Rad je ibadet i vrlina
Meho Šljivo - Završio Gazi Husrev-begovu medresu i Fakultet islamskih nauka u Sarajevu. Magistrirao na Fakultetu političkih nauka u Sarajevu. Obavlja dužnost šefa Odjela za hatabet, vaz i iršad u Rijasetu islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.

Hvala Allahu, Gospodaru svih svjetova. Božiji mir i blagoslov na poslanika Muhammeda, na njegovu časnu porodicu i vjerne drugove.
Od postanka ovog svijeta čovjeku je uvijek bila potrebna hrana, odijelo, stan, kolijevka za dijete, oružje za borbu...Čovjekne može živjeti bez reda i planiranja. On se mora mučiti u znoju svoga rada, mora posijati da bi požnjeo. Čovjek mora raditi i proizvoditi da bi se uopće mogao održati na Zemlji. Rad ima svoju odgojnu dimenziju, jer radnik svojim radom ne obrađuje samo predmet na kojem radi, on, istovremeno izgrađuje i mjenja samog sebe.
Jednoga dana Muhammed, a. s., šetao je i sreo čovjeka kojije nepomično sjedio, ništa ne radeći. Prošao je ne pozdravivši ga. Na povratku je Poslanik, a. s., naišao na istog čovjeka kako ovaj put miješa pijesak svojim prstom. Sad ga je pozdravio dok je prolazio. Čovjek je potrčao za Poslanikom i upitao ga: “Božiji Poslaniče, kada si prvi put prošao, nisi me pozdravio, i ja sam bio veoma ožalošćen, ali si me na povratku pozdravio. Zašto simi uskratio svoj pozdrav kad si prvi put prošao pored mene?” Poslanik, a. s., odgovorio je: “Kad sam prvi put prošao, nisi ništa radio, bio si nepomičan i zato te nisam pozdravio. Međutim, na povratku si bar miješao pijesak i zemlju svojim prstom. A to je već neki rad. Zato sam te pozdravio.”
Ovaj događaj ilustruje islamski odnos prema radu. Rad je dužnost i vrlina. Jedino se radom mogu zaslužiti Božije blagodati stvorenog svijeta i može potvrditi časna pozicija čovjeka kao Božijega namjesnika na Zemlji. Rad nije kazna niti se ijedan dozvoljen posao može smatrati poniženjem za čovjeka. Radom se omogućava prijatan i dostojanstven život na Zemlji. Stjecanje imetka na dozvoljen način, kroz rad i trud, u islamu ima status ibadeta, praktičnog vida pokornosti Allahu Uzvišenom. Poslanik, a. s., osuđuje parazitski odnos prema životu, ne odobrava isposništvo praćeno življenjem na račun drugih ljudi, nikada ne odobrava prosjačenje ako je moguće radom doći do imetka, a u dovi često i ustrajno moli Gospodara da ga zaštiti od lijenosti, nemara i siromaštva. Rad u islamu, osim svoje ekonomske dimenzije profita, ima i eshatološku, onosvjetsku dimenziju i perspektivu. Allah Uzvišeni kaže: “Radite! Allah će trud vaš vidjeti, a i Poslanik Njegov i vjernici, i vi ćete biti vraćeni Onome Koji zna nevidljivi i vidljivi svijet, pa će vas o onome što ste radili obavijestiti.” (Et-Tevba, 15)
Rad ima ulogu i sredstvo približavanja Božijoj milosti. Pošten i koristan rad ljudsku dušu čuva i čisti od grijeha. Allahov Poslanik, a. s., kaže: “Ko zanoći umoran od posla zanoćio je oproštenih grijeha.”
U islamskom pravu definirane su obaveze i prava radnika i poslodavaca. S obzirom na česte radničke štrajkove u našoj zemlji, otpuštanje radnika s posla, ali i neodgovono i neprofesionalno ponašanje radnika na radnom mjestu, ovom prilikom ističemo neke opće etičko-pravne norme i pravila u vezi s odnosom prema radu, plaćanju radnika, profesionalnoj odgovornosti.
Islam zahtijeva blagovremeno isplaćivanje zarade i plaće radniku. Svako neopravdano odugovlačenje i odgađanje s isplatom radnicima smatra se kršenjem islamskih propisa o pravdi i poštovanju ljudskih prava. Nije dopušteno da se radnicima isplaćuju bijedne i toliko niske plaće i dnevnice kojima se ne mogu pokriti ni najosnovnije životne potrebe.
Allahov Poslanik je nedvosmislen u obraćanju poslodavcima: “Isplatite radniku ono što mu pripada prije nego što se osuši znoj s njegova čela.” Svjedoci smo, međutim, da vlasnici preduzeća i poslodavci umjesto redovne uplate zarade svojim uposlenicima, novac i finansijsku dobit investiraju u nove poslove, ili stečenu zaradu, u kojoj su učestvovali radnici, koriste za vlastito bogaćenje. U isto vrijeme, radnici su prisiljeni da na ulicama traže svoja zakonom zagarantovana prava, a njihove porodice preživljavaju u krajnjoj oskudici i neimaštini. S druge strane, teški uvjeti na radu, prekovremeni rad i pohlepa za što većom zaradom nekada radnike toliko fizički i psihički iscrpe i oslabe, da, premoreni i zauzeti prekomjernim radnim obavezama, nemaju dovoljno vremena za sebe i porodični život. Ukoliko se radnik zaduži dodatnim i vanrednim poslom, obaveza je poslodavca da mu adekvatno plati dodatni rad i omogući potreban odmor od napornog rada.
