Ponekad smo u situaciji da radimo određene postupke, a nismo ni svjesni da oni ustvari imaju hadisku podlogu, kao što se ponekad desi da u određenim situacijama ne znamo kako da postupimo, a i to je regulisano šerijatskim propisima. Imajući u vidu da nam je naš Stvoritelj Allah, dž.š., poslao Kur'an kao uputu i Muhammeda, s.a.v.s., kao milost svjetovima, da nam praktično pojasni kako se trebamo ponašati u našem svakodnevnom životu, pokušat ćemo u narednom pisanju ukazati na neke hadise, odnosno na praksu Poslanika, s.a.v.s., koji su inače,  zapostavljeni, zanemareni u našem životu. Nadajući se da time činimo jedno od dobrih dijela, a to je podsjećanje na neke hadise i oživljavanje zapostavljenih sunneta, što je opet u skladu sa hadisom u kojem Enes ibn Malik, r.a., kaže: Allahov Poslanik, s.a.v.s., mi je rekao:  

„O sinko moj, ako budeš u stanju da osvaneš i omrkneš a u tvome srcu ne bude varanja ni prema kome od ljudi, tako postupaj!“ Zatim mi je rekao i ovo: „Sinko moj, to je od mog sunneta (prakse), a ko oživi moj sunnet taj me je zavolio, a ko me zavoli biće sa mnom u Džennetu...“ (Tirmizi i Taberani. Tirmizi je rekao da je hasen garib. U lancu ovog hadisa je jedan prenosilac slab)  

Ima i drugih hadisa koji ojačavaju ovaj prethodni u kojima Poslanik, s.a.v.s., podstiče na oživljavanje, čuvanje i prakticiranje njegovog sunneta. U jednom od njih Poslanik, s.a.v.s., kaže Bilalu ibn El-Harisu, r.a.: „Znaj Bilale, da onaj ko oživi (i aktuelizira) neki od mojih sunneta koji je nakon mene  bio zapostavljen, imat će nagradu poput nagrade svih onih koji budu po tom sunnetu postupali, a njihova nagrada neće nimalo biti umanjena; a ko uvede neku ružnu novotariju sa kojom nije zadovoljan Allah, dž.š., niti Njegov Poslanik, s.a.v.s., biće griješan poput grijeha svakog onoga ko po tome bude postupa, a od njihovog grijeha se neće ništa umanjiti.“ (Tirmizi, hasen) 

U narednim redovima ćemo, ako Bog da, navesti neke primjere zapostavljenih ili pak zaboravljenih sunneta, od onoga što je lijepo i poželjno (mustehab) raditi i prakticirati, u nadi da ćemo time steći Allahovo, dž.š., zadovoljstvo i Njegovom milošću ući u Džennet. 

ADABI KOD PUTOVANJA 

Dva rekata prije polaska i nakon povratka kući sa puta

Lijepo je da onaj ko želi krenuti na put prije polaska klanja dva rekata, što potvrđuje hadis u kojem Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Klanjaj dva rekata prije nego što izađeš iz svoje kuće, to će te zaštititi od svakog zla pri odlasku, a kada se vratiš kući također klanjaj dva rekata, to će te zaštititi od svakog zla pri dolasku.“ (Bezzar, hadis je sahih) 

U jednom drugom hadisu Poslanik, s.a.v.s., također, podstiče na klanjanje ova dva rekata. Mut'im ibn Mikdad kaže da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Kada čovjek krene na put ne može svojoj porodici ostaviti ništa vrijednije od dva rekata koja će klanjati među njima.“ (Ibn Ebi Šejbe, daif) 

Ovaj sunnet su primjenjivali ashabi kao i generacija poslije njih, tabi'ini. Prenosi se da je Abdullah ibn Omer, r.a., kada bi htio krenuti na put, ušao u džamiju i klanjao.“ (Ibn Ebi Šejbe, sahih)

Također se prenosi da je tabi'in Haris ibn Ebi Rebiate klanjao nafilu dva rekata u sobi, u prijepodnevnom vremenu, kada bi htio otići do Badžumejra'a (mjesto u Iraku u blizini Tekrita). S njim bi klanjala nekolicina ljudi među kojima je bio i Esved ibn Jezid (tabi'in iz Kufe).“  (Ibn Ebi Šejbe, sahih)

Učenjaci svih mezheba smatraju da je ovaj namaz mustehab klanjati što je i spomenuto u njihovim knjigama. Ako bi se desilo da se treba klanjati farz-namaz, ili neka nafila, poput tehijjetu-l-mesdžida i slično, onda bi taj namaz zamijenio ova dva rekata koja je lijepo klanjati, pri polasku na put i prilikom povratka. Pojedini učenjaci su to posebno naglasili prilikom kretanja na hadž. 

Praktično je da se čak uz spomenuti nijet ova dva rekata zanijete i kao istihare-namaz za hajr tog putovanja. Također, kada se vjernik hajirli vrati s puta, onda je najljepše ono čime će se svom Stvoritelju zahvaliti jeste namaz, ili u džamiji ili u svojoj kući. 

Klanjanje dva rekata ove nafile-namaza, nakon povratka s puta potvrđuje i Poslanikova, s.a.v.s., praksa. K'ab ibn Malik, r.a., kaže: „Kada bi se Poslanik, s.a.v.s., vratio s puta u prijepodnevnom vremenu, ušao bi u džamiju i klanjao dva rekata, prije nego što bi sjeo.“ (Buhari)  

Imam Nevevi u komentaru Muslimovog Sahiha kaže da je mustehab/poželjno, onome ko se vrati s puta da klanja dva rekata u džamiji, čim stigne. Zatim je spomenuo prethodni hadis K'aba ibn Malika, r.a.

U komentaru Sunena Ebu Davuda, koji također bilježi ovaj hadis, stoji  da je musafiru, kada se vrati s puta, sunnet da prvo svrati u džamiju i da klanja dva rekata nafile. Naravno da se ova nafila može klanjati i u svojoj kući. 

Način klanjanja ova dva rekata nafila namaza je uobičajeni poput ostalih nafila, ili poput sabahskog sunneta, da se na oba rekata uči Fatiha i po jedna sura. 

 

Autor: Fuad Sedić