Vitr-namaz, kada se i koliko rekata klanja
Različite su predaje o tome kada se klanja vitr-namaz, na koji način i koliko rekata. Da li vitr-namaz može imati samo jedan rekat? U narednim redovima ćemo pokušati pojasniti nešto od spomenutog.
Važnost vitr-namaza
O važnosti klanjanja vitr- namaza govori naredni hadis u kojem Poslanik, s.a.v.s., kaže: "O sljedbenici Kur'ana klanjajte vitr-namaz, jer zaista je Allah Jedan (vitr) i voli nepar." (Ebu-Davud a Tirmizi kaže da je sahih)
Od posebnosti i specifičnosti našeg Poslanika, Muhammeda, s.a.v.s., je da su neki propisi njemu bili obavezni/vadžib, dok njegovim sljedbenicima nisu, kao što su mu neke stvari bile dozvoljene a nama nisu. Što se tiče vitr-namaza, to je Poslaniku, s.a.v.s., bio vadžib, na što ukazuje slijedeći hadis:
"Troje je meni propisano, a nije vama: duha-namaz, kurban i vitr-namaz." (Hadis bilježe Hakim i Ahmed od Ibn Abbasa, r.a. Zehebi je rekao: Hakim o ovom hadisu nije ništa rekao, a hadis je garib munker/usamljen negiran. Nasbur-raje' od Zejle'ija, 2/115)
Što se tiče obaveznosti klanjanja vitr-namaza ostalim muslimanima, Ebu Hanife, rahimehullah, smatra da je to vadžib, a dvojica njegovih učenika, kao i ostali učenjaci kažu da je to sunne muekkede/pritvrđeni i najvažniji sunnet.
Ebu-Hanife uzima kao dokaz hadis Poslanika, s.a.v.s., u kojem kaže:
"Zaista vam je Uzvišeni Allah dodao još jedan namaz a to je vitr-namaz, pa ga klanjajte između jacije i pojave zore." (Ebu-Davud, Tirmizi, Ibn-Madže i Hakim) Ovo je naredba a iz naredbe proizilazi vudžub/obaveza. Na osnovu spomenutog onda ne bi bilo dozvoljeno vitr-namaz klanjati sjedeći ili jašući na jahalici bez razloga.
To pojačavaju i drugi hadisi, od kojih su:
Hadis od Ebu Ejjuba, r.a., u kojem se kaže: "Vitr-namaz je hakk (obaveza, pravo, istina) pa ko hoće da ga klanja pet (rekata) neka klanja, a ko hoće da ga klanja tri, neka klanja, a ko hoće da ga klanja jedan rekat, neka klanja!" (Ebu Davud, Nesai i Ibn Madže)
Hadis od Burejde, r.a., u kojem se kaže: "Vitr-namaz je hakk (pravo, istina) pa ko ne bude klanjao vitr-namaz ne pripada nama." (Ahmed)
Izrazita većina učenjaka/džumhur je kao dokaz da je vitr-namaz sunnet uzela mnogo hadisa, od kojih su:
Poslanikov, s.a.v.s., govor beduinu koji ga je pitao o tome šta je Allah, dž.š., propisao kao farz/obavezne namaze? On je rekao: pet dnevnih namaza. Beduin upita: „Imam li još kakvu obavezu?“ Poslanik, s.a.v.s., reče: „Nemaš, osim da klanjaš dobrovoljno.“ (Muttefekun alejhi)
Ubade ibn Samit, r.a., je čovjeku koji je govorio: "Vitr-namaz je vadžib," rekao da ne govori istinu, a zatim je rekao da je čuo Vjerovjesnika, s.a.v.s., da kaže: "Pet namaza vam je Allah propisao u jednom danu i noći." (Ebu Davud i Ahmed)
Alija, r.a., je rekao: "Vitr-namaz nije obavezan kao ostali farz-namazi, nego je to sunnet koji je Vjerovjesnik, s.a.v.s., uspostavio." (Hadis bilježe Ahmed i Tirmizi koji tu predaju smatra hasen/dobrom)
Također, kažu da je vitr-namaz dozvoljeno obaviti na jahalici bez nužnosti, pa je time sličan ostalim sunnetima.
Ibn-Omer, r.a., pripovijeda: "Vjerovjesnik, s.a.v.s., je klanjao vitr-namaz na svojoj jahalici." (Muttefekun alejhi) Imam Zuhajli, rahimehullah, kao i drugi učenjaci smatraju da je ovo mišljenje ispravnije; jer hadisi koje je spomenuo Ebu Hanife, i kada bi bili ispravni, ukazuju na te'kid/pritvrđenost a ne obaveznost.
