Uzvišeni Allah dž.š. u ovim ajetima govori o prvih deset dana mjeseca zul-hidžeta. To je jedan od svetih mjeseci “Ešhurul-Hurum”, mjeseci za koje u Kur’anu stoji:“U njima ne griješite!”(Tewbe, 36.) tj. grijeh učinjen u svetim mjesecima ima svoju posebnu težinu i drugačije će se tretirati na Sudnjem danu u odnosu na grijeh učinjen u nekom drugom mjesecu. Isto je i sa dobrim djelima. U Svetim mjesecima se obavlja peta islamska dužnost - hadž. To je obaveza za svakog punoljetnog, pametnog muslimana i muslimanku koji su u mogućnosti da odu na hadž. Oni koji obavljaju hadž u svetim mjesecima imaju ogromnu nagradu za to. Međutim, i oni koji ostaju kod kuće imaju priliku da u ovim blagosovljenim danima učine neizmjerne sevabe. Naime, prvih deset dana  mjeseca zul-hidžeta su najbolji od svih dana u godini. Ističući njihovu vrijednost Allah dž.š. u Kur’anu  kaže: “Tako mi zore, i deset noći, i parnog i neparnog, i noći kada nestaje, zar to pametnom zakletva nije?” (El-Fedžr, 1-5.). Ibn Kesir tumačeći ove ajete kaže: “ Fedžr je jutro. U ovom ajetu se govori o jutru prvog dana Kurban-bajrama, tj. sabah-namazu. Deset noći su prvih deset dana i noći  mjeseca zul-hidžeta. Ibn Abbas r.a. prenosi da je Vjerovjesnik a.s. rekao: Nema dana u kojima je učinjeno dobro djelo Allahu draže od onih u zul-hidžetu, tj. u prvih deseta dana zul-hidžeta”. Ashabi upitaše: “Zar i od borbe na Allahovom putu?” Muhammed a.s. reče: “I od borbe na Allahovom putu, osim čovjeka koji izađe da se bori zalažući svoj život i svoj imetak, pa žrtvuje i jedno i drugo.” (El-Buhari). I parnog i neparnog, tj. dan Arefata, koji je neparan 9. zul-hidžeta, i prvi dan Kurban-bajrama, koji je 10. zul-hidžeta.”   Razumljiva je dakle, vrijednost prvih deset dana mjeseca zul-hidžeta.  

IBADET PRVIH DESET DANA ZUL-HIDŽETA

Ovih deset dana trebalo bi provesti u pojačanom ibadetu kako bi se na najbolji način iskoristila njihova posebnost. U hadisu koji bilježi Taberani navodi se da je Vjerovjesnik a.s. rekao: “Nema vrijednijih dana kod Allaha dž.š. , niti je u nekim drugim danima Allahu dž.š.  draže činjenje dobrih djela kao u prvih deset dana zul-hidžeta. Zbog toga u tim danima često izgovarajte: subhanallah, elhamdulillah, la ilahe illallah i Allahu ekber.” Dakle, potrebno je što više Allaha dž.š. spominjati u ovim danima. Uz spominjanje Allaha lijepo je postiti prvih devet dana zul-hidžeta, a noći provoditi u dobrovoljnom namazu. Muhammed a.s. kaže: “Nema dana u kojima je Allahu draže da Mu se ibadet čini, kao što su deset dana zul-hidžeta. Dobrovoljni post u svakom od njih je ravan dobrovoljnom postu jedne godine, a dobrovoljni namaz u svakoj njegovoj noći je ravan dobrovoljnom namazu u noći Lejletul.Kadr.” (Tirmizija)  Posebno je vrijedno postiti deveti dan zul-hidžeta, dan Arefata. Muhammed a.s. kaže: “Post na dan Arefata briše grijehe iz godine koja je prošla i godine koja dolazi." (Muslim)  Ovo se odnosi na one koji taj dan ne borave na Arefatu. Nije dozvoljeno hadžijama koji su devetog zul-hidžeta na Arefatu da poste taj dan. Oni imaju drugu vrstu ibadeta, dovu.

U nekim mezhebima se u prvih deset dana zul-hidžeta primjenjuje  jedan propis za koji se kod nas vrlo malo zna i koji se rijetko primjenjuje. Naime, Muhammed a.s. a.s. kaže: “Kada se pojavi mlađak zul-hidžeta nije dozvoljeno onome ko namjerava zaklati kurban, da skraćuje svoju kosu, bradu, niti da sječe nokte, sve dok ne zakolje kurban.” (Muslim)  Na osnovu ovog hadisa vidljivo je da bi onaj ko želi da zakolje kurban trebao prije nego što nastane zul-hidže da se ošiša, ako se želi šišati za bajram, skrati bradu i odreže nokte, a zatim da to ne čini dok ne zakolje kurban. 

Autor: Duranović Elvir