150 godina od preseljenja na Ahiret 

 

"/> 150 godina od preseljenja na Ahiret 

 

"/>

Šejhu-l-islam Mehmed Refik-efendija Hadžiabdić

150 godina od preseljenja na Ahiret 

 

Iza njega je ostala zbirka fetvi Nuqul al-fatawa al-Faydiyya. Obrada i prezentiranje ovoga djela bila bi zahvalna tema nekom našem budućem magistrantu ili doktorantu na FIN-u. Kada su ga spuštali u mezar, Dževdet-paša je rekao: Ovdje sad ukopavamo riznicu šeri'atskog prava!

Mevlana hadži-Mehmed Refik-efendija, šejhu-l-islam, rođen je u Rogatici (Čelebi Pazaru) 1813. godine. Njegov otac Ali-efendija i djed hadži-Abdullah-efendija (hadži-Abdi-beg) pripadali su ulemanskom staležu pa je i mladi Mehmed mogao krenuti istim putem. Mehmed Refik osnovno školovanje započinje u rodnoj Rogatici, pred ocem, koji ubrzo umire, pa on nakratko prekida školovanje. Uskoro nastavlja obrazovanje u Sarajevu, kada brigu o njegovom obrazovanju preuzima tetak mu Mustafa Sabri-efendija Glođo. U vrijeme Glođinog boravka u Travniku 1825. godine, u svojstvu travničkog kadije boravio je i školovao se i Mehmed Refik-efendija. Po Glođinom povratku u Sarajevo Mehmed Refik-efendija nastavlja školovanje u Gazi Husrev-begovoj (Kuršumliji) medresi pred uglednim muderrisom Mehmed-efendijom, sinom muderrisa Ahmed-efendije Dupničanina, poznatim kao Kučuk Mehmed-efendija (u. 1852). Njegovu nadarenost i sposobnost brzo uočava kadija Husejn Ispartali Havadže-zade koji je u Bosni (Sarajevu) bio mula od 1832. do1833. godine. On ga postavlja za sekretara šeri'atskog suda i to mu je bila prva služba. Po okončanju kadijske službe u Bosni, Husein-efendija Ispartali poveo je sa sobom Refik-efendiju u Istanbul i oženio ga svojom kćerkom. 

 

Fetva-emin s 37 godina

 

Mehmed Refik-efendija koristi priliku i u Istanbulu nastavlja studije. Pohađao je Amdža-zade Husejn-pašinu na Saračhanebaši i Fatihovu medresu. Sluša predavanja glasovitih alima Aksakali Muzellefa Ahmed-efendije i Gurdžu Muhammeda Sakib-efendije i od obojice dobija diplome. Kada mu punac odlazi na kadijsku dužnost u Damask 1837. godine, s njim ide i Mehmed Refik-efendija. On tada izučava tesavvuf, a naročito djela Muhjuddina ibn Arebija, često odlazi do njegovog mezara i nekoliko puta ga viđa u snu. U Damasku se druži sa istaknutim šejhovima toga vremena kao što je šejh Abdulfettah Ukri, pred kojim uči i prima ovlaštenje (inabet) da i sam poučava. Ovaj šejh ga uvodi u nakšibendijski tarikat. Nakon smrti punca 1838. godine Mehmed Refik-efendija se vraća u Istambul gdje se dodatno obrazuje, pri čemu se naročito posvećuje šeri'atskom pravu, hadisu, apologetici i misticizmu. Ubrzo počinje stažirati u Uredu za nadzor vakufa. Godine 1840. dobija službu u Vrhovnom islamskom starješinstvu, u Uredu za fetve. Nakon godinu dana postavljen je na položaj bab-kadije na Ejjubu u Istanbulu, a 1844. godine u Varni. Godinu dana kasnije vraća se u Istanbul u Ured za fetve. Na visoki položaj fetva-emina (šefa Ureda za fetve) postavljen je, po prijedlogu dotadašnjeg fetva-emina Mehmeda Arifa Mešreb-zadea, a uz saglasnost šejhu-l-islama Muhammeda Asim-efendije Mekki-zadea, 1846. godine. Kako je imao tek 37 godina Mehmed Refik-efendija je bio predmetom zavisti među muderrisima i fakihima, a neki su i javno negodovali. Te godine umire šejhu-l-islam Mekki-zade, a na njegov položaj dolazi Arif Hikmet-beg-efendi koji potvrđuje Mehmeda Refik-efendiju na položaju fetva-emina i ukazuje mu svoje povjerenje. Mehmed Refik-efendija je u međuvremenu bio počašćen titulama munle od Izmira 1847., munle od Bosne 1848., munle od Edrene 1849., munle od Mekke i Medine (Haremejn-i muhteremejn) 1850., i Istanbula 1853. godine. Iste godine postaje savjetnik anadolskog i rumelijskog kadi askera uz članstvo u komisiji za izbor šeri'atskih sudija, a od 1855. promoviran je u inspektora carskih vakufa. U tom svojstvu on je lično 8. dž. evvela 1273/4. januara 1857. godine sačinio prijepis (sa  originala) Gazi Husrev-begove vakufname za Kuršumli medresu i o tome, na početku, ostavio bilješku i otisak pečata u kojem se vješto prepliću njegovo i Poslanikovo ime: Ni'mer-Refiq Muhammed – Divan li je drug Muhammed!  

