Vjera je savjetovanje
Iz Pejgamberove, s.a.v.s., riznice
Hvala Allahu, dž.š., na blagodatima naše vjere i neka je salavat i selam na pejgambera Muhammeda, s.a.v.s., našeg najboljeg uzora u svim životnim situacijama kroz koje prolazimo.
عن تَميمِ الدَّاريِّ رَضِي اللهُ عَنْهُ أنَّ النَّبيَّ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - قالَ: الدِّينُ النَّصِيحَةُ، الدِّينُ النَّصِيحَةُ، الدِّينُ النَّصِيحَةُ. قَالُوا: لِمَنْ يا رسول الله؟ قالَ: للهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ. (رواه مسلم (55) و النسائي (4197) و أبو داود (4944) و أحمد (4/102)
Temim ed-Dari, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Vjera je savjetovanje, vjera je savjetovanje, vjera je savjetovanje. Ashabi upitaše: -Zbog koga i kome, Allahov Poslaniče? On reče: -Zbog Allaha, Njegove Knjige, Njegovog Poslanika, muslimanskim predvodnicima i običnim ljudima.“ (Muslim, Nesai, Ebu Davud i Ahmed)
U ovom hadisuالدِّينُ النَّصِيحَةُ / "Vjera je savjet“ došla je do izražaja Poslanikova, s.a.v.s., rječitost, tj. da sa malo riječi iskaže veliko značenje, poput hadisa: الْحَجُّ عَرَفَةٌ/„Hadž je Arefat.“ (Tirmizi, Nesai, Ebu Davud i Ibn Madže). Ovo je vrlo važan i sadržajan hadis. Neki ljudi ga smatraju četvrtinom vjere. Muhammed ibn Eslem je rekao: „Ovaj hadis je jedna četvrtina vjere.“
Ovim hadisom Poslanik, s.a.v.s., podučava svoje sljedbenike da je sva vjera, njena vanjština i njena srž sadržana u savjetovanju. Ovaj hadis nas podsjeća da je savjetovanje, ustvari, izvršavanje obaveza prema drugima. U prve tri tačke, koje su u hadisu spomenute, korist od ovog savjetovanja se vraća onome koji savjetuje, a u preostale dvije spomenute stavke korist od savjetovanja ima i onaj koji savjetuje, a i onaj kojem se savjet upućuje.
Primjenom ovog hadisa izvršavamo svoje obaveze prema:
- Uzvišenom Allahu, savjetujući radi Allaha i u Njegovo ime, čvrsto i ispravno vjerujući samo u Njega;
- Njegovoj Knjizi/Kur'anu, savjetujući u skladu sa kur'anskim preporukuma, te učenjem Kur'ana i razmišljanjem o njegovim značenjima, zatim podučavanjem drugih tome i iskrenim trudom u primjeni kur'anskih načela života;
- Njegovom Poslaniku, s.a.v.s., što podrazumijeva iskreno vjerovanje u njegovo poslanstvo i ljubav prema njemu, davanje prednosti njemu u odnosu na nas, naš imetak i našu djecu;
- muslimanskim predvodnicima, pretpostavljenima, poštujući i uvažavajući ih, te da im budemo pokorni i poslušni i da ostale ljude upućujemo na to. Tu svakako spada i to da ih na lijep način savjetujemo i upućujemo na ono od čega će koristi imati i oni, a i ostali ljudi;
- ostalim ljudima, što podrazumijeva da ih savjetujemo, radeći to iskreno i na najljepši mogući način.
U drugom hadisu Pejgamber, s.a.v.s., nabrajajući obaveze muslimana prema muslimanu, kaže: "...kada od tebe zatraži savjet, ti ga (iskreno) posavjetuj," svakako želeći mu pri tome isto što želiš i sebi.
Vrlo često smo svjedoci da ljudi ne prihvataju poziv primjeni vjerskih propisa, iz razloga što se tim ljudima nije pristupilo na ispravan i adekvatan način. Često zaboravimo kur'ansko pravilo u kojem Allah, dž.š., kaže: Ud'u ila sebili rabbike bi-l-hikmeti ve-l-mev'zati-l-haseneh/Na Put Svoga Gospodara pozivaj mudro i lijepim savjetom (sura En-Nahl, 125)
Kur'an nas podsjeća da je savjetovanje, između ostalog, bila zadaća i metoda svih ranijih poslanika. Nuh, a.s., se obraća svom narodu i objašnjava im ciljeve svoga poziva, pa kaže: „...i savjete vam nudim.“ Hud, a.s., kaže: "...i ja sam vam iskren savjetnik." Kada je Salihov, a.s., narod, zadesila kazna (strašni potres) on im kaže: „...ja sam vas savjetovao, ali vi ne volite one koji vas savjetuju!“ (sura El-E'araf, 62, 68 i 79)
To uputstvo Allah, dž.š., daje i Musa'u i njegovom bratu Harunu, a.s., kada ih je poslao faraonu, pa im Allah, dž.š., kaže: "Idite faraonu, on se, doista, osilio, pa mu blagim riječima govorite, ne bi li razmislio ili se pobojao." (sura Ta-ha, 43-44) Kada se faraonu, koji je za sebe između ostalog rekao da je - neuzubillah - bog, obraćalo blagim govorom, kakav onda lijep i prijazan govor zaslužuju naši sagovornici, čiji su grijesi i prijestupi beznačajni u odnosu na faraonove.
Bej'at/obaveznost na savjetovanje
Jedan od Pejgamberovih, s.a.v.s., ashaba se pred njim obavezao da će, između ostalih svojih obaveza, ljude savjetovati:
عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَايَعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى إِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالنُّصْحِ لِكُلِّ مُسْلِمٍ )البخاري(
Džerir ibn Abdullah, r.a., je rekao: „Obavezao sam se Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., da ću (redovno) obavljati namaz, davati zekat i da ću savjetovati svakog muslimana.“ (Buhari).
Onda i nama, muslimanima, imamima, vjeroučiteljima i svima onima koji se na bilo koji način bavimo da'vetom, ne preostaje ništa drugo nego da se obavežemo da ćemo ljude savjetovati na najljepši način, kao i da ćemo biti spremni primiti savjet od drugih kada nam ga upute.
Autor: Fuad Sedić