Interesantno je podsjetiti da je tekst ovog hadisa našao svoje mjesto na zelenoj čohi kojom se pokrivaju tabuti mejjita kod nas u Bosni kao i u okruženju. 

Značenje ovog hadisa ojačava predaja od Ebu-Hurejre, r.a., koji prenosi da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: "Zaista svaki vjerovjesnik ima dovu koja mu se prima i koji je učio, a ja želim da svoju dovu ostavim kao šefa'at/zauzimanje za svoj ummet na drugom svijetu." (Muttefekun alejhi) U predaji kod Muslima se kaže: "Svako od vjerovjesnika je iskoristio svoju dovu (na ovom svijetu) a ja sam da svoju dovu ostavim kao šefa'at za svoj ummet na drugom svijetu i on će, ako Bog da, stići svakom onome od mog ummeta ko je umro a nije Allahu, dž.š., pripisivao druge (nije činio širk)." 

Spomenuti hadisi govore od tome da će se Pejgamber, s.a.v.s., zauzimati za počinioce velikih grijeha od svoga ummeta, što ni u kojem slučaju ne smije biti opuštanje u činjenju grijeha i samo oslanjanje na Allahovu, dž.š., milost. Istina je da je Allah, dž.š., milostiv i da je on Taj koji prašta grijehe, ali se ne smije zaboraviti da je On također Onaj koji strašno kažnjava i Njega srdi činjenje grijeha. Pejgamber, s.a.v.s., će se zauzimati i činiti šefa'at za neke ljude, ali isto tako postoje hadisi u kojima se govori da će nekim ljudima to biti uskraćeno. Oni neće stići do Pejgamberovog, s.a.v.s., vrela na Sudnjem danu. "Ja sam vaš predvodnik na Sudnjem danu kod svog vrela. Ko tu dođe napiće se i ko se napije neće nikada ožednjeti. Neki ljudi će biti odvraćeni od mog pojilišta, ja ću ih poznati i oni će mene prepoznati, ali ćemo biti razdvojeni." (Muttefekun alejhi) Prema tome iskreni vjernik se treba čuvati grijeha a kada zapadne u njih, treba se pokajati i nadati Allahovoj milosti i Pejgamberovom, s.a.v.s., šefa'atu. 

Pejgamber, s.a.v.s., će se između ostalih zauzimati i za one koji su zaslužili džehennemsku vatru, da ne padnu u nju. Također, će biti i šefa'at za one koji će ući u Vatru, kao vjernici ali počinioci velikih grijeha, kako bi s Allahovom milošću bili izvedeni iz Vatre. 

Prema tome Pejgamber, s.a.v.s., će se zauzimati za počinioce velikih grijeha od svoga ummeta koji su umrli i nisu učinili tevbu/pokajanje, pod uslovom da nisu činili širk, tj. nisu Allahu pripisivali druga. Ovaj šefa'at je naveden u hadisu u kojem Pejgamber, s.a.v.s., kaže svome ashabu Ebu-Hurejri: "Ljudi koji će se najviše radovati mom šefa'atu su oni koji su iskreno u svom srcu izgovorili: La ilahe illallah

Sa hadisom koji je na početku citiran misli se na muslimane koji nisu stigli učiniti tevbu/pokajanje, jer mnogi kur'anski ajeti i hadisi ukazuju na to da onaj ko učini tevbu sa svim njenim uslovima, Allah, dž.š., će njegovu tevbu primiti, ma koliki bili njegovi grijesi. Većina učenjaka poput Kurtubija, Irakija i Ibn Hadžera smatra da će Allah, dž.š., primiti tevbu onih koji se iskreno pokaju. Ibn Redžeb kaže: Iskrena tevba briše velike grijehe, bez sumnje. 

Što se tiče kur'anskih ajeta u kojima se govori o tome da za neke ljude neće biti dozvoljen šefa'at, ti ajeti se odnose na one ljude koji su umrli kao nevjernici i to su oni koji ne zaslužuju šefa'at. 

Pored Pejgambera, s.a.v.s., za grješnike će se zauzimati meleki, šehidi, ashabi,  dobri ljudi, roditelji, mala djeca koja su umrla.  

U jednom hadisu se kaže: "Sa šefa'atom jednog čovjeka, koji nije vjerovjesnik, u Džennet će ući ljudi koliko imaju ova dva plemena: Rebia i Mudar." (Ahmed, sahih) Dobro poznati hadis: "Šehid će se zauzimati za sedamdeset članova svoje porodice." (Ahmed, Tirmizi i Ibn-Madže)

Pojedini učenjaci su nabrojali šest vrsta šefa'ata, a to su: 1. glavni i najvažniji šefa'at koji je od odlika našeg poslanika Muhammeda, s.a.v.s., a to je zauzimanje kada se počne sa polaganjem računa na Sudnjem danu. 2. šefa'at za džennetlije da im se dozvoli ulazak u Džennet. 3. šefa'at za grješnike od svog ummeta koji su zaslužili Vatru zbog svojih grijeha, tako da ne uđu u Vatru. 4. šefa'at za grješnike od svog ummeta koji su umrli kao vjernici ali će zbog svojih grijeha ući u Džehennem. 5. šefa'at za džennetlije da dobiju bolje položaje i više deredže/stepene u Džennetu, i 6. šefa'at za neke nevjernike koji će biti u Džehennemu, da im se ublaži kazna i to je poseban šefa'at Poslanika za svog amidžu Ebu Taliba. 

Kurtubi u svom Tefsiru kaže: Svaki musliman treba da traži Pejgamberov, s.a.v.s., šefa'at i da moli Allaha, dž.š., da mu ga podari, jer je svaki musliman svjestan da je grješnik i da je propustio nešto od obaveza s kojima ga je Allah, dž.š., zadužio. Zato svaki od njih strahuje od Njegove kazne a nada se Njegovoj milosti. Pejgamber, s.a.v.s., kaže: "Niko od vas neće biti spašen osim sa Njegovom milosti. Ashabi upitaše: -Pa zar ni ti, o Poslaniče? On reče: -Neću ni ja, osim da me On obaspe svojom milosti."   

Od načina da zaslužimo šefa'at našeg Pejgambera, s.a.v.s., je da ga iskreno volimo i donosimo salavat na njega. Također, da kada čujemo ezan, ponavljamo tekst ezana i da nakon toga proučimo ovu dovu: Allahumme rabbe hazihi-dda'veti-ttammeti vessalatil-kaimeti, ati muhammedenil-vesilete, vel-fadilete, veb'ashu mekamen mahmuden-nillezi ve'adteh/Allahu moj, Gospodaru ovog savršenog poziva i namaza koji se upravo uspostavlja, podari Muhammedu veliki stepen (u Džennetu) i svako dobro. Uzdigni ga na uzvišeno mjesto koje si mu obećao. (Buhari)  

 

Autor: Prof. dr. Fuad Sedić