Pauk, mravi i pčele
U Kurʼnu je nekoliko životinja počašćeno i tako što su poglavlja te svete knjige ponijela njihova imena.
Druga sura se diči imenom al-Baqara (“Krava“), šesnaesta sura naziva se an-Naḥl (“Pčele“), dvadeset i sedma imenovana je kao an-Naml (“Mravi“), dvadeset i deveta sura zove se al-ʻAnkabût (“Pauk“), sura stotinu i peta nosi ime al-Fīl (“Slon“).
Kao što je to uvijek slučaj sa Kurʼânom, tako se i spominjanjem ovih imena čovječanstvu šalju mnoge poruke pune dragih znamenja.
U jednom zasebnom eseju spomenućemo neka znamenja koja se nahode u činjenici da 2. sura Kurʼâna nosi naziv “Krava“. A sada, makar to bilo i posve kratko, krenimo u potragu za znamenjima koja se daju izvesti iz činjenice da je ime “Pauk“ dato 29., ime “Mravi“ 27., a ime “Pčele“ 16. suri. Zapućujući se u potragu za cjelinom Kurʼâna, itekako je važno kontemplirati o vezi u koju se mogu dovesti pauk, mrav i pčela.
U duhovnim i mističkim komentarima Kurʼâna, kao i u klasičnim islamskim djelima o životinjama, podsjeća se da pauci žive uglavnom sami, da iz sebe “izvode svoj svijet“, čak i svoju kuću prave u obličju mreže koju izvode iz sebe. Ta “paukova kuća“ (koju Kurʼân spominje u 29:41) postaje zamka za mnoge paukove žrtve:
“Primjer onih koji mimo Boga uzimaju zaštitnika
jeste kao primjer pauka!
On sebi isplete kuću!
A, zbilja, kuća najslabija
upravo je kuća paukova!
Nekʼ znadu!“
S druge strane, mravi su marljive životinje, oni se zapućuju u svoju okolinu, “u svoj svijet“, i sve nose u svoje mravinjake. Kao da bi “htjeli“ da drugima ne preostane ništa.
Pčele su marljive kao i mravi, ako nisu i marljivije! Ali, razlika između svijeta mrava i svijeta pčela je ogromna. Pčele se zapućuju do mnogih biljaka i od njih uzimaju ono najljepše što su biljke proizvele – nektarov sok, polenov prah i mnogo šta drugog što ljudi možda još uvijek i ne znaju.
Kao da nam Kurʼân sugerira da zaključimo sljedeće: Iz te ljubavi svijeta pčela i svijeta biljaka nastaje slasni napitak – med, nastaje vosak... Pčela uzima od mnogih biljaka, pčela potom “proizvodi“ i “prerađuje“, a nakon toga ona nesebično dariva sve oko sebe, pa i same ljude.
Da li je filozof Francis Bacon imao na umu imena ove tri sure Kurʼâna kad je u svome djelu “Novi organon“ donio priču o pčeli, mravu i pauku? Možda jeste, možda nije. Nije to toliko ni važno, koliko je važna činjenica da nas dragi Bog daruje svojim znamenjima iz svojih svetih knjiga, ali nas dariva i sa stranica svijeta koje nas okružuje, koje nas oslovljavaju moćno i veličanstveno.
(...)
Autor: Enes Karić