Upravo zbog toga poštivanje i veličanje te Allahove, dž.š., knjige se ubraja u sastavne dijelove imana svakog muslimana. Poštivanje Kur'ana se ispoljava i izražava na mnogo načina, od kojih su: učenje Kur'ana, podučavanje drugih ljudi tom učenju, poznavanje propisa vezanih za to učenje, komentarisanje te knjige i drugi vidovi sticanja sevaba i zasluživanja Allahovog dž.š., zadovoljstva. 

 

PODUČAVANJE DRUGIH UČENJU KUR'ANA

Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: „Najbolji od vas je onaj ko nauči učiti u Kur'anu pa i druge tome podučava.“ (Buhari) 

Abdullah ibn Abbas, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Zaista onaj u čijim grudima nema nimalo Kur'ana je kao razvaljena kuća.“ (Hadis je sahih, a zabilježio ga je Tirmizi i Hakim) 

Muaz ibn Enes el-Džuheni, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Ko bude učio u Kur'anu i postupao po njemu, njegovim roditeljima će biti stavljena kruna, čija svjetlost sija jače od sunčeve svjetlosti u dunjalučkim kućama, pa šta mislite kako će tek biti nagrađen onaj koji bude to radio.“ (Zabilježio ga je Hakim u Mustredreku 1/568) 

Podučavanje djece da uče u Kur'anu se odražava na njihovo ponašanje i cijeli njihov život, jer Kur'an se doslovno srodi sa njima i postaje sastavni dio njih, kao što se to pominje u hadisu koji prenosi Ebu Hurejre, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Ko nauči učiti u Kur'anu dok je mlad to se pomiješa sa njegovim mesom i njegovom krvlju, a ko nauči učiti u starosti njemu Kur'an bježi, pa ako se on trudi da ga ne zaboravi, taj čovjek ima duplu nagradu.“ (Hakim) 

Kur'an treba učiti polahko i sa razumijevanjem. Pogotovo kada je u pitanju izučavanje tefsira i propisa koji su sadržani u kur'anskim ajetima onda to može uzeti puno više vremena, na što ukazuju slijedeće predaje: 

Malik ibn Enes, rahimehullah, kaže da mu je prenešeno da je Abdullah ibn Omer, r.a., proveo osam godina izučavajući suru El-Bekare. Također se prenosi da je njegov otac Omer ibn el-Hattab, r.a., proveo dvanaest godina izučavajući istu suru, pa kada je to završio onda je napravio veliku gozbu. (Šuabu-l-iman, 2/331)

Omer, r.a., kaže: „Kur'an učite po pet ajeta, jer je i Džibril, a.s., Poslaniku, s.a.v.s., donosio po pet ajeta.“ 

Alija ibn Bekkar prenosi da pojedini učenjaci kažu: „Ko bude učio Kur'an po pet ajeta neće ge zaboraviti.“ (Šuabu-l-iman, 2/332)

 

USTRAJNOST U UČENJU KUR'ANA

Preporučljivo je što više vremena provoditi u učenju Kur'ana, a.š., jer Allah, dž.š., hvali one koji tako rade, pa kaže: „...oni koji po svu noć Allahove ajete čitaju i mole se.“ (sura Alu Imran, 113) 

Allah, dž.š., upozorava one koji zapostave učenje Kur'ana, ili ga pak zaborave učiti, nakon što su to znali. Evo tih ajeta: „I tako, eto, kazujemo ti neke vijesti o onima koji su bili i nestali, i objavljujemo ti od Sebe Kur'an. Ko za njega ne bude mario, na Sudnjem danu će doista teško breme ponijeti, vječno će u muci ostati, a jeziv tovar će im na Sudnjem danu biti.“ (sura Ta-ha, 99-101) U istoj suri nakon nekoliko ajeta, Allah, dž.š., kaže: „A onaj ko okrene glavu od Knjige Moje, taj će teškim životom živjeti i na Sudnjem danu ćemo ga slijepa oživjeti. 'Gospodaru moj' –reći će- 'zašto si me slijepa oživio kad sam vid imao? 'Evo zašto' –reći će On: 'Dokazi Naši su ti dolazili, ali si ih zaboravljao, pa ćeš danas ti isto tako biti zaboravljen.“ (sura Ta-ha, 124-126) 

Ako se Kur'an ne uči redovno i ako se ne ponavlja ono što je od njega napamet naučeno, on se vrlo brzo zaboravlja, što potvrđuje i hadis koji prenosi Ebu Musa el-Eš'ari, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Obnavljajte i redovno učite Kur'an, jer tako mi Onoga u Čijoj je ruci Muhammedova duša, on se brže otima (zaboravlja) nego deva iz svoje uzde.“ (Buhari i Muslim) 

Abdullah ibn Omer, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Nema zavidnosti osim u dvije stvari: zavidjeti čovjeku kojem je Allah, dž.š., dao (da zna učiti) Kur'an pa ga on uči i danju i noću i čovjeku kojem je Allah, dž.š., dao imetak pa ga on troši (u hajr) i danju i noću.“ (Buhari i Muslim) 

Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Kad god ljudi sjednu u neku od Allahovih kuća da uče Kur'an i da ga proučavaju, meleki ih okruže, a na njih se spusti smirenost i obaspe ih milost, a Allah, dž.š., ih spomene u skupini koja je kod Njega.“ (Muslim) 

Nu'man ibn Bešir, r.a. prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Najbolji ibadet moga Ummeta je učenje Kur'ana.“ (Šuabu-l-iman, 2/354)

Ebu Umame, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Učite Kur'an jer će se on zauzimati za svoga učača na Sudnjem danu.“ (Muslim) 

Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Ko prouči jedan ajet iz Kur'ana to će mu biti svjetlost na Sudnjem danu, a ko posluša jedan ajet iz Kur'ana biće mu upisano dvostruko dobro djelo.“ (Šuabu-l-iman, 2/341) 

Aiša, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Kuća u kojoj se uči Kur'an blista na zemlji, kao što zvijezde blistaju na nebu.“ (Šuabul-iman, 2/341)

Abdullah ibn Mesud, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Ko prouči jedno slovo (harf) iz Kur'ana imaće za to dobro djelo, a nagrada za dobro djelo je deseterostruka. Ja ne kažem da je 'elif-lam-mim' jedan harf, nego je 'elif' jedan harf, 'lam' dva harf i 'mim' treći harf.“ (Hadis je sahih, a zabilježio ga je Tirmizi) 

Ebu Seid El-Hudri, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s, da on prenosi da je Allah, dž.š., u hadisu kudsiju, rekao: „Koga učenje Kur'ana spriječi od zikra (spominjanja Mene) i od traženja nečega od Mene, Ja ću mu dati najbolji sevab koji se daje onima koji nešto traže. Prednost učenja Kur'ana nad ostalim vrstama govora je kao prednost Allaha, dž.š., nad ostalim stvorenjima.“ (Hadis je hasen, a zabilježio ga je Tirmizi) 

Abdullah ibn Mesud, r.a., je rekao: „Ko želi da sazna da li voli Allaha, dž.š., i Njegovog Poslanika, neka pogleda da li voli Kur'an, jer ako voli Kur'an onda on voli Allaha i Njegovog Poslanika.“ (Šuabu-l-iman, 2/353)

 

Autor: Fuad Sedić