Prodane duše
U jednom hadisu Allahov Poslanik, s.a.v.s., spominje prodaju duše, pa ćemo pokušati objasniti kako se taj hadis razumijeva u kontekstu kur'anskih ajeta u kojima se spominje isti termin i trgovina s Allahom, dž.š.
U jednom hadisu Allahov Poslanik, s.a.v.s., spominje prodaju duše, pa ćemo pokušati objasniti kako se taj hadis razumijeva u kontekstu kur'anskih ajeta u kojima se spominje isti termin i trgovina s Allahom, dž.š.
عن أبي مالكٍ الحارِثِ بنِ عاصِمٍ الأَشْعَرِيِّ رضي الله عنه قال: قال رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: "الطُّهُورُ شَطْرُ الإِيَمانِ، والحمدُ لِلهِ تَمْلأُ الْمِيزَانَ، وسُبْحانَ اللهِ والحمدُ لِلهِ تَمْلآنِ - أو تَمْلأُ - ما بَيْنَ السَّماواتِ والأرضِ، والصَّلاةُ نورٌ، والصَّدَقَةُ بُرْهانٌ، والصَّبْرُ ضِيَاءٌ، والْقُرآنُ حُجَّةٌ لَكَ أو عَلَيْكَ، كُلُّ النَّاسِ يَغْدو، فَبائعٌ نَفْسَهُ، فَمُعْتِقُها أَو مُوبِقُها". رواه مسلم.
Ebu Malik Haris ibn Asim El-Eš'ari, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Čistoća je pola vjere, izgovaranje El-hamdulillah / Hvala Allahu, popunjava vagu dobrih djela, izgovaranje Subhanellahi vel-hamdulillah (Slava pripada Allahu i Njemu je svaka hvala) ispunjava prostor između nebesa i zemlje. Namaz je nur/svjetlost, sadaka je dokaz (iskrenosti u djelima), strpljivost je svjetlost (u kojoj ima vrućine, zbog iskušenja koja treba podnijeti). Kur'an je dokaz za ili protiv tebe. Svi ljudi ujutro porane tražeći zaradu i prodaju svoju dušu, pa ima onih koji će svoju dušu (čineći dobro) osloboditi od džehennemske vatre a ima onih koji će svoju dušu upropastiti (čineći grijehe).“ (Muslim)
Obratit ćemo pažnju samo na ovaj dio hadisa u kojem se spominje trgovina dušom. Inače ovaj hadis ukazuje na to da su ljudi u svom ovodunjalučkom životu preokupirani traženjem nafake i pokušajem stjecanja zarade. Na tom svom dunjalučkom putu oni imaju dvije mogućnosti; ili da neko od njih proda i preda svoju dušu Allahu, dž.š., i tako je spasi od džehennemske vatre i zasluži Allahovo zadovoljstvo i blagodati; ili da svoju dušu upropasti prodajući je i prepuštajući šejtanu i na taj način bude gubitnik i na ovom i na onom svijetu. Allah dž.š. kaže: „A uspjet će samo onaj ko svoju dušu očisti, a bit će izgubljen onaj ko je na stranputicu odvodi!“ (Eš-Šems, 9-10.)
Vjernik prilikom svakodnevnog izlaska iz svoje kuće mora voditi računa o tome kako će izaći, hoće li taj dan biti u Allahovoj pokornosti ili će slijediti šejtanske stope koje će ga odvesti u propast.
Prisustvo meleka ili šejtana
U drugom hadisu Poslanik, s.a.v.s., također upozorava na tu situaciju prilikom čovjekovog izlaska iz kuće, hoće li izaći pod zastavom meleka ili pod zastavom šejtana.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ:"مَا مِنْ خَارِجٍ يَخْرُجُ إِلا بِبَابِهِ رَايَتَانِ: رَايَةٌ بَيْدِ مَلَكٍ، وَرَايَةٌ بَيْدِ شَيْطَانٍ، فَإِنْ خَرَجَ فِيمَا يُحِبُّ اللَّهُ تَبِعَهُ الْمَلَكُ بِرَايَتِهِ، فَلَمْ يَزَلْ تَحْتَ رَايَةِ الْمَلَكِ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَى بَيْتِهِ، وَإِنْ خَرَجَ فِيمَا يُسْخِطُ اللَّهَ تَبِعَهُ الشَّيْطَانُ بِرَايَتِهِ، فَلَمْ يَزَلْ تَحْتَ رَايَةِ الشَّيْطَانِ حَتَّى يَرْجِعَ".أحمد و الطبراني
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Nema nikog ko izlazi iz svoje kuće a da ga kod vrata ne čekaju dvije zastave, zastava u ruci meleka i druga u ruci šejtana. Ako ta osoba krene u poslove koje Allah, dž.š., voli, za njim krene melek sa svojom zastavom i on će biti pod njegovom zastavom sve dok se ne vrati svojoj kući. Ako ta osoba krene u poslove koji izazivaju Allahovu, dž.š., srdžbu, za njim krene šejtan sa svojom zastavom i on će biti pod njegovom zastavom sve dok se ne vrati svojoj kući.“ (Ahmed i Taberani, hadis je pouzdan)
Od potreba ovog dunjalučkog života je i to da svakodnevno nastojimo zaraditi halal opskrbu sebi i svojoj porodici. Ipak nas to ne smije odvratiti od onoga što je najvažnije i najprioritetnije u našem životu a to je očuvanje čistoće naše duše i njenog usmjeravanja prema Allahovom, dž.š., zadovoljstvu. Poslušajmo kako nas poznati učenjak, mudri Hasan Basri, rahimehullah, savjetuje, pa kaže:
قال الحسن البصري: يا ابن آدم إنّك تغدو وتروح في طلب الأرباح، فليكن همّك نفسك فإنّك لن تربح مثلها أبدا.