Vrijeme u kojem poželjno klanjati vitr-namaz
Vrijeme klanjanja vitr-namaza kod većine učenjaka je: nakon jacije-namaza pa do pojave zore.
Ebu-Hanife smatra da je vrijeme vitr-namaza u jacijsko vrijeme, nakon namaza, tako da ga nije dozvoljeno klanjati prije jacije.
Aiša, r.a., je upitana o Poslanikovom, s.a.v.s., vitr-namazu, pa je rekla: "On, s.a.v.s., je nekada klanjao vitr-namaz na početku noći, nekada u sredini noći a nekada na kraju noći, zatim mu je vitr-namaz postao pred kraj života, praktikovao je na kraju noći." (Ebu Davud) Upravo zbog toga po hanefijskom mezhebu poželjno je vitr-namaz klanjati na kraju noći.
Također se prenosi hadis od Ebu-Seida, r.a., da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: "Klanjajte vitr-namaz prije nego osvanete!" (Muslim, Tirmizi, Nesai i Ibn Madže)
Sunnet ga je ostaviti kao poslednji namaz u noći pa makar i spavao prije toga, zbog hadisa u kojem se kaže: "Učinite da vam zadnji namaz noću bude vitr-namaz!" (Buharija i Muslim)
Ko klanja vitr-namaz na početku noći, a zatim klanja nafilu, taj neće ponovo klanjati vitr-namaz po mišljenju većine učenjaka; s obzirom da nemaju dva vitr-namaza u jednoj noći, kako se to naglašava u ovom hadisu: "Nemaju dva vitr-namaza u jednoj noći." (Bilježe ga Ahmed, Ebu-Davud, Tirmizi, Nesai i Ed-Dija' preko Talka ibn Alije, koji je slab prenosilac/daif. Ibn-Hibban smatra ovaj hadis sahihom/pouzdanim)
Učenjaci kažu, ko ima običaj da klanja noćni namaz/tehedždžud odgodit će vitr-namaz dok ne klanja noćni namaz, a ako ne, onda će vitr klanjati nakon jacijskog farza i (sun) sunneta ako nije siguran da će ustati na kraju noći. Ako je siguran da će ustati na kraju noći ostavljanje vitr-namaza za kasnije je bolje. Na to ukazuje ovaj hadis:
"Ko se bude bojao da neće ustati na kraju noći, neka klanja vitr-namaz na početku, a ko žudi da klanja nafilu u zadnjem dijelu noći, neka klanja vitr-namaz na kraju noći, jer je namazu na kraju noći prisustvuju (meleki)." (Muslim)
Koliko rekata i kako se klanja vitr-namaz
Vitr-namaz po našem mezhebu je tri rekata, koja se ne prekidaju sa selamom, nego se selam predaje na kraju, poput akšam-namaza. Dokaz za ovo mišljenje je, da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., klanjao vitr-namaz tri rekata i nije predavao selam osim na kraju njih." (Hadis bilježi Hakim i kaže da je sahih. Nesai ga bilježi sa ovim tekstom: "Vjerovjesnik, s.a.v.s., nije predavao selam nakon dva rekata vitr-namaza." Slično tome se prenosi od Ibn-Mes'uda, i Ibn-Abbasa, r.a. (Nasbur-raje', 2/118)
Drugi učenjaci kažu da je vitr-namaz jedan rekat prije koga se klanjaju dva ili više rekata a između tog dvoga će se predati selam.
Šafije kažu: Najmanje kod vitr-namaza je jedan rekat a najviše jedanaest rekata, a bolje je onome koji klanja više od jednog rekata, da rekate rastavi sa selamom, pa će nanijetiti da klanja dva rekata od vitr-namaza i predati selam, a zatim će nanijetiti jedan rekat od vitr-namaza i predati selam, zbog onoga što je zabilježio Ibn-Hibban:
"Poslanik, s.a.v.s., je rastavljao (pravio prekid) između parnog (broja rekata) i vitra." Ovi učenjaci su kao dokaz uzeli hadis Ibn-Omera i Ibn-Abbasa, r.a.: "Vitr-namaz je jedan rekat na kraju noći." (Muslim)
Od Ibn-Abbasa, r.a., se prenosi: "Poslanik, s.a.v.s., je klanjao vitr-namaz sa jednim rekatom." (Ibn-Hibban)
Vjerovjesnik, s.a.v.s., je rekao: "Noćni namaz je po dva rekata, pa ako se uplašiš nastupanja zore, klanjaj vitr-namaz sa jednim rekatom!" (Muttafekun alejhi) Pojedini učenjaci su također dozvolili da se vitr-namaz klanja samo sa jednim rekatom u slučaju bolesti, umora, putovanja i slično.
Autor: Fuad Sedić