Redžeb - sveti mjesec
"Kada bi nastupio mjesec redžeb Allahov Poslanik, s.a.v.s., bi ovako rekao: Allahumme barik lena fi redžebe ve ša'ban ve belligna ramadan/Allahu naš, daj nam berićet (blagoslov) u mjesecu redžebu i ša'banu i daj nam da doživimo ramazan!" Nalazimo se u svetom mjesecu redžebu koji je jedan od četiri sveta mjeseca u hidžretskoj godini; redžeb, zul-ka'de, zu-l-hidždže i muharrem.
O tome Allah, dž.š., kaže: "Broj mjeseci u Allaha je dvanaest, prema Allahovoj Knjizi od dana kada je nebesa i Zemlju stvorio, a četiri su sveta, to je prava vjera. U njima sebi zulum ne činite!" (Et-Tevbe, 36)
Ebu Bekr, r.a., pripovijeda da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., na Oprosnom hadžu rekao: "Zaista vrijeme kruži u svome obliku otkako je Allah, dž.š., stvorio nebesa i Zemlju, godina ima dvanaest mjeseci, četiri od njih su sveta, tri su jedan iza drugog: zul-ka'de, zul-hidže i muharem, i redžeb plemena Mudar, koji je između dva džumadija i ša'bana." (Ahmed)
Ovi sveti mjeseci su na Arabijskom poluotoku poštovani još u džahilijetskom vremenu, pa se u njima nije ratovalo i nije se činio zulum, kako bi se obredi hadža i umre mogli nesmetano obavljati i kako bi se hadžije mogle bezbjedno vratiti u svoja mjesta.
Islam je potvrdio svetost ovih mjeseci pa prema tome i mjesec redžeb ima svoje, posebno mjesto među ostalim mjesecima u godini.
Od čudnih i zanimljivih stvari koje su se dešavale u svetim mjesecima je ono što se spominje od Abdullaha ibn Amr ibn El-A'sa, r.a. On je spomenuo čudne stvari koje je vidio na dunjaluku pa je spomenuo da je u području gdje je živio narod Ad vidio stub od bakra na kojem je bilo stablo od bakra, pa kada bi nastupili sveti mjeseci od njega bi počela teći voda, od koje bi oni napunili svoje rezervoare i napajali stoku i usjeve. Kada bi prošli sveti mjeseci voda bi prekinula teći. (Letaiful-mearif od Ibn Redžeba, str. 234)
Mjesec redžeb je dobio naziv po tome (redžibe-jerdžebu/osjećati strahopoštovanje i bojati se) što je on bio posebno uvažavan i poštovan kao sveti mjesec. Pored ovog imena on ima još petnaestak naziva.
Ovaj mjesec uveliko najavljuje blizinu odabranog mjeseca ramazana, s obzirom da se između redžeba i ramazana nalazi samo mjesec šaban.
U jednoj predaji koju prenosi Enes ibn Malik, r.a., stoji:
"Kada bi nastupio mjesec redžeb Allahov Poslanik, s.a.v.s., bi ovako rekao: Allahumme barik lena fi redžebe ve ša'ban ve belligna ramadan/Allahu naš, daj nam berićet (blagoslov) u mjesecu redžebu i ša'banu i daj nam da doživimo ramazan!“ (Ahmed, Bezzar i Teberani u Evsatu, hadis je daif)
Poslanik, s.a.v.s., nas ovim hadisom podučava da je poželjno učiti dovu i moliti Svemogućeg Allaha da nas poživi do odabranih vremena (mjeseci, dana i slično) kao bi smo u njima mogli uraditi što više dobrih dijela, jer dug život vjernika je ustvari prilika da uradi što više dobrih dijela. To je Poslanik, s.a.v.s., u drugom hadisu jasno naglasio:
Ebu Bekrete, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Najbolji od ljudi je onaj čiji život bude dug, a bude radio dobra djela, a najgori od ljudi je onaj čiji život bude dug, a bude rado loša djela.“ (Ebu Rezin).
