Vrste dobrovoljnog posta
Pored obaveznog posta mjeseca ramazana o kojem je bilo riječi, preporučeno je postiti određene dane u godini, za koje je predviđena posebna nagrada.
POST PONEDJELJKOM I ČETVRTKOM
Jednom prilikom je Allahov Poslanik, s.a.v.s., upitan o postu ponedjeljkom, pa je rekao:
«To je dan u kojem sam rođen, i to je dan kada mi je počela objava Kur’ana.» (Muslim)
Usama, r.a., je jednom prilikom upitao Allahovog Poslanika, s.a.v.s.,: «Poslaniče, ti ponekad postiš (dobrovoljni post) i kao da nikad ne mrsiš, a ponekad mrsiš kao da nikad ne postiš, osim dva dana koja kada god naiđu ti ih uvijek postiš? -Koja su to dva dana - priupita Poslanik, s.a.v.s. -Ponedjeljak i četvrtak- reče Usama, r.a. Poslanik, s.a.v.s., tada reče: -To su dva dana u kojima se djela izlažu Gospodaru svjetova, pa želim da se moja djela izlažu, a ja postim.» (Ahmed)
Također je Allahov Poslanik, s.a.v.s., ukazao na važnost postenja ova dva dana u ovom hadisu:
«Zaista, Allah, dž.š., ponedjeljkom i četvrtkom oprašta svakom muslimanu osim dvojici koja su zavađena (ne govore), sve dok se ne pomire. (Ibn Madždže)
POST NA DAN AREFATA
Na vrijednost posta Dana Arefata ukazuju mnogi hadisi. Inače, Dan Arefata je deveti dan mjeseca zu-l-hidžeta, tj. dan prije Kurban bajrama.
Jednom prilikom ja Allahov Poslanik, s.a.v.s., upitan o postu na dan Arefata, pa je rekao:
«Nadam se da će Allah, zbog posta na Dan Arefata, oprostiti (male) grijehe počinjene u prethodnoj i u narednoj godini.» (Muslim)
Ako bi neko upitao, kako da se opraštaju grijesi u godini koja još nije ni nastupila, odgovor bi glasio: To znači da će ga Allah sačuvati od grijeha u narednoj godini, ili da će mu Allah dati veliku nagradu i da će mu podariti od Svoga rahmeta onoliko koliko je dovoljno da mu se pobrišu mali grijesi koje bi eventualno počinio u narednoj godini. (Tuhfetu-l-Ahvezi 3/453)
Grijesi koji će biti oprošteni su mali grijesi, i to je stav ehli-s-sunneta i džema'ata, a što se tiče velikih grijeha njih ne može pobrisati ništa osim tevbe-iskrenog pokajanja, ili da ih Allah, dž.š., iz Svoje obilne milosti oprosti čovjeku.
Ima i drugih hadisa koji podstiču na postenje tog dana, kao što su:
Sehl ibn Sead, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
«Ko bude postio na Dan Arefata biće mu oprošteni grijesi dvije uzastopne godine.» (Ebu Je'ala, sahih)
Jednom prilikom je neki čovjek upitao Abdullaha ibn Omera o postenju Dana Arefata, pa mu on reče: “U vrijeme Poslanika smo post toga dana poredili sa postenjem dvije godine.” (Taberani)
Treba napomenuti da je post na Dan Arefata predviđen za one koji nisu na hadždžu, a za one koji su na hadždžu, odnosno na Arefatu, mustehab-poželjno je da ne poste, kako bi se što više mogli posvetiti zikru i ibadetu.
Dokaz za to im je hadis koji prenosi Ebu Hurejre, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., zabranio postiti na Dan Arefata onima koji su na Arefatu. (Ebu Davud, Nesai, Ibn Huzejme i Hakim)
Ata’ kaže: Ko ne bude postio na Dan Arefata, s ciljem da se što više posveti zikru, imaće nagradu kao i onaj što je postio.
POST DANA AŠURE
Jevmu Ašura je deseti (10.) dan mjeseca muharrema, prvog mjeseca u hidžretskoj godini.
Ebu Katade r.a. prenosi da je Allahov Poslanik s.a.v.s. upitan o postu Dana Ašure (desetog dana mjeseca muharrema), pa je rekao: “Postenje Dana Ašure čisti (male) grijehe počinjene u prošloj godini.” (Muslim)
Neki čovjek je pitao Poslanika s.a.v.s.:
Koji mjesec mi preporučuješ da postim poslije ramazana?
Poslanik mu odgovori: Ako hoćeš da postiš poslije ramazana, posti mjesec muharrem; jer zaista je to mjesec u kojem se Allah dž.š. smilovao jednom narodu (Musaov a.s. narod, kada ih je Allah dž.š. spasio od Faraona potopivši ga) i u njemu će se smilovati i drugim narodima.” (Ahmed)
Ibn Abbas, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.v.s., kada je došao u Medinu zatekao židove da poste Dan Ašure, pa ih je upitao: Kakav je ovo dan što ga vi postite? Oni odgovoriše: Ovo je veličanstven dan, u kojem je Allah, dž.š., spasio Musa’a a.s. i njegov narod, a potopio je faraona i njegov narod, pa ga je Musa postio iz zahvalnosti Allahu, dž.š., te ga i mi postimo. Muhammed s.a.v.s. na to reče: Mi smo priječi Musa’u od vas, pa je Muhammed s.a.v.s. postio taj dan i naredio da se posti. (Muslim)
Ibn Abbas, r.a., kaže: Kada je Poslanik s.a.v.s. postio Dan Ašure i naredio da se posti, ashabi su mu rekli: Poslaniče, to je dan koji slave i veličaju židovi i kršćani? Poslanik na to reče: Ako doživim slijedeću godinu postiću -ako Bog da- i deveti dan (mjeseca muharrema). Ibn Abbas kaže: Nije nastupila naredna godina, a Poslanik s.a.v.s. je već bio preselio na Ahiret. (Muslim)
Ibn Hadžer kaže: Postenje Dana Ašure može biti na tri načina i stepena: da se posti samo deseti (10.) dan mjeseca muharrema, bolje od toga je da se posti deveti i deseti (9. i 10.) dan, i treće je da se posti deveti, deseti i jedanaesti (9, 10. i 11.) dan mjeseca muharrema. (Fethu-l-Bari 4/246)
Autor: Fuad Sedić