Veliki širk je smatrati nekoga ravnim Allahu, dž.š.,  ili obožavati nekoga ili nešto mimo Njega. Klanjati se i veličati bilo koga mimo Allaha, dž.š., kao npr. vladaru ili nekom pretpostavljenom. Takođe obožavati bilo šta od životinja ili predmeta (Sunce, Mjesec, zvijezde, kipovi i drugo) i njima pripisivati božanske osobine i svojstva. To je vrsta širka koju je Allah, dž.š., pomenuo u Kur'anu, u slijedećim ajetima: 

﴿إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ﴾ (سورة النساء 48) 

"Allah neće oprostiti da Mu se neko drugi smatra ravnim (širk), a oprostiće manje grijehe od toga, kome On hoće." 

﴿وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَابُنَيَّ لاَ تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ﴾ 

(سورة لقمان 13) 

"Kad Lukman reče sinu svome, savjetujući ga: "O sinko moj, ne smatraj druge Allahu ravnim, mnogoboštvo je, zaista, velika nepravda." 

﴿ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ﴾ (سورة المائدة 72) 

"Ko drugog Allahu smatra ravnim, Allah će mu ulazak u Džennet zabraniti i boravište njegovo će Džehennem biti; a nevjernicima neće niko pomoći."

Ko bude Allahu, dž.š., pripisivao druga (činio širk) i umre kao takav taj je od stanovnika Džehennema, kao što će oni koji umru kao vjernici biti stanovnici Dženneta, pa makar prije toga i bili kažnjeni džehennemskom vatrom zbog grijeha koje su počinili ako im ih Allah, dž.š., iz svoje milosti ne oprosti. 

قَالَ النَّبِيُّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَلاَ أُنَبِّئُكُمْ بِأَكْبَرِ الْكَبَائِرِ ثَلاَثًا قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْإِشْرَاكُ بِاللَّهِ وَعُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَجَلَسَ وَكَانَ مُتَّكِئًا فَقَالَ أَلاَ وَقَوْلُ الزُّورِ قَالَ فَمَا زَالَ يُكَرِّرُهَا حَتَّى قُلْنَا لَيْتَهُ سَكَتَ. (متفق عليه) 

U poznatom hadisu Allahov Poslanik, s.a.v.s., pita ashabe: - Hoćete li da vas obavijestim o najvećim grijesima (ponavljajući to tri puta)? – Hoćemo - rekoše oni. Poslanik reče: -Širk (pripisivanje Allahu, dž.š., druga), neposlušnost prema roditeljima i Poslanik se tada odslonio nakon što je bio naslonjen (pridajući pažnju ovome što će reći): "krivo svjedočenje, krivo svjedočenje..." i to je Poslanik ponavljao da su ashabi (iz sažaljenja prema njemu) poželjeli da prestane to ponavljati." 

Takođe u drugom hadisu Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Klonite se velikih grijeha...pa je prvo pomenuo širk."

Mali širk (rija') a to je neiskrenost u izvršavanju djela i raditi nešto da bi nas neko vidio. 

Allah, dž.š., u Kur'anu kaže: 

﴿فَمَنْ كَانَ يَرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَلاَ يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا﴾ 

(سورة الكهف 110) 

"Ko žudi da od Gospodara svoga bude lijepo primljen, neka čini dobra djela i neka, klanjajući se Gospodaru svome, ne smatra Njemu ravnim nikoga!" to jest: neka ne čini djela da bi se njima pokazivao svijetu. 

Na drugom mjestu Allah, dž.š., kaže: 

﴿فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ، وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ﴾ (سورة الماعون 4-7)

«A teško onima koji, kad molitvu obavljaju, molitvu svoju kako treba ne izvršavaju, koji se samo pretvaraju (drugima se svojim djelima prikazuju) i nikome ništa ni u naruč ne daju!» 

