Abdullah ibn Omer, r.a., kaže: Allahov Poslanik, s.a.v.s., se okrenuo prema nama i rekao: 

«O skupino muhadžira, pet stvari kada sa njima budete iskušani, a ja molim Allaha, dž.š., zaštitu da ih ne doživite:

- neće se nikada među ljudima pojaviti nemoral (zinaluk) koji će se javno ispoljavati, a da se među njima ne prošire zarazne bolesti koje nisu bile poznate njihovim prethodnim generacijama,

- neće ljudi početi zakidati i varati pri vaganju i mjerenju, a da ih neće zadesiti glad, oskudica, kriza i nepravda njihovih vladara, 

- neće ljudi prekinuti davati zekat na svoj imetak, a da im neće biti uskraćena kiša s neba, a da nije stoke ne bi nikako ni padala, 

- neće ljudi prekršiti ugovor sa Allahom, dž.š., i Njegovim Poslanikom, s.a.v.s., a da Allah neće dati da nad njima zavlada strani neprijatelj koji će im oteti nešto od onoga što je bilo u njihovom posjedu, 

- i kada god njihove vođe ne budu sudile po Allahovoj knjizi i budu odabirali samo nešto od onoga što je Allah objavio, Allah će dati da među njih bude ubačen razdor i svađa.» (Hadis je sahih, a zabilježili su ga Ibn Madždže, Hakim, Bezzar i Bejheki)

Zbog raznih grijeha koje ljude čine, a među njima je i nedavanje zekata, ljude stiže kletva, pa u komentaru kur'anskih ajeta: «To su oni koje će Allah prokleti , a proklet će ih oni koji proklinju» poznati komentator Kur'ana Mudžahid kaže: «Oni koji proklinju su sve životinje ne zemlji, insekti i akrepi; oni govore: uskraćena nam je kiša zbog grijeha koje su ljudi počinili.» (Šuabu-l-iman, 3/198) 

 

PODSTICANJE NA DOBROVOLJNO DAVANJE (SADAKU) 

Mnogo je kur'anskih ajeta u kojima se govori o vrijednosti dobrovoljnog udjeljivanja, tj. davanje sadake. Pomenut ćemo slijedeće ajete: 

«Nije dobročinstvo u tome da okrećete lica svoja prema istoku i zapadu, nego su dobročinitelji oni koji vjeruju u Allaha, u Drugi svijet, u meleke, u knjige, u vjerovjesnike, te oni koji od imetka, iako im je drag, daju rođacima i siročadi, siromasima i putnicima namjernicima, prosijacima, i za otkup iz ropstva, oni koji namaz obavljaju i zekat daju, i koji obavezu svoju, kada je preuzmu, ispunjavaju, te oni koji su strpljivi u neimaštini i u bolesti, i za vrijeme borbe. To su oni koji su iskreni i oni koji se Allaha boje.» (Sura El-Bekare, 177) S obzirom da je pred kraj ovog ajeta  (obavezno davanje) zekat spomenut skupa sa namazom, onda je jasno da se sa riječima: «...te oni koji od imetka, iako im je drag, daju rođacima...» misli na dobrovoljno davanje, sadaku.

«Nećete postići dobro sve dok ne budete dijelili od onoga što vam je drago! A što god da dijelite, Allah to dobro zna!» (sura Alu Imran, 92)

«Ko će Allahu drage volje zajam dati da bi mu ga On mnogostruko vratio, a uz to i nagradu plemenitu dobio.» (sura El-Hadid, 11) 

«...i Allahu lijep zajam dajte! A dobro koje za sebe unaprijed date naći ćete kod Allaha još boljim i većim po nagradi. I molite Allaha da vam oprosti, jer, Allah prašta i milostiv je.» (sura El-Muzemmil, 20)

«Onima koji dijele imovinu svoju noću i danju, tajno i javno, pripada nagrada kod Gospodara njihova! I za njih nema straha, niti će se oni žalostiti!» (sura El-Bekare, 274) 

Ovim Allah, dž.š., hvali one koji svoju imovinu troše na Putu Allahovom i u težnji za Njegovim zadovoljstvom u svako doba. U to spadaju čak i troškovi za porodicu. To potvrđuje i naredni hadis koji prenosi Ebu Mesud, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Kada musliman nešto potroši za svoju porodicu računajući to u ime Allaha i nadajući se nagradi, to mu je sadaka!» (muttefekun alejhi) 

Abdullah ibn Omer, r.a., kaže: Kada je objavljen ovaj ajet: «Primjer onih koji imovinu svoju troše na Allahovom Putu sličan je zrnu iz kojega nikne sekam klasova, a u svakom klasu po stotinu zrna. A Allah povećava kome On hoće! Allah je neizmjerno dobar i Sveznajući!» (El-Bekare, 261),  tada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Gospodaru, povećaj mome Ummetu!», pa je objavljen ovaj ajet: 

«Ko će Allahu drage volje zajam dati da bi mu ga On mnogostruko vratio,» (El-Hadid, 11), tada Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče: «Gospodaru, povećaj mome Ummetu!», pa je onda objavljen ovaj ajet: «...samo oni koji budu strpljivi bit će bez računa nagrađeni.» (Ez-Zumer, 10) Ovu predaju je zabilježio Bejheki u Šuabu-l-imanu, 3/199.

Adij ibn Hatim, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je pomenuo Vatru, pa je tražio zaštitu od nje i okrenuo svoje lice, zatim je rekao: «Čuvajte se Vatre pa makar sa polovinom datule koju udijelite (kao sadaku), a ako ni to ne budete imali, onda sa lijepom riječi.» (Buhari) 

Omer ibn Hattab, r.a., je rekao: «Meni je pomenuto da će se dobra djela međusobno hvaliti i natjecati, pa će sadaka reći: ja sam najbolje djelo od svih vas!» (Šuabu-l-iman, 3/205)

Huzejfe, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Svako dobro djelo je sadaka.» (Muslim) 

Abdullah ibn Mesud, r.a., pripovijeda od Allahov  Poslanika, s.a.v.s., da je upitao: -Kome od vas je imetak njegovog nasljednika draži od njegovog imetka? Ashabi odgovoriše: -Nema niko od nas a da mu njegov imetak nije draži od imetka njegovog nasljednika. Tada Poslanik, s.a.v.s., reče: -Znajte da nema nikog od vas a da mu imetak njegovog nasljednika nije draži od njegovog imetka, ali je tvoj stvarni imetak ono što udijeliš, a imetak tvog nasljednika je ono što iza sebe ostaviš.» (Buhari) 

Abdullah ib Šihhir, r.a., kaže: Došao sam Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., a on uči suru: «Zaokuplja vas nadmetanje u umnožavanju imetka...» (sura Et-Tekasur), zatim Poslanik, s.a.v.s., reče: «Čovjek će govoriti: 'Moj imetak, moj imetak,' pa će mu se reći: A imaš li išta od svog imetka osim ono što si pojeo i tako si ga uništio, ili ono što si obukao i tako si to poderao, ili ono što si, kao sadaku podijelio i to si jedino za trajno (sebi) ostavio.» (Muslim)

 

Autor: Fuad Sedić