Ovaj hadis -mada je slabog seneda- podstiče vjernike na korištenje odabranih dana, momenata, posebnih mjesta i situacija, kada se dova prima i kada se može zadobiti Allahova milost i blagoslov, tako da čovjek više ne osjeća tegobu, i teškoću. Pored Dana Arefata, najodabranijeg dana u hidžretskoj godini, i drugih odabranih mjesta i vremena, mubarek ramazan je jedinstvena prilika da se stekne Allahova milost i oprost. Posebno, kada znamo da je u njemu najodabranija noć u godini, noć Lejletul-kadr. Ovo su dani ljepote sehura, iftara, mukabela, punih džamija i danju i noću, dani u kojima Uzvišeni Allah daruje brojne blagodati i prima dove postača. Ljudi su u međusobnim kontaktima ljubazniji, pažljiviji, boje se da koga ne uvrijede, jer čuvaju svoj post od svega onoga što bi ga moglo okrnjiti, ili ne daj Bože, pokvariti. 

Posebno treba iskoristiti posljednju noć ovog mubarek mjeseca, znajući da je Plemeniti Gospodar podario ovu zadnju noć, kao jednu od najboljih noći, kao priliku i onima koje je mašilo dobro tokom ovog mubarek mjeseca. 

Prenosi se da je Abdullah ibn Mes'ud, r.a imao običaj posljednje noći ramazana upitati: "Ima li neko da mu je primljen ibadet pa da mu čestitamo, i ima li neko da mu je odbijen pa da mu izrazimo saučešće, o ti kojem je primljeno, neka ti je berićetli, o ti kojem je ibadet odbijen, neka ti Allah bude u pomoći u tvojoj nedaći."

 Kada bi se odabrane generacije (selef salih) opraštale sa ramazanom, bili bi u stanju straha i nade, straha da njihova dobra djela ne budu odbijena i iskrene nade i dove da će Plemeniti Gospodar da im primi njihov ibadet. Allah, dž.š., u Kur'anu kaže: "I oni koji od onoga što im se daje udjeljuju, i čija su srca puna straha zato što će se vratiti svome Gospodaru." (sura El-Mu'minun, 60), tj. oni čine dobra djela, a njihova srca su puna straha da im ta dobra djela neće biti primljena. Aiša, r.a., kaže da je upitala Pejgambera, s.a.v.s., o značenju ovog kur'anskog ajeta, rekavši: -Poslaniče, jesu li to oni koji piju alkohol i koji kradu? On joj odgovori: -Ne, kćerko Ebu Bekra, to su oni koji poste, klanjaju, daju zekat ali se boje da njihova djela neće biti primljena, "oni hitaju da čine dobra djela, i radi njih druge pretiču." (sura El-Mu'minun, 61)

Pojedini učenjaci kažu da postoje četiri vrste ljudi, kada je u pitanju njihov doživljaj mjeseca ramazana. Oni ga doživljavaju i smatraju kao: 

- mjesec gozbi i prejedanja, s obzirom da treba cijeli dan gladovati, 

- mjesec ljenčarenja i dugog spavanja, s obzirom da postač i kada spava čini ibadet. Ova skupina se zabavlja gledajući razne filmove, od kojih mnogi ne dolikuju da se gledaju ni van ramazana, 

- skupina koja jedva čeka da se završi ramazan pa da se ponovo vrate griješenju i izazivanju Allahove, dž.š., srdžbe.

- skupina koja mjesec ramazan doživljava kao mjesec čišćenja od grijeha i mjesec prilike da se zasluži Allahova milost i oprost. 

Nadamo se da smo mi, ako Bog da, od ove posljednje skupine. Kao dokaz da se nismo zasitili ibadeta i da nam nije bilo teško izvršavati tu Allahovu naredbu je naša navika da postimo nafila post šest dana u mjesecu ševvalu. Ebu Ejjub, r.a., prenosi da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: 

"Ko bude postio ramazan, a zatim to poprati sa postom šest dana mjeseca ševvala, to će biti kao da je postio cijelu godinu." (Muslim, Ebu-Davud i drugi) 

Jedan pjesnik je lijepo rekao: Plače li ramazan zbog rastanka sa nama i šta li će reći našem Gospodaru! 

DANI BAJRAMA

Nadamo se Allahovoj milosti i nadamo se da nam je ibadet primljen. Od znakova primanja ibadeta je ustrajnost u činjenju dobrih dijela i spremnost da se na dan Bajrama pruži ruka i onome kome možda nismo planirali. Prilika da se pomirimo i da istinski Bajram doživimo. 

U jednom daif (slabom) hadisu se prenosi da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: "Kada osvane Ramazanski bajram meleki se rasporede po putevima i poviču: O skupino muslimana, krenite prema vašem Plemenitom Gospodaru koji će vas obilato nagraditi. Bilo vam je naređeno da noći provodite u ibadetu, pa ste to uradili, bilo vam je naređeno da postite pa ste postili. Bili ste pokorni svome Gospodaru, pa sada uzmite svoje nagrade. Kada klanjaju bajram-namaz glasnik će povikati: Vaš Gospodar vam je oprostio, pa se vratite svojim kućama oproštenih grijeha. To je dan koji se i na nebesima zove Dan nagrađivanja." 

Poznati učenjak Zuhri je rekao: "Kada osvane Ramazanski bajram i ljudi odu da klanjaju bajram-namaz, Allah, dž.š., ih pogleda i kaže: Robovi moji, zbog Mene ste postili i zbog Mene ste noću klanjali, vraćate se oproštenih grijeha." 

A jedan drugi učenjak je svome bratu na mjestu gdje su klanjali bajram namaz rekao: "Danas će se neki ljudi vratiti kući čisti od grijeha kao na dan kada ih je njihova majka rodila." 

Prenosi se da je Omer ibn Abdulaziz pisao svojim namjesnicima, podstičući ih na traženje oprosta: Recite kao što je rekao vaš otac Adem, a.s., i njegova supruga Havva: "Gospodaru naš, sami smo sebi krivi. Ako nam Ti ne oprostiš i ne smiluješ nam se, sigurno ćemo biti izgubljeni." (sura El-A'raf, 23) 

 

Autor: Prof. dr. Fuad Sedić