Teško onome ko ne bude imao nijednu od 4 osobine
Od sastavnih dijelova imana je traženje nauke i ulaganje truda na tom putu.
Koliko se nauka vrednuje u našoj vjeri dovoljno ukazuje činjenica da je prva naredba i prvi ajeti koji su objavljeni, bili ajeti u kojima se naređuje sticanje znanja. Allah, dž.š., je od Kur'ana objavio prvo ove ajete: „Čitaj, u ime Gospodara tvoga koji stvara, stvara čovjeka od ugruška! Čitaj, plemenit je Gospodar tvoj, koji poučava peru, koji čovjeka poučava onome što ne zna.“ (El-Alek, 1-5)
Allahov Poslanik, s.a.v.s., u jednom hadisu upozorava na nestanak znanja, što ukazuje na obaveznost traženja nauke i podsticanja na to. Taj hadis prenosi Abdullah ibn Omer, r.a., u kojem stoji da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Allah, dž.š., neće dići znanje uzimajući ga iz ljudskih grudi, nego će ga uzeti usmrćujući učene ljude, pa kada ne ostane ni jedan učenjak, ljudi će za svoje predvodnike uzeti neznalice (džahile), koji će biti pitani i davaće fetve (odgovore) bez znanja, padajući tako u zabludu i odvodeći druge u zabludu.“ (Muttefekun alejhi)
Hilal ibn Habbab –rahimehullah- kaže: Pitao sam Seida ibn Džubejra: -Kakav je znak da su ljudi upropašteni? On mi odgovori: -Kada nestane njihovih učenjaka. (Šuabul-iman 2/253)
Enes, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Traženje nauke je obaveza svakog muslimana. Zaista Allah, dž.š., voli da se pomogne onome ko je u teškoj situaciji.“ (Džamiul-bejan, od Ibn Abdul-Berra, 1/7)
Omer ibn Hattab, r.a., kaže: „Budite obrazovani u vjeri (fekihi) prije nego postanete predvodnici.“ (Šuabul-iman 2/253)
Amr ibn Seid, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Ne može roditelj ostaviti svome djetetu ništa vrijednije od lijepog odgoja.“ (Tirmizi i Hakim)
U Islamu se daje prednost nauci nad djelima. Sufjan ibn Ujejne je upitan: -Jel' bolje i važnije znanje ili djelo? On odgovori: -Znanje, zar nisi čuo za kur'anski ajet u kojem se prvo pominje znanje pa onda djelo: „Znaj da nema boga osim Allaha! Traži oprosta za svoje grijehe...“(Sura Muhammed, 19, pogledaj Šuabul-iman, 2/261)
Allah, dž.š., u jednom drugom ajetu kaže: „Allah svjedoči da nema drugog boga osim Njega, - a i meleki i učeni ljudi...“ (Al Imran, 18) U ovom ajetu Allah, dž.š., je pomenuo učenjake, pored meleka, a meleke je pomenuo pored Svog imena, što ukazuje na veliki stepen učenjaka.
Strahopoštovanje prema Allahu, dž.š., se izražava sa znanjem, kao što Allah, dž.š., kaže: „A Allaha se boje od robova Njegovih – učeni.“ (Fatir, 28)
Takođe Allah, dž.š., ukazuje na prednost učenjaka i u narednim ajetima:
„Reci: 'Zar su isti oni koji znaju i oni koji ne znaju?“ (Ez-Zumer, 9)
„Allah će na visoke stepene uzdignuti one među vama koji vjeruju i kojima je dato znanje.“ (El-Mudžadele, 11)
Mnogo je hadisa u kojima se ističe vrijednost traženja nauke. Pomenut ćemo samo neke:
Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Ko otkloni muslimanu neku poteškoću na dunjaluku Allah će njemu otkloniti neku od poteškoća na Sudnjem danu. Ko olakša onome ko je u nedaći Allah će njemu olakšati i na ovome i na onome svijetu. Ko pokrije sramotu muslimana na ovome svijetu, Allah će pokriti njegovu sramotu i na ovome i na onome svijetu. Allah pomaže svome robu dok god rob pomaže svome bratu muslimanu. Ko bude slijedio put traženja nauke, Allah će mu olakšati put prema Džennetu.“ (Muslim)
Kesir ibn Kajs je došao kod Ebu Derda'a, r.a., iz Medine u Damask da bi od njega čuo neki hadis koji on prenosi od Allahovog Poslanika, s.a.v.s. Ebu Derda' ga upita: -Nije li tebe dovela neka druga potreba ili trgovina, nego samo potraga za ovim hadisom? On reče: -Ništa drugo, nego želja da naučim taj hadis. Tada mu Ebu Derda' reče: -Čuo sam Allahovog Poslanika, s.a.v.s. da kaže: -Ko bude slijedio put traženja nauke, Allah će njemu olakšati put prema Džennetu. Zaista meleki postavljaju i prostiru svoja krila onome koji traži nauku iz zadovoljstva sa tim njegovim činom. Prednost učenog čovjeka nad pobožnim čovjekom je kao prednost punog mjeseca nad ostalim zvijezdama. Za oprost grijeha učenjaku moli sve što je na nebesima i na zemlji pa čak i ribe u morskoj dubini. Učenjaci su nasljednici Allahovih poslanika, a poslanici nisu u nasljedstvo ostavili ni dinara ni dirhema, nego su ostavili znanje, pa ko se toga prihvati, prihvatio se onoga što je vrlo vrijedno“ (Ebu Davud)
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Ljudi su različiti vrijednosti, koji su bili najbolji u džahilijjetu (predislamskom dobu) najbolji su i u Islamu, pod uslovom da budu učeni.“ (Ahmed)
Muavija ibn Ebi Sufjan, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Kome Allah želi dobro učini ga učenim u vjeri.“ (Muttefekun alejhi)
Osman ibn Affan, r.a., prenosi od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Na Sudnjem danu će se zauzimati poslanici, a.s., zatim učenjaci a zatim šehidi.“ (Ibn Madže, broj 4313)
Džabir ibn Abdullah, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Učeni i pobožnjak će biti proživljeni, pa će se pobožnjaku reći da uđe u Džennet, a učenjaku će se reći da sačeka dok se zauzme za druge ljude koje je podučavao dobru.“ (Šuabul-iman, 2/268)
Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Dunjaluk je proklet i prokleto je sve što je na njemu osim spominjanja Allaha, dž.š., (zikrullaha), učenjaka i onoga koji traži nauku.“ (Tirmizi i Ibn Madže)
Ebu Bekrete, r.a., prenosi da mu je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: -Budi učen, ili onaj koji traži nauku, ili onaj koji sluša ili onaj koji voli nauku, i nemoj biti peti pa da budeš upropašćen.“ (Taberani) U drugoj predaji jedan od prenosilaca kaže drugom (Ubejd ibn Hammad kaže Ata'u): -Teško onome kod koga ne bude ni jedna od tih osobina.
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Nema boljeg ibadeta od poznavanja vjerskih propisa. Jedan učenjak je teži šejtanu od hiljadu pobožnih. Svaka stvar ima svoj temelj a temelj vjere je poznavanje vjerskih propisa.“ (Dare Kutni)
Ibn Mubarek kaže: „Za ispravno traženje nauke potrebno je četvero: slobodno vrijeme, novac, pamćenje i bogobojaznost.“ (Šuabul-iman, 2/272)
Autor: Fuad Sedić