Mualla ibn El-Fadl kaže: "Ranije generacije (selef salih) su šest mjeseci molile Svemogućeg Allaha da dožive ramazan, a preostalih šest mjeseci bi Ga molile da im primi ibadet koji su u njemu činili.“
Jahja ibn Ebi Kesir bi učio ovakvu dovu: "Allahu moj, spasi me do ramazana, sačuvaj mi ramazan i primi od mene ono što sam u njemu od dobrih dijela učinio!"
Upravo zbog toga ranije odabrane generacije su smatrale poželjnim da im smrtni čas dođe nakon učinjenih dobrih dijela, poput ispoštenog ramazana, ili nakon povratka sa hadža, i govorilo se: "Ko tako umre, biće mu oprošteni grijesi."
Kada se govori o vrijednosti mjeseca redžeba spominje se da se jedan od poznatih učenjaka razbolio prije nastupanja ovog meseca, pa je rekao ovako: "Ja sam molio Uzvišenog Allaha da odgodi moju smrt do mjeseca redžeba, jer mi je preneseno da Allah u ovom mjesecu oslobađa ljude od džehennemske vatre." Allah, dž.š., ga je ostavio u životu do mjeseca redžeba, te je umro u njemu. (Letaiful-mearif od Ibn Redžeba, str. 234)
Mjesec redžeb se smatra ključem i početkom mjeseci hajra i berićeta. Ebu Bekr El-Verrak El-Belhi je rekao: "Mjesec redžeb je mjesec sijanja, ša'ban je mjesec zalijevanja usjeva a mjesec ramazan je mjesec žetve i ubiranja plodova." U drugoj njegovoj izreci stoji: "Mjesec redžeb je poput vjetra, ša'ban je poput oblaka a ramazan je poput kiše." Drugi opet kažu: "Godina je poput stabla; u mjesecu redžebu se pojavljuju listovi, u mjesecu ša'banu se stablo razgranava, u mjesecu ramazanu se beru plodovi i oni koji ih ubiru su vjernici."
Za one koji su knjigu svojih dijela ocrnili čineći grijehe, mjesec redžeb je prava prilika da to iskrenom tevbom/pokajanjem obijele i poprave. Za onoga ko je dosta svog vremena proveo u besposlici, vrijeme je da iskoristi ono što je preostalo od njegovog života u onome što će mu koristiti na dunjaluku i na ahiretu.
U ovom mjesecu je lijepo postiti kao i u drugim hidžretskim mjesecima, tri dana sredine mjeseca, kao i ponedjeljak i četvrtak. Prenosi se da je Ebu Kilabe rekao: "U Džennetu ima dvorac za one koji budu postili u mjesecu redžebu." Mada nije preporučivo da se cijeli mjesec posti, zbog neosnovanosti predaja koje to preporučuju.
Pojedini učenjaci smatraju da je lijepo u ovom mjesecu izdvojiti zekat držeći se toga da je treći halifa Osman, r.a., držao hutbe, te je rekao: "Ovo je mjesec vašeg zekata, pa ko od vas ima dug, neka ga vrati i neka dadne zekat, na preostali svoj imetak." (Muvetta od Malika)
Također, je lijepo u ovom mjesecu obaviti umru i to su poželjnim smatrali Omer, njegov sin Abdullah, Aiša i drugi ashabi, koji obavljali umru u Redžebu. Također se to prenosi od Ibn Sirina i drugih učenjaka iz prvih generacija. Interesantno je navesti da je bolje, za onoga ko je u mogućnosti, da umru obavi posebno a hadž posebno, tj. posebnim putovanjem.
Neka nam Allah, dž.š., pomogne da se što bolje pripremimo za dolazeći ramazan.
Autor: Prof. dr. Fuad Sedić