Vjerovanje u proživljenje nakon smrti
Od sastavnih dijelova imana (šuabul-iman) je vjerovanje u proživljenje nakon smrti.
Allah, dž.š. je u stanju da proživi sva stvorenja poslije njihova nestanka, jer njihovo ponovno oživljevanje nije teže od njihova stvaranja, kome nije prethodio nikakva primjer. Allah, dž.š. kaže: «Stvoriti sve vas i sve vas oživjeti isto je kao i stvoriti i oživjeti jednoga čovjeka; Allah, zaista, sve čuje i sve vidi.» (Lukman, 28)
Vjerovanje u proživljenje je ustvari vjerovanje da će Allah, dž.š. povratiti život u ljudska tijela koja su postala prašina. Takođe će Allah, dž.š. sakupiti i sastaviti od ljudskih tijela sve ono što se utopilo, izgorjelo ili što su divlje životinje rastrgale; sve to će biti vraćeno u svoje prvobitno stanje. Svi će oživjeti i ustati sa Allahovim određenjem. Oživljeni će biti i mladi i stari, pa čak i djeca koja su pobačena, ako je duša već u njih bila udahnuta. (Šuabul-iman 1/239)
Na istinitost i neminovnost ovog događaja ukazuju mnogi kur'anski ajeti i hadisi Allahovog Poslanika, s.a.v.s.
Allah, dž.š. u Kur'anu kaže:
«Nevjernici tvrde da neće biti oživljeni. Reci: «Hoćete, Gospodara mi moga, sigurno ćete biti oživljeni, pa o onome što ste radili, doista, biti obaviješteni!» - a to je Allahu lahko.» (sura Tegabun, 7)
Oni koji poriču proživljenje, u laž ugone sve poslanike za čiju iskrenost, u svemu što su kazali, postoje nepobitni racionalni i osjetilni dokazi. Zato smatranje lažnim bilo koje vijesti koju su oni donijeli, znači bukvalno zapostavljanje razuma koji je donio zaključak o njihovoj iskrenosti i natjerivanje u laž samog razuma, što je svakako tvrdoglavost koja nema nikakvo značenje. (Muhammed Neim Jasin, Iman, str. 90)
Oživljavanje ljudi, relativno malih stvorenja, u usporedbi sa stvaranjem ogromnih nebesa i Zemlje, ukazuje na moć Stvoritelja, što se vidi i iz dva naredna ajeta:
«Zar Onaj koji je stvorio nebesa i Zemlju nije kadar da stvori njima slične? Jeste, On sve stvara i On je Sveznajući.» (Jasin, 81)
«Zar ne znaju da je Allah – koji je nebesa i Zemlju stvorio i koji nije, stvarajući ih, iznemogao – kadar da oživi mrtve? Jeste, On sve može.» (El-Ahkaf, 33)
«Kako čovjek ne vidi da ga Mi od kapi sjemena stvaramo, i opet je otvoreni protivnik, i Nama navodi primjer, a zaboravlja kako je stvoren, i govori: «Ko će oživjeti kosti, kad budu trule?» Reci: «Oživjeće ih Onaj koji ih je prvi put stvorio; On dobro zna sve što je stvorio.» (Jasin, 77-79)
Takođe nas Allah, dž.š. podsjeća na stvaranje živog od mrtvog, prilikom stvaranja čovjeka, pa kaže: «Kako možete da ne vjerujete u Allaha, vi koji ste bili ništa, pa vam je On život dao.» (El-Bekare, 28)
Allah, dž.š. je u stanju da iz suhe košpice i zrna dadne da proklije i nikne biljka, koja daje plodove. Na to nas podsjeća slijedeći ajet:
«Allah čini da zrnje i košpice proklijaju. On, iz neživa izvodi živo, iz živa neživo, - to vam je, eto, Allah, pa kuda se onda odmećete.» (El-En'am, 95)