„O čovječe, izlaziš i tražiš zaradu, pa neka tvoja glavna briga bude tvoja duša (trgovina s njom) jer nikada nećeš moći nešto vrijedno poput nje da zaradiš (i u svojoj životnoj trgovini da uložiš).“ Ovo nas upozorava da nam naša preokupacija bude naša duša, da je prodamo i u potpunosti predamo našem Stvoritelju Allahu, dž.š., da naše stremljenje i cilj bude samo Njegovo zadovoljstvo i život u skladu s Poslanikovim, s.a.v.s., smjernicama. Ne smijemo dozvoliti da naša duša bude prodana i prepuštena šejtanu, pa da on s njom raspolaže i da je on usmjerava. To bi značilo našu propast i na ovom i na budućem svijetu, iako nam to na prvi pogled ne izgleda tako, jer šejtan između ostalog ima moć i zadaću da ljudima omili i osladi pogrešne poslove.
Allah, dž.š., u Kur'anu na nekoliko mjesta spominje prodaju i kupovinu duša, upozorava da od Njegovih robova ima onih koji su se upustili u trgovinu s Allahom, dž.š., a to je trgovina najbolje zarade, pobjede i spasa na oba svijeta, za razliku od onih koji su svoje duše prodali i prepustili zabludi, izopačenosti i strastima.
Allah, dž.š., spominje prvu skupinu iskrenih vjernika koji su svoje duše prodali Njemu, želeći postići Njegovo zadovoljstvo, pa kaže:
﴿ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ... ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴾ [التوبة: 111]
„Allah je od vjernika kupio duše (živote) njihove i imetke njihove u zamjenu za džennet koji će im dati... a ko od Allaha dosljednije ispunjava obećanje Svoje? Zato se radujte vašoj trgovini koju ste ugovorili, i to je veliki uspjeh.“ (Et-Tevbe, 111) Radujte se i veselite vašoj trgovini s Allahom, dž.š., jer ste zaradili veliku nagradu a to je pobjeda i spas, te džennet, ako Bog da.
Također, Allah, dž.š., kaže:
﴿ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ﴾ [البقرة: 207]
„Ima ljudi koji prodaje svoju dušu težeći Allahovom zadovoljstvu a Allah je Re'uf/milostiv prema robovima Svojim.“ (El-Bekare, 207.) To su vjernici koji prodaju svoje duše obožavajući svoga Gospodara i izvršavajući Njegove naredbe i kloneći se Njegovih zabrana, boreći se na Allahovom putu.
Povod objave
Kao povod objave (sebebi nuzul) ovog kur'anskog ajeta spominje se događaj koji ukazuje na to, da vjernik, kada želi postići Allahovo, dž.š., zadovoljstvo, njegov završetak će biti u hajru i velikoj zaradi. Abdullah ibn Abbas, r.a., kao i drugi mufesiri, kažu da je ovaj ajet objavljen povodom slučaja ashaba Suhejba ibn Sinana Er-Rumija, r.a. Kada je on primio islam u Meki i pošao da učini hidžru u Medinu, Mekelije su ga spriječile da ode sa svojim imetkom, a inače je bio izuzetno bogat trgovac. Kada su mu oni stali na put on im je ponudio nagodbu. Rekao je: „Vi dobro znate da sam ja među najboljim strijelcima, pa ako hoćete da me pustite da idem Poslaniku, s.a.v.s., ja ću vam dati sav svoj imetak. Ako to nećete, onda ću vas gađati svojim strijelama a zatim se protiv vas boriti svojom sabljom.“ Oni su ga pustili da ide a on im je zauzvrat ostavio sav svoj ogromni imetak. Kada je Suhejb, r.a., stigao u Medinu, dočekali su ga ashabi, r.a., a Poslanik, s.a.v.s., je rekao: „Divna li je i unosna Suhejbova trgovina!“ Suhejb, r.a., je trgovao s Allahom, dž.š., žrtvujući sav svoj imetak na putu hidžre i mnogo je zaradio. Nakon toga je objavljen ovaj kur'anski ajet: „Ima ljudi koji prodaje svoju dušu težeći Allahovom zadovoljstvu...“ (El-Bekare, 207.)