قَالَ رَسُول اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمْ الشِّرْكُ الأَصْغَرُ قَالُوا وَمَا الشِّرْكُ الأَصْغَرُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الرِّيَاءُ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِذَا جُزِيَ النَّاسُ بِأَعْمَالِهِمْ اذْهَبُوا إِلَى الَّذِينَ كُنْتُمْ تُرَاءُونَ فِي الدُّنْيَا فَانْظُرُوا هَلْ تَجِدُونَ عِنْدَهُمْ جَزَاءً (حديث حسن، ورواه أحمد والطبراني والبيهقي)

Allahov Poslanik, s.a.v.s., u jednom hadisu kaže: 

"Čuvajte se malog širka! Ashabi upitaše: -Allahov Poslaniče, a šta je to mali širk? Poslanik odgovori: -Mali širk je rija' (rađenje djela da bi drugi vidjeli), na dan kada Allah, dž.š., bude nagrađivao ljude za njihova djela, reći će onima koji su djela radili u ime nekoga drugog mimo Allaha: "Idite onima kojima ste se pokazivali sa svojim djelima pa vidite hoće li vam oni (i)šta dati kao nagradu." 

قَالَ رَسُول اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ أَنَا أَغْنَى الشُّرَكَاءِ عَنْ الشِّرْكِ فَمَنْ عَمِلَ لِي عَمَلاً أَشْرَكَ فِيهِ غَيْرِي فَأَنَا مِنْهُ بَرِيءٌ وَهُوَ لِلَّذِي أَشْرَكَ  (رواه مسلم)

U hadis kudsiju se kaže da je Allah, dž.š., rekao: "Ko uradi neko djelo i pri tome Mi pridruži  još nekoga, to pripada onome koga mi je kao  (su)druga pripisao i Ja s tim nemam ništa." 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِهِ الْجُوعُ وَالْعَطَشُ وَرُبَّ قَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ قِيَامِهِ السَّهَرُ (رواه ابن ماجه والحاكم)

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: 

"Ima mnogo postača koji od svoga posta nemaju ništa drugo osim glad i žeđ, a ima mnogo onih koji noću klanjaju a od tog klanjanja nemaju ništa osim umor i nespavanje." Znači, ako namaz i post ne budu u ime Allaha za to djelo nema nikakvog sevapa (nagrade). 

Adij ibn Hatim, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Na Sudnjem danu će biti naređeno skupini ljudi da krenu prema Džennetu, pa kada mu se primaknu, osjete njegov miris i ugledaju džennetske odaje i ono što je Allah, dž.š., pripremio džennetlijama, biće im rečeno da se vrate jer oni ne mogu biti od stanovnika Dženneta i oni u tome nemaju nikakvog udjela. Oni će se vratiti jadajući se, žaleći i obratiće se Allahu, dž.š., govoreći: "Gospodaru naš, da si nas kaznio džehennemskom vatrom prije nego što si nam pokazao džennetske ljepote, bilo bi nam mnogo lakše." Allah, dž.š., će im tada reći: "Tako sam s vama postupio, jer ste i vi dok ste bili na Dunjaluku, kada se osamite činili velike grijehe, a kada bi bili među ljudima radili ste djela da  bi se pokazali pred svijetom a to nije bilo iskreno u vašim srcima. Bojali ste se ljudi a niste se bojali Mene, veličali ste ljude i gledali ste na njihov hator a niste veličali Mene, ostavljali ste neke poslove zbog ljudi a niste zbog Mene, i zbog toga ću vam dati da okusite Moju kaznu i za ta vaša djela nemate nikakvu nagradu." 

Neki čovjek je pitao Allahovog Poslanika, s.a.v.s., u čemu je spas? Poslanik mu odgovori: -Spas je u tome da ne varaš Allaha, dž.š., Čovjek preupita: -A kako se to može Allah varati? Poslanik reče: -To je da radiš djelo koje ti je naređeno od Allaha i Njegovog Poslanika i time želiš nečije drugo zadovoljstvo mimo Allahovo. Boj se pretvaranja i prikazivanja jer je to mali širk, jer zaista će takav čovjek na Sudnjem danu biti prozivan sa četiri imena: O pretvaraču, o varalico, o griješniče, o gubitniče, propalo je tvoje djelo i nemaš kod Nas nikakve nagrade, idi i traži nagradu kod onoga u ime koga si ta djela činio."

Neko od učenjaka je upitan: -Šta je to iskrenost u djelima? On reče: -Da kriješ svoja dobra djela koja uradiš kao što želiš da budu pokrivena tvoja loša djela.