Po drugi put je 1857. godine na položaju fetva-emina, a u ramazanu iste godine dodijeljeno mu je zvanje anadolskog kadi askera. Kada je 1859. godine renovirana Poslanikova džamija u Medini, na prijedlog Mehmeda Refik-efendije, na vrata te časne džamije uklesan je hadis: Jedan namaz u ovoj mojoj džamiji vrijedniji je od hiljadu namaza u drugim džamijama, izuzev časnog hrama Mekke! Taj prijedlog usvojio je i tadašnji sultan Abdulmedžid. I pored toga što je bio na položaju predsjednika Komisije za izbor šeri'atskih sudija, postaje član Komisije za izradu zakona pri ministarstvu pravosuđa. Te godine odlazi u Mekku da obavi hadždžd. Godine 1864. (21. marta) preuzima položaj anadolskog kadi-askera što Fadil-paša Šerifović obilježava tarihom na turskom jeziku. 

I Konačno, u četvrtak 27. rebi'u-l-evvela 1283/9. augusta 1866. godine, naš Mehmed Refik-efendija postaje šejhu-l-islam. To je najviši vjerski položaj u cijelom islamskom svijetu. Fadil-paša ne propušta priliku da ga počasti sa čak tri tariha na turskom jeziku, evo prvog distiha jednog od njih:

Sretno posta šejhu-l-islam u doba Ibn Kemala,

Visoki položaj  opet je starom slavom ukrašen.

Riznica šeri'atskog prava

Refik-efendija je čast prvog alima svijeta obnašao godinu dana, devet mjeseci i devet dana, od 9. augusta 1866. do 30. aprila 1868. godine. Od tada je član Ministarskog vijeća (Meclis-i Mahsus-i Vukela) do smrti.

Nosilac je visokih odlikovanja Muresai Osmani (Kruna Osmanlija) i Medžidi prvog reda. Mehmed Refik-efendija je 1848. godine imenovan sarajevskim munlom (tada je i stekao titulu munla od Bosne), ali je on rijetko dolazio u Sarajevo, pa ga je zastupao Ahmed Ataullah-efendija.  

Poput ostalih alima svoga vremena i Mehmed Refik-efendija je pisao. Iza njega je ostala zbirka fetvi Nuqul al-fatawa al-Faydiyya,  zapravo njegov komentar fetvi Fejzullah-efendije Erzurumija. To je ujedno i izbor iz ranijih zbirki fetvi, uz neke njegove fetve. Djelo čini povelik svezak, a štampano je u Istanbulu 1849. godine. Osnovno djelo je na turskom jeziku, a njegov komentar na arapskom. Obrada i prezentiranje ovoga djela bila bi zahvalna tema nekom našem budućem magistrantu ili doktorantu na FIN-u ili nekoj drugoj visoko-školskoj ustanovi. 