Jedina trgovina koja nikada neće propasti je trgovina s Allahom, dž.š., a to je da prodamo i predamo svoje duše našem Stvoritelju, iskreno vjerujući u Njega, slijedeći Njegovog poslanika, Muhammeda, s.a.v.s., čineći dobra djela i ostavljajući sve ono što izaziva Allahovu, dž.š., srdžbu. Naša potpuna predanost Allahu, dž.š., podrazumijeva našu svijest da nas On vidi i prati svaki naš pokret, a na nama je da stalno budemo svjesni toga i da se, kod svakog našeg postupka, preispitamo: „Je li ovo moja trgovina s Allahom, dž.š., i želim li s tim postići Njegovo zadovoljstvo, ili sam se prepustio šejtanu, želeći da postignem nešto od prolaznog dunjalučkog uživanja i da postignem zadovoljstvo nekih ljudi, ne osvrćući se, da li je moj postupak u skladu s Allahovim, dž.š., propisima.
Treba naglasiti da ova trgovina s Allahom, dž.š., obuhvata sve segmente našeg života, ne samo određene ibadete. To podrazumijeva svaki momenat našeg života, hrana, piće, komunikacija s ljudima, bez nanošenja štete ikome od onih s kojima smo u kontaktu. Vjernik ima u vidu da će doći dan, kada će se sve razbejaniti i sva djela, pa i ona najmanja će se pokazati i javno će se pokazati namjere/nijjeti njihovih počinioca, je li se tim djelom željelo postići zadovoljstvo našeg Stvoritelja ili zadovoljstvo nekog od Njegovih stvorenja.
Ovaj kur'anski ajet se završava s jednim od Allahovih, dž.š., lijepih imena, a to je Re'uf/Samilostan. Ova vrsta samilosti je posebna vrsta milosti prema Allahovim, dž.š., iskrenim robovima i oni će osjetiti tu samilost od njihovog Stvoritelja i na ovom i na onom svijetu. To će posebno biti izraženo prema onim vjernicima koji se odluče i odaberu trgovinu s Allahom, dž.š., a to je jedina trgovina koja ima zagarantovanu zaradu i veliku dobit.
Od vidova te Allahove, dž.š., posebne samilosti je i to da On ne opterećuje ljude više od njihovih mogućnosti, jer ono što se traži i ovoj trgovini s Allahom, dž.š., je u granicama ljudskih mogućnosti i izvodivo je. Upravo zbog toga ih Allah, dž.š., nagrađuje posebnim osjećajem a to je da oni, koji su trgovali s Allahom, dž.š., osjećaju ljepotu džennetskog mirisa, još u svojim kaburima i to će uživanje trajati sve do Dana proživljenja.
Trgovina s Allahom
Oni koji budu trgovali s Allahom, dž.š., će vidjeti i osjećati lijepu završnicu svoje trgovine a to je veliki uspjeh i nagrada, za razliku od onih koju budu trgovali sa šejtanom, oni će osjetiti i vidjeti pogubnost velike nesreće u koju su zapali. Allah, dž.š., na to ukazuje:
﴿ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ﴾ [الزمر: 15]
„Reci: Stradat će, uistinu, oni koji na Sudnjem danu izgube i sebe i porodice svoje. Eto, to je pravo stradanje!“ (Ez-Zumer, 15.)
Od Allahove velike samilosti prema Njegovim robovima je i to da sve ono što posjeduje čovjek je ustvari vlasništvo Uzvišenog Allaha, i sve što je ljudima dato su ustvari Njegove nebrojene blagodati, pa Allah, dž.š., iz Svoje neizmjerne milosti, kupuje od vjernika ono što je inače Njegovo, jer mi smo Allahovi, Njemu pripadamo i mi i naši imeci. Pored svega toga Allah, dž.š., Svoje robove nagrađuje zbog njihovog iskrenog nijjeta u ovoj trgovini s Njim. U sklopu trgovine s Allahom, dž.š., je i ovaj kur'anski poziv Njegovim robovima: „Ko je taj koji će Allahu dž.š. drage volje zajam dati, pa da mu ga On mnogostruko vrati?“ (El-Bekare, 245.)
Stoga, na nama je da budemo svjesni ove velike Allahove blagodati i da nastojimo u svim svojim poslovima trgovati samo s Uzvišenim Allahom i ne nasjedati na šejtanske zamke. Da nas Allah učvrsti u našim dobrim poslovima i da oni budu uspješna trgovina s Allahom, dž.š., kako bismo zaslužili Njegovu milost i džennet.
Da nas Allah, dž.š., zaštiti i od onih za koje narod kaže „prodane duše“, koji za neznatan položaj ili materijalnu korist prodaše svoju čast, dostojanstvo, ugled, pa time i vjeru.
Autor: Fuad Sedić