Strašljivi čovjek
Ima pregršt dionica u Kurʼānu gdje je čovjek opisan kao veoma strašljivo, lomno i krhko biće, koje preza od svijeta koji ga opkoljava, strahuje od drugih ljudi, potom od životinja, od udesa meteorološkog vremena, gubitka potomstva, nestanka i propasti imetka.
Također, temeljni strah čovjekov, na koji se u Kurʼānu često svraća pozornost, jeste strah ili, naprimjer, stalna “jeza i bojazan od smrti“ (ḥaḏara l-mawt – usp. 2:19).
Praktički, Kurʼān je knjiga koja na mnogim svojim dionicama uvjerljivo i dojmljivo opisuje čovjeka kao jedno strašljivo biće. Ovdje ćemo ukazati na neka od tih kurʼānskih mjesta.
U sūri 2:19., čovjek se opisuje posred jedne teške egzistencijalne situacije, iznenadne navale oluje, nepogode i nevremena. Tu su se nad čovjekovo tjeme nadvile grmljavine, munje, pljuskovi, tmine (ẓulumāt) i pogibelji meteorološkog vremena... Čovjek tada osjeća da ga svijet svojim strahotnim licima dohvaća i zagriza sa svih strana, jer kao da se cijelo postojanje poljuljalo iz svoga temelja i sada nagovještava čovjekov ovozemni kraj.
Zanimljivo je da se u Kurʼānu ovo meteorološko vrijeme često opisuje predočavanjem jedne strašne slike: Naime, na jednoj strani slike vidi se lađa spravljena čovjekovim rukama, a na drugoj, znatno većoj, vidi se beskrajna morska pučina i naleti vjetrova, bure i uzburkana mora (usp. npr. 10:22). Čovjek tad osjeti jezu, nerado spozna da je sa svih strana opkoljen, a mirno kopno i spokojne luke učine mu se tako dalekim, beznadežno nedosežnim. Zapravo, ove slike o lađama na uzburkanom moru jesu uvjerljive kurʼānske predodžbe o samoj čovjekovoj egzistenciji, kratkotrajnoj, nestalnoj i pogibeljnoj.
Ima mjesta u Kurʼānu gdje se čovjekov strah opisuje kao stalan, kao nešto što ne jenjava, jer tu su neprestane kušnje koje dolaze iznenada. Naprimjer, u 2:155., spominje se kušanje čovjeka strahom, glađu, nestankom imetka, prestankom života, plodova... Sve to (imetak, plodovi, život) izloženo je nestanku, kao i sam čovjek. Čovjek to zna, pravi sebi utvrde, gradi zaštitu svojim vrtovima i plodovima, želi osigurati svoj život. Pa ipak, unatoč visokim bedemima kojima se ljudi štite, nailaze kušnje koje ih pogađaju “svake godine jednom ili dvaput“, kako se to poručuje u Kurʼānu (9:126).
Dakako, Kurʼān ohrabruje čovjeka na poduzimanje koraka kojima se razgoni strah. Tako se u 2:277., kao i na mnogim mjestima u Kurʼānu, spominje “da nema straha onima koji vjeruju u Boga, rade dobra djela, klanjaju namāz, [izvršavaju molitvu], dijele zakāt...“
Zapravo, ovdje imamo jedno božansko ohrabrivanje čovjeka da prione, sve to u silnoj želji da se zaštiti od straha, graditi sebi jednu vrstu drukčijih utvrda i tvrđava. To su tvrđave koje su sazdane od čovjekovih dobrih djela, klanjanja, molitve, dijeljenja imetka siromašnima. Time Bog diljem čovječanstva širi spokojstvo i sigurnost, i ulijeva stamenost i mir (īmān) u ljudska srca.
S druge strane, šejtanova, đavolova, sotonina uloga u tome je da među ljudima šire strah i nesigurnost. U sūri 3:175., govori se da strah dolazi od šejtana (sotone), naime sotona straši one sa kojima je prisan, ulijeva im stravu u srca, dovodi ih u poziciju drhtanja i egzistencijalne jeze i strepnje.
Dakako, ima mjesta u Kurʼānu gdje se čovjeka ohrabruje da “strepi pred Bogom“, ali ta mjesta znače ujedno da čovjek treba “pred svim drugim“ imati samo/pouzdanje, jer se, naime, strepnjom pred Bogom čovjek istovremeno opasuje u snagu da ne strepi ni pred kim drugim. Na primjer, u 7:56., spominje se naročita vrsta pobožnosti, ona koja dolazi iz “straha“ pred Bogom i čežnje za Njim. “Boga zazivajte strahotno i čežnjivo“ – kaže se na tom mjestu (7:56).
Ali, sigurnost koja se postigne vjerom u Boga ne smije, na drugoj strani, preći u osionost, bezobzirnost i grubost prema drugim ljudima i stvorenjima. O ovome je poruka Kurʼāna, koja proističe iz cjeline Kurʼāna, posve jasna: Onaj ko se pomiri s Bogom, treba se pomiriti i sa drugim ljudima, drugim stvorenjima.
Dakako, strah je svojstven čovjeku, štaviše, strah je bio svojstven velikim ljudima, Božijim poslanicima i glasonošama. Ibrāhīm je osjećao strah (11:70), također je i Mūsā strahovao (20:67), strepio je i osjećao jezu.
Tema “strašljivog čovjeka“ u Kurʼānu je vidljiva na mnogo mjesta. I kao da se na svim tim mjestima vidi jedan širi kontekst, opći govor o Bogu kao Onom koji obasipa mirom, spokojstvom, sigurnim okriljem. Na nekih dvanaest mjesta, različitim povodima, u Kurʼānu se ponavlja da za ljude koji se oslanjaju na Boga “nema straha i takvi ne treba da se žaloste“ (lā ẖawfun ʻalayhim wa lā hum yaḥzanūn).
Kako je to kazao jedan pjesnik, misao o Bogu, slutnja o Njemu, vjera u Njega lišava nas straha pred prizorom užasne praznine svemira.
(...)
Autor: Enes Karić