Početkom 1871. godine Refik-efendija obolijeva od tifusa i nakon tridesetak dana umire 20. aprila iste godine, u svojoj palači kod Emir Buharijeve tekije na Fatihu, u 59. godini života. Iako mu je bio iskopan mezar izvan gradskih zidina, u blizini Bahir Mustafa-pašine tekije, kraj mezara njegova prethodnika šejhu-l-islama Mešreb-zade Mehmeda Arif-efendije, po naredbi sultana ukopan je blizu turbeta Mehmeda el-Fatiha u najužem centru Istanbula. Kada su ga spuštali u mezar, Dževdet-paša je rekao: Ovdje sad ukopavamo riznicu šeri'atskog prava! Tarihe smrti spjevali su mu brojni ondašnji pjesnici, ali mu se na nišanu nalazi tarih našeg velikog pjesnika i njegovog prijatelja Fadil-paše Šerifovića. Jedan tarih posvetio mu je i Sami-paša. Oba tariha nalaze se u Kadićevom Zborniku. Jedan tarih se završava ovim kronostihom: Ode Refik-efendija u vječitu tekiju!

Fadil-paša Šerifović se pobrinuo da se iz imetka Refik-efendije, prema njegovoj oporuci, u  rodnoj Rogatici podigne džamija i mekteb. Iz njegove vakufname se vidi da je za izdržavanje džamije uvakufio 250 zlatnih medžidija, da se za njih kupe nekretnine koje će se izdavati pod zakup, a od prihoda da se daju plaće službenicima, za rasvjetu, održavanje objekata i dr. Džamija je bila poznata pod imenom Šejhulislamijja, podignuta 1870. godine na mjestu nekadašnje Derviš-pašine (a ne Džafer-pašine) džamije, poznate i pod imenom Tekijska džamija. Šejhu-l-islamijja je bila lijepa i prostrana bogomolja sa kamenom munarom i osobito vrijednim stropom i mahfilom od rezbarenog drveta. Naročito lijepa bila je rozeta na sredini stropa (sofraluk). Tarih na turskom jeziku od deset stihova, povodom izgradnje džamije, spjevao je vakifov prijatelj i vasi-muhtar Fadil-paša Šerifović, nalazio se na kamenoj ploči iznad ulaza. Porušili su je Srbi, naši vijekovni dušmani, u Drugom svjetskom ratu (i još njih nekoliko), a sve ostale u posljednjem. Umjesto da se ponose što je u malenoj Rogatici rođen najviši duhovni autoritet islamskog svijeta, šejhu-l-islam, da kao oči u glavi čuvaju njegovu džamiju i rodnu kuću, da se time hvale i ponose, da mame turiste sa svih strana svijeta da je posjete, da od toga zarađuju i izdržavaju se, oni je ruše, do temelja! Mržnjom otrovani, zaluđeni, raspamećeni i zaslijepljeni! Time nisu naškodili njemu nego sebi samima. On, za sva vremena, ostaje jedan od najvećih autoriteta islamskog svijeta! 

Rahmet mu plemenitoj duši!

Izvori i literatura: HAS, T-30, Saraj kadileri II, zadnja str.: GHB, V-258 (757); Kadić, Zbornik, XXV, str. 415, XXVI, str. 81, 147, 164-165; Spomenica Gazi Husrev-begove četiristogodišnjice, Sarajevo, 1932., str. 80, 150, 193, 204; Mehmed Handžić, Književni rad bosansko-hercegovačkih muslimana, Sarajevo, 1933., str. 18-19; Dr. Hazim Šabanović, Književnost muslimana BiH na orijentalnim jezicima, Sarajevo, 1973., str. 582-583; Mehmed Mujezinović, Islamska epigrafika Bosne i Hercegovine II, Sarajevo, 1977., str. 93-94; Kasim Dobrača, „Mehmed Refik-efendija Hadžiabdić - šejul-islam“, Anali GHB, knj. V-VI/1978., str. 99-115; Fadil-paša Šerifović, Divan (preveo i priredio dr. Fehim Nametak), Sarajevo, 1981., str. 160, 176; Muvekkit, Povijest Bosne 2, str. 1123-1124; Talip Mert, „Šejhul-islam iz Bosne: Mehmed Refik-efendija“, Mjesto i uloga derviških redova u Bosni i Heercegovini, Sarajevo, 2011., str. 409-413; Mehmedović, Leksikon bošnjačke uleme, str. 192-193. 

Autor: Ahmed Mehmedović

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi