Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda Allahov Poslanik, s.a.v.s., da je rekao: «Kada se zauči ezan za namaz šejtan bježi, ispuštajući vjetar kako ne bi čuo ezan. Kada se ezan završi šejtan se ponovo primakne (kako bi čovjeka odvraćao od namaza). Kada se počne učiti ikamet on ponovo bježi. Nakon proučenog ikameta (i uspostavljenog namaza) šejtan se ponovo vrati i počne čovjeka ometati u namazu, govoreći mu: 'Sjeti se toga, sjeti se toga...', čega se inače ne bi mogao sjetiti van namaza i tada dovede čovjeka u situaciju da ne zna koliko je rekata klanjao.» (Buhari) 

Džabir ibn Abdullah, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Kada muezzin zauči ezan šejtan pobjegne sve do Revhe, koja je na udaljenosti trideset milja od Medine.» (Muslim) 

Jednom prilikom se Bilal (muezzin Allahov Poslanik, s.a.v.s.) požalio Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., rekavši: -Zaista ljudi trguju, prodaju svoju robu, borave u svojim kućama, a mi (muezzini, zbog svojih obaveza) to ne možemo činiti? Allahov Poslanik mu na to reče: «O Bilalu, zar nisi zadovoljan time da će muezini imati najduže vratove na Sudnjem danu.» (Šuabu-l-iman, 3/117) Značenje ovog hadisa Ebu Davud objašnjava ovako: «Ljudi će na Sudnjem danu ožednjeti, pa kada koji čovjek ožedni njegov vrat će se saviti, a muezzini neće biti žedni i njihovi vratovi će ostati uspravljeni.» (Šuabu-l-iman, 3/118)

Abdullah ibn Omer, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Ko bude muezzinio dvanaest godina zaslužiće Džennet i za svaki proučeni ezan će mu se upisati šezdeset sevaba, a za svaki ikamet trideset sevaba.» (Šuabu-l-iman, 3/119)

Ebu Hurejre i Ebu Seid el-Hudri, r.a., kažu da su čuli Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: «Tri vrste ljudi će na Sudnjem danu biti na uzvišenju od crnog miska (mirisa), neće ih ništa zastrašiti niti će biti ispitivani dok se s drugim ljudima bude sviđao račun: čovjek koji bude učio Kur'an i njime bude imam ljudima uz njihovo zadovoljstvo; čovjek koji bude učio ezan pozivajući ljude, želeći time zaslužiti Allahovo zadovoljstvo; i čovjek koji bude iskušan na Ovome svijetu time da bude  nečiji rob, pa ga to stanje ne odvrati od zarađivanja ahiretske nagrade.» (Šuabu-l-iman, 3/120)

 

DOBROVOLJNI NOĆNI NAMAZ

Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda od Allahov Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: «Kada čovjek ustane noću da klanja, pa probudi svoju ženu, te skupa klanjaju dva rekata te noći će biti upisani među one koji mnogo Allaha, dž.š., spominju.» (Šuabu-l-iman, 3/126)

Koliko su ashabi voljeli noćni namaz i nastojali da budu u namazu u momentu kada se dova prima ukazuju slijedeći primjeri: 

Ebu Osman kaže: «Proveo sam kod Ebu Hurejre u gostima sedam dana, pa su on, njegova žena i sluga provodili cijelu noć u namazu, smjenjujući se, svako od njih bi klanjao po jednu trećinu noći.» (Buhari) 

Eslem kaže da bi Omer ibn El-Hattab, r.a., klanjao noću, pa kada bi nastupio zadnji dio noći probudio bi svoju familiju da klanjaju, govoreći im: -Klanjajte, klanjajte! i učio bi ovaj ajet: «Naredi svojoj porodici da klanja namaz...» (Sura Ta-ha, 132) 

Bilal ibn Rebbah, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Klanjajte noćni namaz, jer je to praksa dobrih ljudi prije vas, i to je način približavanja Allahu, čišćenje od grijeha, sprječavanje od griješenja i način udaljavanja bolesti od tijela.» (Hadis je sahih, a zabilježio ga je Hakim) 

Abdullah ibn Amr, r.a., da je pripovijeda Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Zaista u Džennetu imaju sobe čija se unutrašnjost vidi izvana, a vanjština iznutra. Ebu Malik el-Eš'ari upita: -Za koga su te sobe pripremljenje? Poslanik odgovori: -Za onoga koji bude lijepo (pristojno) govorio, gladne hranio i noću klanjao dok drugi ljudi spavaju.» (Mustedrek 1/321) 

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Kada preostane zadnja trećina noći Allah, dž.š., pita: -Ima li neko da traži da od njega otklonim nedaću, pa da to uradim; ima li neko da traži da mu dam rizk (opskrbu) pa da mu to dadnem i ima li neko da nešto moli, pa da mu to uslišam?» (Musned od Tajalisija 2516) 

 

SKRUŠENOST U NAMAZU

Kada vjernik klanja namaz treba nastojati da se što bolje koncentriše i posveti namazu, jer mu od namaza pripada samo ono u čemu je prisutan svojim mislima i srcem. Nepotpuno izvršavanje namaskih ruknova se smatra jednom vrstom krađe, na što ukazuje slijedeći hadis:

Ebu Hurejre, r.a., kaže da je u prisustvu Allahovog Poslanika, s.a.v.s., pomenuta krađa, pa ih on upita: -Koju vrstu krađe smatrate najgorom? Oni odgovoriše: -Da čovjek ukrade od svoga brata. Tada im Poslanik reče: -Najgora krađa je da čovjek krade od svoga namaza. Ashabi upitaše: -A kako neko od nas može krasti od svoga namaza? Poslanik odgovori: -Ako nepotpuno izvršava njegove ruku'e, sedžde i nije u namazu skrušen.» (Šuabu-l-iman, 3/135)

Abdullah ibn Mesud, r.a., pripovijeda da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Ko lijepo klanja dok ga ljudi gledaju, a ružno klanja kada je sam, to je ismijavanje prema njegovom Gospodaru.» (Šuabu-l-iman, 3/136)

Ima mnogo hadisa u kojima Allahov Poslanik, s.a.v.s., podstiče na skrušenost u namazu, upozorava na opasnost okretanja za vrijeme namaza, dizanja glave sa ruku'a ili sedžde prije imama i upozorava da namaz neće biti ispravan dok se ne budu u potpunosti izvršavali njegovi ruknovi.

Ubade ibn Samir, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Kada čovjek lijepo klanja, upotpunjavajući ruku'e i sedžde, namaz mu kaže: 'Allah te sačuvao kao što si ti mene sačuvao, a ako ružno klanja, ne izvršavajući u potpunosti ruku'e i sedžde, onda mu namaz kaže: 'Allah te upropastio kao što si ti mene upropastio.' Zatim mu se taj njegov namaz zgužva, kao što se zgužva stara odjeća i baci mu se u lice.» (Musned od Tajalisija, 585)

Molim Allaha, dž.š., da nam pomogne da izvršavamo sve namaske radnje onako kako su propisane (ta'dili erkan) i da nam primi i u sevab upiše sva naša dobra djela. (amin)  

 

Autor: Fuad Sedić