Zdravlje kao blagodat

Dva su izraza na arapskome jeziku koja se koriste za zdravlje: es-sihha i el-'āfije. Interesantno je da se ni jedan od ova dva izraza eksplicitno ne spominju u tekstu Kurʼana. Kažemo eksplicitno zato što se oni implicitno podrazumijevaju u onim kurʼanskim ajetima koji govore o Božijim blagodatima. Arapska riječ za blagodat je niʻme, kao i riječ: naʻmā’; riječ naʻmā’označava blagostanje, raskoš. U bosanskom jeziku arapska riječ niʻme udomaćila se kao nimet (pl. nimeti; izgovara se sa dugim ī na prvom slogu). U Kur’anu se suglasnički korijen n-‘-m, odakle je derivirana imenice niʻme, pojavljuje stotinu četrdeset četiri puta u svojim različitim glagolskim i imeničkim varijacijama. Sama riječ niʻme spominje na trideset četiri mjesta u Kur’anu (više v.: ʻAbdu l-Baki, el-Mu'džemu l-mufahres li elfazi l-Kur’ani l-kerim, 801-802; Abdul Mannân Omar, Dictionary of The Holy Qur’an, 570). Prema komentatorima Kur’ana, ova riječ ima deset kontekstualnih značenja u kur’anskome tekstu (v. Ebu Abdullah ed-Damegani, Islahu l-wudžūh, 2/253-255; Ibnu l-Dževzi, Nuzhetu l-e‘ajun, 289-90). Iz ovog širokog semantičkog polja uočavamo opseg blagodati: od fizičkih do duhovnih ili, drugim riječima, od ovosvjetskih do onosvjetskih. Na primjer, blagodat je udoban život, blagodat je sloboda, blagodat je vjera, blagodat je zdravlje

Indirektni spomeni zdravlja u Kur'anu

Drugi indirektni spomen zdravlja u Kurʼanu uočavao u onim ajetima koji govore o: 

a) čovjeku i očuvanju njegova zdravlja, npr. u: I pitaju te o mjesečnom pranju. Reci: "To je neprijatnost’’, pa se odvojite od žena za vrijeme mjesečnog pranja, i ne prilazite im dok se ne očiste. A kada se očiste, onda im prilazite onako kako vam je naredio Allah. Zaista Allah voli one koji se kaju i voli one koji se čiste (el-Bakare, 222); I haljine svoje očisti! / I kumira se kloni! (el-Muddessir, 4-5); O, sinovi Ademovi, nagizdajte se pri svakome namazu, i jedite i pijte, samo ne pretjerujte! Zaista On ne voli one koji pretjeruju! (el-E'arāf, 31);

b) o štetnim jelima za ljudsko zdravlje, npr.: On vam jedino zabranjuje: strv, krv, svinjsko meso i ono što je zaklano u nečije drugo, a ne u Allahovo ime. A onome koji bude primoran, bez svoje želje i pohlepe, nije mu grijeh. Zaista Allah prašta i samilostan je (el-Bakare, 173); Pitaju te o vinu i kocki. Reci: "U njima je veliki grijeh, a i korist ljudima, a njihov grijeh je veći od koristi njihove" (el-Bakare 219) i 

c) o korisnim jelima za ljudsko zdravlje, npr.: Na Zemlji ima predjela koji jedni s drugima graniče i bašča od grožđa, i njiva, i palmi samo s jednim izdankom i sa više izdanaka; iako upijaju jednu te istu vodu, plod nekih činimo ukusnijim od drugih. Zaista u tome ima znakova ljudima koji razumiju (er-Ra'd, 4).

Nevidljivo bogatstvo

Zdravlje je nešto najdragocjenije što nam je darovano poslije vjerovanja, jer bez zdravlja nije moguće u potpunosti biti pokoran Svevišnjem Bogu i činiti dobra djela. I otuda je nužno da u stanju zdravlja činimo što više dobročinstvenih djela. Prenosi se da je Davud, alejhisselam, izrekao sljedeće mudre kaže: ''Zdravlje je skriveno kraljevstvo''; ''Zdravlje je kruna na glavama zdravih čiju vrijednost znaju cijeniti samo bolesni'' i ''Zdravlje je nevidljivo bogatstvo'' (Dželaluddin es-Sujuti, Vjerovjesnikova medicina, Sarajevo, 2013, 22).

Najveće dobro

Muhammed, alejhisselam, u više svojih hadisa istakao je veliku važnost zdravlja podstičući svoje sljedbenike na traženje blagodati zdravlja od Svevišnjega Boga. Na primjer, rekao je: ''Tražite od Allaha oprost, zdravlje i zaštitu od nedaća, jer nikome, nakon uvjerenja, neće biti dato veće dobro od zdravlja i zaštite od nedaća'' (Tirmizijin Džami’-sunen, hadis br. 3808, 7/203). Amidža Muhammeda, alejhisselam, Abbas b. Abdulmuttalib, jednom prilikom ga je zamolio da ga poduči šta da traži od Svevišnjega Boga. Poslanik mu je odgovorio: ''Traži od Allaha zdravlje i zaštitu od nevolja'' (Tirmizijin Džami’-sunen, hadis br. 3760, 7/164). Također, neki beduin je pitao Muhammeda, a.s.: Allahov Poslaniče, šta da tražim od Allaha nakon namaza? Pa mu je on odgovorio: ''Traži zdravlje'' (Tirmizi i Ahmed).

Autor: Almir Fatić