Poslanikov savjet Ibn Abbasu
Abdullah ibn Abbas spada među najmlađe ashabe Allahovog Poslanika a.s. Rodio se tri godine prije Hidžre a kada je Poslanik, a.s., preselio na Ahiret imao je samo trinaest godina.
Cijelo svoje djetinjstvo proveo je u društvu sa Resulom, od njega je učio o Dinu i za to kratko vrijeme uspio naučiti i prenijeti velik broj Poslanikovih, a.s., hadisa. U jednoj zanimljivoj predaji koju u svom Sunenu bilježi Imami Tirmizi se prenosi da je Ibn Abbas rekao:
„Bio sam dječak kada mi Allahov Poslanik, s.a.w.s., jednog dana reče:
Dođi, Abdullah, da te podučim nečemu važnom;
Čuvaj Allaha pa će On tebe sačuvati. Drži se Allaha i On će biti na tvojoj strani! Sjećaj Ga se u blagostanju, pa će se On tebe sjećati kad si u teškoći. Kad moliš, moli Allaha. Kad tražiš pomoć traži je od Allaha. Kad bi se svi ljudi udružili da ti pomognu u nečemu što ti Allah nije propisao, neće uspjeti u tome. A kad bi se udružili da ti naštete u nečemu što ti Allah nije propisao, neće uspjeti u tome. Tinta se osušila i stranice su zatvorene…”
Obratimo pažnju na citirani hadis. Čemu to Poslanik, a.s., podučava Ibn Abbasa i zašto?
Prvo što primjećujemo jeste da se Poslanik, a.s., obraća dječaku, učeći ujedno i generacije svog Ummeta da se važnim stvarima u životu djeca trebaju podučiti dok su još mala, dok su čista srca i razuma. Ovaj stav Poslanik, a.s., je potvrdio i u mnogim drugim hadisima.
Također primjećujemo da Poslanik, a.s., formulira više savjeta, a koji za cilj imaju samo jedno: u svim situacijama srce dječaka vezati jedino za Allaha. Onaj koga je odgajao i na najljepši način odgojio Stvoritelj ponavljajući slične savjete podvlači i akcentira važnost oslanjanja i vezanja ljudskog srca samo za Allaha.
Neki ljudi pogrešno razumijevaju ovaj pojam, pa pod oslanjanjem na Allaha misle da ne trebaju ništa raditi, da ne trebaju učiti ili uzimati lijek ako se razbole itd.,što je potpuno pogrešno. Učeni kažu da je oslanjanje na Allaha ibadet koji je vezan isključivo za srce i da sa tjelesnim organima nema nikakve veze. A to znači da se čovjek cijelim svojim tijelom sa svim njegovim organima trudi i da radi do maksimuma kao da oslanjanje na Allaha ne postoji, dok se istodobno srce ponaša kao da ti organi ne postoje.
Čovjek se dakle trudi i radi do granica svojih mogućnosti a srce istodobno čvrsto vjeruje da rezultate daje samo Allah i da od Njega sve ovisi. Pa i kad nam Svevišnji u nečemu i zatvori vrata, On nam u nečemu drugom, što je bolje za nas, otvori mnoštvo puteva i podari uspjeh. Makar se sav svijet podigao da nam donese kakvo dobro ili nanese kakvo zlo, ne može nam ništa uraditi osim onoga što nam je Svevišnji već odredio da nam se desi. Neovisno dakle od okolnosti srce je smireno, vezano samo za Allaha i potpuno sigurno u Njegovu pomoć. To je ispravno oslanjanje na Allaha, kojem nas u navedenom a i u drugim hadisima uči Resul, s.a.w.s.
Iz citata vidimo da Poslanik, a.s., sije prvu klicu ispravnog odgoja u mladi dječiji mozak, šaljući istodobno poruku cijelom ummetu koliko je snažno oslanjanje na Allaha važno u životu jednog čovjeka ali i za društvo općenito. Klicu koja će proklijati i neminovno iznjedriti mnoštvo drugih pozitivnih karakteristika i osobina. Ovo je bio “temelj” koji je udario Poslanik, a.s., a sa kojeg je Ibn Abbas izrastao u najvećeg učenjaka islama. Bio je najbolji poznavalac Kur´ana i najsposobniji u njegovom tumačenju. Pored mudrosti kojom je nadmašio i najveće mudrace, Ibn Abbas se odlikovao i izvanrednim liderskim sposobnostima, s vrlo istančanim osjećajem za ljude i osvajanje njihovih srca.
A vizija Poslanika, a.s., bila je, upravo, da odgoji mlade, aktivne i sposobne lidere. Ljude koji će neumorno raditi za dobrobit zajednice, koji će misliti svojom glavom i koji se u svom životu i radu neće bojati ničega sem Allaha.
I u tom smislu treba razumijevati važnost savjeta koji Poslanik, a.s., ostavi Ibn Abbasu i generacijama muslimana poslije njega. Jer, uistinu ljudi koji se vežu samo za Allaha, koji u svom srcu izgrade snažan tevekkul, neminovno imaju i sljedeće karakteristike:
hrabrost, ne bježe od izazova i ne boje se ljudi, iskrenost u svim poslovima, odvažnost u suočavanju sa problemima, kritičnost prema svemu ljudskom pa i vlastitim slabostima.
Za takve ljude neupitno je samo ono što dolazi od Allaha i Njegova Poslanika a sve ostalo podložno je kritičkom promišljanju, analizi i provjeri.
Sad nam postaje jasno zašto je Ummet danas pun bezličnih, bezidejnih ljudi, kukavica, ulizica i podanika među vjerskom, političkom i ekonomskom elitom, pa i među običnim ljudima. Zar to nije posljedica procesa odgoja u kojem se srce veže za sve drugo a ponajmanje za Allaha? Jer zaista čovjek koji ima čvrste stavove, koji je ispravno odgojen, koji se u svom životu trudi, dadne sve od sebe a u srcu se potpuno osloni na Allaha, zasigurno će izrasti u veličinu koja fascinira. U veličinu na koju bi Ummet bio ponosan.
Autor: Zenahir Mraković