Koristeći i zloupotrebljavajući svoju poziciju i tešku ekonomsku situaciju poslodavci svoje radnike u toku ili poslije radnog vremena upošljavaju da bez ikakve novčane nadoknade obavljaju poslove na njihovim privatnim posjedima i imanjima. Time se radnici dodatno ponižavaju i iskorištavaju. Strahujući da će biti otpušteni s posla i neisplaćeni za urađeni posao ako budu tražili svoja prava, radnici osjaćaju gorak ukus obespravljenosti i nepriznavanja njihova rada.
Allahov poslanik Muhammed, a. s., kaže: “Oni su vaša braća, vaši radnici. Allah ih je učinio vama podređenim, pa ako neko ima svoga brata kome je pretpostavljen, neka ga hrani onim što i sam jede i oblači onim što i sam oblači. Nemojte ih preopterećivati poslom! A ako to učinite, pomozite im.”
Sasvim druga situacija jeste s onim radnicima koji rade u stabilnim preduzećima, u dobrim radnim uvjetima i za svoj rad primaju dobre plaće i naknade. Kada izostanu nadzor i kontrola na poslu, nerijetko se pojave neprofesionalnost, neozbiljnost i neodgovornost. Kašnjenje na posao i raniji odlazak s radnog mjesta nisu jedini primjeri takvog neodgovornog odnosa prema poslu. Neki poslodavci su zbog čestog korištenja interneta na radnom mjestu, i to prvenstveno internetskih stranica koje služe za zabavu i online dopisivanje, bili prisiljeni da blokiraju pristup tim stranicama. Mrzovoljni službenici koji dolaze na posao kao na izdržavanje kazne, nezainteresirano i površno obavljanje posla, odsustvo s radnog mjesta vjerna su slika i prilika odnosa prema poslu kod naših medicinskih radnika, kancelarijskih službenika i mnogih drugih uposlenika.
Božiji poslanik Muhammed, a. s., kaže: “Doista, Allah voli kada neko od vas radi neki posao, da ga uradi stručno i precizno.” Neograničena upotreba službenih automobila i telefona i drugih beneficija koje neke institucije omogućavaju svojim službenicima često prelaze u pravo rasipništvo i samovolju. Jedina granica koja se u tom slučaju poštuje jeste ona budžetska. Troši koliko možeš, pronalazeći izgovor u tome da obavljaš posao od izuzetne važnosti za društvo i državu.
Odnos prema radu za muslimane neodvojiv je od njihovih temeljnih vjerovanja u Boga, dž.š, u Sudnji dan i u meleke. Na random mjestu dužni smo biti maksimalno produktivni i posvećeni radu. U tom smislu, važno je držati se propisanih rokova, istrajavati na kvalitetno pruženoj usluzi i čestito obavljenom poslu. Sve što činimo sebi i drugima neće ostati nezabilježeno i nezapaženo.
Meleki, pisari ljudskih djela, pomno bilježe svako naše djelo i postupak. Božijoj pravdi sigurno neće pobjeći oni koji krše prava radnika, oni koji se bogate na tuđoj muci i siromaštvu, kao ni oni koji svoju plaću zarađuju na nedozvoljen način.
Čestitim i savjesnim radom pomažemo da u društvu zažive povjerenje i pravda.
Naročito je važno da u odgovornom pristupu poslu na svakom mjestu njegujemo i razvijamo svijest o važnosti kompetentnosti i stručnosti Ako dozvolimo da zaživi negativna praksa kupovine diploma, devalvacije i relativizacije struke i praktičnih sposobnosti, sve više čemo se suočavati s nedostatkom kvalitetnih radnika. Posljedice devalvacije znanja već uveliko osjećamo. U našem društvu podjednako nedostaje stručnih ljekara i inžinjera, kao i pouzdanih i vještih zanatlija svih profila.
Pošten rad i trud udružen sa istnskim praktičnim znanjem urodit će plodom i zajednice donijeti prosperitet i bereket.
Gospodaru naš, oprosti nam grijehe naše i neumjerenost našu u postupcima našim i spasi nas džehenemske kazne.
Amin!
BILJEŠKE:
- Korkut, Besim, Kur'an s prevodom, Sarajevo, Starješinstvo IZ-e za BiH, Hrvatsku i Sloveniju, Sarajevo 1978. godine
- Sahihu-l-Buhari, Buharijeva zbirka hadisa, prijevod Hasan Škapur, Visoki saudijski komitet za pomoć BiH, Sarajevo 2005. godine
- Fink, Eugen, Osnovni fenomeni ljudskog postojanja, Nolit, Beograd 1984.