti moja duša), ja ću tražiti da vi činite trećinu dženetlija. Ovdje je rekao: Ja ću tražiti mijenjajući a ja ću se moliti, pa  je namjera traženja upućena Uzvišenom Allahu, Koji je molbi Svoga Vjerovjesnika, s.a.v.s., otvorio sva vrata i obistinio je time što ga je obavijestio da će broj onih koji će ući u Džennet biti povećan.

U ovom poglavlju, u predaji koja se prenosi od Ibn Mes’uda, stoji da je rekao: Bili smo s Vjerovjesnikom, s.a.v.s. U predaji od Muhammeda b. Musena’a, koju kod sebe bilježi Muslim, stoji dodatak: U grupi oko četrdeset ljudi u kožnim pancirima, pa je upitao: - Jeste li zadovoljni da činite četvrtinu stanovnika Dženneta? - Mi smo odgovorili potvrdno. Zatim je on upitao: - Jeste li zadovoljni da činite trećinu stanovnika Dženneta? - Mi smo opet potvrdili. Zatim je pitao: - Jeste li zadovoljni da činite polovinu stanovnika Dženneta? - Rekli smo: Da! Es-Sefskisi smatra da je ova forma pitanja u funkciji isticanja radosne vijesti, a, s druge strane, gradacija je upotrijebljena kako bi radost ashaba bila veća. Na kraju  je rekao: A vi ćete među mušricima biti kao bijela dlaka...

U hadisu kojeg prenosi Ebu Hurejre, r.a., a kojeg kod sebe bilježi ‘Abdullah b. Ahmed, kao i Et-Taberani, postoje dodaci, a jedan od njih je: Vi ćete činiti dvije trećine Dženneta! U hadisu kojeg prenosi Burejde od Allahovog Poslanika, a bilježi i vjerodostojnost potvrđuje Et-Tirmizi, stoji: Stanovnici Dženneta će biti u stotinu dvadeset safova, a moj ummet će činiti osamdeset safova.

El-Kastalani, Uzvišeni Allah mu se smilovao, smatra da je očito da mu je Allah, nakon što se Poslanik, s.a.v.s., nadao Njegovcoj milosti po kojoj će njegov ummet sačinjavati polovinu stanovnika Dženneta, dao to čemu se nadao i još više od toga, iz Svoje dobrote. To je više od polovine, sve dok njegov ummet nije brojčano dostigao dvije trećine stanovnika Dženneta, obistinjavajući time obećanje Uzvišenog, dato u riječima: Gospodar će tebi sigurno dati, pa ćeš zadovoljan biti (sura Ed-Duha, 5). Postoji i hadis u kojem je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: Onda, neću biti zadovoljan dok i jedan pripadnik moga ummeta bude bio u vatri! Neka je Allahov blagoslov na našeg prvaka Muhammeda, i mnogobrojni pozdravi, i najčasnija nagrada koja se može dati vjerovjesniku od njegovog ummeta. I neka nas On učini da budemo od onih koji će biti obuhvaćeni njegovim šefa’atom i pratiti ga do njegovog izvora/Havd. Amin. I, na kraju, neka je apsolutna hvala Allahu, Gospodaru svjetova.

iz El-Kastalanijevog komentara, 7. džuz, str.245, kao i iz drugih poglavlja

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi