Sastavni dio vjerovanja
Ko će sve svjedočiti na sudnjem danu protiv čovjeka?
Između ostalog šta će sve svjedočiti na Sudnjem danu protiv čovjeka, su dijelovi njegovog tijela; kao što su njegova koža, uši, oči, ruke, noge i ostalo što je pomenuto u ajetima i hadisima koji govore o tome:
Allah, dž.š. kaže:
«Vi se niste krili zato da ne bi uši vaše i oči vaše i kože vaše protiv vas svjedočile, već zato što ste vjerovali da Allah neće saznati mnogo štošta što ste radili.» (sura Fussilet, 22)
«Zašto svjedočite protiv nas!' – upitaće oni kože svoje. – 'Allah, koji je dao sposobnost govora svakom biću, obdario je darom govora i nas,' –odgovoriće. –On vas je prvi put stvorio i Njemu ste se, evo, vratili.» (sura Fussilet, 21)
«Danas ćemo im usta zapečatiti, njihove ruke će Nam govoriti, a noge njihove će o onom što su radili svjedočiti.» (sura Jasin, 65)
To svjedočenje dijelova ljudskog tijela protiv samog čovjeka dobro oslikava i slijedeći hadis, koji prenosi Enes ibn Malik, r.a. koji kaže:
«Bili smo sa Allahovim Poslanikom, s.a.v.s. pa se on osmjehnu, zatim reče: -Znate li zbog čega sam se osmjehnuo? Mi rekosmo: -Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju. Poslanik reče: -Osmjehnuo sam se čovjeku koji se na Sudnjem danu obraća svome Gospodaru i kaže: -Gospodaru, zar me nisi zaštitio od nasilja i nepravde? Allah, dž.š. će reći: -Jesam. Tada će čovjek reći: -Ja bih, da mi danas niko ne svjedoči osim ja sam sebi. Tada mu Allah, dž.š. reče: «Dosta ti je to što ćeš danas sam protiv sebe svjedočiti» i Kiramen katibun će svjedočiti. Tada će se njegova usta zapečetiti i reći će se njegovim dijelovima tijela: -Govorite! Pa će oni govoriti o njegovim djelima koja je radio. Nakon toga će tom čovjeku biti omogućeno da progovori, pa će on, obraćajući se svojim dijelovima tijela, reći: -Neka ste udaljeni i propali, ja sam se zbog vas (želeći vas zaštititi od vatre) raspravljao i za vas zauzimao (a vi protiv mene svjedočite).» (Muslim)
Takođe će i zemlja svjedočiti protiv čovjeka o djelima koja je hodeći po njoj počinio. Allah, dž.š. kaže:
«Kada se zemlja potrese silnim potresom, i zemlja izbaci svoje terete, a čovjek rekne: 'Što joj je?' Toga dana će ona (zemlja) pričati svoje vijesti, jer će joj tvoj Gospodar narediti.» (sura Zilzal, 1-5)
Ibn Kesir, Kurtubi i drugi komentatori Kur'ana, kod ovih ajeta pominju slijedeći hadis: Ebu Hurejere, r.a. prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s. proučio ovaj ajet: «Toga dana će zemlja pričati svoje vijesti,» (sura Zilzal, 4) pa je upitao: 'Znate li kakve su to zemljine vijesti? Ashabi odgovoriše: -Allah i Njegov Poslanik, s.a.v.s. najbolje znaju. Poslanik, s.a.v.s. im na to reče: -Zaista su njene vijesti da svijedoči protiv svakog čovjeka i žene za djela koja su uradili na njoj, govoreći: 'Tog i tog dana je uradio to i to...' To su njene vijesti» reče Poslanik, s.a.v.s.» (Hadis je hasen sahih. Bilježi ga Tirmizi 5/446 br.3353, Nesai i Ahmed)
VAGANJE DIJELA NA SUDNJEM DANU
Nakon polaganja računa za djela koja su učinjena na ovom svijetu, nastupa vaganje dobrih i loših dijela, na mizanu (ispravnoj vagi) radi nagrađivanja onoga ko je zaslužio nagradu ili kažnjavanja onoga ko je zaslužio kaznu.