Takođe je neko od učenih upitan o savršenstvu u iskrenosti pri činjenju dobrih djela, pa je rekao: "Iskrenost u činjenju dobrih djela je da ne priželjkuješ da te ljudi (po)hvale."

Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "O ljudi, klonite se širka jer je on opasniji i ulazi u moj ummet poput mrava kada hoda po glatkoj stijeni!" Ashabi upitaše: -Pa kako da ga se sačuvamo, Allahov Poslaniče? On im reče: -Učite ovu dovu: "Allahumme inna neuzu bike en nušrike bike šej'en ne'alemuhu ve nestagfiruke lima la ne'alemuhu." / Allahu naš, mi se Tebi utječemo od činjenja širka u onome što znamo (da je širk) a molimo Te da nam oprostiš grijehe u onome što ne znamo. 

 

OPASNOST PROGLAŠAVANJA NEKOGA 

KJAFIROM ILI MUŠRIKOM 

Mnogo je hadisa u kojima Allahov Poslanik, s.a.v.s., brani da se neko proglašava kjafirom (nevjernikom), zbog toga što je to vrlo osjetljivo i rizično, jer ako to ne bude tačna izjava onda onaj koji nekoga proglašava kjafirom postaje kjafir zbog tog čina. Evo nekih hadisa koji govore o toj temi:

Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Kada neko kaže svome bratu: "O kjafire (nevjerniče)!" jedan od njih dvojice je kjafir; ako je onaj kome je rečeno da je kjafir uistinu takav onda je on kjafir, a ako nije onda onaj koji ga je tako oslovio postaje kjafirom." 

U drugoj predaji se kaže: "Kada god čovjek kaže za drugoga čovjeka da je kjafir, jedan od njih dvojice je kjafir; ako onaj kome je rečeno bude kjafir tako i jest, a ako to nije tako, onda onaj koji ga je potvorio postaje kjafirom zbog tog čina." 

Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Kada čovjek kaže svome bratu: "O kjafire," to je kao da ga ubije, a proklinjanje vjernika je kao njegovo ubistvo." 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّمَا رَجُلٍ مُسْلِمٍ أَكْفَرَ رَجُلاً مُسْلِمًا فَإِنْ كَانَ كَافِرًا وَإِلاَّ كَانَ هُوَ الْكَافِرُ (رواه أبو داود) 

Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Kada god neko proglasi muslimana kjafirom, pa ako bude kjafir tako i jest, a ako on ne bude kjafir onda ovaj koji ga je proglasio postaje kjafirom." 

Inače je pravilo da se kaže: "Taj i taj čin, ili to i to djelo, odvodi počinioca u nevjerstvo."  Dakle, to se navodi kao opće pravilo, a ne smije se ni za koga poimenice reći da je kjafir, ili da je izišao iz vjere, ili reći da će taj i taj u Džehennem, ili reći za drugoga da će u Džennet. Takođe treba napomenuti da je od primjera negiranja Šehadeta (tj. nevjerstva) biti zadovoljan sa kufurom a nezadovoljan sa Islamom i Islamskim propisima. Od vidova zadovoljstva kufrom je nesmatranje nevjernika (ateista), ehlul-kitabija, otpadnika i mušrika - nevjernicima, ili sumnjanje u njihovo nevjerstvo ili smatranje ispravnim bilo kojeg od njihovih nevjerničkih pravaca. 

Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Ko za sebe kaže: "Ja sam raščistio (ili nemam ništa) sa vjerom" pa ako on pri tome laže tako i jest, a ako to iskreno govori onda se u Islam ne vraća potpunog imana." 

Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Ne uznemiravajte pripadnike Šehadeta i nemojte ih proglašavati nevjernicima zbog nekog grijeha koji urade, jer ko pripadnika Šehadeta proglasi nevjernikom taj je nevjerstvu bliži od njega." 

Postoji opće pravilo po kome se određuje šta od djela, ubjeđenja i riječi odvodi u kufr. Imam Tahavija u svom čuvenom djelu "El-Akidetut Tahavijje" kaže: "Mi sve pripadnike naše kible smatramo muslimanima, vjernicima, sve dok prihvataju ono s čime je došao naš Poslanik, s.a.v.s., i vjeruju da je istina sve ono što je kazao i o čemu nas je obavijestio... I mi ne kažemo ni za jednog od pripadnika naše kible da je nevjernik zbog grijeha koji je počinio, ukoliko ga ne smatra dozvoljenim. 