«Postoji samo život naš zemaljski, živimo i umiremo, jedino nas vrijeme uništi» - govore oni. A oni o tome baš ništa ne znaju, oni samo nagađaju. A kad im se Naši ajeti jasni kazuju, samo se ovim riječima izgovaraju: «Pretke naše u život povratite, ako je istina to što govorite.» Reci: «Allah vam daje život, zatim će učiniti da poumirete, a poslije će vas na Sudnjem danu sabrati, u to nema nikakve sumnje, ali većina ljudi ne zna.» (sura El-Džasije, 24-26)
«Određeni čas je zaista na pomolu, u njeg nema sumnje i Allah će zasigurno proživjeti one iz kabura.» (El-Hadž, 7)
«I kunem se Kijametskim danom i dušom što sebe kori. Zar čovjek misli da Mi nećemo sakupiti njegove kosti? Svakako! Mi smo kadri i linije na vršcima njegovih prstiju uspostaviti!» (El-Kijame, 1-4)
«Oni se zaklinju Allahom najtežom zakletvom: -Allah neće oživjeti onoga koji umre! Hoće zasigurno! To je Njegovo obećanje koje će se doista ispuniti, samo što većina ljudi ne zna. Da bi im objasnio ono oko čega su se razilazili i da bi kafiri saznali da su bili lašci. Naše je samo da, onome što želimo da bude, kažemo: «Budi!» i ono bude.» (En-Nahl, 38-40)
Od hadisa koji govore o ovoj temi, je hadis koji prenosi Ebu Hurejre, r.a. da je Allahov Poslanik, s.a.v.s. rekao: «Iman je da vjeruješ u Allaha, dž.š., Njegove meleke, Njegov Knjigu, da vjeruješ u susret sa Njim, da vjeruješ u Njegove poslanike, da vjeruješ u proživljenje poslije smrti i da vjeruješ u Allahovo, dž.š. određenje.» (Muslim)
Desiće se dva puhanja u sur (rog); prvim će se najaviti umiranje svega živog na nebesima i na Zemlji. Allah, dž.š. kaže: «I u rog će se puhnuti i umrijeće oni na nebesima i oni na Zemlji...» (Zumer, 68)
Život koji će ljudi provesti u kaburu, nakon njihove smrti pa sve do proživljenja, zove se berzeh / zagrobni život. Tada će ljudi, zavisno od njihovih djela, biti ili u blagodatima, ili će biti izloženi kaburskoj patnji.
Allah, dž.š. kaže: «...Ma kakvi! To je riječ koju će on uzalud izgovarati, iza njih će pregrada (berzeh), biti sve do dana kad će biti proživljeni.» (sura Mu'minun, 100)
Proživljenje poslije smrti će se desiti nakon drugog puhanja u rog (sur) o kojem Allah, dž.š. kaže: «...poslije će se u rog po drugi put puhnuti i oni će odjednom ustati i čekati.» (Zumer, 68)
Muhammed, s.a.v.s. će biti prvi proživljen i to je jedna od njegovih, s.a.v.s. specifičnosti i odlika. Allahov Poslanik, s.a.v.s. u hadisu kaže: «Svi ljudi će pomrijeti toga dana, a ja će biti prvi koji će ustati, Musa, a.s. će tada već stajati pod Aršom. Ne znam da li je uopće umro sa ostalima.» (Buharija)
Život poslije smrti je, u stvari, pravi život. Onaj ko je pogođen kratkovidnošću, ne vidi ga, a onaj ko je iskušan slaboumnošću, ne vjeruje u njega. Onaj, pak, ko posjeduje vid kojim zapaža i razum kojim dokučuje, vidi da je čovječiji život podijeljen u etape. Tako je jednog dana, savijen oko samog sebe, skupčan u stomaku majke, živio u njenoj utrobi, Da je tada bio u stanju razmišljati, mislio bi da je to jedini život, pa bi ga se čvrsto držao, ne napuštajući ga, osim prisilom. A da je bio u stanju govoriti, smatrao bi taj izlazak smrću i pokopavanjem u dubine, iako je on, ustvari, rođenje i prelazak u prostraniji svijet, svijet berzeha – zagrobnog života koji je između ovog prolaznog, materijalnog dunjaluka i vječnog budućeg života. (Ali Tantavi, Opći prikaz vjere Islama, str 101)
Autor: Fuad Sedić