Posljedice nedavanja zekata
Ka'b, r.a., kaže: Kada vidiš da nema kiše znaj da se zekat ne daje, kada vidiš da su sablje izvučene (iz svojih korica) znaj da se ne sudi po Allahovom Zakonu, pa se ljudi jedni drugima svete i kada vidiš da se kamata koristi znaj da se nemoral (zinaluk) masovno proširio. (Šuabu-l-iman, 3/196)
Abdullah ibn Omer, r.a., kaže: Allahov Poslanik, s.a.v.s., se okrenuo prema nama i rekao:
«O skupino muhadžira, pet stvari kada sa njima budete iskušani, a ja molim Allaha, dž.š., zaštitu da ih ne doživite:
- neće se nikada među ljudima pojaviti nemoral (zinaluk) koji će se javno ispoljavati, a da se među njima ne prošire zarazne bolesti koje nisu bile poznate njihovim prethodnim generacijama,
- neće ljudi početi zakidati i varati pri vaganju i mjerenju, a da ih neće zadesiti glad, oskudica, kriza i nepravda njihovih vladara,
- neće ljudi prekinuti davati zekat na svoj imetak, a da im neće biti uskraćena kiša s neba, a da nije stoke ne bi nikako ni padala,
- neće ljudi prekršiti ugovor sa Allahom, dž.š., i Njegovim Poslanikom, s.a.v.s., a da Allah neće dati da nad njima zavlada strani neprijatelj koji će im oteti nešto od onoga što je bilo u njihovom posjedu,
- i kada god njihove vođe ne budu sudile po Allahovoj knjizi i budu odabirali samo nešto od onoga što je Allah objavio, Allah će dati da među njih bude ubačen razdor i svađa.» (Hadis je sahih, a zabilježili su ga Ibn Madždže, Hakim, Bezzar i Bejheki)
Zbog raznih grijeha koje ljude čine, a među njima je i nedavanje zekata, ljude stiže kletva, pa u komentaru kur'anskih ajeta: «To su oni koje će Allah prokleti , a proklet će ih oni koji proklinju» poznati komentator Kur'ana Mudžahid kaže: «Oni koji proklinju su sve životinje ne zemlji, insekti i akrepi; oni govore: uskraćena nam je kiša zbog grijeha koje su ljudi počinili.» (Šuabu-l-iman, 3/198)
PODSTICANJE NA DOBROVOLJNO DAVANJE (SADAKU)
Mnogo je kur'anskih ajeta u kojima se govori o vrijednosti dobrovoljnog udjeljivanja, tj. davanje sadake. Pomenut ćemo slijedeće ajete:
«Nije dobročinstvo u tome da okrećete lica svoja prema istoku i zapadu, nego su dobročinitelji oni koji vjeruju u Allaha, u Drugi svijet, u meleke, u knjige, u vjerovjesnike, te oni koji od imetka, iako im je drag, daju rođacima i siročadi, siromasima i putnicima namjernicima, prosijacima, i za otkup iz ropstva, oni koji namaz obavljaju i zekat daju, i koji obavezu svoju, kada je preuzmu, ispunjavaju, te oni koji su strpljivi u neimaštini i u bolesti, i za vrijeme borbe. To su oni koji su iskreni i oni koji se Allaha boje.» (Sura El-Bekare, 177) S obzirom da je pred kraj ovog ajeta (obavezno davanje) zekat spomenut skupa sa namazom, onda je jasno da se sa riječima: «...te oni koji od imetka, iako im je drag, daju rođacima...» misli na dobrovoljno davanje, sadaku.
«Nećete postići dobro sve dok ne budete dijelili od onoga što vam je drago! A što god da dijelite, Allah to dobro zna!» (sura Alu Imran, 92)
«Ko će Allahu drage volje zajam dati da bi mu ga On mnogostruko vratio, a uz to i nagradu plemenitu dobio.» (sura El-Hadid, 11)
«...i Allahu lijep zajam dajte! A dobro koje za sebe unaprijed date naći ćete kod Allaha još boljim i većim po nagradi. I molite Allaha da vam oprosti, jer, Allah prašta i milostiv je.» (sura El-Muzemmil, 20)
«Onima koji dijele imovinu svoju noću i danju, tajno i javno, pripada nagrada kod Gospodara njihova! I za njih nema straha, niti će se oni žalostiti!» (sura El-Bekare, 274)
Ovim Allah, dž.š., hvali one koji svoju imovinu troše na Putu Allahovom i u težnji za Njegovim zadovoljstvom u svako doba. U to spadaju čak i troškovi za porodicu. To potvrđuje i naredni hadis koji prenosi Ebu Mesud, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Kada musliman nešto potroši za svoju porodicu računajući to u ime Allaha i nadajući se nagradi, to mu je sadaka!» (muttefekun alejhi)
Abdullah ibn Omer, r.a., kaže: Kada je objavljen ovaj ajet: «Primjer onih koji imovinu svoju troše na Allahovom Putu sličan je zrnu iz kojega nikne sekam klasova, a u svakom klasu po stotinu zrna. A Allah povećava kome On hoće! Allah je neizmjerno dobar i Sveznajući!» (El-Bekare, 261), tada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Gospodaru, povećaj mome Ummetu!», pa je objavljen ovaj ajet:
«Ko će Allahu drage volje zajam dati da bi mu ga On mnogostruko vratio,» (El-Hadid, 11), tada Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče: «Gospodaru, povećaj mome Ummetu!», pa je onda objavljen ovaj ajet: «...samo oni koji budu strpljivi bit će bez računa nagrađeni.» (Ez-Zumer, 10) Ovu predaju je zabilježio Bejheki u Šuabu-l-imanu, 3/199.
Adij ibn Hatim, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je pomenuo Vatru, pa je tražio zaštitu od nje i okrenuo svoje lice, zatim je rekao: «Čuvajte se Vatre pa makar sa polovinom datule koju udijelite (kao sadaku), a ako ni to ne budete imali, onda sa lijepom riječi.» (Buhari)
Omer ibn Hattab, r.a., je rekao: «Meni je pomenuto da će se dobra djela međusobno hvaliti i natjecati, pa će sadaka reći: ja sam najbolje djelo od svih vas!» (Šuabu-l-iman, 3/205)
Huzejfe, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Svako dobro djelo je sadaka.» (Muslim)
Abdullah ibn Mesud, r.a., pripovijeda od Allahov Poslanika, s.a.v.s., da je upitao: -Kome od vas je imetak njegovog nasljednika draži od njegovog imetka? Ashabi odgovoriše: -Nema niko od nas a da mu njegov imetak nije draži od imetka njegovog nasljednika. Tada Poslanik, s.a.v.s., reče: -Znajte da nema nikog od vas a da mu imetak njegovog nasljednika nije draži od njegovog imetka, ali je tvoj stvarni imetak ono što udijeliš, a imetak tvog nasljednika je ono što iza sebe ostaviš.» (Buhari)
Abdullah ib Šihhir, r.a., kaže: Došao sam Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., a on uči suru: «Zaokuplja vas nadmetanje u umnožavanju imetka...» (sura Et-Tekasur), zatim Poslanik, s.a.v.s., reče: «Čovjek će govoriti: 'Moj imetak, moj imetak,' pa će mu se reći: A imaš li išta od svog imetka osim ono što si pojeo i tako si ga uništio, ili ono što si obukao i tako si to poderao, ili ono što si, kao sadaku podijelio i to si jedino za trajno (sebi) ostavio.» (Muslim)
Autor: Fuad Sedić