Prema tome počinilac velikog grijeha ne izlazi iz vjere sve dok ne bi to djelo smatrao halalom/dozvoljenim. Kao npr. čovjek koji pije alkohol ne prestaje biti musliman sve dok ne bi rekao: "Ovo je dozvoljeno i lijepo," jer ako to kaže, to jest, ako haram proglasi halalom, ili halal proglasi haramom taj izlazi iz vjere i postaje nevjernikom.  Takođe, aktuelan primjer je zapostavljenje namaza ili neklanjanje. Ko bude vjernik a ispusti namaz, ili ne klanja, a smatra da je to obaveza i da je treba izvršavati taj ima tretman griješnika i ne izlazi iz imana. Međutim, ko bi od neklanjača rekao: "Ne treba klanjati i to nije obavezno," taj postaje nevjernikom zbog toga što smatra nešto što je obavezno neobaveznim i nevažnim. 

 

Već smo pominjali kur'anski ajet u kojem Alllah, dž.š., kaže: 

﴿إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ﴾ (سورة النساء 48)

"Allah neće oprostiti da Mu se neko drugi smatra ravnim (širk), a oprostiće manje grijehe od toga, kome On hoće."  Ovim ajetom se određuje i precizira općenitost pomenuta u drugom ajetu gdje Allah, dž.š., kaže: 

﴿قُلْ يَاعِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ﴾ (سورة الزمر 53)

"Reci: "O robovi moji koji ste se prema sebi ogriješili, ne gubite nadu u Allahovu milost! Allah će, sigurno, sve grijehe oprostiti. On, doista, mnogo prašta i On je milostiv." 

Iz ova dva kur'anska ajeta se vidi ispravnost Ehlu-sunnetskog stava po pitanju počinioca velikog grijeha, a to je: Ko umre kao vjernik a činio je velike grijehe, njemu će Uzvišeni Allah donijeti osudu; ili će ga kazniti džehennemskom vatrom zbog grijeha koje je počinio a zatim će narediti da bude izvađen iz vatre a već je pocrnio od nje. Zatim će biti uveden u "rijeku života" i tada će mu se (po)vratiti većina njegove ljepote i izgleda. Nakon toga će biti uveden u Džennet i biće mu dato od uživanja prema jačini njegovog imana i prema veličini njegovih dobrih djela koja je uradio, (Buhari) ili će Allah, dž.š.,  iz Svoje neizmjerne milosti, takvom čovjeka oprostiti i uvesti ga u Džennet sa onima koji će biti zaštićeni od džehennemske vatre. 

Da bi smo se sačuvali malog širka, moramo voditi računa o svojim djelima, u ime koga ih i sa kakvim nijjetom (namjerom) obavljamo. Kao podstrek na iskrenost nijjeta pri činjenju djela navešćemo ovaj hadis u kojem Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: 