Allah, dž.š. kaže:
«Mi ćemo na Sudnjem danu ispravne terezije postaviti, pa se nikome krivo neće učiniti; ako nešto bude teško koliko zrno gorušice, Mi ćemo za to kazniti ili nagraditi. A dosta je što ćemo Mi račune ispitivati.» (sura El-Enbija', 47)
«Mjerenje toga dana biće pravedno: oni čija dobra djela prevagnu, oni će šta žele postići; a oni čija dobra djela budu lahka, oni će, zato što dokaze Naše nisu priznavali, stradati.» (sura El-E'araf, 8-9)
«Onaj čija vaga bude teška (ko bude radio dobra djela) on će biti u zadovoljnom životu; a onaj čija vaga bude lahka (bez dobrih dijela), njegovo je sklonište bezdana provalija.» (sura El-Kari'a, 6-9)
«A kada se puhne u Sur (rog), tada među njima neće biti rodbinstva niti će se oni međusobno raspitivati. Čije tezulje prevagnu (dobrim djelima) to su oni koji će biti spaseni. A čije tezulje budu lahke (sa malo dobrih dijela) to su oni koji su sebi štetu nanijeli; vječno će ostati u džehennemu.» (sura El-Mu'minun, 102-104)
Vaga (mizan) za vaganje dijela na Sudnjem danu je pomenuta u hadisu Omera ibn Hattaba, r.a. koji govori o imanu, u kojem Allahov Poslanik, s.a.v.s. kaže: «Iman je da vjeruješ Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike i da vjeruješ u džennet, džehennem i vagu (za učinjena djela); da vjeruješ u proživljenje poslije smrti i da vjeruješ u određenje, dobro i zlo.» (Šuabul-iman, 1/257)
ŠTA ĆE BITI SA DOBRIM DJELIMA KOJA SU UČINILI NEVJERNICI
Bejheki –rahimehullah- pominje dva mišljenja učenjaka po ovom pitanju, pa kaže: Ako neko od nevjernika uradi neka dobra djela, kao što su: održavanje rodbinskih veza, pomaganje ljudima, samilost prema slabima, pomaganje onome ko je u teškoj situaciji, zaštita onoga kome se čini nepravda, oslobađanje roba i tome slično, šta će biti sa tim djelima? Takva djela, kada ih učini musliman za njih biva nagrađen jer se ta djela ubrajaju u njegovo dobročinstvo i pokornost. Međutim, kada takva i slična djela uradi nevjernik, onda će se ta djela sakupiti i staviti na vagu njegovih djela, jer Allah, dž.š. nikome ne čini nepravdu, kao što se kaže u ovom kur'anskom ajetu: «Mi ćemo na Sudnjem danu ispravne terezije postaviti, pa se nikome krivo neće učiniti; ako nešto bude teško koliko zrno gorušice...» (sura El-Enbija', 47) Ta njegova dobra djela će imati neku težinu, ali kada se na drugu stranu vage stavi kufr / nevjerstvo ono će prevagnuti, jer je Allah, dž.š. zabranio nevjernicima ulazak u džennet. Nagrada nevjerniku za ta dobra djela koja je učinio je ublažavanje kazne koja mu je predviđena, pa će njegova kazna biti blaža od kazne kjafira koji nisu činili dobra djela. Ovaj stav podupire hadis u kojem Abbas ibn Abdul-Muttalib, r.a. pita Allahovog Poslanika, s.a.v.s.: -Poslaniče, jesi li bio u stanju da išta pomogneš svome amidži Ebu Talibu, obzirom da je on tebe čuvao i štiteći tebe svađao se sa mušricima? Poslanik, s.a.v.s odgovori: -Jesam, on se nalazi u plićaku (prikrajku) džehennema, a da mene nije bilo, on bi se nalazio u najdubljem dijelu džehennema.» (Hadis bilježi Buharija, Muslim i Bejheki u Šuabul-imanu 1/259)
Drugi smatraju da će se djela kjafira vagati samo formalno i da ona, u usporedbi sa kufrom, neće imati nikakvu težinu, jer će ih nevjerstvo uništiti, kao što se kaže u kur'anskom ajetu: «Mi ćemo prići djelu koje su uradili i smrvit ćemo ga u razasuti prah.» (sura El-Enbija', 23) A Allah, dž.š. najbolje zna.
Autor: Fuad Sedić