قال رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يَنْزِلُ إِلَى الْعِبَادِ لِيَقْضِيَ بَيْنَهُمْ وَكُلُّ أُمَّةٍ جَاثِيَةٌ فَأَوَّلُ مَنْ يَدْعُو بِهِ رَجُلٌ جَمَعَ الْقُرْآنَ وَرَجُلٌ يَقْتَتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَرَجُلٌ كَثِيرُ الْمَالِ فَيَقُولُ اللَّهُ لِلْقَارِئِ أَلَمْ أُعَلِّمْكَ مَا أَنْزَلْتُ عَلَى رَسُولِي قَالَ بَلَى يَا رَبِّ قَالَ فَمَاذَا عَمِلْتَ فِيمَا عُلِّمْتَ قَالَ كُنْتُ أَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ فَيَقُولُ اللَّهُ لَهُ كَذَبْتَ وَتَقُولُ لَهُ الْمَلاَئِكَةُ كَذَبْتَ وَيَقُولُ اللَّهُ بَلْ أَرَدْتَ أَنْ يُقَالَ إِنَّ فُلاَنًا قَارِئٌ فَقَدْ قِيلَ ذَاكَ وَيُؤْتَى بِصَاحِبِ الْمَالِ فَيَقُولُ اللَّهُ لَهُ أَلَمْ أُوَسِّعْ عَلَيْكَ حَتَّى لَمْ أَدَعْكَ تَحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ قَالَ بَلَى يَا رَبِّ قَالَ فَمَاذَا عَمِلْتَ فِيمَا آتَيْتُكَ قَالَ كُنْتُ أَصِلُ الرَّحِمَ وَأَتَصَدَّقُ فَيَقُولُ اللَّهُ لَهُ كَذَبْتَ وَتَقُولُ لَهُ الْمَلاَئِكَةُ كَذَبْتَ وَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى بَلْ أَرَدْتَ أَنْ يُقَالَ فُلاَنٌ جَوَادٌ فَقَدْ قِيلَ ذَاكَ وَيُؤْتَى بِالَّذِي قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقُولُ اللَّهُ لَهُ فِي مَاذَا قُتِلْتَ فَيَقُولُ أُمِرْتُ بِالْجِهَادِ فِي سَبِيلِكَ فَقَاتَلْتُ حَتَّى قُتِلْتُ فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ كَذَبْتَ وَتَقُولُ لَهُ الْمَلاَئِكَةُ كَذَبْتَ وَيَقُولُ اللَّهُ بَلْ أَرَدْتَ أَنْ يُقَالَ فُلاَنٌ جَرِيءٌ فَقَدْ قِيلَ ذَاكَ ثُمَّ ضَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى رُكْبَتِي فَقَالَ يَا أَبَا هُرَيْرَةَ أُولَئِكَ الثَّلاَثَةُ أَوَّلُ خَلْقِ اللَّهِ تُسَعَّرُ بِهِمُ النَّارُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ (رواه الترمذي والحاكم) 

"Kada bude Sudnji dan, Allah, dž.š., će doći da presudi ljudima i zateći će sve generacije ljudi u klečećem položaju. Prvi koji će biti pozvani su: čovjek koji je bio učen (alim i učač Kur'ana), čovjek koji je ubijen na Allahovom putu i čovjek koji je imao puno imetka. Allah, dž.š., će reći učaču Kur'ana: - Zar te nisam podučio onome što sam objavio Svome poslaniku? – Jesi - odgovoriće on. Tada će ga Allah upitati: -Šta si radio sa onim što si naučio? Čovjek će odgovoriti: - Provodio sam i noći i dane učeći Kur'an. Allah, dž.š., će mu tada reći: - Slagao si. I meleki će potvrditi: -Slagao si.  Ti si želio da se za tebe kaže kako si dobar učač (učenjak) i to je uistinu već rečeno. Zatim će biti doveden čovjek koji je imao puno imetka, pa će mu Allah, dž.š., reći: -Zar ti nisam dao imetka i blaga toliko da nikome ne budeš muhtadž (ne tražiž ni otkoga)? -Jesi- odgovoriće čovjek. Allah će ga tada upitati: -Pa šta si (u)radio s tim imetkom kojeg sam ti dao? Čovjek će reći: - Dijelio sam ga rodbini i davao sam milostinju. Allah, dž.š., će mu tada reći: - Slagao si. I meleki će potvrditi: -Slagao si. Allah, dž.š., će mu tada reći: Ti si želio da se za tebe kaže kako si darežljiv i već je rečeno. Zatim će biti doveden onaj koji je ubijen na Allahovom putu, pa će ga Allah upitati: -U ime koga si poginuo? On će odgovoriti: -Bio mi je naređen džihad na Tvom putu, pa sam se borio sve dok nisam poginuo. Allah, dž.š., će mu tada reći: - Slagao si. I meleki će potvrditi: - Slagao si. Ti si želio da se za tebe kaže kako si hrabar i već je rečeno. Allahov Poslanik, s.a.v.s., završava ovaj hadis obraćajući se svome ashabu: - O Ebu Hurejre, to su prva trojica sa kojima će džehennemska vatra biti potpaljena na Sudnjem danu. 

Autor: Fuad Sedić